donkere materie blijkt een illusie

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: donkere materie blijkt een illusie

Bericht door dikkemick »

MaartenV schreef:
dikkemick schreef:
En wat als alles inderdaad een illusie blijkt te zijn? Dat we in een hologram-universum leven? https://newscientist.nl/nieuws/nieuwe-a ... logram-is/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als dat zo is wat deze wetenschappers zeggen, dat alles 'een hologram' is, dan dienen ze ook de bedenking te maken (volgens mij) dat hersenen eveneens illusie zijn. Want ook ons brein heeft ruimtelijke dimensies.

Wat blijft er dan over? Wij, als waarnemers en een platonische entiteit.
Zelf vind ik het idee van een hologram wat tegen-intuïtief. Maar intuïtie is niet de beste raadgever in de fysica. Ik wacht liever de onderzoeken af alvorens te gaan speculeren.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
pallieter
Bevlogen

Re: donkere materie blijkt een illusie

Bericht door pallieter »

Die illusie, die zogezegde simulatie is niet meer dan een zeer interessante denkoefening of we zouden kunnen weten of we al dan niet in een simulatie zitten.

Het gaat dus niet over we al dan niet deel zijn van een simulatie maar of het mogelijk zijn zijn om de illusie van simulatie te doorprikken wanneer je er deel van uitmaakt. Kan zelfs praktische toepassingen hebben moesten we later zelf simulaties met artificiële intelligentie maken.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Plaats reactie