Ik moet in herhaling vallen, want mijn punt is net dat het er wellicht niet toe doet of we het over terrorisme of liefdadigheid hebben.gerard_m schreef:We hebben het in dit topic nu eenmaal over terrorisme en niet over liefdadigheid. Als moslims een inzameling hadden gehouden voor de slachtoffers, dan hadden we het daarover kunnen hebben.Anders geraak je in een bias waarin de link alleen belangrijk is wanneer het gedrag met de teksten overeenkomt.
En dat wordt een beetje als wijzen op het feit dat een klok toch nog tweemaal per dag de goede tijd aanwijst wanneer deze stilstaat.
Er is geen enkele aanwijzing dat de koppeling tussen tekst en geweld bij terroristen sterker is dan bij liefdadigheidswerkers.
Of dat deze bij moslims sterker is dan bij boeddhisten.
Dat er een correlatie bestaat tussen gewelddadige islamitische teksten, en islamitisch religieus geweld, wil niet zeggen dat die teksten ook "de" oorzaak zijn.
Uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat je er sterk op gebrand bent dat moslims alles op de Koran en de Hadith doen. Maar als je kijkt hoe vaak er een koof bestaat tussen teksten en handelen bij mensen, zou je toch tot de onvermijdelijke conclusie moeten komen dat dat geen afdoende verklaring is.
En als dat bij één stroming/doctrine/religie geldt, dan geldt dat vermoedelijk voor meerdere, zo niet alle stromingen.
Want uiteindelijk zijn islamitische teksten niet krachtiger dan andere, noch kennen moslims een andere biologie dan wij.
Uiteraard kunnen bepaalde teksten onder sommige omstandigheden wel een dankbare rechtvaardiging vormen voor geweld, maar dan zijn niet zozeer teksten de oorzaak, maar een opportuniteit.
Islam verzint geen moslims, maar de mens verzon islam.
Met fascisme was het al niet anders.
(Even geduld. De link met dit topic wordt snel genoeg duidelijk.)