Het ironische is dat jij zelf niet inziet dat ook een ongelovige van gedachten kan veranderen. Ik sta open voor elk idee en jij? Het ontstaan van leven volgens kans en mutaties of God heeft het gestuurd, wie heeft hier oogkleppen op?writer schreef:Wist je dat niet? Openstaan voor andere ideeën?Allie schreef:....Dus je kan van gedachten veranderen??? Interessant...
Dacht jij dat een gelovige altijd gelovig moest blijven, ook als hij heeft ingezien dat er geen enkele reden voor het bestaan van een God is?
Toegeven dat je tijdens je gelovige levensfase met oogkleppen hebt gelopen is niet eenvoudig maar domweg vasthouden aan datgene wat er bij je ingeprent is is de weg van de minste weerstand.
Een reden voor het bestaan van God - TS Allie
Moderator: Moderators
Re: Een reden voor het bestaan van God - TS Allie
Johannes 1: Het vlees geworden Woorddoctorwho schreef:Enne kan je mij nog even aangeven waar precies in de bijbel staat dat god er altijd is geweest?Allie schreef:Omdat, voor zover wij het "weten" alles wat begint te bestaan een oorzaak heeft. Volgens de Bijbel is God er altijd geweest. Wat er altijd is geweest kan dus het universum gemaakt hebben(noemt dit wat je wilt, ik noem het God). Zo is God een rationele oorzaak voor ons universum, dus de reden om in Hem te geloven.
Ik weet wel dat god na zes dagen van scheppingswerk moe was en moest rusten wat op zich merkwaardig is want een oppermachtige wordt niet moe en heeft aan een enkele gedachte genoeg om de schepping te voltooien. Aldoor weer die oppermacht die zichzelf in de staart bijt.
En ik begrijp dat je stelling eigenlijk moet zijn:Omdat, voor zover wij het "weten" alles wat begint te bestaan een oorzaak heeft behalve god die was er al, want dat staat in de bijbel (die er niet altijd was)
Maar dit terzijde waar vind ik in de bijbel dat god er altijd is geweest?
1. In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
2. Dit was in den beginne bij God.
3. Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.
Hier staat dus dat God er altijd is geweest. Het verklaard gelijk de drie-eenheid.
Nee er staat in den beginneAllie schreef:
Hier staat dus dat God er altijd is geweest. Het verklaard gelijk de drie-eenheid.
En hoe word een almachtige moe van een beetje scheppen, want dat is in tegenspraak met almacht.
en misschien was er niet eens een in den beginne
http://www.techtimes.com/articles/32659 ... no-end.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Wanneer je werkelijk iets zou weten en begrijpen van hoe het mentale systeem bij mensen werkt dan zou je dit niet zeggen .Het ironische is dat jij zelf niet inziet dat ook een ongelovige van gedachten kan veranderen. Ik sta open voor elk idee en jij? Het ontstaan van leven volgens kans en mutaties of God heeft het gestuurd, wie heeft hier oogkleppen op?
Ik sta niet open voor ieder idee en jij ook . Het ontstaan van leven volgens kans en mutaties is een valse voorstelling van zaken wasrin je abiogenese en evolutie door elkaar mixt . Jij hebt duidelijk oogkleppen op, want je ziet niet eens wat een zooitje je er van maakt.
Evolutie heeft niets te maken met het ontstaan van leven maar wel met speciatie oftewel de varatie van soorten , waarvan evolutie het verschijnsel is en de evolutietheorie de beschrijvende wetenschappelijke theorie .
En evolutie gaat niet ook niet over kans en mutatie, masr over toeval en natuurlijke selectie en eental andere verschijnselen die samen kunnen tot de variatie in soorten. En met toeval wordt in de Biologie bedoelt dat het een stuurloos doelloos stochastisch proces is, met kans heeft het weinig tot niets te maken.
Open staan voor elk idee, is een nietszeggende opmerking, dat zou betekenen dat aalle ideeen gelijkwaardig zouden zijn en dat je geen keuze hoeft te maken omdat ze allemaal even waar zouden zijn.
Ik denk eerlijk gezegd dat scepticisme de enige manier is om open te staan voor ideeën en dan juist niet alle ideeen maar de ideeen die hout snijden .
En ongelovigen kunnen ook van gedachten veranderen, alleen ik denk dat dat weinig met waarheidsvinding te maken had maar wel met een psychologische noodzaak en ik weet niet of je het dan wel van gedachten veranderen kunt noemen, het ligt allemaal wat gecompliceerder dan jij het voorstelt .
Ik denk dat jij nog steeds degene bent met de oogkleppen op, of laten we het slecht geïnformeerd en slordig bedacht noemen wat vaak op hetzelfde neerkomt .
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
—Bertrand Russell
—Seth Lloyd
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
—Bertrand Russell
Ik sta niet open voor elk idee hoor. Vooral niet als het een volstrekt onnodig of overbodig idee betreft wat enkel god in de lacunes van verklaring wil persen. Ik vind het erg onaardig van je dat je zomaar je oppermachtige te pas en te onpas als stop of emmertje gebruikt, zodra er nattigheid voor je overtuiging dreigt.Allie schreef: Het ironische is dat jij zelf niet inziet dat ook een ongelovige van gedachten kan veranderen. Ik sta open voor elk idee en jij? Het ontstaan van leven volgens kans en mutaties of God heeft het gestuurd, wie heeft hier oogkleppen op?
Ik vroeg naar een argument, waarom God een Hij, Zij of Het (een persoon!) is
Je 2e argument is nog slechter: "Omdat God er altijd is geweest"... Zegt wie? Hoe weet je dat? WAT is je argument? Want daar vroeg ik naar.
Ik ga er vanuit dat we een computersimulatie zijn er geef aan er net zoveel valide argumenten voor te hebben als jij voor je godhypothese. Geen! Ook melde ik (off topic) dat de ET met zeer veel argumenten te valideren is en naar dit soort argumenten ben ik op zoek. Ben ik alleen bij jou aan het verkeerde adres.
Ik vroeg me af waarom jij wetenschap selectief serieus neemt.
Ik blijf me afvragen waarom de natuur zo totaal onverschillig lijkt. O.a. door de fouten.
Ik zal alleen je laatste antwoord even citeren waaruit je naïviteit blijkt :
Start een topic: "Moraal is universeel en ingegeven door een intelligentie" oi.d.
Met het ontstaan van het universum? Ben je fysisch kosmoloog? Weet jij iets dat de geleerden niet weten? Is het een argument of een gok?Allie:
Dat heeft met het ontstaan van het universum te maken. Omdat God er altijd is geweest en ons universum niet, moet het ontstaan van ons universum persoonlijk zijn geweest. Daarom kan je God als een persoonlijkheid zien, die vrijwillig er voor koos om ons te maken.
Je 2e argument is nog slechter: "Omdat God er altijd is geweest"... Zegt wie? Hoe weet je dat? WAT is je argument? Want daar vroeg ik naar.
Ik ga er vanuit dat we een computersimulatie zijn er geef aan er net zoveel valide argumenten voor te hebben als jij voor je godhypothese. Geen! Ook melde ik (off topic) dat de ET met zeer veel argumenten te valideren is en naar dit soort argumenten ben ik op zoek. Ben ik alleen bij jou aan het verkeerde adres.
Pluis het morele argument eens uit. Is moraal b.v. vooraf bepaald. Iets dat 'ingestraald'/genetisch/kosmisch is? Als je denkt dat universele moraal bestaat, moet je dat eens uitleggen. Misschien maak je met moraal iets meer kans dan met het kosmologisch argument, omdat God hiervoor postuleren wederom geen argument is voor het ontstaan. Als ALLES en begin moet hebben dan moest God immers ook ontstaan. Dat zijn nl. de spelregels die jij hanteert.Allie: Ik denk dat je hele goede argumenten kan geven voor een computersimulatie. Sterker nog, ik denk dat dat feit juist de mogelijkheid van het bestaan van God meer aannemelijk maakt.
Evolutie is een ander onderwerp, maar jij weet hoe ik hierover denk.
En ik zal het bestaan van God nooit een feit noemen. Ik vind het zeer aannemelijk.
Dat je denkt dat er geen goede argumenten zijn voor God is jouw mening. Ik denk dat er wel degelijk goede argumenten zijn voor God. Bijvoorbeeld het morele argument, het kosmologische argument, het argument van de toepasselijkheid van wiskunde om het universum te verklaren....etc.... Maar die moeten we dan maar eens 1 voor 1 uitpluizen.
Ik vroeg me af waarom jij wetenschap selectief serieus neemt.
MOET? Niks moet in de wetenschap. Voor zover ik begrepen heb, weten ze nog niet of de tijd ontstaan is. Of hoe dit ontstaan is. Dat zijn de grote raadsels nog van de kosmologie. God hier invullen is misschien handig, maar het legt wederom niets uit.Allie: Dit vind ik niet helemaal eerlijk van je. Hoezo neem ik wetenschap 'ineens' wel serieus? Tijd moet wel ontstaan zijn tijdens de big bang. Althans tijd zoals wij dat begrijpen dan.
Ik blijf me afvragen waarom de natuur zo totaal onverschillig lijkt. O.a. door de fouten.
Je begint het een beetje te begrijpen. De natuur en evolutie zorgt voor 'fouten'. En het zijn eigenlijk helemaal geen fouten. Dat is het mooie van de ET. De natuur/ET is totaal onverschillig m.b.t. veranderingen. Wat moet een walvis met een klein rudimentair bekken. Ontwerpfout? Of volkomen logisch te verklaren a.d.v. evolutie vanuit landdieren? En dit laatste is 1 van de betere gedocumenteerde evolutiefeiten. Met overgangsvormen en al! En DAT zijn argumenten...Kunnen effecten van buiten effect hebben op een ontwerp. Ik denk dat we dat dagelijks zien. Een appel verrot, een tuin wordt wild en staal verroest... Zo gaat het ook met dna... Is niet meer dan logisch.
Ik zal alleen je laatste antwoord even citeren waaruit je naïviteit blijkt :
Niemand wist hoe de aarde kon blijven 'drijven'/'hangen' in het centrum van dit universum. Niemand wist hoe het kon dat je van radium brandplekken/kanker kreeg. Niemand wist hoe het kon dat de continenten van Afrika en Amerika zo perfect in elkaar passen als een legpuzzel. Door menselijke nieuwsgierigheid en onderzoek en ARGUMENTEN is men hier achter gekomen. Het ontstaan van eerste leven (of heelal en tijd) is 1 van je laatste strohalmen om aan een intelligentie vast te kunnen blijven houden.Hier ga je echt het domein van 'geloof' in. Nadat...????.... Na wat?... Alsof het ontstaan van die eerste cel iets simpels is.
Niemand weet hoe die ene cel voor alles wat nu leeft heeft gezorgd. De vraag hier is, volgens een ongestuurde weg of een gestuurde weg. Volgens kans of intelligentie. Het mechanisme heeft nog nooit, aantoonbaar voor meer informatie gezorgd. Alleen kleine aanpassingen, maar dit is geen bewijs voor de weg van een cel tot alles wat nu leeft. Dat is jouw geloofsovertuiging en heeft niets met wetenschap te maken.
Absoluut zeker weten. Ik sta altijd open voor feiten, argumenten, rede en logica. Je hebt me tot nu toe nog niet overtuigd. Pak de moraal eruit zou ik zeggen.Ben je bereid om al het bewijsmateriaal te wegen? Met een gelijke schaal?
Start een topic: "Moraal is universeel en ingegeven door een intelligentie" oi.d.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
-
ChaimNimsky
- Superposter
Psalm 90:2 zegt bijv. dat God ¨van altijd tot altijd¨ is (מֵעֹולָם עַד־עֹולָם -- me´olam ad olam).doctorwho schreef:Nee er staat in den beginneEr staat nergens dat die god er altijd is geweest dat is niets anders dan een aanname van jouw kant.
Hoi Allie. Met betrekking tot het door mij onderlijnde gedeelte van je posting & om misverstanden te voorkomen: ik geloof niet in een persoonlijke schepper, al ben ik het met je eens dat de verklaring dat alles uit niets is voortgekomen, niet erg begrijpelijk is (althans voor een leek als ik). Het is natuurlijk waar dat in deeltjesversnellers subatomaire deeltjes uit het ¨niets¨ tevoorschijn, maar dat ¨niets¨ is vol met potentie (quantumwetten & binnen de context van een reeds bestaand universum).Allie schreef:Ja, het is ironisch... Wij zijn niet rationeel als we in een schepper geloven, maar het is rationeel om te denken dat niets voor alles verantwoordelijk is. En dan ook nog door niets veroorzaakt. Het niets waar ze het over hebben bestaat nog steeds uit materie. Namelijk negatieve en positieve materie. Dus het is helemaal niet, niets... Als ik 50 euro heb en ik heb 50 euro schuld, heb ik dan 0 euro? Nee, ze zijn allebei een gegeven.ChaimNimsky schreef:Er wordt beweerd dat het universum uit niets voortgekomen kan zijn. Gewoon even een vraag waar ik met m'n gebrekkige kennis niet echt uitkom![]()
Kan het ¨niets¨ van waaruit ¨alles¨ is ontstaan potentieloos zijn?
Indien het inherente potentie had waaruit iets kon ontstaan, waar vandaan kwam deze potentie (en waaruit bestaat deze)?
Indien het geen inherente potentie had waaruit iets kon ontstaan, waar kwam alles dan vandaan?
Zionist
Altijd verondersteld wel het begrip tijd om te kunnen opgaan. Dus er moet ook hier een begin zijn daar de tijd zoals wij die kennen er voorheen niet was.ChaimNimsky schreef:Psalm 90:2 zegt bijv. dat God ¨van altijd tot altijd¨ is (מֵעֹולָם עַד־עֹולָם -- me´olam ad olam).doctorwho schreef:Nee er staat in den beginneEr staat nergens dat die god er altijd is geweest dat is niets anders dan een aanname van jouw kant.
.
-
ChaimNimsky
- Superposter
Dat lost het enigma niet op. Wat kwam er voor de computersimulatie? En wiens computersimulatie? Zijn de ontwerpers ook een computersimulatie? Wat kwam er voor die computersimulatie? En wiens computersimulatie waren zij? Etc. Het doet me denken aan de oude mythe van de olifant waarop de wereld rust, staand op een andere olifant, staand op een andere olifant, etc.dikkemick schreef:Ik ga er vanuit dat we een computersimulatie zijn, ...
Het antwoord moet - dunkt me - niet worden gezocht in het universum zelf. Dat maakt het m.i. best interessant.
De vraag, simpel verwoord, blijft m.i. overeind: wat is de oorzaak van het ontstaan van alles? Ben zelf ook wel benieuwd naar goede & waterdichte antwoorden.
Hoewel ik er zelf niet in geloof, vind ik de these van een ¨veroorzaker¨ net zo sterk of zwak als een ¨oorzaak¨.
Zionist
-
ChaimNimsky
- Superposter
Correct. Maar je bewering was: ¨Er staat nergens dat die god er altijd is geweest¨. En dat was incorect.doctorwho schreef:Altijd verondersteld wel het begrip tijd om te kunnen opgaan. Dus er moet ook hier een begin zijn daar de tijd zoals wij die kennen er voorheen niet was.ChaimNimsky schreef:Psalm 90:2 zegt bijv. dat God ¨van altijd tot altijd¨ is (מֵעֹולָם עַד־עֹולָם -- me´olam ad olam).doctorwho schreef:Nee er staat in den beginneEr staat nergens dat die god er altijd is geweest dat is niets anders dan een aanname van jouw kant.
.
Zionist
Gelukkig heb jij dit voor Allie kunnen opsnorren. Maar je hebt gelijk verder dan Genesis kom ik nooit, want zoveel tegenstrijdigheden kan een weldenkend mens niet verdragenChaimNimsky schreef:
Correct. Maar je bewering was: ¨Er staat nergens dat die god er altijd is geweest¨. En dat was incorect.
Ik vertrouw daarom op een wetenschappelijke gemotiveerde beargumenteerde verklaring. Dier pc-simulatie van mij is even slecht als de Gods-hypothese. Het legt niets uit!ChaimNimsky schreef:Dat lost het enigma niet op. Wat kwam er voor de computersimulatie? En wiens computersimulatie? Zijn de ontwerpers ook een computersimulatie? Wat kwam er voor die computersimulatie? En wiens computersimulatie waren zij? Etc. Het doet me denken aan de oude mythe van de olifant waarop de wereld rust, staand op een andere olifant, staand op een andere olifant, etc.dikkemick schreef:Ik ga er vanuit dat we een computersimulatie zijn, ...
Het antwoord moet - dunkt me - niet worden gezocht in het universum zelf. Dat maakt het m.i. best interessant.
De vraag, simpel verwoord, blijft m.i. overeind: wat is de oorzaak van het ontstaan van alles? Ben zelf ook wel benieuwd naar goede & waterdichte antwoorden.
Hoewel ik er zelf niet in geloof, vind ik de these van een ¨veroorzaker¨ net zo sterk of zwak als een ¨oorzaak¨.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Juist in het begin, dus wat wij als tijd begrijpen. Hij was er dus voor onze tijd. Dus kan je aannemen dat Hij tijdloos is.doctorwho schreef:Nee er staat in den beginneAllie schreef:
Hier staat dus dat God er altijd is geweest. Het verklaard gelijk de drie-eenheid.Er staat nergens dat die god er altijd is geweest dat is niets anders dan een aanname van jouw kant.
En hoe word een almachtige moe van een beetje scheppen, want dat is in tegenspraak met almacht.
en misschien was er niet eens een in den beginne![]()
http://www.techtimes.com/articles/32659 ... no-end.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
@dikkemick
De walvis gebruikt die "pootjes" bij de voortplanting en zijn dus helemaal niet nutteloos of een overblijfsel.
De walvis gebruikt die "pootjes" bij de voortplanting en zijn dus helemaal niet nutteloos of een overblijfsel.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Beste Allie,
Het heeft er alle schijn van dat jouw reden voor het bestaan van God, de bijbel is. Helaas dat is geen goede reden. De bijbel bevat nogal wat onwaarheden en het ene boek spreekt vaak het andere tegen. Er lijken mij eerlijk gezegd weinig redenen te zijn om alles maar te geloven wat er in de bijbel beweert wordt. Dat iemand lang geleden iets beweerde, betekent niet dat het ook werkelijk zo was, laat staan dat het nog steeds zo is.
Laat het me even weten als je toch een andere reden hebt dan de bijbel.
Het heeft er alle schijn van dat jouw reden voor het bestaan van God, de bijbel is. Helaas dat is geen goede reden. De bijbel bevat nogal wat onwaarheden en het ene boek spreekt vaak het andere tegen. Er lijken mij eerlijk gezegd weinig redenen te zijn om alles maar te geloven wat er in de bijbel beweert wordt. Dat iemand lang geleden iets beweerde, betekent niet dat het ook werkelijk zo was, laat staan dat het nog steeds zo is.
Laat het me even weten als je toch een andere reden hebt dan de bijbel.
Ik wens u alle goeds