wilfred degens schrijft
Geloven is een gevoel,
Geloven in een god is bij de meeste gelovigen geen gevoel meer, maar een heel absoluut zeker weten!
..een aannemen van gevoelens op gezag van anderen.
Klopt. Christelijke (groot)ouders, christelijke scholen, christelijke clubjes en vriendjes...Een ander woord hiervoor is: Indoctrinatie.
Hoe kan jij of ik nu een gevoel rationeel beargumenteren?
Als ik zeg: "Ik geloof...ik voel dat er leven elders in dit heelal is, kan ik dat heel goed beargumenteren. Ik kan met getallen komen, met waarschijnlijkheden etc. Als een ander met andere overtuigende argumenten komt, dat leven wel zeer onwaarschijnlijk is, kan ik mijn gevoel bijstellen. Ik denk dat dit soort gevoelens (zo ook liefde voor een partner b.v.) beter rationeel uit te leggen is, dan een geloof in een god. Deze god is nl. rationeel helemaal niet uit te leggen. Met geen mogelijk zinnig redelijk argument. Het enige dat over blijft: "Ik geloof het"
Ik denk dat menigeen hier best een zinnige rationele discussie met Willempie wil. Maar Willempie loopt hier al langer rond en we kennen Willempie inmiddels. Wil niet zeggen dat hij nog steeds zijn god mag rationaliseren en aannemelijk maken aan 'ons'.
Verklaart misschien ook de (onterechte inderdaad) reacties waardoor W in zijn schulpt kruipt.
Hier zou ik ook in zijn plaats bij afnokken onder het label, beneden alle peil van respect naar iedereen ongeacht geloof en kleur of nationaliteit,
Ik heb geen respect voor ridicule ideeën en verwacht dat ook niet terug. Zeker niet als deze ideeën niet te beargumenteren/uit te leggen zijn. Ik respecteer Willempie als persoon, voor zover ik hem "ken" natuurlijk, maar als iemand beweert dat er een god bestaat die tevens ingrijpt in een armetierig leven op een armetierige rots in een armetierig melkwegstelsel, dan wil ik uitleg. Niet een gevoel.
Aanvulling: Mijn vergelijk met buitenaards leven gaat natuurlijk maar ten dele op. Op z'n best zou het een vergelijk met een deistische god kunnen zijn (omdat hier ook geen bewijs voor is), zeker niet met een ingrijpende, alwetende, alomtegenwoordige almachtige God. En dat is de God waar Willempie het over heeft.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick