iedereen donor
Moderator: Moderators
Re: iedereen donor
Zoals ik al aangaf voelen de hersenen niets. Het is de omvormer van de signalen die vanuit het lichaam komen.
Ook al is er geen elektrische activiteit meer van buitenaf meetbaar: zolang de hersendode leeft wordt ervoor gezorgd dat neurofysiologisch gezien de zaak intact blijft totdat het uitnemen van de organen aan de orde is.
Er is nog wel degelijk sprake van een bepaalde mate van bewustzijn. En inderdaad, de nociceptie zorgt voor de gewaarwording van de (snijdende) pijn in het weefsel.
Ook al is er geen elektrische activiteit meer van buitenaf meetbaar: zolang de hersendode leeft wordt ervoor gezorgd dat neurofysiologisch gezien de zaak intact blijft totdat het uitnemen van de organen aan de orde is.
Er is nog wel degelijk sprake van een bepaalde mate van bewustzijn. En inderdaad, de nociceptie zorgt voor de gewaarwording van de (snijdende) pijn in het weefsel.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Ik vraag me af wat de nabestaanden zouden zeggen als ze de volgende opmerking van de artsen zouden krijgen:
"Het spijt me te moeten zeggen dat uw dierbare nu hersendood is. Dat betekent dat de zorgverzekeraar verdere behandeling niet meer vergoedt. We kunnen uw dierbare nog een tijd in leven houden wanneer u bereid bent de kosten over te nemen."
"Het spijt me te moeten zeggen dat uw dierbare nu hersendood is. Dat betekent dat de zorgverzekeraar verdere behandeling niet meer vergoedt. We kunnen uw dierbare nog een tijd in leven houden wanneer u bereid bent de kosten over te nemen."
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Dag Yours,Yours schreef:Ach, weet je Waarom?Waarom? schreef:Maar niet voor andere "narigheid" waar je familie ook over moet beslissen. Gaan we door met behandelen want is hij wel ECHT dood?. Zelfde procedure om dat vast te stellen als voor donorschap.......Yours schreef:Een simpel 'Nee' in het Donorregister behoedt mij in elk geval voor wat betreft deze kwestie voor veel narigheid.
Het vreemde is dat juist gelovige moslims en Refo's het langst wat DAT betreft willen doorgaan, ...... dat ze uberhaupt op een IC liggen!. Je wilt toch zo snel en lang mogelijk bij Allah of De Heer zijn niet waar!?
Probleem is natuurlijk dat men een dierbare niet wil verliezen. En als zodanig zo lang mogelijk wil doorgaan met behandelen. Dat geldt zowel voor gelovigen als ongelovigen. Al of niet samenhangend met factoren als macht, sex en/of geld. Maar voor een ieder komt Magere Hein uiteindelijk langs. Daarin zijn we allemaal gelijk.
Er zijn een paar zinnetjes uit de God Dellusion ( Richard Dawkins) die bij mij diep zijn blijven hangen. Hij schreef daar : in ziekenhuizen zie je dat totaal ongelovigen en ook de zeer DIEP gelovigen niet meer "totaal hangen" aan het leven. En dat juist de grote groep gelovigen die wel zeggen dat ze gelovig zijn juist in alles laten blijken dat ze het ten diepste niet zijn...
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?
Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Yours schreef:Zoals ik al aangaf voelen de hersenen niets. Het is de omvormer van de signalen die vanuit het lichaam komen.
Voor deze gewaarwording moeten de receptoren een elektrisch signaal naar de hersenen sturen waar dit als druk, pijn, jeuk en dergelijke geïnterpreteerd wordt. Bij hersendood zal er m.i. dan ook geen sprake van pijn-gewaarwording kunnnen zijn

Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Dan hebben we daar een andere visie op, doctorwho.
Ik denk dat zolang er sprake is van leven van een hersendode er ook een bepaalde mate van bewustzijn aanwezig is wat in staat is om o.a. pijn te ervaren.
Ik denk dat zolang er sprake is van leven van een hersendode er ook een bepaalde mate van bewustzijn aanwezig is wat in staat is om o.a. pijn te ervaren.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Waarom sleep je er in deze discussie toch steeds religie bij, Waarom?
Een klinisch ethicus in het Reformatorisch Dagblad:
http://www.rd.nl/meer-rd/gezondheid/her ... t-1.698750" onclick="window.open(this.href);return false;Is hersendood echt dood? De meeste artsen en hersenonderzoekers stellen dat dit inderdaad zo is. Anderen houden hun twijfels.
Dr. Erwin Kompanje, klinisch ethicus en verbonden aan het Erasmus MC in Rotterdam, stelt dat er bij hersendood geen weg meer terug is naar het leven. Wat echter niet wil zeggen dat het leven al helemaal is geweken. Hij signaleert voldoende onbeantwoorde vragen om twijfelaars te begrijpen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Ja, en het omvormen van signalen tot iets wat wij ervaren als "pijn", is één van de taken van het brein.Yours schreef:Zoals ik al aangaf voelen de hersenen niets. Het is de omvormer van de signalen die vanuit het lichaam komen.
Je hebt zonder die "omvormer" niet het vermogen tot ervaren.
Dat kan niet, want je bent hersendood.Ook al is er geen elektrische activiteit meer van buitenaf meetbaar: zolang de hersendode leeft wordt ervoor gezorgd dat neurofysiologisch gezien de zaak intact blijft totdat het uitnemen van de organen aan de orde is.
Het "neuro"-deel is dan dus al niet meer intact.
De rest van het lichaam uiteraard wel. Logisch.
Een gewaarwording vereist een brein dat een bewustzijn genereert.Er is nog wel degelijk sprake van een bepaalde mate van bewustzijn. En inderdaad, de nociceptie zorgt voor de gewaarwording van de (snijdende) pijn in het weefsel.
Je kan niet aan elke reflex zomaar een bewustzijn plakken.
Maar goed, als we het er maar over eens zijn dat je dan vast ook geen orgaan wil ontvangen van een donor die zo'n verschrikkelijke behandeling heeft ondergaan.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Dag Yours,Yours schreef:Waarom sleep je er in deze discussie toch steeds religie bij, Waarom?
Omdat voor veel mensen religie een grote rol speelt bij orgaandonatie. Ik zeg niet dat het geen argument mag zijn, juist wel. Maar je merkt dat ook hier discrepanties van geloof naar boven komen. Bible-belt gemeentes hebben de minste registraties voor donorschap, je zou verwachten dat de vraag naar organen dan OOK lager zou liggen. Dat verband is er waarschijnlijk dus niet. ( iets moeilijker statistisch aan te doen )
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 7755,d.d2s" onclick="window.open(this.href);return false;
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?