"RobbertVeen" schreef
Laat ik als eerste stapje een kort antwoord geven op deze "redenen" om je duidelijk te maken of ze gewicht voor mij hebben en zo nee, waarom niet.
"dikkemick"1. Het continue vervangen van bovennatuurlijke uitleg (God) door wetenschappelijke natuurlijke verklaringen?
Is een tactiek van de oudere theologie, toen men aannam dat de Bijbel ook over de natuurwetenschappen onfeilbare kennis moest bezitten. Is al heel lang geleden verlaten als standpunt. Was voor mij een reden bij de Vergadering weg te gaan toen ik met evolutie in aanraking kwam, maar er is ook theologie ontdekte ik, die deze benadering niet kiest. Is voor mij dus wel een geldig argument, maar niet tegen mijn inzichten nu - ik zie het als een belangrijke maar begrijpelijke fout van theologen uit het verleden die (1) de waarheid van de bijbel helemaal niet raakt - want die is zelf nooit met de pretentie opgetreden een biologisch of kosmologisch leerboek te zijn, dat hebben die theologen ervan gemaakt - en (2) ik zie niet in waarom dat zou uitsluiten dat we een theologie ontwikkelen die deze fout niet maakt, m.a.w. theologie HOEFT ook niet de "God of the gaps" als thema te hebben.
God schiep Adam en Eva. Hieruit is de mens verder ontstaan/geëvolueerd (compleet met eigen wil). Wil je zeggen dat alle theologen dit al die jaren verkeerd geïnterpreteerd hebben? Er was geen twijfel over de waarheid van deze claim, totdat Darwin met zijn biologische verklaring kwam. Pas daarna zijn de visies wat betreft de eerste mens veranderd. Waarom zouden theologen van eerdaags Het boek niet als biologisch/kosmologisch leerboek moeten beschouwen? Het was een Goddelijk boek!
Als je visie in de 21e eeuw zo anders is, dan is het verhaal van Adam en Eva dus slechts een mythe. Een boodschap misschien. Maar als je verder dan schrijft over ellende in de wereld en de zonde...??? Dan snap ik je niet meer.
"dikkemick"2. De inconsistenties van de wereldreligies.
Begrijp ik niet helemaal, want dat is een familieruzie. Er zijn ook overeenkomsten - vele - m.n. tussen jodendom, christendom en Islam. Zoiets als "DE" religie bestaat inderdaad niet, maar is dat een argument tegen één religie? Mijn mening wordt niet weerlegd door het FEIT alleen dat iemand anders er anders over denkt. En wat God betreft lijkt het mij, dat er wel ruimte is voor variatie in onze benadering van Hem. Dat is voor mensen ook een vrije keuze: niemand hoeft precies mijn geloof te volgen, maar ik voel me uiteraard bij mijn eigen familie het beste begrepen en ondersteund - en dat is dan de familie van het Nederlandse Protestantisme, Confessioneel getint etc. Ik kan echter mijn verwantschap met andere Christenen en zelfs moslims en joden, Hindoes en Boeddhisten ook inzien en afmeten. Ik voel zelfs verwantschap met atheïsten die hun verstand gebruiken

- Het lijkt mij dat verschil van mening tussen religies geen inconsistentie van de "de"religie is, want die bestaat niet - en inconsistenties binnen één geloofssysteem zouden moeten worden opgelost - deel van de theologische arbeid.
Niets zo vaag en onduidelijk als het leren kennen van God. Waarom heeft Hij dit niet anders aangepakt? Nu zorgt Zijn belabberde uitleg ervoor dat hele oorlogen worden gevoerd in naam van deze onkenbare God. Als ik aan jou vraag: "Hoe kan ik het beste God leren kennen, krijg ik een compleet ander antwoord als dat ik dit vraag aan een Moslim of Hindoe.
"dikkemick"]3. De zwakheid van de religieuze "argumenten" voor het bestaan van God.
Maar religie draait niet om het "bestaan van God" als hoofdstelling. Het werkt als een fundamentele aanname voor een levensovertuiging die complex en gevarieerd is en alle dimensies van mijn leven raakt, en in elke bijzondere religie draait het ook nog eens om de invulling van het karakter van deze God - is God de Barmhartige Erbarmer (Islam) - de Heilige Israëls, geprezen zij Hij (jodendom) - of de Vader van Jezus? etc. Die argumenten kunnen dus heel wel "zwak" zijn in een filosofische zin, maar geloof is geen overtuiging gebaseerd op rationele argumenten, maar de keuze van een persoon op grond van in ieder geval de overtuiging dat "weten" niet uitsluitend "redelijk inzicht" is en dat de redelijkheid van de mens grenzen kent en als zondaig aan kritiek onderhevig is.
Een aanname die dus niet ter discussie kan staan? Want je schreef al dat niets je zou kunnen laten wankelen in je godsgeloof. Tenminste: Tot nu toe heb je nog geen goed of geldig argument gehoord. Ik denk dan toch weer dat er helemaal geen geldige argumenten zijn.
Je laatste alinea ben ik het dan ook volkomen mee oneens. Redelijkheid (ratio) kent grenzen, maar is de enige manier gebleken om tot zuivere kennis (weten) te komen. Persoonlijk weten, is evenals een openbaring van totaal ondergeschikt belang voor de ander. Voor jou de waarheid als een koe, maar alleen voor jou! En zo werkt kennis/weten niet.
"dikkemick"4. Het afnemen van de 'zichtbaarheid' van God. Het interveniëren in de zin van wonderen, overstromingen, ziekte
Men heeft vroeger vaker te onpas dan te pas allerlei zaken geduid als voortkomend uit de interventie van God - ook weer zo'n oudere denkwijze die al heel lang niet meer geldig is, al wordt ze door fundamentalisten nog vrolijk gehanteerd. Maar dat heeft heel weinig te maken met 'mijn' manier van geloven. Ik vind het niet erg dat die wonderen niet optreden als opheffingen van de natuurwetten - ik zie wonderen eerder in de toevallige samenwerking van omstandigheden volgens normale natuurwetten die verrassende en positieve gevolgen hebben. Dan is het woord "wonder" dus alleen maar een metafoor. Ik denk dat de theologie dat weet of hoort te weten minstens sinds de 19e eeuw. Ik geloof dus niet in wonderen, evenmin als jij, als we het woord "wonder" zo moeten opvatten.
Ook de wonderverhalen in het NT lees ik dus als agnost: ik heb niks te melden over de toedracht, maar hou me veeleer bezig met de strekking van het verhaal, wat het "wonderverhaal" mij nu nog kan zeggen. (En wat het mij zegt is NIET dat God overal in de wereld de natuurwetten buigt.) Ik heb ook over de opstanding van Jezus niet rechtstreeks wat te melden: ten aanzien van de toedracht ben ik agnost, het is als het "zwarte gat" dat er wel is, maar niet rechtstreeks kan worden gezien - gevaarlijke en verleidelijke vergelijking, daar krijg ik nog wat van te horen... - ik aanvaard - zoals men in een rechtszaak bewijs kan aanvaarden of niet - als "gewone" gebeurtenissen het lege graf, de verschijningen - minstens in psychische zin - het getuigenis van de discipelen, het geloof van de eerste gemeente etc. Die zijn de argumenten voor mijn geloof in de opstanding, zoals het ontbreken van licht en de werking van de zwaartekracht op zichtbare hemellichamen argumenten zijn voor de vaststelling dat er een zwart gat moet zijn. Maar over de opstanding zelf als historische gebeurtenis heb ik niets te melden, behalve dan dat het in mijn geloofssysteem een onmisbare aanname is.
Zo gemakkelijk als je over al deze bovennatuurlijke zaken heen stapt zoveel moeite heb je met dat ene kleine bovennatuurlijke stukje dat nog overblijft: God. En de opstanding is geen wonder?
De opstanding heeft wat jou betreft psychologisch/theologisch plaatsgevonden, maar historisch boeit het je niet? Misschien is dat maar goed ook. Zo kun je blijven geloven tegen alle historische bewijzen in. Op dit moment zijn ze weer druk aan het zoeken naar de ark. Maar bij (wederom) ontbreken...Maakt niets uit! Ik vind dat vreemd.
"dikkemick"5. Het feit dat het ware geloof plaats/familie-gebonden is.
Dat begrijp ik niet. Ik heb juist de ervaring dat geloof de grenzen van familie, stam en nationaliteit overstijgt. De Middeleeuwse Kerk was in ieder geval theoretisch universeel en stond geen conflicten tussen nationaliteiten toe - dat werd in het Protestantisme helaas anders, daar hebben we de 100-jarige oorlog aan te danken om over de 80-jarige maar te zwijgen.
Hier bedoelde ik mee, dat als je wiegje in Afghanistan had gestaan je nu Rachid (ipv Robbert) had geheten en je hier uit alle macht Allah zou verdedigen.
"dikkemick"6. Alles wat gedacht werd over de ziel, zelfbewustzijn, vrije wil, wordt allemaal wetenschappelijk verklaard door de neuropsychologie. Ook dieren blijken zelfbewustzijn te hebben. En er zijn nog veel vragen. Maar hier god voor invullen blijkt, gezien het verleden, niet verstandig.
Dat is een wetenschappelijke claim, die niet door iedereen wordt gedeeld. Als ik dat reductionistisch zou noemen, zeg ik dat niet op grtond van geloof, maar op grond van mijn kennis van de filosofie. Mijn eigen docent K.-J. Brons in Amsterdam heeft daar veel werk in verricht de laatste jaren en het is zeker geen uitgemaakte zaak dat "zelfbewustzijn" kan worden gereduceerd tot neuropsychologische fenomenen. Als de kwestie nog open is, dan kan zelfs een atheïst daar anders over denken.
Laten we voor wat het is. Veel mensen dichten moraal, vrije wil aan God toe. En het is afwachten tot deze gap gevuld wordt door de neuropsychologie.
"dikkemick"7. Bidden, faith-healing, astrologie, leven na de dood (bovennatuurlijke claims) blijken (ALS ze al te testen zijn) door de mand te vallen.
Klopt, zie boven. Heb ik geen last van gehad, ooit, van die claims. Gewoon onzin in de marge van de religie - helaas door goedgelovige mensen - dat zijn dus niet per se gelovigen - al te makkelijk geslikt. Ik ontken dat soort verschijnselen ook als ze door iemand als Jomanda worden geproduceerd; er is helaas theïstische én atheïstische of esoterische volksverlakkerij. Maar dat is geen noodzakelijk bestanddeel van het Christelijk geloof. De weerlegging daarvan is dus ook geen weerlegging van het geloof als zodanig.
Je bidt niet? Je gelooft niet in leven na de dood?
Of is ook dit feit (dat bidden niet werkt, of bidden naar een pak melk toe dezelfde uitkomsten heeft) niet voldoende om je te doen twijfelen? Dat bidden 1-richtingsverkeer is en zodra God spreekt en zegt tegen de moeder dat ze haar kind in de badkuip moet verdrinken dat de vrouw psychisch gestoord is?
"dikkemick"8. De vaagheid van geloof: Als zaken lopen zoals de gelovige wenst: Een teken van God! Loopt het NIET zoals de gelovige wenst? Gods wegen zijn ondoorgrondelijk. Wie zijn wij om Zijn wil te (kunnen) doorgronden? En zo maakt het niets uit, wat er gebeurd, het sterkt de gelovige altijd in zijn/haar geloof.
Zo werkt het helemaal niet! Hier zou ik een dissertatie moeten produceren om je antwoord te geven. Ik vind dit een vertekend en versimpeld beeld van de manier waarop gelovigen ermee omgaan, waarin ik in ieder geval mijzelf helemaal niet herken. Waarom zou dat dan een geldig argument moeten zijn voor mij om mijn geloof vaarwel te zeggen? Deze "reden" raakt mij helemaal niet. Mensen die zo denken, wil ik graag wat laten bijleren. Als het slecht gaat, zeg ik: leer ervan! En ontdek hoeveel mensen je willen bijstaan - in de gemeente - en wees overtuigd dat het NIET betekent dat God je oordeelt omdat Hij jouw lijden zou willen - En houd goede moed dat er licht komt na de duisternis. Als het goed gaat zeg ik: dit is de tijd om anderen te laten delen in je voorspoed. Jouw beeld van de gelovige is opgehangen aan toevallige contacten die je hebt, of minstens een eeuw oud. (Vér vóór mijn tijd dus.)
Zo werkt het blijkbaar (hier) wel. Er is geen enkel argument dat je doet twijfelen. Zijn mijn argumenten werkelijk zo onredelijk? (Ik wacht nu nog meer met spanning op je blog wat betreft Job). Dat er licht zou komen na de duisternis...dat achter de wolken de zon schijnt, geldt niet alleen voor gelovigen. Is m.i. een algemene psychologische oppepper. Ik denk toch dat heel veel mensen gaan bidden voor een ziek persoon uit de gemeente en als deze persoon sterft (na een pijnlijke uitmergelende kanker) wordt God bedankt voor het uit het lijden verlossen van de zieke. Zo kom je altijd op een goede God uit en is inderdaad geen argument sterk genoeg. En dit zijn niet toevallige contacten welke ik heb die er zo over denken...dit zijn hele gemeenten.
"dikkemick"9. We zijn de natuurlijke wereld steeds beter gaan begrijpen. Maar het bovennatuurlijke? Duizenden sekten (religies), bakkeleien over welke heilige teksten de juiste zijn. Er is nog nooit consensus geweest over welke religie het bovennatuurlijke het beste begrijpt.
Maar het gaat niet over het "bovennatuurlijke" sinds Thomas van Aquino daar nog een keer zijn hele theologie op baseerde. En na de 19e eeuw definitief niet meer. Ik geloof niet in het bestaan van engelen, demonen, een tastbare hemel, wonderen etc. Elke moderne gelovige neemt dat als een metafoor of zou dat moeten doen. Niet elke gelovige heeft zijn verstand in de prullenbak gelegd, en dat hoeft hij ook niet en dat mag hij ook niet. (Van God mag het niet

)
Engelen, demonen, wonderen. Ze worden allemaal zeer duidelijk beschreven in de bijbel. Maar die bestaan dus niet! Maar God...die bestaat dan weer wel? Handig als je zo keuzes kunt maken uit het heilige boek.
"dikkemick"10. Het complete uitblijven van solide bewijs dat god(en) bestaat/bestaan.
Maar wat is een solide bewijs? Alweer: alleen als de menselijke rede onfeilbaar en enige maatstaf is van mijn overtuigingen, is dat een vorm van rationele evidentie. Is deze aanname van jou zelf wel bewezen? Kun jij bewijzen dat uitsluitend de menselijke rede toegang geeft tot de werkelijkheid? En is die "rede" dan werkelijk aantoonbaar neutraal in kwesties van levensbeschouwelijke aard? En alweer: het gaat helemaal niet om het "bestaan" van goden - sinds Kant: dat wat zich in de tijd bestendigheid geven kan 'bestaat' binnen de context van onze ervaring. Zo wordt over God helemaal niet gesproken.
Tot nu toe is gebleken dat de rede zeker niet onfeilbaar is, maar ons wel heeft gebracht waar we nu zijn. We ontrafelen de "werkelijkheid" steeds meer met die rede. En als we al niet alles over deze "werkelijkheid" kunnen zeggen, laat staan dat we iets over de bovennatuurlijke "werkelijkheid" kunnen zeggen.
Dat de rede niet neutraal is in kwesties van levensbeschouwelijke aard mag duidelijk zijn. En je laatste zin begrijp ik niet. IS dat niet Nietsches god?
"dikkemick"]: Robbert, hoe kun je dit, zonder tranen in je ogen te krijgen, blijven geloven? Een ALgoede/Alrechtvaardige God?
Ik begrijp die vraag wel, en ik worstel net als jij met het probleem van het kwade - maar is dat nou een vraag denk je, die ik één zinnetje kan beantwoorden? Stel dat ik zeg: ik geloof niet dat kwade uit God voortkomt? Dat Hij ermee worstelt op grond van de ordening die Hijzelf aan de schepping meegaf? (Zie het boek Job, dat is de pointe van Gods antwoord aan Job uit het onweer.) en dat Zijn weg om daarmee om te gaan in ieder geval met zich meebrengt dat wij worden ingeschakeld om het kwade te bestrijden en dat Hij ons de garantie van de eindoverwinning geeft? Dan zeg jij: dat is KORT door de bocht. Maar wat wil je dan? Dat ik een boek schrijf om jou te antwoorden?
Dat is kort door de bocht Robbert

Maar ik wacht op Job.
"dikkemick"11:
https://www.youtube.com/watch?v=KJkNs512Lsk" onclick="window.open(this.href);return false;
A complete history of God. Je God is ontstaan! Kent een (evolutionaire) geschiedenis. Je tijdloze(!) God.
Ken ik, heb ik overwogen, etc. Heeft me niet van mijn geloof gebracht, maar was wel heel interessant. Net als het boek van Karen Armstrong en de Golden Bough etc. Ik vond vergelijkende godsdienstwetenschap een boeiend vak. Maar het spijt me, ik kan echt niet ingaan op literatuur of video die me hier ook nog worden voorgelegd. Dat snap je toch wel. Haal er een argument uit waar je mijn reactie op wilt en schrijf me. Misschien heb ik tijd. (Waar halen jullie toch al die tijd vandaan?

)
Maar: Hoe onduidelijk/vaag kan een godsbeeld zijn, terwijl het ontstaan van deze God zo overduidelijk is? God wordt vager, onduidelijker, meer ongrijpbaar, transcendenter. De uitleggen steeds ingewikkelder.