ook goedaxxyanus schreef: Nee eerder zoals gezond koken per definitie de manieren zijn om voedsel te bereiden die een gezonde maaltijd opleveren.
ok, goed, en wat zou er moeten gebeuren om zoiets als aannemelijk gevonden te worden? Stel dat ik zoiets aannemelijk wil maken, wat vraag je mij dan daarvoor te moeten/kunnen doen?Je maakt er een rommeltje van. Wetenschappers zullen niet kritiekloos aanvaarden dat de nieuwe methode kennis oplevert maar eens dat aannemelijk gemaakt werd zullen ze die bevindingen wel degelijk aanvaard worden.
Waarom jij die openbaringen er hier bij haalt is mij compleet een raadsel. Een openbaring is niet eens een methode.
toch wel? Of draait hier alle verwarring om wat wij verstaan onder methode? Bij mij is methode alvast iets breeds: het bevat zowel het streven naar correspondentie met empirische gegevens als het doen van experimenten. Dus het bevat zowel de waarde of epistemische deugd (correspondentie met empirische gegevens) alsook de concrete praktijk (experimenten). Openbaringen zijn een andere praktijk, de overeenkomende waarde zou dan zijn "correspondentie met wat ik opvang in een openbaring"
ja, vanuit een coherentietheorie (en correpsondentie met empirische gegevens) bekeken vind ik ook dat openbaringen geen kennis opleveren (behalve dan de triviale kennis dat men zelf die specifieke openbaringen, visioenen of hallucinaties heeft)Om nog maar te zwijgen dat er geen reden is om aan te nemen dat ze kennis opleveren.
Onzin, niemand noemt schakers dogmatisch omdat ze halsstarrig hun schaakpartijen volgens de schaakregels spelen.
ok, maar dat kan een religieuze dan ook antwoorden tegenover ons, als wij hem verwijten van dogmatisch te zijn. Feit blijft wel dat die valsspeler wordt uitgesloten en dat de andere schakers dus niet zo tolerant zijn tegenover valsspelers.
en is er geen reden om religieuzen dogmatisch te noemen als ze religie bedrijven volgens openbaringen die men zo overtuigend vindt...Om de zelfde reden is er geen reden om wetenschappers dogmatisch te noemen als ze wetenschap bedrijven volgens een wetenschappelijke methodologie.
dat is waar in zekere zin, dat heeft eerder met inconsistentie te maken... Wat niet wegneemt dat die methode van wetenschappers nog wel dogmatisch moet (of minstens mag) genoemd worden.Ja maar dat heeft niets met dogma te maken.
Verwachten dat iemand wetenschap bedreven heeft alvorens hij een kans maakt gepubliceerd te worden in een wetenschappelijk tijdschrift is kwaliteitscontrole geen dogmatisch handelen.
ja, zoiets kunnen de religieuzen toch ook zeggen? Ze zouden zelfs het regelrecht vervolgen van ongelovigen als kwaliteitscontrole kunnen noemen.
Natuurlijk, vanuit mijn waarden/methode van coherentie enzo bekeken, is die wetenschappelijke peer review enzo ook wel degelijk kwaliteitscontrole, en is de inquisitie dat niet, want die inquisitie was gebaseerd op een incoherent wereldbeeld en een slechte methode.
ja, wat er extra voor nodig is, is een onbereidheid om iets op te geven.Voor een dogma is er meer nodig dan een interne reglementering of we het zou van toepassing zijn op elke officiële sport.
nog een belangrijk punt: een goede wetenschapper beschouwt de wetenschappelijke methode (het streven naar consistentie, helderheid, correspondentie,...) niet zomaar als willekeurige spelregels zoals van een schaakspel. Nee, ik, als wetenschapper, hecht wel meer waarde aan de wetenschappelijke methode, dan dat ik waarde hecht aan spelregels van een spel zoals schaak of voetbal. Ik beschouw wetenschap niet zomaar als een spel zoals schaak. Bij wetenschap staat er meer op het spel: niet zomaar winnen van één of andere willekeurige tegenstrever, maar de waarheid zoeken.Ik bedoel de normale betekenis en niet een die van elke scheidsrechter een dogmaticus maakt omdat die strict de regels afdwingt.