Globale Moraal en Ethiek

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Globale Moraal en Ethiek

Bericht door Peter van Velzen »

Earthheart schreef:
Peter van Velzen schreef: Zelf in onze moderne samenleving profiteren nog veel mensen van gebruik dat er wordt gemaakt van proefdieren. melkvee en slachtvee.

ja, enkele individuen profiteren van veeteelt, maar er zijn veel indirecte kosten:
-hogere milieuimpact (slechtere ecosysteemdiensten door schade aan biodiversiteit, schade aan toekomstige generaties door extra klimaatopwarming)
-hogere gezondheidsrisico's voor consumenten door verzadigde vetten, cholesterol,...
-hogere gezondheidsrisico's voor bevolking, door zoonotische ziekten en resistente ziektekiemen
-ook hogere gezondheidsrisico's voor producenten (veeteelt en slachthuizen zijn risicovolle beroepssectoren, met relatief veel ziektes en verwondingen)
-verspilling van voedsel door veevoedergewassen

Wat proefdieren betreft is het iets moeilijker om voor en nadelen in te schatten. Dierproeven zijn volgens recente studies alvast wel minder betrouwbaarder dan men dacht, en ze zijn ook duur zodat er minder onderzoeksfondsen gaan naar alternatieven die meer potentieel hebben om sneller betrouwbaarder te zijn voor menselijke ziekten.
Het gaat dus wel lukken met je nieuwe boek, zelfs vanuit mijn visie op moraal. succes!
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Re: Globale Moraal en Ethiek

Bericht door Peter van Velzen »

Een youtube video die het belang van samenwerking en onderlinge empathie ondersteund:

Ik wens u alle goeds
Plaats reactie