dikkemick schreef:@Gerard R
Gezien het voorkomen van meerdere "arken" en zondvloedverhalen zou er toch een lampje bij de gelovigen moeten gaan branden.
Maar dat gebeurt uiteraard niet.
Sterker nog... het wordt gebruikt als argument om te bewijzen dat het bijbelse zondvloedverhaal de waarheid is. Tjarko Evenboer zijn conclusie is als volgt (ik citeer uit 'De wereldwijde vloed'):
"Concluderend kunnen we zeggen dat de vloedlegenden dus onmogelijk toevallig op meerdere plaatsen ontstaan kunnen zijn vanuit regionale invloeden, en ze kunnen ook niet toegeschreven worden aan christelijke invloeden (hij doelt op christelijke missionarissen). Ze bevatten precies de kenmerken die we zouden verwachten als ze voortkomen uit één werkelijke gebruitenis die naar plaats en tijd is verbasterd (uiteraard is het Genisisverhaal het oorspronkelijke verhaal en zijn de verhalen vervaagd naarmate je verder van het Midden-Oosten gaat).
De wereldwijde vloed is, historisch gezien, één van de best bewezen gebeurtenissen, en vormt daarmee de spil van onze 'universele oergeschiedenis'".
dikkemick schreef:
"Valsheid in geschrifte, de verborgen agenda van bijbelschrijvers" van Jacob Slavenburg.
Heel verhelderend om te lezen dat de bijbel alles behalve een getrouwe weergave is van de christelijke historie.
(Volgens mij is het gratis te downloaden)
Bedankt voor deze tip! Gratis te downloaden is dit boek volgens mijn niet, ik ga hem wel bestellen.