pallieter schreef:Jagang, het gaat erom hoe hij door zijn mediatisering een zeer simplistisch zwart wit beeld brengt en zo het populisme mee in de hand werkt.
Ik kan hier meerdere dingen in lezen, dus voordat ik uitgebreid ga gissen met een lap tekst tot gevolg, zou Ik zou graag weten wat je met "mediatisering" bedoelt, en hoe dat gelijkstaat aan het creëren van een simplistisch zwart-wit beeld.
Het geven van voorbeelden is daarbij niet verboden.
Hij verdient zijn geld niet door zaken te onderzoeken en die op te lossen maar door een mediaspektakel te brengen. En dit mediaspektakel brengt een zeer enge boodschap: angst, angst voor die onwaarschijnlijke onmensen die blijkbaar massaal ons en onze kinderen willen afmaken.
Met je eerste zin ben ik het eens, maar daar zou ik aan willen toevoegen dat het een het ander niet uitsluit.
Een mediaspektakel sluit onderzoek niet uit, maar misdaadverslaggeving is natuurlijk per definitie (ook) een mediazaak, anders kan je beter agent worden.
Hoe hij angst zaaide met zijn (inmiddels gestaakte) programma, zie ik niet in.
Als dat is omdat hij misdaden toont, of er op in gaat, kan je het programma "opsporing verzocht" of "undercover in Nederland" ook wel angstzaai-programma's noemen.
Ik deel die observatie in ieder geval niet, en bezie het doorgaans vooral als interessante kost.
en mede door dit soort kereltjes krijg je bovenstaand gelul. mensen beginen dit echt te geloven, beginnen werkelijk zwart wit te denken.
Ja, maar moet dat dan een oproep zijn om het dood te zwijgen?
Jij en ik zijn goed genoeg om ondanks zulke programma's boven die zwart-wit denkerij te blijven staan, maar de rest van het land wordt daar beter tegen beschermd?
Iedereen heeft een eigen verantwoordelijkheid voor datgene wat hij of zij uitkraamt.
Ik laat me toch ook niet meeslepen in populistisch geneuzel, al dan niet door zijn programma's?
Hoe maak je eigenlijk de sprong van zijn programma naar de doodstraf-discussie?
Maar Dutroux bestaat toch, en Breivik, en wereldwijd kunnen ze er zo nog geen 10 uit het hoofd opnoemen.
Nou, dus zoveel van die cases heeft Peter R de Vries ook niet onder handen gehad.
Maar voor die enkele tientallen in Europa gaan we dus wel heel ons rechtsysteem naar de kloten helpen? Voor een niet bestaand probleem? Want dat is het, zwart wit zaken zijn zo dermate zeldzaam dat je niet eens aan 10 geraakt zonder te googelen.
Tsja, ik mis alleen het verband tussen misdaadverslaggeving en dergelijke sentimenten.
Breivik, bijvoorbeeld, is vooral in het nieuws geweest.
Moet het nieuws er dan ook maar niet over uitzenden?
Sorry, maar ik vind dit toch een beetje een gezochte zondebok, hoor.