De doodstraf

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

HenkM
Superposter

Re: De doodstraf

Bericht door HenkM »

Jagang schreef: Ik zei het al, en zeg het nog eens: Als je alle risico op "gevaarlijke mensen" in de maatschappij wil uitbannen, moet je iedereen doden.
Ik zei het al, en dus nog maar een keer: ik heb het over bewezen monsters in de vorm van mensen.
Over, gelukkig, redelijk zeldzame individuen. Buitencategorie, zeg maar.
(ik heb het over een Dutroux, Manson, de schutters op scholen of cinema's, Breitvik, Alphen a/d Rijn)
Lieden die zich al hebben uitgeleefd op de maatschappij.

En nu houd ik er echt over op.

We gaan elkaar hierin niet vinden, Jagang.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

HenkM schreef:We gaan elkaar hierin niet vinden, Jagang.
Tot die slotsom was ik al gekomen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

HenkM schreef: In geen van deze zaken was er, mi, overtuigend, laat staan 100% bewijs.

Dan nog vraag ik me af of elk van deze zaken voor mij zouden kwalificeren voor de doodstraf.
(Lucia de B heb ik nooit als dader gezien)
Daarmee geef je maar weer eens aan dat er onschuldigen gaan vallen, in geen van deze gevallen zijn ze namelijk bij jouw om advies geweest. Er van uitgaande dat jij geen fouten zou maken dan. 8*)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

HenkM schreef:
Jagang schreef:
Fish schreef:Nu kunnen ze genoegdoening vragen, als Henk zijn zin krijgt kunnen we een bosje bloemen op hun graf leggen en sorry zeggen.
Inderdaad, en dat verwerp ik met kracht.
o ja ... zoals tegen de ouders van dat verkrachte en vermoorde meisje, en de mensen van het bootje.
hmmm ... kan niet meer ... die werden afgeslacht
Jij bak.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Fish schreef: Jij bak.
Sorry Fish: dat is dus andersom. Het voorkomen van zulke bloemen is waar het mij om draait. Dat heb ik al enkele malen (anders) verwoord,

En nu zet ik er echt een . achter
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Ik begrijp het wel hoor. Wanneer het absoluut zwart wit is, wanneer het over heel slechte meneren en mevrouwen gaat. Wanneer we allemaal heel goed weten wat er gebeurd is, meer dan 100% zeker (zoals Michelle Martin die de meisjes mee martelde en verkrachte??????) via de media. Dan gaan we die stoute mensen vlug afmaken voor we ons gezond terug krijgen.

Best een nieuw soort rechter hiervoor aanstellen. Ik denk aan een soort Peter R de Vries ambt. Wanneer Peter vindt dat het stinkt, afmaken die handel.

Henk, je loopt telkens terug vast! De moment dat je je 100% zekerheid hebt, is de media attentie zo groot dat de kans dat hij of zij vrijkomt nihil is. En indien later de maatschappij van oordeel is dat dit (bijvoorbeeld nieuwe medicatie) toch kan, heb jij daar nu geen oordeel over te vellen. het feit alleen al dat jij denkt dat je dit recht zou hebben, getuigt van een onwaarschijnlijke arrogantie.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

pallieter schreef:Best een nieuw soort rechter hiervoor aanstellen. Ik denk aan een soort Peter R de Vries ambt. Wanneer Peter vindt dat het stinkt, afmaken die handel.
Nou ja, laten we niet vergeten dat de verdachten uit de eerder genoemde Puttense moordzaak wel mede dankzij Peter R de Vries zijn gerehabiliteerd, en dat dit uiteindelijk ook heeft geresulteerd in een verdachte met een DNA match.

Hij heeft, hoewel hij vaak heeft samengewerkt met justitie, zich ook vaak getoond als een luis in de pels van het apparaat.

Je kan zeggen dat hij ijdel is, en mediageil, en aangezien hij voor een commerciële omroep werkt, kan je zijn programma (kijkcijfers!) sensatiebelust noemen..

Maar dat maakt hem natuurlijk nog niet tot een soort van kwade genius.
Laten we persoonlijke antipathieën gescheiden proberen te houden van de professie, en de daaruit voortvloeiende resultaten.

http://www.peterrdevries.nl/tag/dossier ... moordzaak/" onclick="window.open(this.href);return false;
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Jagang, het gaat erom hoe hij door zijn mediatisering een zeer simplistisch zwart wit beeld brengt en zo het populisme mee in de hand werkt. Hij verdient zijn geld niet door zaken te onderzoeken en die op te lossen maar door een mediaspektakel te brengen. En dit mediaspektakel brengt een zeer enge boodschap: angst, angst voor die onwaarschijnlijke onmensen die blijkbaar massaal ons en onze kinderen willen afmaken.

en mede door dit soort kereltjes krijg je bovenstaand gelul. mensen beginen dit echt te geloven, beginnen werkelijk zwart wit te denken.

Maar Dutroux bestaat toch, en Breivik, en wereldwijd kunnen ze er zo nog geen 10 uit het hoofd opnoemen.

Maar voor die enkele tientallen in Europa gaan we dus wel heel ons rechtsysteem naar de kloten helpen? Voor een niet bestaand probleem? Want dat is het, zwart wit zaken zijn zo dermate zeldzaam dat je niet eens aan 10 geraakt zonder te googelen.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

pallieter schreef:Jagang, het gaat erom hoe hij door zijn mediatisering een zeer simplistisch zwart wit beeld brengt en zo het populisme mee in de hand werkt.
Ik kan hier meerdere dingen in lezen, dus voordat ik uitgebreid ga gissen met een lap tekst tot gevolg, zou Ik zou graag weten wat je met "mediatisering" bedoelt, en hoe dat gelijkstaat aan het creëren van een simplistisch zwart-wit beeld.

Het geven van voorbeelden is daarbij niet verboden.
Hij verdient zijn geld niet door zaken te onderzoeken en die op te lossen maar door een mediaspektakel te brengen. En dit mediaspektakel brengt een zeer enge boodschap: angst, angst voor die onwaarschijnlijke onmensen die blijkbaar massaal ons en onze kinderen willen afmaken.
Met je eerste zin ben ik het eens, maar daar zou ik aan willen toevoegen dat het een het ander niet uitsluit.
Een mediaspektakel sluit onderzoek niet uit, maar misdaadverslaggeving is natuurlijk per definitie (ook) een mediazaak, anders kan je beter agent worden.

Hoe hij angst zaaide met zijn (inmiddels gestaakte) programma, zie ik niet in.
Als dat is omdat hij misdaden toont, of er op in gaat, kan je het programma "opsporing verzocht" of "undercover in Nederland" ook wel angstzaai-programma's noemen.

Ik deel die observatie in ieder geval niet, en bezie het doorgaans vooral als interessante kost.
en mede door dit soort kereltjes krijg je bovenstaand gelul. mensen beginen dit echt te geloven, beginnen werkelijk zwart wit te denken.
Ja, maar moet dat dan een oproep zijn om het dood te zwijgen?
Jij en ik zijn goed genoeg om ondanks zulke programma's boven die zwart-wit denkerij te blijven staan, maar de rest van het land wordt daar beter tegen beschermd?

Iedereen heeft een eigen verantwoordelijkheid voor datgene wat hij of zij uitkraamt.
Ik laat me toch ook niet meeslepen in populistisch geneuzel, al dan niet door zijn programma's?

Hoe maak je eigenlijk de sprong van zijn programma naar de doodstraf-discussie?
Maar Dutroux bestaat toch, en Breivik, en wereldwijd kunnen ze er zo nog geen 10 uit het hoofd opnoemen.
Nou, dus zoveel van die cases heeft Peter R de Vries ook niet onder handen gehad.
Maar voor die enkele tientallen in Europa gaan we dus wel heel ons rechtsysteem naar de kloten helpen? Voor een niet bestaand probleem? Want dat is het, zwart wit zaken zijn zo dermate zeldzaam dat je niet eens aan 10 geraakt zonder te googelen.
Tsja, ik mis alleen het verband tussen misdaadverslaggeving en dergelijke sentimenten.
Breivik, bijvoorbeeld, is vooral in het nieuws geweest.
Moet het nieuws er dan ook maar niet over uitzenden?
Sorry, maar ik vind dit toch een beetje een gezochte zondebok, hoor.
Henry Ford
Klikzoi
Ervaren pen

Bericht door Klikzoi »

appelfflap schreef:
Klikzoi schreef: Je beëindigd een leven waarmee je voor de volle 100% de samenleving beschermd voor een eventuele terugval..
jij, henkM blijven de kern vh probleem ontwijken
HOE STAAN JULLIE TEGENOVER DE TALLOZE ONSCHULDIGEN DIE DANKZIJ DE DOOSTRAF VERMOORD WORDEN?

acceptabel risico, collateral damage,...
op welke manier zijn die onschuldigen een gevaar voor de samenleving?
Ik heb het hier over vaststaande feiten en veroordelingen. Zware misdadigers die niet zijn te genezen en die een levenslange onderhoud en dure behandeling eisen van de samenleving.

Wanneer een valse hond vanuit een cerebrale (of andersoortige) stoornis een kind dood bijt ga je hem ook niet levenslang onderhouden in een kennel met dure behandel technieken waarmee je de samenleving wijs maakt de hond te genezen. Nee, zo'n hond krijgt gelijk een spuitje om verder leed in de toekomst te besparen. Ik zie het verschil niet bij dit soort daders.

Nogmaals, het gaat erom wat de samenleving wil en wat de nabestaanden van zo'n daad willen. Dan is het heropenen van zo'n discussie relevant te noemen.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

HenkM schreef:Mijn "obsessie"blijkt, helaas, praktijk.
Ik wuifde het niet weg - ik gaf je zelfs nog een beter voorbeeld in dat stramien.

Maar het heeft ook niets met het onderwerp te maken.
Ik heb er ook geen opwinding bij. Ik weet dat het in Nederland nooit zal worden ingevoerd.
Ik probeer ook rede te laten zien. Blijkbaar doe ik dat niet goed.
HenkM,
Je moet het nóg eens proberen en dan ook dat roken er bijnemen. Waarom namelijk zou dat voorbeeld "nog beter" zijn? Pak ook weigeren van vaccinatie mee bijvoorbeeld.
Wat maakt dat je denkt "rede" te laten zien als je niet vergelijkt met allerlei andere strafmaten, achterliggende redenen etc.?

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Klikzoi schreef:Wanneer een valse hond vanuit een cerebrale (of andersoortige) stoornis een kind dood bijt ga je hem ook niet levenslang onderhouden in een kennel met dure behandel technieken waarmee je de samenleving wijs maakt de hond te genezen. Nee, zo'n hond krijgt gelijk een spuitje om verder leed in de toekomst te besparen. Ik zie het verschil niet bij dit soort daders.
Nog meer lekke volksmisleidingen?

R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

heeck schreef:
HenkM schreef:Mijn "obsessie"blijkt, helaas, praktijk.
Ik wuifde het niet weg - ik gaf je zelfs nog een beter voorbeeld in dat stramien.

Maar het heeft ook niets met het onderwerp te maken.
Ik heb er ook geen opwinding bij. Ik weet dat het in Nederland nooit zal worden ingevoerd.
Ik probeer ook rede te laten zien. Blijkbaar doe ik dat niet goed.
HenkM,
Je moet het nóg eens proberen en dan ook dat roken er bijnemen. Waarom namelijk zou dat voorbeeld "nog beter" zijn? Pak ook weigeren van vaccinatie mee bijvoorbeeld.
Wat maakt dat je denkt "rede" te laten zien als je niet vergelijkt met allerlei andere strafmaten, achterliggende redenen etc.?

Roeland
Omdat het een directe vraag is:
omdat er in andere situaties meer slachtoffers vallen zou je in deze situatie niet het juiste moeten doen?

Verder denk ik dat Klikzoi het hier behoorlijk juist verwoordde (naar mijn mening). Niks misleiding. Hij stelt het goed en duidelijk. (hier)

Nu staat er echt een . achter.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Klikzoi schreef: Ik heb het hier over vaststaande feiten en veroordelingen. .
en ik heb het over mensen die onschuldig ter dood veroordeeld worden zoals al 100'en keren in bvb de Vs gebeurd is.

de vraag is toch niet zo moeilijk?
vind je het een aanvaardbaar risico, acceptabel, collateral damage... dat een overheid af en toe onschuldigen vermoord om een monster als Dutroux te kunnen ophangen

ik vind dat niet aanvaardbaar.
wat vind jij?
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Klikzoi schreef:Ik heb het hier over vaststaande feiten en veroordelingen. Zware misdadigers die niet zijn te genezen en die een levenslange onderhoud en dure behandeling eisen van de samenleving.
Wat maakt jou gekwalificeerd om te bepalen of een gevangene al dan niet ongeneeslijk ziek is, om te beginnen?
Als deskundigen daar moeilijkheden mee ondervinden, wie ben jij dan helemaal?
Wanneer een valse hond vanuit een cerebrale (of andersoortige) stoornis een kind dood bijt ga je hem ook niet levenslang onderhouden in een kennel met dure behandel technieken waarmee je de samenleving wijs maakt de hond te genezen. Nee, zo'n hond krijgt gelijk een spuitje om verder leed in de toekomst te besparen. Ik zie het verschil niet bij dit soort daders.
Ja, precies, en valse honden komen ook niet voor de rechter.
Misschien moeten we daar dan ook maar eens over na gaan denken. :roll:
Nogmaals, het gaat erom wat de samenleving wil en wat de nabestaanden van zo'n daad willen.
Je bent dus écht voor een volksgericht.
Dan is het heropenen van zo'n discussie relevant te noemen.
Nee, dan is het nodig om de samenleving te verlichten, en mensen er aan te herinneren waar we vandaan zijn gekomen als maatschappij.
Dat is hard nodig om de obscurantistische stromingen zoals vertegenwoordigd door de jouwen tegen te werken. http://nl.wikipedia.org/wiki/Obscurantisme" onclick="window.open(this.href);return false;
Henry Ford
Gesloten