Jezus was getrouwd?
Moderator: Moderators
Re: Jezus was getrouwd?
Ik meen me te herinneren dat ik in de vorige eeuw wel eens iets gelezen heb over Jezus die met vrouw en kind was aangespoeld in de haven van Marseille . Vermits het over plaatselijke legenden leek te gaan heb ik er nooit verder aandacht aan besteed . Ik heb niet de gewoonte de ene mythe te verwerpen , om dan een andere mythe als waarheid te aanvaarden .
Die Marseille stranding mag je rustig als urban legend klasseren.Verdi schreef:Ik meen me te herinneren dat ik in de vorige eeuw wel eens iets gelezen heb over Jezus die met vrouw en kind was aangespoeld in de haven van Marseille . Vermits het over plaatselijke legenden leek te gaan heb ik er nooit verder aandacht aan besteed . Ik heb niet de gewoonte de ene mythe te verwerpen , om dan een andere mythe als waarheid te aanvaarden .

Ik apprecieer het erg dat wij het hier eens zijn !Aton schreef:Die Marseille stranding mag je rustig als urban legend klasseren.( Samen met de romans van Brown, Baigent, Leigh en Lincoln )

aton schreef:Hier heb je zo weer een klassiek voorbeeld van een latere toevoeging, vooral dit: "zichzelf onvruchtbaar gemaakt hebben met het oog op het koninkrijk van de hemel."HJVorser schreef:Maar er staat wel iets expliciets over de onthouding van de huwelijkse staat in het evangelie naar Matteüs (NBV):
"10 Hierop zeiden zijn leerlingen: ‘Als het met de verhouding tussen man en vrouw zo gesteld is, kun je maar beter niet trouwen.’ 11 Hij zei tegen hen: ‘Niet iedereen kan deze kwestie begrijpen, alleen degenen aan wie het gegeven is: 12 er zijn mannen die niet trouwen omdat ze onvruchtbaar geboren werden, andere omdat ze door mensen onvruchtbaar gemaakt zijn, en er zijn mannen die niet trouwen omdat ze zichzelf onvruchtbaar gemaakt hebben met het oog op het koninkrijk van de hemel. Laat wie bij machte is dit te begrijpen het begrijpen!’"
Ik betreur dat hieropvolgend de discussie tussen aton en HJVorser is mank gelopen , want ook ik had graag aangetoond gezien dat de bewering klopt dat "Mat 19:12 een late toevoeging is " .HJVorser schreef: ... ik vind het volslagen onverantwoord dat je zomaar een stuk uit Matteüs in sterke bewoordingen als een latere toevoeging bestempeld. Kun je dat onderbouwen, ook graag in het licht van de wetenschappelijke methode van het tekstkritisch onderzoek?
Ik heb dan maar zelf even rond gekeken . In A Marginal Jew *, deel 1, pagina 342 schrijft John P. Meier :
Granted , it is possible that this saying was created by the early Church tu justify a state of voluntary religious celibacy among its members .
Met "the early Church" bedoelt Meier de gemeenschap waartoe de schrijver van het Mat-evangelie behoorde .
Dit betekent dat Mat 19:12 wel van de hand is van Matheus (wie dat ook moge zijn) , maar dat het niet noodzakelijk een uitspraak is van Jezus . Dat het een late vervalsing zou zijn , toegevoegd in de 2°of 3° eeuw , daar wordt geen melding van gemaakt .
* A Marginal Jew
Voeg er maar rustig Matt. 19 : 9-11 bij. Het was een volstrekt joods recht te hertrouwen als de vrouw onvruchtbaar bleek te zijn. Het was zelfs de plicht van de ongehuwde broer van de overleden echtgenoot met zijn schoonzus te trouwen als er nog geen kinderen waren. En gezien in Matt. 5 :17 zelf staat dat Jezus geen jota van de Wet ( Mozes ) wou veranderen, is dit zeker een later bijvoegsel.Verdi schreef: Ik betreur dat hieropvolgend de discussie tussen aton en HJVorser is mank gelopen , want ook ik had graag aangetoond gezien dat de bewering klopt dat "Mat 19:12 een late toevoeging is " .
Ik heb dan maar zelf even rond gekeken . In A Marginal Jew *, deel 1, pagina 342 schrijft John P. Meier :Granted , it is possible that this saying was created by the early Church tu justify a state of voluntary religious celibacy among its members .
Met "the early Church" bedoelt Meier de gemeenschap waartoe de schrijver van het Mat-evangelie behoorde .
Dit betekent dat Mat 19:12 wel van de hand is van Matheus (wie dat ook moge zijn) , maar dat het niet noodzakelijk een uitspraak is van Jezus . Dat het een late vervalsing zou zijn , toegevoegd in de 2°of 3° eeuw , daar wordt geen melding van gemaakt .
* A Marginal Jew
Ik denk dat we het op vele punten eens zullen worden Verdi.

Met A Marginal Jew heeft John P. Meier een monumenteel werkstuk over de historiciteit van Jezus afgeleverd ( er zou nog een 5de deel op komst zijn ) . Wat het al of niet getrouwd zijn van Jezus betreft worden alle pro en contra's vernoemd die ook op dit forum , en dit topic , aangehaald zijn . De conclusie van Meier is dat we nooit absoluut zeker zullen zijn of Jezus gehuwd was of niet , maar hij acht het meer waarschijnlijk dat Jezus om religieuse redenen celibatair is gebleven .
Zelf heb ik een meer gematigde opninie . Indien er een lijst bestaat met de namen van tijdgenoten van Jezus waarvan vast staat dat ze bewust ongehuwd zijn gebleven , dan is het niet onmogelijk dat de naam van Jezus ook op die lijst staat .
Er is alvast 1 eminent professor die reeds geruime tijd geleden heeft aangetoond dat 1 naam van de lijst namen (die alle in dit topic zijn geciteerd) kan geschrapt worden .
Zelf heb ik een meer gematigde opninie . Indien er een lijst bestaat met de namen van tijdgenoten van Jezus waarvan vast staat dat ze bewust ongehuwd zijn gebleven , dan is het niet onmogelijk dat de naam van Jezus ook op die lijst staat .
Er is alvast 1 eminent professor die reeds geruime tijd geleden heeft aangetoond dat 1 naam van de lijst namen (die alle in dit topic zijn geciteerd) kan geschrapt worden .
Dan ben ik het met J.P. Meier totaal oneens ! Hoe kan je van een joods messias verwachten dat die ongehuwd of kinderloos zou blijven.Verdi schreef:Met A Marginal Jew heeft John P. Meier een monumenteel werkstuk over de historiciteit van Jezus afgeleverd ( er zou nog een 5de deel op komst zijn ) . Wat het al of niet getrouwd zijn van Jezus betreft worden alle pro en contra's vernoemd die ook op dit forum , en dit topic , aangehaald zijn . De conclusie van Meier is dat we nooit absoluut zeker zullen zijn of Jezus gehuwd was of niet , maar hij acht het meer waarschijnlijk dat Jezus om religieuze redenen celibatair is gebleven .
Dan wil ik wel eens één naam zien op die lijst waarvan men weet dat die een messias statuut had.Zelf heb ik een meer gematigde opinie . Indien er een lijst bestaat met de namen van tijdgenoten van Jezus waarvan vast staat dat ze bewust ongehuwd zijn gebleven , dan is het niet onmogelijk dat de naam van Jezus ook op die lijst staat .
Kan je dit even verduidelijken ?Er is alvast 1 eminent professor die reeds geruime tijd geleden heeft aangetoond dat 1 naam van de lijst namen (die alle in dit topic zijn geciteerd) kan geschrapt worden .
Meier is een amerikaans katoliek priester , wat zijn stellingname verklaart daar waar de beschikbare informatie niet eenduidig lijkt . Hij is echter geen dominee in Egypte die die domme atheïsten eventjes hautain op hun plaats probeert te zetten . Met A Marginal Jew heeft Meier een werkstuk gepubliceerd dat bewondering afdwingt , zelfs bij een atheïst zoals ik die niet altijd zijn mening deelt . Uit elke bladzijde blijkt zijn respect voor zijn lezers , respect dat wederzijds is .
Jezus wordt beschouwd als de Messias door zijn volgelingen . Het is vreemd dat daarvan niets is terug te vinden in bronnen buiten de bijbel . Het ontbreekt in die teksten nochtans niet aan andere rebellerende groeperingen waarvan de leider met naam genoemd word . Misschien moet ik eerst maar even bekijken wat Jezus over zich zelf als Messias zegt .
Hartmut Stegemann (1936-2005) was een vooraanstaand duits theoloog , ondere andere hoofd van het Qumran Research Center , verbonden aan de universiteit van Göttingen . Zijn boek The Library of Qumran(1998 , duitse editie 1993) is van een korte commentaar voorzien van James VanderKam (Notre Dame) , Geza Vermes (Oxford) , Florentino Garcia Martinez (Groningen) … niet de minsten van zijn collega’s . Het boek is hier , in deze draad , van belang voor het door John P. Meier (en ook in dit topic) aangevoerde argument dat de Essenen naast het huwelijk ook het celibaat kenden . Dit wordt door Stegemann met , naar mijn mening , overtuigende argumenten van tafel geveegd .
Jezus wordt beschouwd als de Messias door zijn volgelingen . Het is vreemd dat daarvan niets is terug te vinden in bronnen buiten de bijbel . Het ontbreekt in die teksten nochtans niet aan andere rebellerende groeperingen waarvan de leider met naam genoemd word . Misschien moet ik eerst maar even bekijken wat Jezus over zich zelf als Messias zegt .
Hartmut Stegemann (1936-2005) was een vooraanstaand duits theoloog , ondere andere hoofd van het Qumran Research Center , verbonden aan de universiteit van Göttingen . Zijn boek The Library of Qumran(1998 , duitse editie 1993) is van een korte commentaar voorzien van James VanderKam (Notre Dame) , Geza Vermes (Oxford) , Florentino Garcia Martinez (Groningen) … niet de minsten van zijn collega’s . Het boek is hier , in deze draad , van belang voor het door John P. Meier (en ook in dit topic) aangevoerde argument dat de Essenen naast het huwelijk ook het celibaat kenden . Dit wordt door Stegemann met , naar mijn mening , overtuigende argumenten van tafel geveegd .
Dat verklaard al veel. Ik zie nog niet direct een katholiek priester verklaren dat Jezus een zeloot was , een orthodoxe fundamentalistische jood die geen jota aan de Wet van Mozes wou veranderen.Verdi schreef:Meier is een amerikaans katoliek priester , wat zijn stellingname verklaart daar waar de beschikbare informatie niet eenduidig lijkt . Hij is echter geen dominee in Egypte die die domme atheïsten eventjes hautain op hun plaats probeert te zetten . Met A Marginal Jew heeft Meier een werkstuk gepubliceerd dat bewondering afdwingt , zelfs bij een atheïst zoals ik die niet altijd zijn mening deelt . Uit elke bladzijde blijkt zijn respect voor zijn lezers , respect dat wederzijds is .

Niet zo vreemd. De Jezus uit de bijbel is een constructie, opgezet door ' Paulus '. De historische Jezus was van minder belang en heeft men ook alle tijd gehad deze sporen zoveel mogelijk uit te wissen.Jezus wordt beschouwd als de Messias door zijn volgelingen . Het is vreemd dat daarvan niets is terug te vinden in bronnen buiten de bijbel .
Hij zegt dit dan wel door de mond van de fictieve ( mythische ) versie. Vergeet dit vooral niet.Het ontbreekt in die teksten nochtans niet aan andere rebellerende groeperingen waarvan de leider met naam genoemd word . Misschien moet ik eerst maar even bekijken wat Jezus over zich zelf als Messias zegt .
Zeer goed gezelschap mag je wel zeggen.Hartmut Stegemann (1936-2005) was een vooraanstaand duits theoloog , ondere andere hoofd van het Qumran Research Center , verbonden aan de universiteit van Göttingen . Zijn boek The Library of Qumran(1998 , duitse editie 1993) is van een korte commentaar voorzien van James VanderKam (Notre Dame) , Geza Vermes (Oxford) , Florentino Garcia Martinez (Groningen) … niet de minsten van zijn collega’s .
Ja, dat is ook zo, maar niet alle Essenen waren celibatair, wat aanvankelijk De Vaux trachtte ons wijs te maken. James Tabor maakt onderscheid tussen deze Essenen; de gehuwden én de gehuwden die voor een tijdje celibatair gingen leven als kluizenaars. Dit waren de Nazireeërs ( niet te verwarren met nazareners ) die men ook aantreft in het O.T. http://nl.wikipedia.org/wiki/Simson_%28persoon%29" onclick="window.open(this.href);return false; Je ziet dit ook bij de Boeddhisten; een tijdje monnik en dan de wereld in.Het boek is hier , in deze draad , van belang voor het door John P. Meier (en ook in dit topic) aangevoerde argument dat de Essenen naast het huwelijk ook het celibaat kenden . Dit wordt door Stegemann met , naar mijn mening , overtuigende argumenten van tafel geveegd .