Katholiek = katholiek. Je weet toch dat katholiek wil zeggen 'algemeen', 'universeel'.!aton schreef:ONgewoon Katholiek zul je bedoelen.Job schreef: Gewoon Katholiek Job
Job
Moderator: Moderators
Katholiek = katholiek. Je weet toch dat katholiek wil zeggen 'algemeen', 'universeel'.!aton schreef:ONgewoon Katholiek zul je bedoelen.Job schreef: Gewoon Katholiek Job
Rooms Katholiek?Job schreef:Gewoon Katholieklost and not found yet! schreef:@ Job,
Kun je wellicht concreet aangeven tot welke geloofsstroming je behoort? Daar ben ik eigenlijk best benieuwd naar!
Job
Wat is dit weer voor een oudbollig vooroordeel ?Fish schreef:Katholieken lezen geen bijbel, dus wat mij betreft toch 'ongewoon' katholiek.
In de katholieke gemeenschap waarin ik ben opgegroeid werd geen bijbel gelezen.Job schreef:Wat is dit weer voor een oudbollig vooroordeel ?Fish schreef:Katholieken lezen geen bijbel, dus wat mij betreft toch 'ongewoon' katholiek.
Ik ken genoeg katholieken die de bijbel lezen.
Welnu, ik lees met ethousiasme de bijbel.
Job
Wil je deze vraag ook nog beantwoorden Job? Dan begrijp ik je wellicht beter.elle schreef:Is Jezus opgestaan in zijn gedachtegoed ? Want hij zelf leeft niet meer, wel zijn ideeën.Job schreef:
Hij is opgewekt, staat er. Maar ze vertellen niet hoe. Paulus verkondigt de Opgestane Christus als de gekruisigde.
Als hij de ‘levende’ wordt genoemd dan is dat niet om zijn letterlijke dood tegen te spreken, maar om iets aan toe te voegen.
Dit is het Paasmysterie. Hij wordt de ‘opgestane’ genoemd omdat de mensen tijdens zijn leven iets in hem zagen wat veel sterker was dan de dood.
Dit gaat gepaard met ‘symbolisch spreken’, om iets te zeggen, in huis, tuin en keukentaal, over het ongehoorde, het ongewone.
Mijn opvatting is dat lichamelijke opstanding'' aangeeft wat er gebeurd is met de directe volgelingen van Jezus.WPS schreef:Job,
Ben je nog van plan de vraag tav de lichamelijke opstanding van JC in de bijbel te beantwoorden?
Conform met de Joodse verwachting; een vrije joodse staat.Job schreef:
In het Marcusevangelie bijv. staat vermeld dat Jozef van Arimathea ; 'het koninkrijk Gods verwachtte'
Verrijzenis uit de dood is een Hermetisch begrip en komt van Paulus.Het Grieks gebruikt hier steeds het woord 'sooma'. Dat is de uitdrukking voor 'het lichaam van Jezus', opgewekt ten leven, de messias die begraven én verrezen is.
Die spreekt over een dode = lijk.Voor Pilatus is het verhaal over een lijk.
Jozef, als vrome jood geloofde voor de toekomst in een vrije staat, waar Pilatus net voor vreesde.Het verschil tussen Jozef en Pilatus is dat Jozef het koninkrijk Gods verwachtte,
Die zag in dat zootje rebellen niet direct een bedreiging voor zijn Rooms Rijk. Had net een opstand de kop ingedrukt en de hoofdpersonage gekruisigd.terwijl Pilatus buiten de verwachting van het koninkrijk staat.
Beste Job,Rereformed schreef:Overigens staat het twee keer in hetzelfde hoofdstuk. Bij de verschijning ervoor, toen Thomas er niet bij was, staat in vers 20: "(Jezus kwam in hun midden en zei: Vrede zij met jullie!) Na deze woorden toonde hij hun zijn handen en zijn zijde."WPS schreef:Hoi Job,Rereformed schreef:
Laat hem beginnen met Johannes 20:27 ... 'en daarna richtte hij zich tot Thomas: 'Leg je vingers hier en kijk naar mijn handen en leg je hand in mijn zij'.
Zou je hier eens heel concreet op willen reageren? Waarom maakt JC hem hier volgens jou dan duidelijk dat Hij lichamelijk opgestaan is?
Bovendien staan in het laatste hoofdstuk van het Lucasevangelie nog woorden van dezelfde strekking en eet Jezus ook nog!
Jezus zelf kwam in hun midden en zei: "Vrede zij met jullie" Verbijsterd en door angst overmand, meenden ze een geestverschijning te zien. Maar hij zei tegen hen: '... Kijk naar mijn handen en voeten, ik ben het zelf! Raak me aan en kijk goed, want een geest heeft geen vlees en beenderen zoals jullie zien dat ik heb'. Daarna toonde hij hun zijn handen en voeten. Daarna vroeg hij hun: 'Hebben jullie iets om te eten?' Ze gaven hem een stuk geroosterde vis.
Weer een korte bloemrijke proza, Aton.aton schreef:Conform met de Joodse verwachting; een vrije joodse staat.Job schreef:
In het Marcusevangelie bijv. staat vermeld dat Jozef van Arimathea ; 'het koninkrijk Gods verwachtte'Verrijzenis uit de dood is een Hermetisch begrip en komt van Paulus.Het Grieks gebruikt hier steeds het woord 'sooma'. Dat is de uitdrukking voor 'het lichaam van Jezus', opgewekt ten leven, de messias die begraven én verrezen is.Die spreekt over een dode = lijk.Voor Pilatus is het verhaal over een lijk.Jozef, als vrome jood geloofde voor de toekomst in een vrije staat, waar Pilatus net voor vreesde.Het verschil tussen Jozef en Pilatus is dat Jozef het koninkrijk Gods verwachtte,Die zag in dat zootje rebellen niet direct een bedreiging voor zijn Rooms Rijk. Had net een opstand de kop ingedrukt en de hoofdpersonage gekruisigd.terwijl Pilatus buiten de verwachting van het koninkrijk staat.
Ik wil niet zozeer de bal terugspelen, Aton.Aton schreef:Je moet er een dezer toch eens wat meer geschiedkundige literattur bijhalen hoor. Zou ik zéér op prijs stellen en me veel tikwerk besparen.