Word geen naprater!

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

SS,
Allereerst valt me op dat je op dit topic "Wordt geen naprater" veelvuldig napraat door je bijbelcitaten. Geef eens antwoorden uit je eigen hart en hoofd.

Ten tweede als je vind dat teksten uit hun context worden gerukt laat het dan niet bij die opmerking maar vermeld de context zodat we verder kunnen in de discussie.
sola scriptura schreef:oud/ nieuwe testament;
maar lees rom 5 eens en galaten. :o

en mat 5* Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.
*
Gaat het hier alleen om de wetten van het OT of over het OT als geheel. Indien het eerste zijn dat dan alleen de 10 geboden of ook andere wetten die we between the lines moeten lezen.
sola scriptura schreef:overheid en regring.God bepaalt uiteindelijk wat er toegelaten word en niet. dat ze in dienst van God staan en die functie bekleden.
r staat in de bijbelk dat elke macht op komt of onder gaat zoals God het wil.
Dus de gruweleijkheden van Hitler waren gods wil. Dus de slachtingen van Idi Amin waren gods wil , dus de chemo-aanval op de koerden door Saddam was gods wil, etc. ?.
Lebbis zij het al in zijn show W2P" Alles is de wil van Allah, behalve de inval in Irak dat was de wil van Bush"
sola scriptura schreef:dat mensen zondigen oif corrupt zijn is hun eigen verantwoordelijkheid en keuze,
Mijn kind slaat nooit een ander kind en als hij dat doet is de ander eerst begonnen. Het slachtoffer is de schuldige. Als je dit zonder meer beweerd zonder de situatie zelf te hebben gezien ben je kortzichtig. Net als Rita verdonk "Er is correct gehandeld"
sola scriptura schreef: daarnaast komt nog bij dat de meeste wereldleiders en koningen niet echt christelijk zijn, ik denk eerder met de paplepel ingegoten en traditie.
Bush is christeijk, Hitler was Christelijk. De ploerten van "het leger van de Heer" in Soedan zijn
christenen. En dan heb ik het nog niet eens over al die andere gelovigen zoals de martelaren van Allah.
sola scriptura schreef:ik oordeel niet, maar geef een mening.
Nee je citeert je geeft een mening die 2000 jaar geleden is neergeschreven door een ander individu. Je kunt er achter staan maar gebruik je eigen gedachten en woorden.
sola scriptura schreef:ik vind dat God niet discrimineerd, maar oordeelt wel. en terecht Hij is God.
"Als je niet in mij gelooft ben je een ploert en zul je eeuwig branden in de hel." Dat is geen discriminatie?
sola scriptura schreef:wie ben jij om God op het matje te roepen?
Ggod op het matje roepen is een onzinnige actie want dan komt er niets.
Ach wat een onzinnige discussie toch eigenlijk over een sprookje. Laten we het weer eens hebben over echte thema's. De dingen die mensen aangaan en niet het weerleggen van sprookjes die voor waar worden aangenomen door fantasieloze mensen.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Kalebas schreef:veelvuldig geciteerde misdaadroman
\:D/ \:D/
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
sola scriptura
Forum fan

Bericht door sola scriptura »

Kalebas schreef:
sola scriptura schreef:de bijbel is onze richtlijn. GODS WOORD dat volgen we.
Beste S.S.
Voordat ik nog verder inga op de door jou zo geadoreerde en veelvuldig geciteerde misdaadroman en de verheerlijking van de hoofdpersoon en zijn geweldadigheden, wil ik je het navolgende vragen.

Wie of wat zegt of waaruit blijkt dat:
1) er 'n god bestaat,
2) dat de bijbel god's woord is.
1.objectief door de profetieen te bahandelen vergelijke met de hedendaagse ontwikkelingen. en de profetieen die als zijn uit gekomen. daniel en wereld machten. het moreel van nu. de toeneming en sneller op elkaar volgen en heftigere rampen ziektes en oorlog. empirisch gezien; kan ik NIET bewijzen dat God bestaat net als tomas aquinio ofzo. maar zoals ik al heb gezegd, als je de bijbel leest dan wil God dat ook niet heb ik het idee.

2.zie punt 1, en subjectief klopt de leiding van Gods Geest met de bijbel. mijn relatie met God, wat Hij doet in mijn leven klopt met de bijbel. ervaring en verhoring van gebeden.

dus vanuit jullie perspectief is dit geen bewijs.....weet ik.

maar zeg eens eerlijk hebben jullie die profetieen niet bestudeert? of wat nu allemaal gebeurd? staat dat niet bij julie artikelen, ik zou dat erg interessant vinden.
mensen eer is ijdelheid.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

sola scriptura schreef:maar zeg eens eerlijk hebben jullie die profetieen niet bestudeert?
Ja, en ze hebben net zoveel waarde als die van Nostradamus (met zijn strakke groene broek... die stond 'm goed 8) ).
sola scriptura schreef:of wat nu allemaal gebeurd?
Vertel eens, wat gebeurd er nu wat duizenden jaren geleden niet gebeurde?
En wat zegt dat volgens jou?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Kalebas
Forum fan

Bericht door Kalebas »

sola scriptura schreef:[1.objectief door de profetieen te bahandelen vergelijke met de hedendaagse ontwikkelingen. en de profetieen die als zijn uit gekomen. daniel en wereld machten. het moreel van nu. de toeneming en sneller op elkaar volgen en heftigere rampen ziektes en oorlog. empirisch gezien; kan ik NIET bewijzen dat God bestaat net als tomas aquinio ofzo. maar zoals ik al heb gezegd, als je de bijbel leest dan wil God dat ook niet heb ik het idee.
Profetieën?
Wat heeft men al niet gedaan om het Nieuwe Testament aan het Oude Testament te koppelen, allerlei profetieën uit het OT werden op Jesus los gelaten. Een favoriet is Lucas 24:45 welke gekoppeld wordt aan Jesaja 53. Jesus beweert: 'Aldus staat er geschreven, ... dat in zijn naam moest gepredikt worden bekering tot vergeving der zonden aan alle volken, te beginnen bij Jeruzalem '. Maar dat is nergens in het OT te vinden. Vaagheden als de arm of dienstknecht van de heer kan je overal wel op betrekken, maar in Jesaja 53 niet op Jesus, want daar gaat het over iemand die nakomelingen zal zien en een lang leven zal hebben. Of neem Mat. 12,40: 'Want gelijk Jona drie dagen en drie nachten in de buik van het zeemonster was, zo zal de Zoon des mensen in het hart der aarde zijn, drie dagen en drie nachten'. Mattheus maakt een telfout met het aantal nachten, tenzij Jesus niet op vrijdag maar op donderdag gekruisigd is. Maar ook al zijn er vissen die mensen heelhuids kunnen opslokken en ook al kan een mens 3 dagen in de ingewanden van een vis overleven, dan nog is het onzin om een NT-gebeurtenis met een 3 erin te koppelen aan een OT-gebeurtenis met een 3 erin.
Het NT sluit slecht aan bij het OT, want hoe is het mogelijk dat de christenen 3 goddelijke personen aanbidden, terwijl Jahwe, de monotheïstische god van het OT, geen andere goden naast zich duldt? En wie is dan de Heer?
Ook ten aanzien van profetieën spreekt het OT zichzelf tegen, Pred. 7:14 zegt: Geen mens kan in de toekomst zien.
sola scriptura schreef:2.zie punt 1, en subjectief klopt de leiding van Gods Geest met de bijbel. mijn relatie met God, wat Hij doet in mijn leven klopt met de bijbel. ervaring en verhoring van gebeden.
Gebedsverhoring?
Er wordt voor van alles en nog wat gebeden. Wensen komen wel of niet uit, ongeacht of daar wel of niet voor gebeden is. Als een god daar de hand in heeft, dan valt daar geen pijl op te trekken. Als er een wens waarvoor gebeden is uitkomt, dan wordt dat door theïsten algauw toegeschreven aan gebedsverhoring. Zo ook worden succesvolle ingevingen vaak gezien als goddelijke ingevingen en de rest als gewone. Theïsten praten met enthousiasme over verhoorde gebeden en liever niet over alles wat niet verhoord is. Zij, die je anders met grote stelligheid van alles over hun god weten te vertellen, komen dan met het excuus dat gods wegen ondoorgrondelijk zijn. Of ze opperen dat er niet hard en/of lang genoeg gebeden is. Maar kan je daarmee ouders troosten waarvan, ondanks vurige gebeden, een kind overlijdt?

Uit statistische onderzoeken blijkt dat bidders en niet-bidders evenveel voor- en tegenspoed hebben. Verzekeraars geven daarom geen lagere premies aan bidders.
Zie ook paragraaf [3] op: http://www.xs4all.nl/~maartens/philosop ... 1/i138.htm

(ik citeer mijzelf, zie http://www.agnosticisme.nl/informatie.htm )
Het schuldoffer, en wel in zijn weerzinwekkendste, meest baarbaarse vorm,
het offer van de onschuldige voor de zonden van de schuldigen!
Welk een huiveringwekkend heidendom!
(F. Nietzsche )
onemangang
Forum fan

Bericht door onemangang »

sola scriptura schreef:

1.objectief door de profetieen te bahandelen vergelijke met de hedendaagse ontwikkelingen.
Welke profetiíën? Dat de toehoorders van Jezus hem zouden zien terugkeren? Of op die voorspelling van Jezus zelf dat de sterren op de aarde zouden vallen (dacht Johannes ook trouwens, en nee, dat is niet symbolisch bedoeld) Of bedoel je al die voorspellingen in Openbaringen die met deze zin beginnen:
1
1 Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de dienaren van God te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet.

BINNENKORT. Is dat 2000 jaar??? %23-o
en de profetieen die als zijn uit gekomen. daniel en wereld machten.

Zoals Micah 5:5
Met het zwaard zullen zij Assyrië kaalslaan,
met blinkende wapens
Nimrod vernietigen.
Hij zal ons bevrijden van Assyrië

(we hebben het hier over dezelfde figuur als die uit

Micah 5:1 Uit jou, Betlehem in Efrata,
te klein om tot Juda’s geslachten te behoren,
uit jou komt iemand voort die voor mij over Israël zal heersen.

(het gaat hier om een CLAN, niet om een PLAATS!)

Nooit geweten dat Jezus met wapens Assyrië zou hebben kaalgeslagen.
Of Zacharia 9 Hij zal vrede stichten tussen de volken. Ook niet gebeurt. Had trouwens moeten gebeuren op het moment dat de Nijl droogstond:
Jesaja 19:5 de Nijl loopt leeg en valt droog. (nooit gebeurt)

ik ben benieuwd op welke profetiën je eigenlijk doelt, aangezien ik er GEEN ENKELE heb ontdekt die mij kon overtuigen. Behalve dan van dat Jezus op een ezel Jeruzalem binnenreed, maar ja, dat was een self fullfilling prophecy. Je weet toch ook wel dat veel van de vermeende voorspellingen bleken te zijn opgeschreven na de gebeurtenissen? Zoals bijvoorbeeld de vernietiging van de tempel?
het moreel van nu.
Die is inderdaad beneden alle peil vergeleken met de godsverezende Christelijke periode dat godslasteraars gewoon met een stang door de tong werden doorboort en heksen werden verbrand. Ja, toen geloofde men tenminste nog. Those were the days.
de toeneming en sneller op elkaar volgen en heftigere rampen ziektes en oorlog.
Ook al onzin. Aardbevingen nemen niet toe. Natuurrampen die door menselijke ingrepen kunnen worden toegewezen daarentegen wel. Oorlogen? Nooit zo vredig geweest op deze aardkloot als nu, als je kijkt hoeveel procnet van de wereldbevolking is betrokken bij een oorlog.
empirisch gezien; kan ik NIET bewijzen dat God bestaat net als tomas aquinio ofzo. maar zoals ik al heb gezegd, als je de bijbel leest dan wil God dat ook niet heb ik het idee.
Aangezien de Bijbelse God er slechts eentje is van de 20.000 die de mens heeft aanbeden kan je in ieder geval al stellen dat de kans 1 op 20.000 is dat de jouwe de ware is. En dan hebben we het nog niet eens over de mogelijk OF er een god zou bestaan.
2.zie punt 1, en subjectief klopt de leiding van Gods Geest met de bijbel. mijn relatie met God, wat Hij doet in mijn leven klopt met de bijbel. ervaring en verhoring van gebeden.
Wedden dat er ook heel veel gebeden van jou NIET zijn uitgekomen? Hoe komt dat, denk je?
maar zeg eens eerlijk hebben jullie die profetieen niet bestudeert? of wat nu allemaal gebeurd? staat dat niet bij julie artikelen, ik zou dat erg interessant vinden.
Jazeker heb ik de profetiën bestudeerd. Beter als jij merk ik al, je dient niet alleen te kijken naar zaken die eventueel ergens op zouden lijken, maar ook naar de zaken die nergens op lijken. Een uiterst verhelderde kijk op hoe profetiën in het algemeen in elkaar steken kan je hier lezen: http://winace.andkon.com/proph4dums/

Van harte aanbevolen leesvoer!!!
Als een gelovige begrijpt waarom hij het bestaan van al die 19.999 goden die de mens heeft aanbeden afwijst, volgt het begrip waarom ik 20.000 goden afwijs.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

sola scriptura schreef: 1.objectief door de profetieen te bahandelen vergelijke met de hedendaagse ontwikkelingen. en de profetieen die als zijn uit gekomen.
Wel, noem eens een profetie die is uitgekomen. Ik heb je niet lang geleden al links gegeven naar eerdere discussies op dit forum waar dezelfde onderwerpen zeer uitgebreid zijn behandeld. Ik neem aan dat je ze niet hebt gelezen?
daniel en wereld machten.

Noem voorbeelden aub. Ik weet zo niet precies wat je hier mee bedoeld.
het moreel van nu.
Oh ja, vroeger was alles beter :lol: :lol:
Één van de meest grievende voorbeelden van vrouwonvriendelijk gedrag, vindt men in Genesis 19 vers 1 tot en met 8, waarin twee engelen Sodom bezoeken om Lot en zijn gezin te waarschuwen, vanwege de naderende ondergang van de stad. Jahwe wil de stad vernietigen omdat de inwoners zich bezighouden met prostitutie en homoseksualiteit. Voor het huis van Lot verzameld zich een menigte van hitsige mannen, die seksuele omgang willen met de twee gasten van Lot, waarop Lot zegt: ‘Doe toch geen kwaad broeders. Luister eens; ik heb twee dochters, die nog nooit bij een man zijn geweest. Die wil ik wel naar buiten brengen; dan kunnen jullie met haar doen wat je wilt maar laat die mannen met rust, want zij staan onder de bescherming van mijn huis.’
Dit is de man, die Jahwe wil sparen vanwege zijn ‘rechtvaardige' gedrag; een man die zijn dochters aanbiedt aan een bende verkrachters. De dochters van Lot zijn overigens niet zo onschuldig als men zou denken. Na de vernietiging van Sodom woont Lot met zijn dochters in een grot. Na een lange tijd in de grot te hebben vertoefd, begint het bij de beide meisjes te kriebelen in de onderbuik. Ze willen graag kinderen, en de enige man die hun kinderwens in vervulling kan laten gaan is hun vader. Met veel wijn weten ze hem te verleiden tot een vrijpartij :lol: . Ja, in de vroegere tijden waren de mensen beschaafder dan nu. Geloof je dat echt?
De wegen van de bijbelse God zijn inderdaad ondoorgrondelijk, Hij haat hoeren en homo’s, maar sanctioneert incest en het aanbieden van dochters voor een gangrape. In richteren 19 vers 22 staat trouwens een bijna identiek verhaal. Hier wordt een vrouw door een lafaard naar buiten gesmeten, waar ze wordt verkracht door de ‘kinderen Belials’. Als ze s’morgensvroeg dood voor het huis ligt, wordt ze door haar man in twaalf stukken gehakt.
:lol: :shock: Ja, vroeger was alles beter.. pff, die jeugd van tegenwoordig :lol:
de toeneming en sneller op elkaar volgen en heftigere rampen ziektes en oorlog.
65 miljoen jaar geleden viel er een enorm rotsblok ter grootte van de staat texas, vanuit de ruimte in de zee, ergens bij het schiereiland Yucatan in Mexico. 95% van al het leven op aarde stierf uit.
In recentere tijden; In de negentiende eeuw explodeerde de vulkaan Krakatau. Op maandagochtend 27 augustus 1883 knalde de Krakatau, - een actieve vulkaan in de straat Soenda tussen Java en Sumatra – uit elkaar. De berg rees op, scheurde open en stortte in, waarna de zee in het gapende gat stroomde. Het gevolg was een catastrofale uitbarsting. Het is de grootste vulkaanuitbarsting waarvan de moderne mens getuige is geweest. De uitbarsting had een tsunami tot gevolg. Vloedgolven van tientallen meters hoog overspoelden de kusten van Java en Sumatra. Ruim 35.000 mensen verloren het leven en complete stadjes en dorpen spoelden weg De golven gooiden schepen, zoals het Nederlandse marinestoomschip Berouw, kilometers het land in. Zelfs op Ceylon, het huidige Sri Lanka, viel nog een dode door de golfslag. De deining werd tot in het Kanaal tussen Engeland en Frankrijk geregistreerd. Er rees een aswolk uit de berg die tot 50 kilometer hoogte steeg en de omgeving van de berg in diepe duisternis dompelde. De uitbarsting ging met zoveel geweld gepaard dat de trommelvliezen van zeelui in de buurt barstten. Het gebrul en geknal was hoorbaar tot in Australië en zelfs op het eiland Rodriguez, niet ver van Afrika. Tot in Atjeh, in het noorden van Sumatra, bracht men troepen in paraatheid wegens vermeend vijandelijk kanongebulder. De geluidsgolven waren zo krachtig dat ze zeven keer de aarde rond gingen voor de atmosfeer tot rust kwam. (wikipedia)
De Tsunami van vorig jaar stelt weinig voor vergeleken bij de Tsunami die door de explosie van Krakatau veroorzaakt werd. De enige reden waarom er bij Krakatau minder slachtoffers vielen, komt omdat de bevolkingsdichtheid nu veel hoger is.
Ziektes? Het aantal slachtoffers van de pest in de middeleeuwen wordt geschat op 25 tot 40 miljoen doden. Dat is een gigantisch aantal; in die tijd helemaal. Kijk eens in de bijbel, hoevaak er gesproken wordt van melaatsheid en andere ziekten.
Oorlog? Zolang er mensen zijn wordt er oorlog gevoerd.
empirisch gezien; kan ik NIET bewijzen dat God bestaat net als tomas aquinio ofzo. maar zoals ik al heb gezegd, als je de bijbel leest dan wil God dat ook niet heb ik het idee.
Ja, waarom niet eigenlijk? Is het niet onredelijk om blind geloof te eisen? Het is al moeilijk om mensen van vlees en bloed te vertrouwen, maar hoe moet je vertrouwen in een wezen dat onzichtbaar en ontastbaar is, en waarover de meest bizarre verhalen worden verteld? Verhalen uit een boek dat vertelt over draken, rivieren die in bloed veranderen, rottende lijken die opstaan en wandelen, zon en maan die blijven stilstaan zodat de ene barbarenstam genoeg tijd heeft om de andere af te slachten, een God die aan Zijn eigen rechterhand zit, ezels die kunnen spreken. Is het niet op z'n minst een beetje onredelijk om blind geloof te verlangen in dergelijke rariteiten? Vind je het gek dat ik daar niet in geloof? Is dat onredelijk?
Wel, daar kan ik niet over oordelen. Wat ik wel weet is dat ikzelf vroeger óók dacht dat alles in mijn leven overeenkwam met de bijbel en verhoring van gebeden. Later ontdekte ik dat ik dat mezelf wijs maakte.
Wat zeg je van gelovigen uit andere religies die precies hetzelfde zeggen?
Ik had al gezegd dat hierover al uitgebreid is gediscusieerd. Onder andere hier http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=660
Je moet even zoeken want de discussie omvat zo'n 14 pagina's en veel heeft hier niet direct mee te maken. Ergens anders had ik een preciezere link vermeld (naar de betreffende postings), maar ik heb geen zin om dat nog weer eens op te zoeken. (dit gaat trouwens over de 'profetieen' in het OT die over de komst van Jezus zouden gaan.)

Vriendelijke groet.....
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
sola scriptura
Forum fan

Wedden dat er ook heel veel gebeden van jou NIET zijn uitgekomen? Hoe komt dat, denk je?
ik denk omdat het God wil niet was. die weet wat het beste voor me is.
en als je in geloof bid en naar Zijn wil geloof ik dat het verhoord word.

kan wel teksten neer zetten die dat ook zeggen, maar dat zal geen zin hebben hier. 8)

bedankt voor de link, als ik tijd heb kijk ik, wanneer weet ik niet, maar ik doe het wel. dank.

ikzelf moet die vakken nog krijgen over profetieen enzo, dus interessant dat ik nu al de ``tegenhanger``in stelling kan bestuderen.

verder vragen jullie veel te veel, wees dan niet boos als antwoord ff duurt.

geen mens kan de toekomst zien saat er in prediker, niet kalebas? dat klopt God wel, en die kan het openbaren.

en verder kom je weer met jullie stokpaardjes over het moreel van die ``christenen`` die tijdens de inquisitie de wandaden pleegde. als je de bijbel zelf er naast legt zie je dat het ook fout is.

en erik, nostradames maakte ook vorspellingen die niet klopte, als je kijkt hoeveel in verhouding uitkomt............mmmmmmmmm

zie deuteronomium 13.

en ik denk wel dat er meer oorlog is, meer slachtoffers, meer en gevaarlijkere virussen(aids)ebola) enz enz die er eerst niet waren zijn. en als je kijkt naar de natuurampen(tsunami, orkanen,aardbevingen) in de laatse maanden kan je me niks wijsmaken.

mark 13*

Die dingen moeten gebeuren, maar daarmee is het einde nog niet gekomen. 8 Het ene volk zal tegen het andere ten strijde trekken en het ene koninkrijk zal de strijd aanbinden met het andere, overal zullen er aardbevingen en hongersnoden zijn: dat is het begin van de weeën.
mensen eer is ijdelheid.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

en ik denk wel dat er meer oorlog is, meer slachtoffers, meer en gevaarlijkere virussen(aids)ebola) enz enz die er eerst niet waren zijn. en als je kijkt naar de natuurampen(tsunami, orkanen,aardbevingen) in de laatse maanden kan je me niks wijsmaken.
Het grote verschil tussen nu en pakweg een eeuw geleden is dat we nu in een paar uur aan de andere kant van de wereld kunnen zijn. Ook is vliegen tegenwoordig bijna hetzelfde als met de trein of metro. Aangezien er wereldwijd ontzettend veel vliegverkeer is, er steeds meer mensen bijkomen, is het niet verwonderlijk dat er meer gevaarlijke virussen (er zijn steeds minder ongerepte natuurgebieden) zijn en er nog steeds oorlogen worden gevoerd.
Trouwens: Het is na de Tweede Wereldoorlog verboden om nog oorlog te voeren (Verenigde Naties). Je mag van een oorlog spreken als er op jaarbasis meer dan 1000 doden zijn gevallen, dus worden er feitelijk nog oorlogen gevoerd. Alleen heet het nu gewapend conflict en dat ziet men anders dan oorlog.

De laatste 60 jaar zijn er geen grote oorlogen meer gevoerd maar heb je nog steeds wel veel gewapende conflicten; iets wat altijd al zo geweest is.
Het grootste aantal slachtoffers van een aardbeving was 250.000 in 1721 in Iran. De zwaarste aardbeving was dacht ik in 1921 in Japan (9.2 op schaal van Richter).
Het is niet aan te tonen dat er meer oorlog gevoerd wordt dan vroeger en dat er meer en zwaardere aardbevingen zijn. Er zijn wel steeds meer bewoners op aarde; maar stop eens 20 mensen of 50 mensen in een kamer en kijk of het verschil maakt of er meer of minder ruzie is.

Het enige wat aangetoond kan worden is dat het klimaat veranderd. Waarschijnlijk door het broeikaseffect en dus het gevolg van menselijke activiteit, maar zelfs dat is nog niet 100% bewezen. Er zijn ijstijden geweest en er was ook een warmere periode in de Middeleeuwen.
Kom maar met bewijzen dat inderdaad de laatste paar maanden e.e.a. drastisch aan het veranderen is, ipv met een ' gevoel'. In TweeVandaag was hier laatst nog een item over te zien. Dit soort doemdenkerij (broeikaseffect) is niets anders dan massahysterie.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Kalebas
Forum fan

Predestinatie

Bericht door Kalebas »

sola scriptura schreef:geen mens kan de toekomst zien saat er in prediker, niet kalebas? dat klopt God wel, en die kan het openbaren.
Als dat waar is dan ligt alles wij mensen doen al vooraf vast, je heb er geen enkele invloed op. Dat heet predestinatie. Lees maar eens de Dordtse leerstellingen.
http://www.theologienet.nl/dordtse_leerregels.htm
Je komt in de hemel of de hel, wat je ook doet, je bent overgeleverd aan gods willekeur.

Nee SS, in dat soort fatalistische gedachtekronkels geloof ik niet.
Ook niet in goddelijke openbaringen, wel dat er heel wat kwezels zijn die menen uitverkoren te zijn om de profeet uit te hangen.
Het schuldoffer, en wel in zijn weerzinwekkendste, meest baarbaarse vorm,
het offer van de onschuldige voor de zonden van de schuldigen!
Welk een huiveringwekkend heidendom!
(F. Nietzsche )
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Beste Sola,

Laat ik het nog maar eens proberen. Hoe zat dat nu met die objectiviteit van god? Zoals je gezien hebt was je vorige antwoord niet echt juist. Maar misschien is het wel omdat er alleen sprake is van subjectiviteit. Hoe dan ook geef hier nu eens een echt antwoord op. En dan liefst zonder terug te vallen op je favoriete boek. Doet mij trouwens denken aan het handboek voor de jonge woudlopers wat ook een bron van kennis is. Mag jij raden welke ik liever tot mijn beschikking heb op een onbewoond eiland. Misschien een leuke vraag kies jij dan voor de bijbel of de SAS survivel gids?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Okee, en nu zijn we beland tot het lage niveau van ordinair flamen, maar Sola wanneer krijg ik nou eens een antwoord?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

sola scriptura schreef:en erik, nostradames maakte ook vorspellingen die niet klopte, als je kijkt hoeveel in verhouding uitkomt
Voor zover ik weet is er geen enkele voorspelling van hem uitgekomen, alleen die voorspellingen die met inlegkunde toegepast zijn op gebeurtenissen achteraf.
Hetzelfde geldt voor de profetiën uit de bijbel.

Ik zou graag de naar jouw mening uitgekomen profetiën zien.
Maar voordat je daaraan begint:
Devious schreef:Ik heb je niet lang geleden al links gegeven naar eerdere discussies op dit forum waar dezelfde onderwerpen zeer uitgebreid zijn behandeld. Ik neem aan dat je ze niet hebt gelezen?
Waarom is God niet in staat in al zijn almacht een profetie te doen met feiten en data die maar voor 1 enkele uitleg vatbaar zijn?

Voorspellers/zieners/waarzeggers etc. zijn niets meer of minder dan mensen die aan de hand van de bestaande feiten een deductieve gok maken.
Verder heeft de mens de neiging zich te verbazen over een schijnbaar uitgekomen voorspelling en die te onthouden, maar alle niet uitgekomen voorspellingen te vergeten.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
sola scriptura
Forum fan

@kalebas;

ja jij probeert alles te rationaliseren..........(in jouw straatje)

ok er zijn geen oorlogen meer. tuuuuurlijk. en het valt allemaal wel mee.

we zullen zien.

!saraje waar wil je antwoord op?

en dokter who, meen je dat serieus? nou ik denk niet dat ik op een onbewoont eiland zal komen,e n wie bied me dan de keuze aan tussen die 2 boeken, en dan zou het toch niet onbewoons zijn? een ik heb aan beiden boeken niks als er geen eten is.

maarja je zal wel lopen te geinen.

al snap ik je hypothetisch plan. het what if spelletje.....

als ik in de woestijn ben heb ik ook liever een veldfles water dan 100.000 euro.
snap je?
mensen eer is ijdelheid.
sola scriptura
Forum fan

@erik ik heb die draad nog niet bekeken.

en zoals ik al reeds eerder betoogde denk ik niet dat God zich zo empirisch wil openbaren. op basis van de bijbel.....maar als je de bijbel leest en naast het nieuws legt en het verleden klopt het wel.

groet.
mensen eer is ijdelheid.
Plaats reactie