sola scriptura schreef: 1.objectief door de profetieen te bahandelen vergelijke met de hedendaagse ontwikkelingen. en de profetieen die als zijn uit gekomen.
Wel, noem eens een profetie die is uitgekomen. Ik heb je niet lang geleden al links gegeven naar eerdere discussies op dit forum waar dezelfde onderwerpen zeer uitgebreid zijn behandeld. Ik neem aan dat je ze niet hebt gelezen?
daniel en wereld machten.
Noem voorbeelden aub. Ik weet zo niet precies wat je hier mee bedoeld.
het moreel van nu.
Oh ja, vroeger was alles beter
Één van de meest grievende voorbeelden van vrouwonvriendelijk gedrag, vindt men in Genesis 19 vers 1 tot en met 8, waarin twee engelen Sodom bezoeken om Lot en zijn gezin te waarschuwen, vanwege de naderende ondergang van de stad. Jahwe wil de stad vernietigen omdat de inwoners zich bezighouden met prostitutie en homoseksualiteit. Voor het huis van Lot verzameld zich een menigte van hitsige mannen, die seksuele omgang willen met de twee gasten van Lot, waarop Lot zegt: ‘Doe toch geen kwaad broeders. Luister eens; ik heb twee dochters, die nog nooit bij een man zijn geweest. Die wil ik wel naar buiten brengen; dan kunnen jullie met haar doen wat je wilt maar laat die mannen met rust, want zij staan onder de bescherming van mijn huis.’
Dit is de man, die Jahwe wil sparen vanwege zijn ‘rechtvaardige' gedrag; een man die zijn dochters aanbiedt aan een bende verkrachters. De dochters van Lot zijn overigens niet zo onschuldig als men zou denken. Na de vernietiging van Sodom woont Lot met zijn dochters in een grot. Na een lange tijd in de grot te hebben vertoefd, begint het bij de beide meisjes te kriebelen in de onderbuik. Ze willen graag kinderen, en de enige man die hun kinderwens in vervulling kan laten gaan is hun vader. Met veel wijn weten ze hem te verleiden tot een vrijpartij

. Ja, in de vroegere tijden waren de mensen beschaafder dan nu. Geloof je dat echt?
De wegen van de bijbelse God zijn inderdaad ondoorgrondelijk, Hij haat hoeren en homo’s, maar sanctioneert incest en het aanbieden van dochters voor een gangrape. In richteren 19 vers 22 staat trouwens een bijna identiek verhaal. Hier wordt een vrouw door een lafaard naar buiten gesmeten, waar ze wordt verkracht door de ‘
kinderen Belials’. Als ze s’morgensvroeg dood voor het huis ligt, wordt ze door haar man in twaalf stukken gehakt.

Ja, vroeger was alles beter.. pff, die jeugd van tegenwoordig
de toeneming en sneller op elkaar volgen en heftigere rampen ziektes en oorlog.
65 miljoen jaar geleden viel er een enorm rotsblok ter grootte van de staat texas, vanuit de ruimte in de zee, ergens bij het schiereiland Yucatan in Mexico. 95% van al het leven op aarde stierf uit.
In recentere tijden; In de negentiende eeuw explodeerde de vulkaan Krakatau. Op maandagochtend 27 augustus 1883 knalde de Krakatau, - een actieve vulkaan in de straat Soenda tussen Java en Sumatra – uit elkaar. De berg rees op, scheurde open en stortte in, waarna de zee in het gapende gat stroomde. Het gevolg was een catastrofale uitbarsting. Het is de grootste vulkaanuitbarsting waarvan de moderne mens getuige is geweest. De uitbarsting had een tsunami tot gevolg. Vloedgolven van tientallen meters hoog overspoelden de kusten van Java en Sumatra. Ruim 35.000 mensen verloren het leven en complete stadjes en dorpen spoelden weg De golven gooiden schepen, zoals het Nederlandse marinestoomschip Berouw, kilometers het land in. Zelfs op Ceylon, het huidige Sri Lanka, viel nog een dode door de golfslag. De deining werd tot in het Kanaal tussen Engeland en Frankrijk geregistreerd. Er rees een aswolk uit de berg die tot 50 kilometer hoogte steeg en de omgeving van de berg in diepe duisternis dompelde. De uitbarsting ging met zoveel geweld gepaard dat de trommelvliezen van zeelui in de buurt barstten. Het gebrul en geknal was hoorbaar tot in Australië en zelfs op het eiland Rodriguez, niet ver van Afrika. Tot in Atjeh, in het noorden van Sumatra, bracht men troepen in paraatheid wegens vermeend vijandelijk kanongebulder. De geluidsgolven waren zo krachtig dat ze zeven keer de aarde rond gingen voor de atmosfeer tot rust kwam. (wikipedia)
De Tsunami van vorig jaar stelt weinig voor vergeleken bij de Tsunami die door de explosie van Krakatau veroorzaakt werd. De enige reden waarom er bij Krakatau minder slachtoffers vielen, komt omdat de bevolkingsdichtheid nu veel hoger is.
Ziektes? Het aantal slachtoffers van de pest in de middeleeuwen wordt geschat op 25 tot 40 miljoen doden. Dat is een gigantisch aantal; in die tijd helemaal. Kijk eens in de bijbel, hoevaak er gesproken wordt van melaatsheid en andere ziekten.
Oorlog? Zolang er mensen zijn wordt er oorlog gevoerd.
empirisch gezien; kan ik NIET bewijzen dat God bestaat net als tomas aquinio ofzo. maar zoals ik al heb gezegd, als je de bijbel leest dan wil God dat ook niet heb ik het idee.
Ja, waarom niet eigenlijk? Is het niet onredelijk om blind geloof te eisen? Het is al moeilijk om mensen van vlees en bloed te vertrouwen, maar hoe moet je vertrouwen in een wezen dat onzichtbaar en ontastbaar is, en waarover de meest bizarre verhalen worden verteld? Verhalen uit een boek dat vertelt over draken, rivieren die in bloed veranderen, rottende lijken die opstaan en wandelen, zon en maan die blijven stilstaan zodat de ene barbarenstam genoeg tijd heeft om de andere af te slachten, een God die aan Zijn eigen rechterhand zit, ezels die kunnen spreken. Is het niet op z'n minst een beetje onredelijk om blind geloof te verlangen in dergelijke rariteiten? Vind je het gek dat ik daar niet in geloof? Is dat onredelijk?
2.zie punt 1, en subjectief klopt de leiding van Gods Geest met de bijbel. mijn relatie met God, wat Hij doet in mijn leven klopt met de bijbel. ervaring en verhoring van gebeden.
Wel, daar kan ik niet over oordelen. Wat ik wel weet is dat ikzelf vroeger óók dacht dat alles in mijn leven overeenkwam met de bijbel en verhoring van gebeden. Later ontdekte ik dat ik dat mezelf wijs maakte.
Wat zeg je van gelovigen uit andere religies die precies hetzelfde zeggen?
maar zeg eens eerlijk hebben jullie die profetieen niet bestudeert? of wat nu allemaal gebeurd? staat dat niet bij julie artikelen, ik zou dat erg interessant vinden.
Ik had al gezegd dat hierover al uitgebreid is gediscusieerd. Onder andere hier
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=660
Je moet even zoeken want de discussie omvat zo'n 14 pagina's en veel heeft hier niet direct mee te maken. Ergens anders had ik een preciezere link vermeld (naar de betreffende postings), maar ik heb geen zin om dat nog weer eens op te zoeken. (dit gaat trouwens over de 'profetieen' in het OT die over de komst van Jezus zouden gaan.)
Vriendelijke groet.....