BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

MaartenV schreef: 22 aug 2021 18:04 Je moet weten dat zuurstofgebrek meestal verwarrende hallucinaties veroorzaakt met een beperktere allertheid die nadien, eens nuchter, ook als totaal verwarrende wanen erkend worden.
terwijl NDE's of psychedelische ervaringen tgv uitval hersenen, zoals al eerder gesteld, hoog gestructureerde en zeer levendige ervaringen zijn, die eens nuchter, leiden tot diepgaande levenslange veranderingen op vlak van zingeving en realiteitsbeschouwing.
De ervaringen tgv zuurstoftekort die ook nog eens beperktere alertheid met zich meebrengen zijn niet vergelijkbaar met de zeer levendige ervaringen tijdens NDE's en diepgaande mystieke psychedelische ervaringen tijdens (bijna) volledige uitval hersenen.
Zo lust ik er nog wel een paar. :lol:

Je beweert dat nu wel, maar je hebt geen spatje van bewijs.
Er is niets dat jouw aannames onderbouwd.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 22 aug 2021 18:12
MaartenV schreef: 22 aug 2021 18:04 Je moet weten dat zuurstofgebrek meestal verwarrende hallucinaties veroorzaakt met een beperktere allertheid die nadien, eens nuchter, ook als totaal verwarrende wanen erkend worden.
terwijl NDE's of psychedelische ervaringen tgv uitval hersenen, zoals al eerder gesteld, hoog gestructureerde en zeer levendige ervaringen zijn, die eens nuchter, leiden tot diepgaande levenslange veranderingen op vlak van zingeving en realiteitsbeschouwing.
De ervaringen tgv zuurstoftekort die ook nog eens beperktere alertheid met zich meebrengen zijn niet vergelijkbaar met de zeer levendige ervaringen tijdens NDE's en diepgaande mystieke psychedelische ervaringen tijdens (bijna) volledige uitval hersenen.

Het onderzoek van Robin Carhart Harris in 2012 naar de invloed van psylocbine op de hersenen. (hoe minder hersenwerking, hoe levendiger de ervaringen).

Het onderzoek van Pim van Lommel naar NDE's tijdens hartinfarct.

En heel wat NDE onderzoek en onderzoek naar psychedelische middelen en dan bovenstaand onderzoek.

Ik denk dat er zeker genoeg onderbouwend materiaal is, maar je moet het alsdusdanig erkennen.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

axxyanus schreef: 22 aug 2021 17:44
MaartenV schreef: 22 aug 2021 17:26 Ok, maar ik lees niet in het onderzoek dat de onderzoekers denken dat deze 'dreamlets' door zuurstoftekort ontstaan.
Wat lees jij dan wel over wat de onderzoekers denken dat de oorzaak is?
Zij wijten het aan de terugkeer van het bloed naar de hersenen.(zij postuleren dat, maar het is niet bewezen in hun studie)
Maar dan verwacht je bij een gedeeltelijke terugkeer van bloed naar de hersenen minder bewustzijn en minder intense bewustzijservaringen dan bij volledige terugkeer alle bloed in hersenen. Het omgekeerde is het geval.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

MaartenV schreef: 22 aug 2021 18:14
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 22 aug 2021 18:12

Het onderzoek van Robin Carhart Harris in 2012 naar de invloed van psylocbine op de hersenen. (hoe minder hersenwerking, hoe levendiger de ervaringen).

Het onderzoek van Pim van Lommel naar NDE's tijdens hartinfarct.

En heel wat NDE onderzoek en onderzoek naar psychedelische middelen en dan bovenstaand onderzoek.

Ik denk dat er zeker genoeg onderbouwend materiaal is, maar je moet het alsdusdanig erkennen.
Pim van Lommel wordt in dit opzicht in het vakgebied niet meer serieus genomen.

Hoe staat het er voor:
1. Algemeen is aanvaard dat zuurstof tekort in de hersenen tot hallucinaties kunnen leiden.
2. Jij stelt dat er grenzen aan die hallucinaties zijn.

Wel dan zal je 2.) moeten aantonen en wel met goede wetenschappelijke argumenten onderbouwd.

Kun je dat niet, dan is er geen enkele rede om aan te nemen dat die grens daadwerkelijk bestaat.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 22 aug 2021 18:51
Hoe staat het er voor:
1. Algemeen is aanvaard dat zuurstof tekort in de hersenen tot hallucinaties kunnen leiden.
Nee, ik zeg dat er een andere fenomenologie is en een ander soort hallucinaties.
Bij louter zuurstofgebrek zijn er verwarde hallucinaties en een beperkter bewustzijn, die nadien ook door de betrokkene, eens nuchter, als verwarrend en onsamenhangend erkend worden.

Bij NDE's of diepgaande psychedelische episodes zijn er hooggestructureerde ervaringen die men vaak als de meest intense ervaringen erkend in zijn of haar leven, die nadien, eens nuchter een diepe indruk nalaten op het verdere leven van die persoon.

Twee soorten fenomenologie en twee verschillende soorten gevolgen.

Waaruit blijkt dat? Uit de vele rapportages in het onderzoek naar BDE's. (zie ook onderzoek van neuroloog Steven Laureys).
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 22 aug 2021 18:32
axxyanus schreef: 22 aug 2021 17:44
MaartenV schreef: 22 aug 2021 17:26 Ok, maar ik lees niet in het onderzoek dat de onderzoekers denken dat deze 'dreamlets' door zuurstoftekort ontstaan.
Wat lees jij dan wel over wat de onderzoekers denken dat de oorzaak is?
Zij wijten het aan de terugkeer van het bloed naar de hersenen.(zij postuleren dat, maar het is niet bewezen in hun studie)
Maar dan verwacht je bij een gedeeltelijke terugkeer van bloed naar de hersenen minder bewustzijn en minder intense bewustzijservaringen dan bij volledige terugkeer alle bloed in hersenen. Het omgekeerde is het geval.
Blijkbaar verwachten de onderzoekers in kwestie dat niet, want dat zouden ze niet met deze postulatie komen. Ik denk dat ik op dat vlak meer vertrouwen heb in de verwachtingen van die onderzoekers dan in jouw verwachtingen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Oh, dat lees jij inderdaad niet, maar wat staat er daarover wel?

Gedenk de methode van Alvin Plantinga met de video die ik je toonde.
En ook svp reageren op mijn inbreng.

Anders blijf je alleen maar verkondigen.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

MaartenV schreef: 22 aug 2021 15:57 Wanneer er volledig bloedverlies is in de hersenen, kunnen er ook geen processen plots heel actief worden die voordien geremd waren volgens mlij, omdat je daarvoor aanvoer van bloed nodig hebt. (ik ben geen neuroloog, maar neuronen hebben voedingsstoffen nodig, vooral als ze zeer intens werkzaam zijn).
Je hebt het nu weer over "volledig bloedverlies", waar dacht ik geen sprake van was, maar wel van een kortdurend een sterke vermindering.
Waar het om gaat is het restant van zuurstof wat nog zijn werking kan doen.
Ik heb het over sterk verminderde zuurstof.

Er is ook geen sprake van alleen sterk actieve processen, die de reden zouden zijn van een ruimer en scherper bewustzijn van details.
Juist van het verminderen ervan, wat ervoor zorgt dat er dus veel minder geremd en gefilterd wordt en zo haarscherp binnen kunnen komen.

Dat waarnemen is onderbewust, slechts de ingekleurde herinnering eraan komt tot bewustzijn als dat weer herstelt.
Waarom denk je, dat ongelovigen nooit engelen zien?
Natuurliefhebbers de helderste kleuren groen zien en de bonte schakeringen van bloemen en de zon als een zo helder licht, wat ze fysiek nooit zouden kunnen verdragen?
En mensen wiens gedachten gedomineerd worden door angsten voor de hel, bij waarnemen van die heldere vurige tinten oranje en rood zich in de hel wanen?
En mensen, die het niet inkleuren, alleen de prachtigste lichtende kleuren, al dan niet met herkenbare vormen.

Ik heb dit al vaak geschreven, maar als dat niet doorkomt, dan zul je naast je psychologie studie ook je moeten gaan verdiepen in de meest simpele neurologie.
Hersenen kunnen nog een bepaalde tijd zonder nieuwe bloedtoevoer functioneren, zolang er nog zuurstof aanwezig is.
Neurobiologie is nog beter.
Neurobiochemie ook zwaar aan te bevelen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

MaartenV schreef: 22 aug 2021 18:57
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 22 aug 2021 18:51
Hoe staat het er voor:
Nee, ik zeg dat er een andere fenomenologie is en een ander soort hallucinaties.
Bij louter zuurstofgebrek zijn er verwarde hallucinaties en een beperkter bewustzijn, die nadien ook door de betrokkene, eens nuchter, als verwarrend en onsamenhangend erkend worden.
Je begint met wezenelijk wat ik gevraagd heb weg te laten.

Om vervolgens zonder bewijs juist te herhalen wat je moest bewijzen.

Wat je zegt zal wel. :mrgreen: Wat nodig is een bewijs dat zoiets niet door hallucinaties te weeg kan worden gebracht.
Ik denk dat je zo'n bewijs gewoon niet hebt.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Tot betrouwbaar bewijs van een lijfloos overleven is geleverd kan je aan de G-LOC wel al gewoon dood gaan:

https://www.military.com/dodbuzz/2018/1 ... -says.html
16 Oct 2018
Military.com | By Oriana Pawlyk

A U.S. Air Force Thunderbirds pilot crashed his F-16 Fighting Falcon in April after experiencing a gravity-induced
loss of consciousness (G-LOC) during an aerial maneuver over the Nevada Test and Training Range,
according to a new investigation report.

Maj. Stephen "Cajun" Del Bagno was performing a routine "Split-S" demonstration when he became fully incapacitated at the end of that five-second maneuver, leading to the crash, states the Air Force Investigation Board report, released Tuesday.
Roeland
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Maria schreef: 22 aug 2021 20:06
MaartenV schreef: 22 aug 2021 15:57 Wanneer er volledig bloedverlies is in de hersenen, kunnen er ook geen processen plots heel actief worden die voordien geremd waren volgens mlij, omdat je daarvoor aanvoer van bloed nodig hebt. (ik ben geen neuroloog, maar neuronen hebben voedingsstoffen nodig, vooral als ze zeer intens werkzaam zijn).
Je hebt het nu weer over "volledig bloedverlies", waar dacht ik geen sprake van was, maar wel van een kortdurend een sterke vermindering.
Waar het om gaat is het restant van zuurstof wat nog zijn werking kan doen.
Ik heb het over sterk verminderde zuurstof.

Er is ook geen sprake van alleen sterk actieve processen, die de reden zouden zijn van een ruimer en scherper bewustzijn van details.
Juist van het verminderen ervan, wat ervoor zorgt dat er dus veel minder geremd en gefilterd wordt en zo haarscherp binnen kunnen komen.
Dat waarnemen is onderbewust, slechts de ingekleurde herinnering eraan komt tot bewustzijn als dat weer herstelt.
Waarom denk je, dat ongelovigen nooit engelen zien?
Er zijn veel ongelovigen die wezens van licht zien.
Natuurliefhebbers de helderste kleuren groen zien en de bonte schakeringen van bloemen en de zon als een zo helder licht, wat ze fysiek nooit zouden kunnen verdragen?
Niet alleen natuurliefhebbers. Men ziet ook kleuren die men hier op Aarde niet kent. Men ziet nieuwe kleuren. En daarenboven, er lijkt een licht uit te gaan van de bloemen en planten die men daar tegenkomt. Alles trilt of vibreert er alsof het leeft. Men voelt een liefde en sereniteit die men nooit ergens gevoeld heeft en waar endorfines niet eens in de buurt mee kunnen komen. Het wordt daarenboven als meer waar ervaren dan wat men hier dagdagelijks ervaart.
Ik heb dit al vaak geschreven, maar als dat niet doorkomt, dan zul je naast je psychologie studie ook je moeten gaan verdiepen in de meest simpele neurologie.
Hersenen kunnen nog een bepaalde tijd zonder nieuwe bloedtoevoer functioneren, zolang er nog zuurstof aanwezig is.
Neurobiologie is nog beter.
Neurobiochemie ook zwaar aan te bevelen.
Laatst las ik een quote van een neuroloog die stelde dat men eigenlijk geen idee heeft van bewustzijn en de hersenen is. Men moddert maar wat aan in de psychiatrie en de neurologie. Men heeft allerlei modellen, maar er mankeert telkens wel weer wat mee. 'This organ is alien to me' zei de neuroloog.
https://scopeblog.stanford.edu/2016/11/ ... t-century/
Laatst gewijzigd door MaartenV op 23 aug 2021 10:44, 2 keer totaal gewijzigd.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV,

Je presenteert inderdaad een tweesnijdend zwaard met je verwijzing naar uitspraken van Südhof.

Maar alweer geldt dat je weglaat wat precies ook voor jou geldt:
Südhof also urged researchers to focus on the basics of neuroscience before trying to understand abstract experiences of productivity and consciousness. “We are still in need of an understanding of the fundaments," he said.
Geen loszwevend bewustzijn als je geen idee hebt over de grondprincipes ervan.
Geen Alvin Plantinga-achtig betoog over de eigenschappen van het onaantoonbare.

Hard werken om bewijzen boven tafel te krijgen die uitstijgen boven de door meestanders veridiek geachte getuigenissen.

Roeland
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

heeck schreef: 23 aug 2021 10:44 MaartenV,

Je presenteert inderdaad een tweesnijdend zwaard met je verwijzing naar uitspraken van Südhof.

Maar alweer geldt dat hij precies zegt wat ook voor jou geldt:
Südhof also urged researchers to focus on the basics of neuroscience before trying to understand abstract experiences of productivity and consciousness. “We are still in need of an understanding of the fundaments," he said.
Geen loszwevend bewustzijn als je geen idee hebt over de grondprincipes ervan.
Geen Alvin Plantinga-achtig betoog over de eigenschappen van het onaantoonbare.

Hard werken om bewijzen boven tafel te krijgen die uitstijgen boven de door meestanders veridiek geachte getuigenissen.

Roeland
Het is toch veelzeggend wanneer neurologen zeggen: (ik citeer):

"The greatest challenge in the field of neuroscience, according to two experts, is that we still don’t understand the basics."

Hier op het forum dan deze NDE's komen uitleggen alsof men perfect de neurobiologie kan verklaren van deze fenomenen, is dus de waarheid zwaar geweld aandoen. Men begrijpt zelfs nog eens niet 'the basics'. (zie citaat).
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 23 aug 2021 10:47 Het is toch veelzeggend wanneer neurologen zeggen: (ik citeer):

"The greatest challenge in the field of neuroscience, according to two experts, is that we still don’t understand the basics."

Hier op het forum dan deze NDE's komen uitleggen alsof men perfect de neurobiologie kan verklaren van deze fenomenen, is dus de waarheid zwaar geweld aandoen. Men begrijpt zelfs nog eens niet 'the basics'. (zie citaat).
Neen, dat is niet veelzeggend.

En niemand is hier NDE's komen uitleggen alsof men perfect de neurobiologie kan verklaren van deze fenomenen. Wat men gedaan heeft is vooral tegendruk geleverd tegenover jou die vaak genoeg dat gebrek aan kennis probeerde te gebruiken om kritiek te leveren op een materialistische visie.

Er is een verschil tussen uitleggen hoe NDE's een materialistische visie niet uitsluiten en een (perfect) neurobiologische verklaring hebben voor het fenomeen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

MaartenV schreef:Hier op het forum dan deze NDE's komen uitleggen alsof men perfect de neurobiologie kan verklaren van deze fenomenen, is dus de waarheid zwaar geweld aandoen. Men begrijpt zelfs nog eens niet 'the basics'. (zie citaat).
Welke waarheid? Welke NDE's precies?
Die van jou , a la Alvin Plantinga, dat het vol geloven in het onaantoonbare totaal andere verklaringen boven water zal brengen die een paar redelijk in kaart gebrachte randverschijnselen tot primaire waarheden zal transformeren?

Daarmee ga je weer precies voorbij aan wat ik van Südhof aanhaalde.
Bovendien ga je ook weer voorbij aan hetgeen ik over NDE-verklaringen naar voren bracht.

Wat anderen inbrengen valt niet onder mijn verantwoordelijkheid.
Richt je tot ieder afzonderlijk, want jij beweert wat en eist van de deelnemers hier dat ze zoete-koekliefhebbers zijn.

Probeer het eens op een forum van neurologen.
Wie weet herkennen die het licht dat jij wilt brengen beter.

Roeland
Plaats reactie