Veganisme te radicaal?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Veganisme te radicaal?

Bericht door Jagang »

Earthheart schreef:Bij mijn doctoraat 3 jaar geleden heb ik dat argument nog verder verfijnd, en zo uitgekomen tot die ethiek van de morele hand.
Beschouw het als het oplossen van een kruiswoordraadsel dat me een paar jaar geduurd heeft, en waarbij ik bij de start een aantal woorden verkeerd had ingevuld, waardoor het een beetje lang duurde.
Huh? Je bent met die ethiek toch pas recentelijk voor het doctoraat gegaan?
Zoals een vechtsporter je kan vloeren omdat ie er zin aan heeft, kan een intelligent en goed onderlegd demagoog je in principe alle hoeken van een forum laten zien.
het is in ieder geval niet mijn intentie om anderen voor de lol te vloeren.
Nee, maar het is een mogelijkheid waarmee ik in eerste instantie rekening moet houden.
Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand onder tafel wordt gepraat door een ander, die het dan toch niet bij het rechte eind blijkt te hebben. Vandaar. Niets persoonlijks.
wat bij velen helpt, is zoiets als: "oh, ik heb onlangs een goed boek gelezen, en ik heb besloten om mee te doen met de vegan challenge, om zo eens een paar weken plantaardig te leven, nieuwe dingen uitproberen enzo."
En na die weken zoiets als: "goh, eigenlijk is dat veganisme helemaal niet zo moeilijk meer; ik ga er nog mee verder doen."
Hmm, ik weet niet.
De transitie doe ik denk ik liever in mijn eigen tempo.
En mijn directe omgeving zal mijn draai van 180 graden vreemd vinden, en zich wellicht afvragen of het wel helemaal goed met me gaat. :(

Misschien dat ik ze er ter zijner tijd met een eigen kooksel nog eens "inluis".
Maar goed, dat is van later zorg.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Earthheart
Bevlogen

Bericht door Earthheart »

Peter van Velzen schreef:Als je gevoelens aanvoert als reden om buitenstaanders in deze discussie te ontzien, dan interpreteer ik dat als hun gevoelens ontzien. Als ze geen gevoelens hebben omtrent het als middel gebruikt worden, dan zie ik niet waarop je je aanname baseert. Je zult moeten toegeven dat je er geen argument voor hebt. Het is jouw axioma. Maar daarom is het nog niet eenieders axioma.
maar wel een axioma voor al diegenen die begrijpen dat mentaal gehandicapten ook negatieve gevoelens kunnen ervaren en dat hun recht geschonden wordt als ze gebruikt worden als louter middel. Voor mij is dat voldoende om van te vertrekken.
JIj claimt consensus door het standpunt van 95% van de bevolking te negeren.
ik denk dat dat ondezoek gedaan werd met o.a. universiteitsstudenten. Die zijn wel representatief voor meer dan 5% van de bevolking.
Mogelijk is het waar dat we sommige rechten ook aan sommige niet-mensen moeten geven, Maar dat kan uiteraard nooit volgen uit het feit dat we die rechten aan (vrijwel) alle wel-mensen geven.
toch wel? Dat kan net wel met het antidiscriminatieprincipe. Je geeft A rechten omwille van eigenschap X. B heeft ook eigenschap X, en je vindt dat je niet mag discrimineren, dus ben je nu gedwongen om B ook rechten te geven.
Wishfull thinking vrees ik. Zolang 95% nog steeds vlees eet, is er de facto geen ruime consensus.
consensus over wat dan? Over de axioma's of over de stellingen? Ik denk dat er veel consensus is over de axioma's, maar dat 95% niet geloven in een stelling die eruit bewezen kan worden. Dat verklaart die cognitieve dissonantie bij die 95%
Earthheart schreef: hoezo weiger ik de melkkoeien hun recht op leven? Ik spreek ten eerste liever van recht op levenswelzijn (iemand in een permanente coma brengen is al even erg als iemand doden, vind ik, dus welzijn speelt mee). Ten tweede is dat recht er pas vanaf dat het individu er is. We moeten niet massaal kindjes gaan krijgen omwille van het recht op leven van al die potentiele wezens. Dat we tegen slavernij (en het kweken van zwarten) zijn wil niet zeggen dat we het recht op leven(swelzijn) van zwarten zouden weigeren
Waarom kom je telkens met zulke lamme (kreupel of mank-gaan zou een understatement zijn) vergelijkingen? Ik heb je al eerder uitgelegd dat consequent doorvoeren van veganisme, tot het uitsterven van melkkoeien leidt. Waarom hebben die melkkoeien(en varkens en kippen en paarden) geen recht op nageslacht? Leg dat nu eens uit.
Doe dieren hebben wel recht op nageslacht, maar wij hebben niet de plicht om daarvoor in te staan. De vergelijking met slavernij is wel degelijk accuraat, want je kunt precies hetzelfde zeggen van die zwarte slaven. En in het geval van die slavernij zou je het argument niet waarderen, dus dan kun je het ook niet waarderen in het geval van melkkoeien. Het consequent doorvoeren van antislavernij zou willen zeggen dat men niet verder slavenrassen gaat kweken, waardoor die rassen zich niet verder kunnen ontwikkelen en in stand gehouden worden. Antislavernij leidt tot uitsterven van slavenrassen, maar dat vinden we niet erg. We vinden het net wel erg om slavenrassen te kweken. Zeker als die slaven van dat ras, net zoals bij melkkoeien, ernstige handicaps vertonen. Dat zou totaal immoreel zijn bij slavenrassen, zelfs al waren het rassen van mentaal gehandicapten, en dus dwing het antidiscriminatieprincipe ons tot dezelfde conclusie bij runderrassen.
En leg ook uit welke overgangsmaatregelen jij denkt te nemen, als het veganisme overal ingevoerd gaat worden. Want nu is er nog vee. Maar als alle mensen veganist zijn, niet meer.

de overgangsmaatregelen zullen waarschijnlijk bestaan uit de enige realistische: een langzame uitdoving, en dan een verbod. Dat er geen vee meer is, is net de bedoeling. Net zoals het de bedoeling is dat er geen slaven meer zijn.
Als je er echt op staat, dan kunnen we proberen de veedieren te kweken zodat ze terug aangepast zijn aan het leven zoals het vroeger was (in het wild). Maar voor mij hoeft dat niet persoonlijk; ik vind ook niet dat men per sé gehandicapte slavenrassen moet gaan terugkweken tot ze terug de kenmerken van hun voorouders hebben.
Aangezien er (vrijwel) geen mensen zullen worden gevonden die zich om deze dieren zullen bekommeren.

of we kunnen nog een paar melkkoeien in leven houden en verzorgen zoals het hoort.
Maar het is niet omdat we geen honden eten, dat de honden uitsterven. Het is niet omdat we geen slaven hebben, dat de zwarten uitsterven. We zijn veganistisch op het vlak van hondenconsumptie, en daar hoor ik niemand over klagen.
Mogen dan nog levende paarden dan nog bereden worden?

ja, als ze niet gebruikt worden als louter middel. Stel er is een sterke mentaal gehandicapte mens die er geen probleem mee heeft als je op zijn rug gaat zitten en hij met jou wat rondloopt. Dat is geen schending van mensenrechten (geen schending van het basisrecht), en zoiets mag dus ook nog met paarden. Maar ik moet je er wel bij zeggen dat je moet oppassen, want voor je het beseft ga je misschien wel iemands basisrecht schenden.
En als dat niet mag, wie denk je dat er dan nog de middelen heeft om ze te verzorgen? En hoe voorkom je dat ze zich toch nog voortplanten, en de veulens daarna alsnog creperen?
ik werk in een natuurhulpcentrum; dat zouden we veel meer moeten doen. En nee, we gaan niet mensen op de vogeltjes en egeltjes laten zitten om inkomsten te genereren voor het verzorgen van die dieren. En toch slagen we erin die dieren te verzorgen, dankzij gemotiveerde vrijwilligers. Ik zie geen reden waarom niemand een paard zou willen verzorgen. Ik kan wel zeggen dat we eens wat meer dieren moeten verzorgen.
Ik weet niet waarom je dit allemaal vraagt, want het drijft wel ver weg van veganisme. Een dier gaan opsluiten, slachten en opeten is nu niet echt gelijk aan een dier gaan verzorgen. En opnieuw: in de VS eet men geen paarden, en toch kan men er paarden verzorgen. Wij eten geen katten, en toch kunnen wij katten verzorgen. Dus volgens mij zie je problemen die er helemaal niet zijn.
Earthheart schreef:
Jouw argumenten houden weliswaar geen steek,
waarom houden ze geen steek? Omdat mijn gebruikte axioma's anders zijn dan die van jou?
Omdat axioma's geen argumenten zijn.
ja, dat weet ik, maar is dat een antwoord op mijn vraag waarom mijn argumenten geen steek houden? A is fout omdat B niet gelijk is aan A? Autorijden houdt geen steek omdat een wiel geen auto is?
Ze kunnen alleen als argument worden gebruikt als er een brede consensus over is. Niet als 95% van de bevolking er nog steeds anders over denkt.
maar er is dus een brede consensus over die axioma's. Iedereen begrijpt dat men niet zomaar iets mag doen dat iemand anders helemaal niet graag heeft. Iedereen begrijpt dat men niet naar willekeur slachtoffers mag kiezen. Iedereen begrijpt de gulden regel. Iedereen begrijpt dat welzijn moreel relevant is. Iedereen begrijpt dat het hebben van vingers niet moreel relevant is als het gaat om bv. het recht op levenswelzijn. En zo kan ik nog lang doorgaan met aannames die de meesten onder ons aanhangen.
OK: Ik zal zelfs trachten de sluier der onwetendheid te gebruiken :)

1. De trolley slaat op hol en jij loopt toevallig op de rails. Is het in jouw belang dat 83% van degenen die op de rails lopen worden gered, of is het in jouw belang dat 17% van degenen die op de rails lopen worden gered?
puur statistisch gezien is 83% beter dan 17%. Dus achter de sluier zou ik 83% kiezen.
2. Je wandelt op de rails, en komt bij een wissel. De twee sporen waaruit je nu kunt kiezen, leiden zowel over een spoorbrug waar een ander spoor onderdoor gaat, als onder vijf spoorbruggen door waar andere sporen overheen gaan. Er is slechts een verschil. Het linkerspoor gaat door een land waar het toegestaan is om mensen van een brug af te gooien om op hol geslagen trolleys tot stilstand te brengen, het rechterspoor gaat door een land waar dat niet mag. Welk spoor kies je?
euhm.. ik vind het nogal ingewikkeld; ik ben niet helemaal mee. Heb wat meer uitleg nodig denk ik.
Ik weet niet precies waar je naartoe wil. Ik kan al wel zeggen dat het middelvingerprincipe (het basisrecht om niet als louter middel gebruikt te worden) volgt uit een coherente verzameling van morele intuities, maar helemaal niet volgt uit de sluier der onwetendheid. Het wijsvingerprincipe volgt wel helemaal uit de sluier.
Ik zou de moordenaar uitleggen dat hij – door een moordenaar te zijn – niet tot mijn dierbaren behoort, en dus de consequenties daarvan zal moeten aanvaarden. In Nederland mag hij 12 tot 18 jaar brommen, in andere landen wordt hij zelf om het leven gebracht.

ok, zie je wel, dus geen argumentatie, maar vrij snel overgaan tot fysieke dwang. Ja, dat begrijp ik volledig. En ik heb daar op zich geen probleem mee. (ik heb wel problemen met bepaalde gevangenissystemen en met de doodstraf)
Maar waarom is mededogen een deugd?
tja, goeie vraag. Ik ben niet zo thuis in de deugdenethiek, maar ik denk dat vele deugdenethici dat als axioma gaat moeten aannemen. Tenzij men kan beargumenteren dat dergelijke vorm van mededogen bijdraagt aan ons floreren (whatever that means)
Ik weet het wel: Omdat anderen dan ook met jou mededogen zullen hebben.

ik denk niet dat deugdenethici dergelijke vormen van verlicht egoisme graag als basis willen zien van deugden, maar ik weet er dus niet zoveel van. Bij mij persoonlijk is het alvast een intuitie dat mededogen een mooie deugd is.
Maar wie heeft er mededogen met hen die hun achterkleinkinderen geen koemelk gunnen?
en geen hondenvlees...
Zolang je de mening van de overgrote meerderheid negeert – of die mening nu op een bias of op een illusie gebaseerd is of niet – blijf je een probleem houden, Ik heb dat probleem niet, want ik appeleer aan hun eigen belang.
maar mijn intuitie zegt dat dat appeleren aan eigenbelang veel te beperkt is in een moraal. En ik heb vermoedens dat ik zeker niet de enige ben die die intuitie heeft.
Je doet geen enkele poging om uit te leggen wat we er mee opschieten als we rechten toekennen aan dieren waarvan de familie geen gezamenlijk nageslacht kan hebben met de onze.
dat we dan minder last hebben van cognitieve dissonantie omdat we dan minder inconsistent doen en niet meer iets doen dat botst met onze eigen waarden.
Maar die mogelijkheid tot familiebanden is precies de grondslag van wat jij “speciesisme” noemt.

ja, hoewel ik betwijfel of het de grondslag is. Beetje kip of ei verhaal. Het biologische criterium soort (gedefinieerd ahv nageslacht kunnen krijgen) is misschien wel een ad hoc rationalisatie achteraf. Het is in ieder geval een vergezochte regel, die men zeker niet zo bewust hanteert. Men kijkt niet naar een mentaal gehandicapte en denkt dan "oh, diens naaste familieleden hadden vruchtbare nakomelingen kunnen krijgen met onze naaste familieleden, dus daarom mogen we dit wezen niet gebruiken als louter middel." Mijn zus, die werkt in een instelling voor mentaal gehandicapten, heeft alvast niet dergelijke regel als grondslag voor haar omgang met die gehandicapten.
Earthheart
Bevlogen

Jagang schreef:
Earthheart schreef:Bij mijn doctoraat 3 jaar geleden heb ik dat argument nog verder verfijnd, en zo uitgekomen tot die ethiek van de morele hand.
Beschouw het als het oplossen van een kruiswoordraadsel dat me een paar jaar geduurd heeft, en waarbij ik bij de start een aantal woorden verkeerd had ingevuld, waardoor het een beetje lang duurde.
Huh? Je bent met die ethiek toch pas recentelijk voor het doctoraat gegaan?
hoe bedoel je? Het concept van de morele hand heb ik nog maar 2 jaar, dus nadat ik begon aan mijn doctoraat. Daarvoor waren natuurlijk al wel veel elementjes aanwezig. Ik had bij wijze van spreken al wel wat woordjes in het kruiswoordraadsel opgelost voor ik aan mijn doctoraat begon. Sommige woordjes bleken achteraf (door mijn doctoraatsonderzoek) fout te zijn.
Nee, maar het is een mogelijkheid waarmee ik in eerste instantie rekening moet houden.
Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand onder tafel wordt gepraat door een ander, die het dan toch niet bij het rechte eind blijkt te hebben. Vandaar. Niets persoonlijks.
dan kan ik alleen maar zeggen: zelf goed hard trainen is de enige oplossing. En wat oxytocine snuiven, dan verhoogt je vertrouwen in anderen. ;-)
Hmm, ik weet niet.
De transitie doe ik denk ik liever in mijn eigen tempo.
en ik denk dat dat ook het meest effectieve is, je eigen tempo volgen :-)
En mijn directe omgeving zal mijn draai van 180 graden vreemd vinden, en zich wellicht afvragen of het wel helemaal goed met me gaat. :(
en waarschijnlijk zijn er nog anderen die ook zoiets aanvoelen. En zo kunnen we onszelf collectief in een situatie plaatsen waar we samen iets doen dat botst met onze waarden en waar we moeilijk uit kunnen stappen. Goh, daar is al veel psychologisch onderzoek naar gedaan; daar valt veel over te zeggen. Maar dat is voor mijn volgend boek, waar ik al die facetten van de sociale psychologie bij elkaar breng.
Maar wat je aanhaalt is dus iets waar jij zeker niet alleen mee zit; integendeel. Zo'n peer pressure kan enorm enorm krachtig zijn. Hoe kun je ervoor zorgen dat 9 op te 10 mensen zoals jij en ik een onschuldige onbekende een dodelijke schok gaan toedienen? Door een situatie te creëren, en met peer pressure erbij wordt het akelig. Ik heb het o.a. over de Milgram gehoorzaamheidsexperimenten. Maar Philip Zimbardo met zijn stanford gevangenisexperiment heeft ook laten zien hoe peer pressure kan werken bij mensen zoals jij en ik.
Eigenlijk is het dierenleed en de dierenrechten niet mijn enige motief om me zo in te zetten voor veganisme. Een tweede motief is dat ik het zo schrijnend vind dat we samen iets doen dat zo sterk botst met onze eigen waarden. We zetten ons collectief vast in een sociale situatie waardoor we niet zijn wie we willen en kunnen zijn, en waardoor we niet eten wat we echt willen eten.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

consensus over wat dan? Over de axioma's of over de stellingen? Ik denk dat er veel consensus is over de axioma's, maar dat 95% niet geloven in een stelling die eruit bewezen kan worden. Dat verklaart die cognitieve dissonantie bij die 95%
Een axioma (of postulaat) is in de wiskunde en logica sinds Euclides en Aristoteles een niet bewezen, maar als grondslag aanvaarde bewering. Een axioma dient zelf als grondslag voor het bewijs van andere stellingen. Een axioma maakt deel uit van een deductief systeem. In de wiskundige logica heet een deductief systeem een theorie. Bij het opstellen van een theorie moet men met een aantal beperkingen rekening houden:
axioma's mogen niet met elkaar in tegenspraak zijn
axioma's mogen niet uit andere axioma's afgeleid kunnen worden

Als axioma's met elkaar in tegenspraak zijn dan is een theorie inconsistent. Een axioma dat uit andere axioma's afgeleid kan worden is geen axioma, maar een bewezen stelling. Een verzameling van axioma's is dan ook de kleinst mogelijke verzameling van veronderstellingen die een theorie mogelijk maken.
Het axioma is dieren en mensen zijn evenwaardig. Je beweert zelf dat dit volgt uit het feit dat wij ook voor gehandicapten zorgen. Dus zorgen voor gehandicapten is feit en geen axioma???? Vraag eens in WOII aan de gehandicapten wat er met hun gebeurde. Vraag eens na wat men deed met gehandicapten voor de oorlog in Amerika? Jij kent het verschil niet tussen een dogma en een axioma.

Ik geloof nooit dat iemand die axioma's over veganisme afleidt via gehandicapten en moorden EN denkt dat er buiten Newton nog wetten van de zwaartekracht bestaan ooit een doctoraat gehaald heeft in de natuurkunde.

Mag hij dan nog bij hoog en laag beweren dat hij bedoelde dat wetenschappers de zwaartekracht zelf niet vraag mogen stellen. Dit blijft compleet belachelijk. Ten eerste zijn we er nu pas aan het ontdekken wat zwaartekracht is (wat heel moeilijk is wanneer je het niet mag in vraag stellen).
Ten tweede wil ik je ook graag wijzen op een doctoraat van Cabbolet onder een van mijn meest favoriete professoren ooit, JP Van Bendegem:
http://www.vub.ac.be/phd/verdedigingen2 ... olet_a.pdf
Laatst gewijzigd door pallieter op 07 feb 2014 20:38, 2 keer totaal gewijzigd.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ik distantiëer me van persoonlijke aanvallen, begaan door medeforummers.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Gxxxxxxxxme Jagang.

Dit is nu een duidelijk reageren, ga jij je nu focussen op een kindersurprise eitje ipv op het feit dat hij zeer consistent de logica verkracht door zelfs niet te weten wat een axioma is?

En voila, t'is weg. Content?

Even op het taalgebruik letten Palletier

Jin
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

T'was ne welgemeende.

Maar zal er op letten, excuses.
Earthheart
Bevlogen

pallieter schreef: Het axioma is dieren en mensen zijn evenwaardig.
niet per se; dat is een stelling, maar ja, die volgt al snel uit het antidiscriminatieaxioma, dus mij best als je dit als axioma neemt.
Je beweert zelf dat dit volgt uit het feit dat wij ook voor gehandicapten zorgen.

uit het feit dat wij voor gehandicapten zorgen, volgt niet dat mensen en dieren gelijkwaardig zijn. Ten eerste zou dat een naturalistische drogreden zijn, en ten tweede: ook niet uit het waardeoordeel dat we voor gehandicapten moeten zorgen leidt tot gelijkwaardigheid van mens en dier. Onpartijdigheid en antidiscriminatie, samen met het feit dat mensen en dieren de moreel relevante eigenschappen delen, leiden tot gelijkwaardigheid van mensen en dieren.
Dus zorgen voor gehandicapten is feit en geen axioma???? Vraag eens in WOII aan de gehandicapten wat er met hun gebeurde. Vraag eens na wat men deed met gehandicapten voor de oorlog in Amerika? Jij kent het verschil niet tussen een dogma en een axioma.
hoe leidt je dat af uit wat ik schreef?
Ik geloof nooit dat iemand die axioma's over veganisme afleidt via gehandicapten en moorden EN denkt dat er buiten Newton nog wetten van de zwaartekracht bestaan ooit een doctoraat gehaald heeft in de natuurkunde.
ik geloof dat beweringen van iemand die niet altijd goed begrijpend leest en die stromannen en andere drogredenen zit te verzinnen, niet altijd geloofwaardig zijn. ;-)
(PS: ik probeer even subtiel op de man te spelen; want ik dacht je eens te bestrijden met je eigen wapens)
Serieus nu: het lijkt of je denkt dat er naast newton's wet geen andere wet van de zwaartekracht is. Wat bedoel je daarmee? Dat Einstein's theorie niet over zwaartekracht gaat of dat die theorie hetzelfde is als die van newton?
Mag hij dan nog bij hoog en laag beweren dat hij bedoelde dat wetenschappers de zwaartekracht zelf niet vraag mogen stellen.
ze mogen de zwaartekracht wel altijd in vraag stellen, maar dan komen ze niet zo snel vooruit en zullen ze niet zoveel bereiken als wetenschapper. Dus ik heb liever wetenschappers die niet altijd de zwaartekracht in vraag stellen, want ik heb behoefte aan efficientie en wetenschappelijke vooruitgang.
Dit blijft compleet belachelijk. Ten eerste zijn we er nu pas aan het ontdekken wat zwaartekracht is (wat heel moeilijk is wanneer je het niet mag in vraag stellen).
je kunt goed begrijpend lezen hé :-) Ok, het zou kunnen dat je deze keer erover gelezen hebt wat ik schreef. Met de zwaartekracht in vraag stellen, bedoelde ik dus niet het mechanisme of de verklaring van zwaartekracht onderzoeken hé. Ik bedoelde letterlijk en simpel: twijfelen dat de zwaartekracht bestaat. Nog concreter: twijfelen dat deze appel gaat vallen. Die natuurkundigen gaan niet, vooraleer ze energie steken in het verder zoeken naar een verklaring, nog maar eens een appeltje laten vallen omwille van de twijfel dat zwaartekracht wel bestaat.
Ten tweede wil ik je ook graag wijzen op een doctoraat van Cabbolet onder een van mijn meest favoriete professoren ooit, JP Van Bendegem:
http://www.vub.ac.be/phd/verdedigingen2 ... olet_a.pdf
mja; ik heb wat gemengde gevoelens bij het lezen van die abstract.
Laatst gewijzigd door Earthheart op 07 feb 2014 22:48, 2 keer totaal gewijzigd.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Laten we eens even de geschiedenis van huisdieren beschouwen. Waarschijnlijk meisjes die verlaten puppies kittens en kuikentjes vonden en die "zielige dieren" gingen verzorgen waardoor ze tam werden.
Huisdieren hebben baat bij de mens en de mens heeft baat bij de dieren het is een vorm van symbiose die je door het hele dierenrijk aantreft. Het wordt alleen onethisch door dieren gelijk te stellen aan mensen. Welnu ik vind het niet onethisch en vegetarische ponymeisjes evenmin, dus klopt het axioma dat mensen gelijk zijn aan dieren niet.
Nu kan je wel hard roepen dat je vindt dat dat wel zo is maar ethisch snijdt het geen hout.

Ga ik je dwarsbomen? Jazeker, ik overweeg zelfs een brief te gaan schrijven aan je universiteit over je fundamenteel onwetenschappelijke dissertatie.

En dat begging the question moest je ook maar eens staken, bijzonder irritant.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Och Erik, hij blijft het geweer van schouder veranderen. Verandert sneller van richting dan een windvaan in een orkaan.

Dus gehandicapten gebruiken in een discussie om aan te tonen dat we dan ook voor dieren moeten zorgen is nu plots nooit gebeurd?

Ik blijf er bij, een natuurkundige die de relativiteit theorie een wet van de zwaartekracht noemt is zoals een slager die het verschil niet kent tussen een entrecote en kalfstong.
antidiscriminatieaxioma
En in welke utopie hebben die? Vrees ik toch dat je stelling enkel te bewijzen valt in dat parallel universum.
Iemand moet wel correct deduceren aangezien jij het niet doet.
ze mogen de zwaartekracht wel altijd in vraag stellen, maar dan komen ze niet zo snel vooruit en zullen ze niet zoveel bereiken als wetenschapper. Dus ik heb liever wetenschappers die niet altijd de zwaartekracht in vraag stellen, want ik heb behoefte aan efficientie en wetenschappelijke vooruitgang.
Onwaarschijnlijk. We kennen geen bal van de zwaartekracht maar we mogen het niet in vraag stellen? Multi versa, link tussen Einstein en kwantum, meerdere dimensies, 2 Higgs bosonen, zwarte materie en energie, ....
Jongen toch als natuurkundige moet jij weten dat de realiteit die wij ervaren voorkomt uit interacties tussen elementaire deeltjes. En dat de kwantum realiteit, de golfvergelijking, eigenlijk de werkelijke realiteit is. En nee, zwaartekracht werkt daar niet zoals newton 's appel of Einsteins relativiteit.

We bouwen verdorie een miljarden kostende LHC, maar niet om de zwaartekracht in vraag te stellen???????

Tja, dat heb je met doordachte en genuanceerde intellectuelen, zit weinig sensatie bij.
Earthheart
Bevlogen

collegavanerik schreef:Laten we eens even de geschiedenis van huisdieren beschouwen. Waarschijnlijk meisjes die verlaten puppies kittens en kuikentjes vonden en die "zielige dieren" gingen verzorgen waardoor ze tam werden.
Huisdieren hebben baat bij de mens en de mens heeft baat bij de dieren het is een vorm van symbiose die je door het hele dierenrijk aantreft. Het wordt alleen onethisch door dieren gelijk te stellen aan mensen.
en is dat laatste niet weeral question begging? jullie vertrekken altijd maar van de ongelijkheid; dat is toch question begging?
Welnu ik vind het niet onethisch en vegetarische ponymeisjes evenmin, dus klopt het axioma dat mensen gelijk zijn aan dieren niet.

maar dat mensen gelijk zijn aan dieren, was geen axioma. Eén van de axioma's is het antidiscriminatieprincipe. Nog een axioma is dat ons welzijn en wil (preferenties) belangrijk zijn. Of dat we niet naar willekeur iemands welzijn en wil (preferenties) minder belangrijk mogen vinden. En uit dat soort axioma's, plus de wetenschappelijke kennis over welzijn, volgt gelijkwaardigheid van mensen en dieren.
Wil je een mogelijke set van alle axioma's waaruit veganism volgt: hier is een schema, met wel 20 axioma's. En dan kunnen we eens de test doen, vragen aan mensen met welke axioma's ze het niet eens zijn. http://stijnbruers.wordpress.com/2013/0 ... eganism-2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga ik je dwarsbomen? Jazeker, ik overweeg zelfs een brief te gaan schrijven aan je universiteit over je fundamenteel onwetenschappelijke dissertatie.
ah, dus je hebt het al gelezen?
En dat begging the question moest je ook maar eens staken, bijzonder irritant.
ja, jij moet dat ook eens staken dan.
Op een gegeven moment kom je in een argument toch uit op basisaannames die niet verder te onderbouwen zijn? Dus ik geef je die aannames, en jij gaat dan zeggen "dat is question begging". Hoe stel jij het dan voor om het aan te pakken? Wat wil je dan dat we doen?
Of het moest zijn dat ik helemaal niet begrijp met wat je met question begging in deze context bedoelt.
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Of dat we niet naar willekeur iemands welzijn en wil (preferenties) minder belangrijk mogen vinden.
Ooit al eens het simpelste axioma proberen consistent te krijgen?

Weet wat Gödel in 1931 bewezen heeft?
http://nl.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6del ... dsstelling
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

o jee nu verval je ook al tot tu quoques.

Leer eens wat elementaire retorica man.

Je kunt niet fatsoenlijk debatteren en je logica rammelt aan alle kanten.

Vegetarisme is ethisch, dat volgt uit je arbitraire ethiek.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Earthheart
Bevlogen

pallieter schreef:Och Erik, hij blijft het geweer van schouder veranderen. Verandert sneller van richting dan een windvaan in een orkaan.
hoezo? Waarop is dat gebaseerd?
Dus gehandicapten gebruiken in een discussie om aan te tonen dat we dan ook voor dieren moeten zorgen is nu plots nooit gebeurd?
euh... wie zegt dat dat nooit gebeurd is? Ja, het was toch duidelijk dat ik gehandicapten heb gebruikt om aan te tonen dat dieren basisrechten hebben. En dat houdt in dat we tot op zekere hoogte (zie het pinkprincipe van getolereerde partijdigheid) ook wel voor dieren moeten zorgen, ja.
Dus waarom vraag je dat nu?
Ik blijf er bij, een natuurkundige die de relativiteit theorie een wet van de zwaartekracht noemt is zoals een slager die het verschil niet kent tussen een entrecote en kalfstong.
hoezo, gaat de algemene relativiteitstheorie dan niet over de zwaartekracht?
antidiscriminatieaxioma
En in welke utopie hebben die? Vrees ik toch dat je stelling enkel te bewijzen valt in dat parallel universum.
sorry, begrijp ik niet.
Iemand moet wel correct deduceren aangezien jij het niet doet.
toch wel een zot antwoord. Waarom antwoord je niet gewoon op mijn vraag? Door het zo te ontwijken, laat je toch in je kaarten zien? Als je een troef hebt en de slag kunt winnen, waarom speel je dan nu je zwakste kaart uit, door op de man te spelen? Ja, sorry, maar zo haal ik de slag binnen hé. Of heb je helemaal geen troef en bluf je wat?
Onwaarschijnlijk. We kennen geen bal van de zwaartekracht maar we mogen het niet in vraag stellen?

euh, is jouw vraag een poging tot vertaling van wat ik beweerde? Indien ja, dan kon je eventjes niet goed begrijpend lezen. Indien nee, waarom vraag je dan zo'n zotte vraag uit het niets?
Jongen toch als natuurkundige moet jij weten dat de realiteit die wij ervaren voorkomt uit interacties tussen elementaire deeltjes.

twijfel jij er dan soms aan dat ik dat niet zou weten?
Ik ga toch ook niet zeggen: "Jongen toch als computergebruiker moet jij weten dat de de letters die op het scherm verschijnen voorkomen door op het toetsenbord te drukken"? Je zou me toch gek aankijken als ik dat zo out of the blue tegen je zeg?
En dat de kwantum realiteit, de golfvergelijking, eigenlijk de werkelijke realiteit is.
ja, zover ben ik ook nog mee
En nee, zwaartekracht werkt daar niet zoals newton 's appel of Einsteins relativiteit.
maar mag ik nu aannemen dat deze appel gaat vallen of niet?
We bouwen verdorie een miljarden kostende LHC, maar niet om de zwaartekracht in vraag te stellen???????
we zullen toch nog maar eventjes dit appeltje laten vallen vooraleer we met die dure LHC verder gaan, want stel dat de zwaartekracht toch niet bestaat... Toch nog eventjes testen, niet?
Tja, dat heb je met doordachte en genuanceerde intellectuelen, zit weinig sensatie bij.
nee, dat is het niet; ik kan het niet zo goed benoemen. Het leest anders dan de abstracts die ik gewend ben toen ik nog met natuurkunde bezig was. Het is precies zo'n vreemde mix. Het voelde een klein beetje aan zoals wat ik voelde bij sommige postmodernistische of eclectische schrijfsels. Maar goed, gemengde gevoelens zeggen niets over de inhoud.
Earthheart
Bevlogen

pallieter schreef:
Of dat we niet naar willekeur iemands welzijn en wil (preferenties) minder belangrijk mogen vinden.
Ooit al eens het simpelste axioma proberen consistent te krijgen?
één individueel axioma is altijd consistent (met zichzelf). Dus ik weet niet wat je bedoelt.
Weet wat Gödel in 1931 bewezen heeft?
http://nl.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6del ... dsstelling
ja, en wat wil je hiermee zeggen?
Je weet toch ook dat er volledigheidsstellingen bestaan, voor bv de propositielogica? Mijn ethiek is uiteindelijk wat deontische logica; ik denk niet dat dat krachtig genoeg is om via zelfverwijzing onbewijsbare waarheden te genereren. En zelfs al zou het, wat dan nog? De onvolledigheidsstelling zegt dat er geen eindige bewijzen zijn. Stel dat er in mijn ethiek stellingen zijn die geen eindig bewijs hebben maar wel waar zijn in het systeem. Is dat erg? Ik zou zeggen van niet; en zeker niet als het systeem enige coherentie vertoont.
Het is waar dat we niet kunnen weten of de getaltheorie consistent is, en het zou kunnen dat we ook niet kunnen weten of mijn ethisch systeem consistent is. Dan is het zoals een theorie in de wetenschap: wel falsifieerbaar, en betrouwbaarder als er meer coherente verificatie is. Dus het probleem van de ethische consistentie is niet groter dan die van wiskundige consistentie en die van consistentie in wetenschappelijke theorieen.
Gesloten