Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door Gerard R. »

Gerard R. schreef: 12 jul 2022 17:45 Mensen die steeds moorden en verwoesten worden over het algemeen zwaar gestraft en soms wordt ook onderzocht om te ontwaren wat er aan ten grondslag ligt. Nou ja, dat zal hier wel weer fout gaan
[..]
Het is naar verluidt reuze ingewikkeld om oorlogsmisdaden van een immoreel, laag, agressief, wreed maar zwaar bewapend volk, met een chaotisch leger van moordenaars en terroristen zonder moraal en ethisch besef, bestraft te krijgen. Er wordt hard aan gewerkt door allerlei instanties, maar soms moet er gewacht worden op 'veranderende omstandigheden' om juridisch, dus via het internationaal recht, nog íets rechtvaardigs te kunnen doen.
Bijvoorbeeld bij wisseling van de macht, revoluties, uiteenvallen van staten of verbanden.
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Wat is de wereld oneerlijk hè...
Er wordt hier wel heel dubieus gegeneraliseerd, vind u niet?
Desalniettemin, het leger van de Russische Federatie lijkt bruut optreden als standaard te hanteren.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

B.S. schreef: 17 jul 2022 18:02 [..]
Er wordt hier wel heel dubieus gegeneraliseerd, vind u niet?
Desalniettemin, het leger van de Russische Federatie lijkt bruut optreden als standaard te hanteren.
Tsja.. wat krijgen we nu al maanden lang te zien? Naar mijn idee oorlogsmisdaden.
Het mag dan wel een wereldwerk zijn om vergrijpers in oorlog voor het gerecht te krijgen, laat staan veroordeeld te
hebben, ik zie toch duidelijk en simpel oorlogsmisdaden van een 'super-macht' in een autonome staat onder het motto 'oefeningen' en 'speciale militaire operatie'.
Uiterst jammerlijk dat een volk zó kan afzakken.. De meeste Russen steunen Putin, wordt door meerdere bronnen gemeld.

En als dat wat 'ze' in Ukraine doen slechts 'bruut' genoemd mag worden... dan is er fundamenteel iets fout.
Niet alleen bij Russen.

En wat als dit alles ooit klaar is?
Dan heb je een staat, die voor tientallen jaren een enorme terreur- en oorlogs-dreiging voor de hele wereld blijft.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Op dit moment is de 'winst' dat Rusland redelijk verzwakt is, althans dat zegt de Britse opperbevelhebber Radakin:

Wel zei de bevelhebber dat de Russische landstrijdkrachten nu mogelijk een minder grote bedreiging vormen, na de enorme verliezen op het slagveld in Oekraïne. Door de invasie zijn volgens Radakin 50.000 Russische soldaten gedood of gewond en zijn bijna 1700 Russische tanks en ongeveer 4000 gepantserde gevechtsvoertuigen vernietigd.

Aldus RTL4.

Rusland mag dan een groot land zijn met een groot leger, maar dit zullen ze ongetwijfeld merken in de strijdkrachten. We kunnen alleen de Oekraïense strijdkrachten daarvoor bedanken.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Het gebruik door mij van 'bruut' heeft een eufemistische inslag. Maar dat men inderdaad wel weten.
Ik meende even te lezen dat Gerard R. het over alle Russen had. Bij nader inzien is dat niet het geval. Ik was wat te fel.

Het Russische leger heeft ook voor het eigen personeel een meedogenloze inslag. Duizenden dienstplichtigen per jaar komen om, door mishandeling of zelfmoord tijdens wat eufemistisch (...) 'ontgroening' wordt genoemd ('hazing' in internationale rapportages). Grootschalige agressie tegen als 'zwak' ervaren rekruten.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Maar dat moet men wel weten.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ik hoop dat het in de Russische tanks ook lekker warm wordt...
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

De Russen beginnen er zin in te krijgen..

https://www.news.com.au/technology/inno ... =rss-basic
Russia said on Wednesday that its military aims in Ukraine have expanded beyond the industrial Donbas region [..]

Russia’s foreign minister Sergei Lavrov said in an interview that Moscow’s military was no longer “only” focused on wresting control of the east Ukraine regions of Luhansk and Donetsk, which have been partially controlled by pro-Moscow rebels for years.

“The geography is different now. It is not only about the DNR and LNR, but also the Kherson region, the Zaporizhzhia region and a number of other territories” he explained to state media.

Russian forces, since invading on February 24, have steadily advanced into each of those regions, wreaking destruction as they captured key cities and met fierce Ukrainian resistance. [..]
Het is voor mij geen verrassing en ik kan me nog veel meer voorstellen dat ellendig is.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Geen woord van Lavrov kan je nog geloven.
De uitspraken zijn sowieso een vlucht naar voren. De westerse militaire hulp begint vruchten af te werpen.
En merk op dat het altijd de schuld van anderen is...
als die HIMAR-systemen nou maar niet geleverd waren dan hadden we niet het hele land hoeven in te nemen...(daar komt de redenering op neer).
Gelooft men het zelf...
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Rusland gaat vanaf het begin voor het maximaal haalbare. Daarin is niets aan veranderd. Kiev veroveren is mislukt, Rusland noemt dat "de doelen bijstellen". Noodgedwongen trok men zich terug: " een gebaar van goede wil". Daarna ging men de Donbas bevrijden: strijden op minder fronten tegelijk omdat men anders niet verder komt.
Er is nooit een focus op alleen de Donbas geweest, het zuiden wordt al vanaf het begin bezet. Nu de druk daar hoger wordt, moet men meer moeite doen dit gebied te behouden: "de doelen uitbreiden vanwege het westen".

Het is goedkope propaganda, gemixt met dreigementen. Ook daarin is niets veranderd. Voldoende voor een deel van het eigen volk en voor wat goedgelovige westerlingen, maar geen regering buiten Rusland die het serieus neemt.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Precies. Voor de Oekraïners zit er niets anders op dan door te blijven vechten. En voor 'het Westen' om ze te blijven steunen...wie heeft de langste adem...?
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

B.S. schreef: 21 jul 2022 14:53 Precies. Voor de Oekraïners zit er niets anders op dan door te blijven vechten. En voor 'het Westen' om ze te blijven steunen...wie heeft de langste adem...?
Het gaat om eensgezindheid
De VS, de Britten en eht Oostblok willen dat oekraiene wint en die zetten door

Duitsland en frankrijk zouden liever een einde zien zonder veel gezichtsverlies voor poetin en uiteraard uit eigenbelang
Nu heeft men meer schrik dat derussen de gaskraan zelf dichtdraaien
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

B.S. schreef: 21 jul 2022 14:53 Precies. Voor de Oekraïners zit er niets anders op dan door te blijven vechten. En voor 'het Westen' om ze te blijven steunen...wie heeft de langste adem...?
Ik hoop het Westen gezien de onmenselijke horror in Ukraine.
Ook gezien wat er met de Ukrainse burgers wordt geknoeid als de Rus ergens iets heeft ingenomen..

Het Westen heeft al wel op z'n minst twee problemen, Hongarije en Italië waar Draghi afzwaait.
Je zal maar met dat soort landen in een Unie zitten...

Verder zijn de antwoorden, dus de hulp van het Westen wat boterzacht en traag in mijn beleving, maar ik ben geen militair.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ik vraag me wel af hoe slecht of het nou eigenlijk gaat in Rusland met prijzen, grondstoffen, economie en alles dat onder de westerse sancties zou dienen te lijden volgens ons. Ik zie (nog) geen afname van hun misdaden in Ukraine.

Wíj én veel landen mondiaal hebben in ieder geval last van tekorten, enorme prijsstijgingen, maatregelen in de sfeer van gas en financieel-econonomische markt en economie in het algemeen. En strenge winters kan ook altijd nog.
Dat is dus redelijk conform aan wat Putin zei na het begin van die sancties. Hij zei dat die sancties tegen Rusland in ons eigen gezicht zouden ontploffen. Ik hoop dat ik het verkeerd zie.

Ik vind die solidaire sancties uitstekend tegen een supermacht die een autonome staat met alles dat erin leeft probeert te vermorzelen (als het daarbij blijft, want die gast in het Kremlin spoort echt niet), maar je moet als je gaat sanctioneren natuurlijk wél in stáat zijn om dat te doen. Anders riskeer je uiteenvallen van jouw geallieerden-groep en dat levert geen resultaten.... En dan heb je een wereld waarin werkelijk alle verschrikking zomaar kan...
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Bekijk Jake Broe, Amerikaan, op YouTube voor optimistischer visies. Voor wat het waard is en je moet je ergens aan vastklampen.
Plaats reactie