Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

B.S.
Bevlogen

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door B.S. »

Teletekst pagina 131 voor ma 23 Jun. 2025
"Het Israëlische leger zegt dat het de lichamen heeft gevonden van drie Israëlische gijzelaars. Dat gebeurde volgens Israŕl tijdens een speciale operatie in Gaza.

De lichamen zijn van mensen die al op 7 oktober 2023 werden gedood. Het gaat om een 71-jaeige vrouw en een man van 21. Beiden werden volgens Israël in een kibboets vermoord en ontvoerd. De derde gijzelaars was een eerste sergeant in het leger.

De lichamen zijn geïdentificeerd en de families zijn op de hoogte gebracht. Hamas zou nog steeds vijftig mensen in gijzeling houden die destijds zijn ontvoerd, van wie de helft nog leeft."

Persoonlijk had ik er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat je na te zijn vermoord ook nog een keer kan worden ontvoerd. Dat dringt nu pas echt door. Teletekst is toch ook eigenlijk een kil medium met 'het Israëlische leger zegt...' 'volgens Israël' (2x).

Maar ja 'legitiem verzet'. 'Als je een hond maar lang genoeg slaat, hè', zoals hier wel betoogd wordt.

Eerder in de week nog gezien hoe ergens door Arabieren op de zogenaamde 'West-Bank' een stuk van een Iraanse ballistische raket in triomf en met grote vreugde werd rondgedragen. Die raket had voor hetzelfde geld ook helemaal op hun hoofd terecht kunnen komen.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

The Tom Nash Report met weer een analyse https://youtu.be/xziGR7AXW1I?si=n7Q9JTk3fe2I6nyG
Kijkt allen!

Een noot bij Tom's analyse: op 8 oktober 2023 viel Hezbollah Israël wel aan.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

B.S. schreef: 23 jun 2025 02:51 The Tom Nash Report met weer een analyse https://youtu.be/xziGR7AXW1I?si=n7Q9JTk3fe2I6nyG
Kijkt allen!

Een noot bij Tom's analyse: op 8 oktober 2023 viel Hezbollah Israël wel aan.
OK, ik kijk!
The Tom Nash Report - 22 jun 2025 schreef:
Het einde van Iran | Israël is de NIEUWE regionale supermacht

Het Midden-Oosten is voorgoed veranderd. In deze diepgaande geopolitieke analyse analyseer ik de ongekende gezamenlijke luchtaanvallen van Israël en de Verenigde Staten op de nucleaire installaties van Iran, en wat dit werkelijk betekent voor de toekomst van de regio en de wereld.

VIDEO duurt 21minuten:

Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . .
Er zijn momenten waarop niets doen
grotere gevolgen heeft dan ingrijpen.
.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Trump spreekt over 'regime change' in Iran
President Trump heeft op zijn eigen socialemediaplatform Truth Social gesproken over de mogelijkheid van een machtswisseling in Iran. "Het is niet politiek correct om de term 'regime change' te gebruiken, maar als het huidige Iraanse regime niet in staat is om Iran weer groots te maken, waarom dan niet een 'regime change'?"
:idea: :idea: :idea: Israel is daar erg blij mee. Remember? Maghbar Khamenei, Iran Azadeh is de volgende stap.
bron: nos.nl
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

https://www.nu.nl/317766/video/netanyah ... -doel.html

Yeah ....right!

NOT dus.
A: Israël is (nog lang) niet klaar (Gaza, Westbank)
B: Regime-change Iran. Gaat net zo gesmeerd als Afghanistan en Iran. Eveneens een sublieme actie van vrind Amerika.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Totaal onzinnige reactie van HIerEnNu verplaats naar het Off-topic topic.
Ik wens u alle goeds
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

ChaimNimsky schreef: 23 jun 2025 06:08
President Trump heeft op zijn eigen socialemediaplatform Truth Social gesproken over de mogelijkheid van een machtswisseling in Iran. "Het is niet politiek correct om de term 'regime change' te gebruiken, maar als het huidige Iraanse regime niet in staat is om Iran weer groots te maken, waarom dan niet een 'regime change'?"
:idea: :idea: :idea: Israel is daar erg blij mee. Remember? Maghbar Khamenei, Iran Azadeh is de volgende stap.
bron: nos.nl
Misschien off-topic, maar dat van die "regime change" zou in de VS misschien ook niet verkeerd zijn :lol: :lol: :lol:
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Gerard R. schreef: 22 jun 2025 17:40 https://www.nu.nl/midden-oostenconflict ... epunt.html
Update: 1 dag geleden
Terwijl de wereld de ogen richt op de escalatie van het conflict tussen Israël en Iran, ziet hulporganisatie UNICEF hoe de situatie in Gaza met de dag verslechtert. James Elder trok twee weken door de Gazastrook en vertelt NU.nl wat hij zag.

Elder, internationaal woordvoerder van UNICEF, kwam vier keer eerder in Gaza. Dit was zijn vijfde bezoek aan het gebied sinds de oorlog uitbrak. In de afgelopen twintig maanden zag hij de situatie steeds verder verslechteren. Ook zijn recentste bezoek werd gekenmerkt door nieuwe "gruwelijke en dodelijke dieptepunten".

"Iemand zei tegen me: 'We hebben geleerd om te leven zonder onze huizen, die zijn verwoest. We hebben geleerd te leven zonder onze geliefden, onze veiligheid. We hebben zelfs geleerd om te leven zonder eten, wetende dat dat een aantal dagen kan. Maar we kunnen niet leven zonder water'", vertelt Elder aan NU.nl. De tekorten aan water, voedsel en medicijnen hebben een nieuw dieptepunt bereikt, en dat heeft het leven in Gaza nóg ondraaglijker gemaakt, ziet hij. (..)
Het recht enz. in de regio zijn dood, de jungle is er voor teruggekomen, vrees ik. Zo lijkt het.
Na dit artikel nu voor de tweede keer gelezen te hebben vroeg ik me af hoe groot het dodental in Gaza als gevolg van het handelen vande terroristenstaat in werkelijk zou zijn wanneer we de mensen die als gevolg van uithongering, gebrek aan zuiver water en of medische zorg bij de 55 000 vermoorden als gevolg van terroristische geweld vanuit de terroristenstaat Israël meegerekend zouden worden

Hier komt een schatting tot nu toe:

Honger, water tekort en instorting gezondheidszorg : 70 000 - 75 000 tot eind 2024 ( bronnen: WHO, IPC, UNISEF en zorgverleners. Het aantal doden tot half 2025 is nog niet bekend maar het is wel duidelijk dat er een intensivering van de crisis is, wat neer komt op nog meer doden, een schatting is dat we uit zullen komen op ongeveer 85 000 mensen )

Het aantal mensen dat vermoord is als gevolg van terroristische geweld in de Gazastrook is overigens ondergerapporteerd met ongeveer 40% en komt uit op ongeveer 80 000 vermoorden tot nu toe.
https://www.theguardian.com/world/2025/ ... hatgpt.com

Nu, dat brengt het aantal vermoorden toch een stukje omhoog naar na schatting tussen de 134 000 - 165 000.

Onbegrijpelijk dat we nauwelijks iets in de media horen van de toch substantieel aantal indirect vermoorden door de terroristen die zich de Israëlische staat noemen.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Citaatje uit een of ander postje van ene ChaimNimksy.
Bombarderen dat helpt idd bij die regime change. Wat een idioot die Trumpetter

Wat wanneer men eens zou beginnen met de bevolking te helpen het regime, waar ze van af willen, omver te werpen?
Persoonlijk ben ik voor autonomie versterkend beleid en niet voor het bombarderen van hele steden met veel burgerdoden tot gevolg.

Maar goed de Iraniërs vinden het vast allang best, de Israëli zijn hun voorbeeld want ze voelen zoveel verwantschap met hun situatie. Lachwekkende overigens, hoewel?

De verwantschap en vergelijking met de situatie van de Palestijnen en Iraniërs ligt veel dichter bij elkaar waar het om onderdrukking gaat dan die van de Iraniërs met de israeli die verder niet onderdrukt worden in de terroristenstaat die zich Israël noemt. Maar goed, de vergelijking en verwantschap met de Palestijnen is wellicht te confronterend voor de Iraniërs; de israeli woonachtig in een terroristenstaat bieden de hoop dat gewelddadigheid en afdwingen helpt. Dat het bij de terroristenstaat die zich Israël noemt ten koste gaat van een hele bevolkingsgroep zal ze minder deren verwacht ik zo. Zoals gezegd: veel te confronterend voor ze. Omdat ik hiermee afdwaal van wat ik wil zeggen, zal ik het hierbij laten.

Hoe dan ook, ik ben als roeper in de woestijn, voor autonomie bevorderend beleid en niet voor alfa-apenrots gedrag van een stelletje idioten in mijn ogen.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Mus schreef: 23 jun 2025 10:05 Citaatje uit een of ander postje van ene ChaimNimksy.
Bombarderen dat helpt idd bij die regime change. Wat een idioot die Trumpetter

Wat wanneer men eens zou beginnen met de bevolking te helpen het regime, waar ze van af willen, omver te werpen?
Persoonlijk ben ik voor autonomie versterkend beleid en niet voor het bombarderen van hele steden met veel burgerdoden tot gevolg.

Maar goed de Iraniërs vinden het vast allang best, de Israëli zijn hun voorbeeld want ze voelen zoveel verwantschap met hun situatie. Lachwekkende overigens, hoewel?

De verwantschap en vergelijking met de situatie van de Palestijnen en Iraniërs ligt veel dichter bij elkaar waar het om onderdrukking gaat dan die van de Iraniërs met de israeli die verder niet onderdrukt worden in de terroristenstaat die zich Israël noemt. Maar goed, de vergelijking en verwantschap met de Palestijnen is wellicht te confronterend voor de Iraniërs; de israeli woonachtig in een terroristenstaat bieden de hoop dat gewelddadigheid en afdwingen helpt. Dat het bij de terroristenstaat die zich Israël noemt ten koste gaat van een hele bevolkingsgroep zal ze minder deren verwacht ik zo. Zoals gezegd: veel te confronterend voor ze. Omdat ik hiermee afdwaal van wat ik wil zeggen, zal ik het hierbij laten.

Hoe dan ook, ik ben als roeper in de woestijn, voor autonomie bevorderend beleid en niet voor alfa-apenrots gedrag van een stelletje idioten in mijn ogen.
Ik houd het kort.

1. Trump kan alle kanten op, het is een draaikont, die gaat slechts de weg van de belangen. Denkt hij. Hij wil ook nog de Nobelprijs voor de vrede. #-o

2.'Onderdrukking' is van alle tijden, dus van vroeger en de wereld is op het moment weer snel naar die toestand terug aan't gaan. Het begint de norm te worden. Zie m'n onderschrift.

3. Wat de Palestijnen overkomt, Sudanezen en nog wel meer volken, is een gevolg van overreactie en afschuwelijk. Daarvoor is men niet op aarde. De stupiditeit druipt er weer eens vanaf.

4. Verder zijn allen, die het niet goed vinden, zoals je schrijft 'roepende', maar we zijn niet 'in ons eentje in de woestijn'. :!:

Nog éen dingetje dat ik wil noteren: de EU en Iran hádden een deal met Iran over kernwapens. Trump schrapte die als 'n slechte deal in zijn eerste termijn en zitten we met de brokken. :^o #-o
Laatst gewijzigd door Gerard R. op 23 jun 2025 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

Gerard R. schreef: 20 jun 2025 11:46
Mus schreef: 20 jun 2025 10:19
Gerard R. schreef: 19 jun 2025 18:08 @Mus
Het wordt ingewikkeld.
Geen internationaal recht meer.
VN krachteloos. VS bijna 'n dictatuur (uitspraak Obama recent).
Moorden, oorlog all over the Place..
Tegengestelde internationale meningen van het Westen&Israël/Russen&China...
Ukraine fietst daar nog tussendoor... Extreem dodelijk Sudan waar je niets van hoort.. Meer conflikten Afrika..
En alles wordt 'diplomatiek' gebruikt, lieg, bedrieg, treiter, inderdaad afleiding, deepfake, AI... etc.
Ik word weer een tikje naar van dit gedoe.
Ja, Gerard, het zijn spannende tijden. Ik heb steeds meer het gevoel dat de mensheid op een cruciaal keuzepunt staat. Gaan we door met de oude machtspolitiek, die vooral draait om ego en het beschermen van eigen belangen, ook als dat ten koste gaat van anderen? Of kiezen we voor een nieuwe weg, die meer gericht is op samenwerking, begrip en duurzaamheid?
Ik denk dat wij zó langzaam, zo stroperig kiezen (want wij willen waarachtig niet echt aanpassen), dat we alreeds te laat zijn. Dat wil niet zeggen, dat dingen niet tijdelijk kunnen verbeteren, maar dan gaat het weer fout. Trendmatig omlaag.

Dat is onze wereld van nu, want alle klemmen dat ik noemde die zijn er nog steeds voluit terwijl het echt al behoorlijk aangepast had moeten zijn in mijn ogen. We hebben wel wat beters te doen dan elkaar het leven zuur maken (of rood of donkerbruin en stinkend als het oud is). Sterker: het gaat steeds slechter. 'Kijkt u maar rond.' Onze genen spelen ons parten. Mensen zijn vechtjassen, positief, maar heel vaak ook in verkeerde zin. En dat gaat ons met ons vernuft de kop kosten. Dit is een principe dat je overal in de natuur en in het universum kan tegenkomen. Er komt van alles door de tijd heen en dan verdwijnt er ook van alles. Een soort natuurwet.
En dat proces kan je flink versnellen door verkeerde keuzes zijnde een min of meer intelligente soort. Doen we toch op alle denkbare manieren?

Vooralsnog, voor zover ik dat zie, lijkt het oude systeem scheuren te vertonen en probeert met alle mogelijke middelen de controle te behouden. De fouten en misstanden worden daardoor steeds zichtbaarder voor ons, het gewone volk, dat zorgt voor onrust en ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het snel beter wordt.
Er is niet werkelijk degelijke, substantiële contrôle, Mus. Dat lijkt maar zo. Wij zijn hooguit een appendix van het universum en dat doet maar met ons.
Ik geloof dat deze moeilijke periode onvermijdelijk was zoals de seizoenen op deze aarde onvermijdelijk zijn. Zo is mest noodzakelijk om iets moois te laten groeien, kan uit de huidige chaos uiteindelijk iets goeds ontstaan. Wanneer we het oude onkruid niet langer de ruimte geven, ontstaat er hoop op een toekomst die rechtvaardiger en helderder is.
En dát is het doel waarnaar wij streeeeven (gezongen als liedje :lol: )
We zijn met heel velen, we hebben het o zo ingewikkeld gemaakt en kunnen dat niet mannen, we zijn als de dood voor de buurman, zelfs de heel kleine en we gaan dan over tot hakken, vechten, bommen en granaten. En ik weet niet wat je aan zoiets bij de mens ingeprogrammeerds zou kuinnen veranderen. Voor je het weet krijgen ze kinderen, voeden die nauwelijks op en dan zijn alle goede vormsels weer vergeten want ook dié worden volwassen. Gevolg volkeren van heethoofden. "Ja, dan bombarderen we ze weg. Wat Recht en Slecht? Flikker op...!!" Enz.
"Dat van vroeger gaat overboord", jawel...

En inderdaad, wie weet komt er na de ellende iets moois opbloeien. Optimist tot in de kist is een van mijn lijfspreuken.
Het is niet meer dan een kwestie van keuzes: gaan we samen het pad op van meer begrip en samenwerking, of blijven we vasthouden aan de oude patronen die verdeeldheid en duisternis brengen? Dat is de hamvraag binnen het grotere geheel.
Nou, dát wordt een wereldwerk en ik heb er met de Mensch geen vertrouwen in. Ik denk zelfs dat we op het traject in tegengestelde richting zitten.
Ik zit even te denken hoe te reageren zonder alles uitgebreid te quoten. Ik haal er een paar voor mij sprekende zaken uit. Onderstaande werd het dus.
Gerard schreef:''Kijkt u maar rond.' Onze genen spelen ons parten. Mensen zijn vechtjassen, positief, maar heel vaak ook in verkeerde zin. En dat gaat ons met ons vernuft de kop kosten. Dit is een principe dat je overal in de natuur en in het universum kan tegenkomen. Er komt van alles door de tijd heen en dan verdwijnt er ook van alles. Een soort natuurwet.
En dat proces kan je flink versnellen door verkeerde keuzes zijnde een min of meer intelligente soort. Doen we toch op alle denkbare manieren?
Ons vernuft dat geregeerd wordt door het reptielenbrein maakt ons tot stupide wezens die verdrinken in hun arrogantie met het potentieel boven zichzelf als idioot uit te stijgen. We wachten nog wat eeuwtjes en een paar wereldoorlogen verder en wie weet wordt het nog wat. Uit persoonlijk ervaring durf ik wel te stellen dat het wat dreunen tegen de kop vraagt voor er een besef komt van:” waar ben ik mee bezig”.

Met andere woorden Gerard; wij gaan het ontwaken van de mensenheid naar een hoger bewustzijnsniveau niet meer meemaken, wij zijn maar één mens onder zovelen.
Dus ja, dat is een wereld werk waar elk individu aan bijdraagt tot de meerderheid zover boven zichzelf is uitgestegen dat we niet langer het reptielenbreien de baas laat spelen over onze zgn “intelligentie”.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Daar werken 'we' aan Mus, al wil het niet zo vlotten..

:wink:
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

B.S. schreef: 23 jun 2025 02:02 ...
De lichamen zijn van mensen die al op 7 oktober 2023 werden gedood. ...
Hoe conserveer je die lichamen in de chaos daar?

Dat vraag ik mij dan af
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.nytimes.com/live/2025/06/23 ... an-capital
The Israeli military rocked Tehran on Monday with a series of strikes targeting structures that belong to the Iranian government, according to the office of Israel’s defense minister, Israel Katz.

The strikes illustrated that Israel was continuing to widen its targets. They came shortly after Iran fired missiles at Israel on Monday morning, sending Israelis running to safe rooms and public shelters for the second time in hours. (..)
Het liefst zouden ze het hele land onderschoffelen, daar heeft het voor mij veel van weg. Ik heb nl. Gaza gezien... en nóg...
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

De poort van de beruchte Evin gevangenis in Teheran is opgeblazen door Israël (grote symbool waarde) 'meer dan duizend' leden van de Revolutionaire Garde zouden 'vandaag' door Israël zij geëlimineerd, bases van het regime door het hele land worden aangevallen, de 'symbolische klok' op het Palestina Plein in Teheran die aftelde tot de vernietiging van Israël is weg, Reza Pahlavi heeft in een internationale boodschap in het Engels in Parijs weer opgeroepen om in opstand te komen. Ali Khamenei heeft een probleem: hij is nu zo geïsoleerd dat hij niet meer gecontracteerd kan worden door leden van de regering. En die vinden dat ook best problematisch nu. En meer.
https://www.youtube.com/live/PCvn1sdThA ... xnSDbgIpER
Eerste 24 min. voor het nieuws.
Gesloten