200 vragen reacties van Eldovani en anderen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dikkemick
Adelaar

Re: 95 stellingen / 200 vragen aan een christen.

Bericht door dikkemick »

iznogoodh schreef: Je merkt natuurlijk dat Willempie zijn argument nog niet heeft teruggenomen. Had je het verwacht?
Lijkt me erg lastig

(Leviticus 18:22-23) Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel. Insgelijks zult gij bij geen beest liggen, om daarmede onrein te worden; een vrouw zal ook niet staan voor een beest, om daarmede te doen te hebben; het is een gruwelijke vermenging.
(1 Timotheus 1:9-10) En hij dit weet, dat den rechtvaardigen de wet niet is gezet, maar den onrechtvaardigen en den halsstarrigen, den goddelozen en den zondaren, den onheiligen en den ongoddelijken, den vadermoorders en den moedermoorders, den doodslagers, Den hoereerders, dien, die bij mannen liggen, den mensendieven, den leugenaars, den meinedigen, en zo er iets anders tegen de gezonde leer is

M.a.w. Leugenaars, dieven, moordenaars en homo's. 1 Pot nat.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Willempie schreef:
Erik schreef:
Anders dan de meeste christen negeer ik niets van wat er in de bijbel staat!
De meeste christenen negeren ook niets van wat er in de Bijbel staat.
Elke christen die ik tot nu toe ben tegengekomen negeert een deel van de bijbel. Ook jij.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

iznogoodh schreef: Lukt het al met het bewustwordingsproces, mijn beste Chamberlain?
Je merkt natuurlijk dat Willempie zijn argument nog niet heeft teruggenomen. Had je het verwacht?
Jij denkt dat dat in 1 dag geregeld is ?
Dit is iets van de lange adem.......
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

HJW schreef:
iznogoodh schreef: Lukt het al met het bewustwordingsproces, mijn beste Chamberlain?
Je merkt natuurlijk dat Willempie zijn argument nog niet heeft teruggenomen. Had je het verwacht?
Jij denkt dat dat in 1 dag geregeld is ?
Dit is iets van de lange adem.......
Je beschouwt hem als gehandicapt in discussies?
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Niet op de man spelen. Ik wil niet dat het steeds die kant op gaat.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

HJW schreef:
Willempie schreef:
Erik schreef:
Anders dan de meeste christen negeer ik niets van wat er in de bijbel staat!
De meeste christenen negeren ook niets van wat er in de Bijbel staat.
Elke christen die ik tot nu toe ben tegengekomen negeert een deel van de bijbel. Ook jij.
Negeren impliceert dat je het wel gezien/gelezen hebt, anders is het geen negeren maar onwetendheid.
Dan is de fundamentele vraag waarom het een probleem is dat iemand een deel van de bijbel negeert (om welke reden dan ook).

Ik zie hier weer de bekende retoriek van antitheistische activisten waarbij de christen geacht wordt een morele handtekening te zetten onder een letterlijke lezing (=de lezing van de activist in kwestie) van voor-moderne intolerante in bijbelteksten.
De claim dat deze activisten geen delen uit de bijbel negeren wordt natuurlijk al geloochenstraft door het feit dat alleen oproepen tot intolerantie wordt opgediept uit de bijbel, maar oproepen tot tolerantie niet.

Mij lijkt dat elke gelovige/niet-gelovige volledig in zijn recht staat elke bijbelpassage al dan niet te accepteren als waardevol of af te wijzen als niet-waardevol.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Demiurg schreef:
Mij lijkt dat elke gelovige/niet-gelovige volledig in zijn recht staat elke bijbelpassage al dan niet te accepteren als waardevol of af te wijzen als niet-waardevol.
Tenzij "waardevol" inhoudt dat je de rechten van anderen gaat schenden.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Demiurg
Maar in welke mate moeten we de bijbel dan serieus nemen? Welke passages wel, welke niet? Wie heeft wel bestaan en heeft wat gezegd en wie niet?
Hoe goddelijk (geopenbaard) is het boek nog als er geen passage eenduidig is uit te leggen?
Als je een toren invliegt kun je dat uitleggen met een geopenbaard heilig boek in de hand, maar met ditzelfde boek kun je hier totaal afstand van nemen.
En zo moeten wij maar omgaan met gelovigen die menen dat de aarde 6000 jaar oud (omdat ze dat uit de bijbel halen) en we moeten leren omgaan met gelovigen die menen dat de aarde 4,5 miljard jaar oud is, maar dat God wel of niet ingrijpt en dan heb je nog gelovigen hiertussen.
Jezus komt spoedig terug, want dit staat in de bijbel, We haten homo's wel, want dit staat in de bijbel. We haten homo's niet want dit staat in de bijbel.
En zo kan ik nog uren doorgaan.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Blato
Banned

Bericht door Blato »

De bijbel is een metafysische beschrijving van de wereld, de wereld nu, de wereld die we ervaren.
Gnothi Seauton

Qi (ook wel ch'i, chi, ki of gi) is een fundamenteel concept uit de Chinese cultuur, doorgaans gedefinieerd als adem, levenskracht, vitale energie of spirituele energie dat deel uitmaakt van alles wat bestaat.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Blato schreef:De bijbel is een metafysische beschrijving van de wereld, de wereld nu, de wereld die we ervaren.
De wereld die we ervaren is een natuurlijke wereld.
De beschrijving die de bijbel geeft is die van een mens die nog weinig begreep van die natuurlijke wereld en het onstaan ervan.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

En wat bedoel je dan exact met metafysisch?
Einstein/Mick
Blato
Banned

Bericht door Blato »

Erik schreef:
Blato schreef:De bijbel is een metafysische beschrijving van de wereld, de wereld nu, de wereld die we ervaren.
De beschrijving die de bijbel geeft is die van een mens die nog weinig begreep van die natuurlijke wereld en het onstaan ervan.
Ik weet niet welke wereld we ervaren. Wel weet ik welke wereld ik ervaar. De bijbel geeft daarvan een metafysische beschrijving.
Gnothi Seauton

Qi (ook wel ch'i, chi, ki of gi) is een fundamenteel concept uit de Chinese cultuur, doorgaans gedefinieerd als adem, levenskracht, vitale energie of spirituele energie dat deel uitmaakt van alles wat bestaat.
Blato
Banned

Bericht door Blato »

dikkemick schreef:En wat bedoel je dan exact met metafysisch?
Dat de beschrijving niet natuurwetenschappelijk is maar mythisch/(ver)beeldend.
Gnothi Seauton

iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

Blato schreef:
Erik schreef:
Ik weet niet welke wereld we ervaren. Wel weet ik welke wereld ik ervaar. De bijbel geeft daarvan een metafysische beschrijving.
Het staat nergens in de Bijbel dat het boek een metafysische beschrijving geeft van de wereld die jij ervaart, tenzij je rechtstreeks contact hebt kunnen opnemen met de mensen die het boek schreven. Mag ik je correspondentie met deze mensen eens inzien?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Blato schreef:
dikkemick schreef:En wat bedoel je dan exact met metafysisch?
Dat de beschrijving niet natuurwetenschappelijk is maar mythisch/(ver)beeldend.
Maar hoe kun je een mythe ervaren? Wat doet deze mythe verschillen van alle andere mythen? Ervaar je ook Romeinse goden? Een hemel? hel? De onderwereld? Geesten? Het ontstaan van de wereld/universum? Missen wij iets ?
Einstein/Mick
Plaats reactie