Jawel hoor, een moslim mag Paulus best ter discussie stellen.gerard_m schreef:Hier zit het verschil: een christen mag teksten van de mens Paulus gerust ter discussie stellen, een moslim kan dit van de koran niet doen.

Moderator: Moderators
Jawel hoor, een moslim mag Paulus best ter discussie stellen.gerard_m schreef:Hier zit het verschil: een christen mag teksten van de mens Paulus gerust ter discussie stellen, een moslim kan dit van de koran niet doen.
Dit is, zo maak ik op uit je openingspost, de kern van jouw geloof. En persoonlijk ben ik van mening dat indien je in een God wil geloven dat wellicht de vorm is waar het geen schade voor anderen oplevert en dus weinig reden geeft voor anderen om zich ertegen af te zetten.Gerard_m schreef:Ik zie God als de "scheppende macht" die op geen enkele manier wil beperken, maar omgekeerd: wil ontwikkelen. Het gaat over onvoorwaardelijke liefde. Bij liefde hoort ook volledige vrijheid om je eigen keuzes te kunnen maken en geen dreiging van straffen.
Precies zoals ik het geloof van gerard_m ervaar: ik voel geen behoefte om me er tegen af te zetten.Rereformed schreef:En persoonlijk ben ik van mening dat indien je in een God wil geloven dat wellicht de vorm is waar het geen schade voor anderen oplevert en dus weinig reden geeft voor anderen om zich ertegen af te zetten.
Een interessante vraag.Rereformed schreef:waarom heb jij met deze basis er nog zo'n grote behoefte aan om je christen te noemen?
Een gedeelte van de teksten kun je lezen als bedreiging maar ook als een vaststelling van oorzaak en gevolg. Het westerse religieuze denken redeneert echter vanuit schuld en boete. Ik ontken niet wat je hierboven schrijft, maar ongetwijfeld zullen we de accenten anders leggen als we de bijbel lezen. Het is zeker waar dat je er beide kanten mee uit kunt en jij kunt me teksten laten zien waarin het gaat over straffen. De bijbel is gelukkig geen boek dat we letterlijk hoeven te lezen of dat onfeilbaar moet zijn. Dit staat nergens in het boek zelf. Ik lees o.a. hier erg veel interpretatie van teksten zoals de kerk dat heeft gedaan, waar ik dus niet achter kan staan.Rereformed schreef:Zoals je zelf al opmerkt moet je vanwege deze basis ook regelmatig dingen die in de bijbel gezegd worden tegenspreken. Ik durf zelfs te wedden dat wanneer jij de bijbel leest je die meer zult moeten tegenspreken dan ermee instemmen. Bijvoorbeeld je uitspraak dat er bij onvoorwaardelijke liefde volledige vrijheid van keuzes heerst en geen dreiging van straffen kun je op geen enkele manier rijmen met wat de bijbel leert, aangezien er in de bijbel juist een klemtoon op het omgekeerde is.
Mijn vragen zijn nu deze: ontken jij wat ik hier zeg?
Ik heb die behoefte niet (what is in a name). Ik neig er ook naar mezelf vrijdenker te noemen en boeddhist mag ook, als het al een label moet hebben. Of is de vraag meer waarom ik geen atheist ben geworden? Op zich vind ik een aantal teksten waar ik niet achtersta of zaken die geen waterdichte verklaring kennen geen reden om atheist te worden (net zo min als vraagtekens rondom zwarte materie of de lichtsnelheid me moeten laten concluderen dat de natuurkunde onzin is).En ten tweede: waarom heb jij met deze basis er nog zo'n grote behoefte aan om je christen te noemen?
Zonder duidelijke definities is het niet zinvol discussïeren.Gerard_m schreef:(what is in a name)
Daarmee is (paradoxaal genoeg) bepaald hoe je moet denken als vrijdenker: geloof -welk geloof dan ook- is ongeldig. Dit artikel stelt daarmee dat je eigenlijk atheist of desnoods agnost moet zijn om vrijdenker te zijn. Die vraag stelde ik eerder al, als dat inderdaad de definitie is, ben ik geen vrijdenker. Het betekent dat je op een bepaalde manier moet denken over God (namelijk: die bestaat niet) zonder bewijs daarvoor. Het betekent in zijn algemeenheid dat je moet afwijzen wat we nog niet kunnen beredeneren of waarnemen. Immers: dit is de aanname die nodig is om geloof in zijn algemeenheid af te wijzen.Voor een vrijdenker zijn openbaring en geloof ongeldig
Datgene wat we nu nog niet kunnen waarnemen of beredeneren, zoals dat ooit gold voor bijv. andere melkwegstelsels, is geen onderdeel van de realiteit.Realiteit is gelimiteerd tot datgene wat direct controleerbaar is door onze natuurlijke zintuigen of indirect duidelijk wordt door het juiste gebruik van de rede.
En dit:een persoon die zich een mening over religie vormt op basis van de rede, onafhankelijk van traditie, autoriteit, of gevestigd geloof.
Vrijdenken is redelijk. Een vrijdenker heeft het recht zelf na te denken. Een verscheidenheid van individuen, denkend zonder dwang of orthodoxie, staat toe dat ideeën worden getest, verworpen of aangenomen.
Vrijdenkers zien niets in het blinde handhaven van eeuwenoud bijgeloof of zelfwegcijferende onderwerping aan hemelse tirannen, alleen gekend door middel van primitieve "openbaringen." Vrijdenken is respectabel. Als vrijdenker ben je echt vrij.
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... vermeerschJe moet dus niet de volledige wetenschap begrijpen, maar wel hoe wetenschap (en vrij onderzoek) werkt voor je kan vrijdenken.
Steven Stroeykens stelt in zijn column 'Resonanties' (DS 28 oktober) een interessante thematiek aan de orde. Hij heeft het er moeilijk mee dat wij, skeptici, 'te pas en te onpas' het argument inroepen dat iets 'fysisch onmogelijk' is. Hij verkiest de formulering dat er bijvoorbeeld voor astrologie of homeopathie 'geen greintje bewijs bestaat'. Hij vergist zich. Er zijn talloze hypothesen of veronderstellingen, op het gebied van de fysica, de scheikunde en de biologie waarvoor nog geen greintje bewijs bestaat. Bestaan er multiversa? Biedt de stringtheorie het middel om alle fysische theorieën te verenigen? Zal ons universum na verloop van tijd weer inkrimpen tot de omvang van een 'singulariteit'? Voor die hypothesen bestaat nog geen greintje echt bewijs. Dat geldt ook voor de talloze vragen die wetenschappers zich momenteel stellen en de antwoorden die tijdens de komende decennia aan het licht zullen komen. Toch behoren die niet tot de pseudo-wetenschap. Ze kunnen immers ooit betrouwbare kennis worden. Voor pseudo-wetenschap geldt dat niet.
Stroeykens vindt dat het nergens goed voor is dat wij soms beweren dat iets onmogelijk is. Laten we dit vooreerst weerleggen in verband met de wiskunde. Eeuwenlang - ook nu soms nog - kregen departementen wiskunde uitvoerige teksten met de oplossing van de kwadratuur van de cirkel (dat is de opgave om met passer en liniaal een vierkant te construeren met dezelfde oppervlakte als een gegeven cirkel). Grote wiskundigen hebben ongetwijfeld uren tijd verloren aan het natrekken van de geldigheid van die constructies. Sinds 1882 hoeven ze dat niet meer te doen: von Lindemann heeft dan immers bewezen dat pi transcendent is en daaruit volgt dat er geen oplossing voor de kwadratuur van de cirkel bestaat. Van dan af zijn al die constructievoorstellen pseudo-wetenschappelijk. Men mag ze zonder meer in de papiermand kieperen.
Het is zo'n uitgekauwd argument, maar daar komt ie weer eens: Vul iets anders in voor God:gerard_m schreef:Het betekent dat je op een bepaalde manier moet denken over God (namelijk: die bestaat niet) zonder bewijs daarvoor.
Het rekening houden met het eventueel bestaan van buitenaards leven is van een geheel andere orde dan het aannemen van een god(en) (en helemaal een bepaalde).gerard_m schreef:Wat ik mis in je voorbeelden zijn zaken waarin ook vrijdenkers breed geloven zonder greintje bewijs. Zoals buitenaards leven.
Ook dit is een aanname zonder bewijs.... Als jij veel mensen kent die in kabouters geloven, zegt dat wellicht meer over je kennissenkring. Ik ken ze niet. Daarentegen is zo'n 90% van de wereldbevolking religieus. Het is wel een droevig vermoeden dat 90% van de bevolking psychisch niet in orde is (maar dan wel fijn om bij die 10% te horen). De laatste keer dat ik zo'n redenering hoorde over andersdenkenden was bij Ontdekislam.Dat hele volksstammen geloven in goden, hocus pocus en jawel, zelfs kabouters, ZONDER aannemelijke reden(en) zegt mijns inziens veel over de psychische gesteldheid van de mens.
Realistisch geloven is een uitdrukking die in strijd is met zichzelf.Gerard-M schreef:- . . . . met welk criterium maak je het onderscheid tussen waanzin (God en kabouters) en realistisch geloven (aliens).
Mijns inziens ligt de kern van het vrijdenken vooral in het verwerpen van dogma's en dogmatisch denken. Bij alles wat slechts aan de menselijke fantasie ontsproten is, zonder dat dit empirisch te verifiëren of te falsificeren is, moeten grote vraagtekens worden geplaatst. Plaats je die vraagtekens niet, dan ben je dogmatisch bezig en is dat strijdig met vrijdenken. Dus als iemand zegt: "Ik geloof zonder meer dat er een God bestaat.", dan is dat geen vrijdenken.gerard_m schreef:Moet je atheist zijn om vrijdenker te kunnen zijn?
Het verschil zit hem denk ik hierin:gerard_m schreef:met welk criterium maak je het onderscheid tussen waanzin (God en kabouters) en realistisch geloven (aliens).
Kun je deze vraag verduidelijken, eventueel met een voorbeeld, want ik twijfel er sterk aan of ik begrijp wat je hier wilt vragen en in welke context.gerard_m schreef:Is het linken van anders denken over God / religie en de psychische gesteldheid van mensen te verenigen met vrijdenken? Ik kom dit namelijk vooral tegen bij zeer orthodox gelovigen.
Deze vraag is voor Fjedka, aangezien hij geloof linkt aan psychische gesteldheid. Daar is m.i. nu weer geen aanwijzing voor te vinden. Maar ik denk niet dat iedereen hier op die manier denkt over mensen die een geloof hebben.Kun je deze vraag verduidelijken, eventueel met een voorbeeld, want ik twijfel er sterk aan of ik begrijp wat je hier wilt vragen en in welke context.Is het linken van anders denken over God / religie en de psychische gesteldheid van mensen te verenigen met vrijdenken? Ik kom dit namelijk vooral tegen bij zeer orthodox gelovigen.