Mypos schreef:Dat het anders moet als nu is toch een gemeenschappelijke visie?
Dat is niet afdoende.
Je kan niet zeggen "Eerst dit systeem het raam uit, en dan zien we wel verder."
De gemeenschappelijke blik moet voorbij het beoogde punt van ommekeer zijn gericht om tot een geordend vervolg te komen, en een ordinaire machtsstrijd tussen verschillende belangengroepen zoveel mogelijk te voorkomen.
Je wil toch niet stoppen bij "verandering" zonder je om "dat andere" te bekommeren?
Kan ik mijn punt nou zo slecht duidelijk maken, of verdrinkt het gewoon in je euforie?
Ik ben toch niet onredelijk wanneer ik een zekere soliditeit verwacht van iets waarin ik geacht word te investeren?
Maar geef dan eens eerlijk antwoord op mijn vraag: Vind jij dat het nu prima gaat? Dat het financiele systeem zorgt voor een rechtvaardige wereld?
Wanneer is de wereld "rechtvaardig"?
Is een "rechtvaardige wereld" een realistisch streven in een wereld waarin er veel verschillende visie's bestaan over rechtvaardigheid?
Ik zie een "rechtvaardige wereld" als een utopie in een wereld met veel verschillende belangen.
Meer dan je best ervoor doen, kan je niet, en dat is een "ongoïng job".
Communisten hebben bijv. al eens geprobeerd een wereld te scheppen waarin alles "eerlijk verdeeld" was, en dat is hopeloos mislukt, dus als "eerlijk delen" je inzet is, zie ik het somber in.
Maar om je vraag te beantwoorden: Ik stel nergens dat ik het nu perfect vind, of dat ik tegen elke verandering ben.
Maar de uitewerking van een verandering dient wel goed onderbouwd te zijn.
Je houdt je niet bezig met een onbeduidend detail wanneer je je afvraagt: "Maar hoe gaan we hierna verder?"
Ik dender niet juichend een zwarte tunnel in, wanneer ik niet weet wat er zich aan de andere kant bevindt.
Dat kan beter zijn, maar ook nog beroerder dan wat we nu hebben.
Dus mag het anders? Ja.
Maar gooi ik een oude schoen weg voordat ik een degelijk paar nieuwe heb? Nee.
Verandering onder voorbehoud dus.
Op basis van een goed verhaal met betrekking tot de verdere toekomst.
Niet op basis van alleen negativisme jegens het huidige.