Wall Street - protest

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Wall Street - protest

Bericht door Jagang »

Yours schreef:Als ik je goed begrijp is het in jouw optiek dus het beste om achterover in je stoel te blijven zitten en alles maar over je heen te laten komen.
Dan blijft er over dat er hier over discussiëren blijkbaar het enige zinvolle is.
Zonder gemeenschappelijke visie op het vervolg na een mogelijke revolutie, kan je inderdaad net zo goed niets doen.

Dat heet ook wel: "Geen oude schoen weggooien voordat je een nieuwe hebt."
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

a.r. schreef:Ik geef toe dat het heel, heel veel slechter kan, maar dr is mi nog heel wat te verbeteren aan (ook de westerse) samenleving. Toen ik je bericht zojuist las, was mijn eerste gedachte ....als ik zo negatief in het leven zou staan, sprong ik van de brug, wat een doemdenker!
Jij noemt het doemdenken, maar ik noem het historisch besef.

Daarbij: Negatief staan tegenover de revolutie getuigt net zo min van negatief in het leven staan als onvrede hebben met het huidige systeem.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jinny

Bericht door Jinny »

Jagang schreef:
Yours schreef:Als ik je goed begrijp is het in jouw optiek dus het beste om achterover in je stoel te blijven zitten en alles maar over je heen te laten komen.
Dan blijft er over dat er hier over discussiëren blijkbaar het enige zinvolle is.
Zonder gemeenschappelijke visie op het vervolg na een mogelijke revolutie, kan je inderdaad net zo goed niets doen.

Dat heet ook wel: "Geen oude schoen weggooien voordat je een nieuwe hebt."
If there's a new way,
I'll be the first in line.
But, it better work this time.

Megadeth, peace sell's, 1986.
Mypos
Banned

Bericht door Mypos »

Voor mensen die het live willen bekijken in Amsterdam:

http://www.livestream.com/occupyamsterdam" onclick="window.open(this.href);return false;

Er was net nog iemand die een heel goed punt had. Hij zei dat de 1% bestaat uit mensen die zich heel goed op een doel kunnen focussen, geen inlevingsvermogen hebben en nog wat dingetjes. Hoe worden deze mensen getypeerd? Als psychopaten. Ben ik het helemaal mee eens. Als je aan de top wil komen in dit systeem heb je die eigenschappen gewoon nodig. En dat soort mensen bepaalt wat er gebeurt in deze wereld. Vandaar dat de wereld zo oneerlijk is. Dat is het belangrijkste wat moet veranderen. En dat gaat zeer zeker veranderen.
“The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a faithful servant. We have created a society that honors the servant and has forgotten the gift.”
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Behalve je goed op een doel kunnen focussen, dat is geen slechte eigenschap.
En het is wel wat ik mis bij "de revolutionairen".

Die hebben alleen een vijand gemeen, maar ze delen onderling geen doel of visie.
Met het gevolg dat men zich na een mogelijke omwenteling als een kip zonder kop gaat gedragen.
Henry Ford
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

De Demonstratie Occupy Rotterdam is net begonnen lees ik.
Ik ben te laat.
Ook weet ik niet precies wat het is.
Moet ik er niet bij zijn?

Een 'antiglobalistische minicamping' vind ik goed klinken.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Fenomeen schreef:Moet ik er niet bij zijn?
Als je ook geen visie hebt, ben je vast welkom.
Henry Ford
Mypos
Banned

Bericht door Mypos »

Fenomeen schreef:De Demonstratie Occupy Rotterdam is net begonnen lees ik.
Ik ben te laat.
Ook weet ik niet precies wat het is.
Moet ik er niet bij zijn?

Een 'antiglobalistische minicamping' vind ik goed klinken.
Nou ga er gewoon naartoe man! Even kijken kan altijd toch?

Het is een beweging van mensen die allemaal vinden dat het anders moet. De kritiek richt zich vooral op het financiele systeem en de banken. Omdat de banken gewoon doen wat ze willen en wij ervoor op kunnen draaien als het fout gaat. En dat moet anders.
“The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a faithful servant. We have created a society that honors the servant and has forgotten the gift.”
Mypos
Banned

Bericht door Mypos »

Jagang schreef:
Fenomeen schreef:Moet ik er niet bij zijn?
Als je ook geen visie hebt, ben je vast welkom.
Nou dan zal ik er maar naartoe gaan als ik jou was..... :)
Mypos
Banned

Bericht door Mypos »

Jagang schreef:Behalve je goed op een doel kunnen focussen, dat is geen slechte eigenschap.
En het is wel wat ik mis bij "de revolutionairen".

Die hebben alleen een vijand gemeen, maar ze delen onderling geen doel of visie.
Met het gevolg dat men zich na een mogelijke omwenteling als een kip zonder kop gaat gedragen.
Heb wel medelijden met je dat het zometeen als het allemaal gaat veranderen of veranderd is, jij nog steeds terug verlangt naar de situatie die we nu hebben.
caius
Technologist

Bericht door caius »

IK zie het zelf minder als protest maar meer, zoals Zizek het zei 'we are watching the system destroy itself'. Occupy zie ik als een poging om dat proces te sturen/de klappen op te vangen. De manier waarop dat gebeurd is nog nooit eerder vertoond volgens mij. Mensen die zonder de hulp van leiders (politiek/vakbonden) zelf een tegenbeweging creeren en dat wereldwijd. Volgens mij stort het systeem gewoon in en dan kan je maar beter voorbereid zijn. Het zijn juist de europolitici die maar blind blijven geloven dat ZIJ de oplossing hebben en die hebben ze niet (anders dan een totalitair fascistische superstaat te worden).

http://www.guardian.co.uk/news/datablog ... -map-world" onclick="window.open(this.href);return false;
Anarchism really stands for the liberation of the human mind from the dominion of religion; the liberation of the human body from the dominion of property; liberation from the shackles and restraint of government.- Emma Goldman
Global Mind Change
Mypos
Banned

Bericht door Mypos »

caius schreef:IK zie het zelf minder als protest maar meer, zoals Zizek het zei 'we are watching the system destroy itself'. Occupy zie ik als een poging om dat proces te sturen/de klappen op te vangen. De manier waarop dat gebeurd is nog nooit eerder vertoond volgens mij. Mensen die zonder de hulp van leiders (politiek/vakbonden) zelf een tegenbeweging creeren en dat wereldwijd. Volgens mij stort het systeem gewoon in en dan kan je maar beter voorbereid zijn. Het zijn juist de europolitici die maar blind blijven geloven dat ZIJ de oplossing hebben en die hebben ze niet (anders dan een totalitair fascistische superstaat te worden).

http://www.guardian.co.uk/news/datablog ... -map-world" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja het is verbijsterend om te zien. Dat de politici en de banken gewoon door blijven gaan op de oude voet zonder ook maar 1 alternatief te overwegen. Ze hebben het er niet eens over!
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Mypos schreef:Heb wel medelijden met je dat het zometeen als het allemaal gaat veranderen of veranderd is, jij nog steeds terug verlangt naar de situatie die we nu hebben.
Dat hangt helemaal van de situatie "na" af.

Maar op de wijze waarop het nu gaat, heb ik er niet veel vertrouwen in dat het beter gaat worden.
Je negeert domweg het argument dat een gemeenschappelijke visie ontbreekt, alsof het er niet eens toe doet.
Ze hebben het er niet eens over!
Ik zie dus een parallel....en een flink stel oogkleppen.
Henry Ford
Mypos
Banned

Bericht door Mypos »

Jagang schreef:
Maar op de wijze waarop het nu gaat, heb ik er niet veel vertrouwen in dat het beter gaat worden.
Je negeert domweg het argument dat een gemeenschappelijke visie ontbreekt, alsof het er niet eens toe doet.
Dat het anders moet als nu is toch een gemeenschappelijke visie?

Maar geef dan eens eerlijk antwoord op mijn vraag: Vind jij dat het nu prima gaat? Dat het financiele systeem zorgt voor een rechtvaardige wereld?
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Mypos schreef:Dat het anders moet als nu is toch een gemeenschappelijke visie?
Dat is niet afdoende.
Je kan niet zeggen "Eerst dit systeem het raam uit, en dan zien we wel verder."

De gemeenschappelijke blik moet voorbij het beoogde punt van ommekeer zijn gericht om tot een geordend vervolg te komen, en een ordinaire machtsstrijd tussen verschillende belangengroepen zoveel mogelijk te voorkomen.

Je wil toch niet stoppen bij "verandering" zonder je om "dat andere" te bekommeren?

Kan ik mijn punt nou zo slecht duidelijk maken, of verdrinkt het gewoon in je euforie?
Ik ben toch niet onredelijk wanneer ik een zekere soliditeit verwacht van iets waarin ik geacht word te investeren?
Maar geef dan eens eerlijk antwoord op mijn vraag: Vind jij dat het nu prima gaat? Dat het financiele systeem zorgt voor een rechtvaardige wereld?
Wanneer is de wereld "rechtvaardig"?
Is een "rechtvaardige wereld" een realistisch streven in een wereld waarin er veel verschillende visie's bestaan over rechtvaardigheid?
Ik zie een "rechtvaardige wereld" als een utopie in een wereld met veel verschillende belangen.
Meer dan je best ervoor doen, kan je niet, en dat is een "ongoïng job".

Communisten hebben bijv. al eens geprobeerd een wereld te scheppen waarin alles "eerlijk verdeeld" was, en dat is hopeloos mislukt, dus als "eerlijk delen" je inzet is, zie ik het somber in.

Maar om je vraag te beantwoorden: Ik stel nergens dat ik het nu perfect vind, of dat ik tegen elke verandering ben.

Maar de uitewerking van een verandering dient wel goed onderbouwd te zijn.
Je houdt je niet bezig met een onbeduidend detail wanneer je je afvraagt: "Maar hoe gaan we hierna verder?"

Ik dender niet juichend een zwarte tunnel in, wanneer ik niet weet wat er zich aan de andere kant bevindt.
Dat kan beter zijn, maar ook nog beroerder dan wat we nu hebben.

Dus mag het anders? Ja.
Maar gooi ik een oude schoen weg voordat ik een degelijk paar nieuwe heb? Nee.

Verandering onder voorbehoud dus.
Op basis van een goed verhaal met betrekking tot de verdere toekomst.
Niet op basis van alleen negativisme jegens het huidige.
Laatst gewijzigd door Jagang op 22 okt 2011 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Henry Ford
Plaats reactie