Job schreef:Rereformed schreef:Maar Job, kun je nu wat concreter aangeven op welke manier je nu gelooft in engelen en beschermengelen, want je geeft geen antwoord op Destinesia. Dat engelen in de lucht om ons heen zweven is uiteraard slechts een plagende manier van laten zien dat iemand er moeite mee heeft. Op welke manier kun je er dan wél in geloven?
Ach Reformed. Dat ik dit niet door heb, zeg. Het zijn een beetje 'plagerijtjes' van Des.... Wat ondeugend zeg.
Foei Des...Niet meer doen hoor !
Een vreemde reaktie. Ten eerste is dat niet ondeugend, maar een humoristische manier van schrijven om iets duidelijk te maken. Ten tweede, mijn opmerking was ook niet bedoeld om jou ervan te beschuldigen iets niet door te hebben, maar bedoeld om er achter te kunnen komen op welke manier jij dan wél gelooft in engelen en beschermengelen.
Ik begrijp helemaal niets van zo'n negatieve manier van praten tegen mij. En deze reaktie stuurt ons weer met een kluitje in het riet, want ik hoor nog steeds helemaal niets over jouw manier van geloven.
Waar het mij om gaat is enkel dit: vrijdenkers, überhaupt rationele mensen, geloven niet in engelen, laat staan in beschermengelen. En ik snap werkelijk niet hoe een modern mens met met enige schoolopleiding wél kan geloven in zo'n denkbeeld. Nu laat jij weten dat je 'om ons heen vliegende engeltjes' ook onzinnig vindt. Maar je laat niet weten wat dan de
zinnige manier van geloven in engelen is.
Job schreef:Rereformed schreef:En er staat overigens toch echt heel duidelijk een verslag van Jezus' hemelvaart in de bijbel. Hij begon te zweven en steeg op steeds hoger, totdat een wolk het zicht op hem benam. Ik neem aan dat je dat dan toch werkelijk letterlijk zo moet geloven. Of heb ik het mis nu?
Ik zie het al letterlijk voor me !
Een verslag ? Rereformed ??? Bedoel je dit serieus of als plagerijtje ??

OMG..damn it... Je moet me nu geloven dat we bloedserieus spreken met elkaar. Ik ben altijd bloedserieus. Ik heb schoon genoeg van dit eindeloze ontwijken van iedere discussie. Please leg uit hoe jij gelooft.
Wil jij me nu zeggen dat jij
niet gelooft dat je al die zaken die de bijbel vermeldt, zoals de hemelvaart van Jezus, letterlijk moet geloven? Wil je mij nu zeggen dat Lucas (voor het gemak even aangenomen dat hij de schrijver van Handelingen is) geen verslag geeft van werkelijke gebeurtenissen?
We hebben het hier over de aanvangstekst van het boek Handelingen:
Mijn eerste boek, Teofilus, ging over alles wat Jezus heeft gedaan en geleerd, vanaf het begin 2 tot de dag waarop Hij in de hemel werd opgenomen, nadat Hij aan de apostelen die Hij had uitgekozen, door de heilige Geest zijn opdracht had gegeven. 3 Aan hen heeft Hij veertig dagen lang herhaaldelijk bewezen dat Hij na zijn lijden weer in leven was. Hij vertoonde zich aan hen en sprak over het koninkrijk van God. 4 Toen Hij bij hen was, drukte Hij hun op het hart: ‘Ga niet uit Jeruzalem weg, maar blijf wachten op de belofte van de Vader die jullie van Mij hebben gehoord; 5 immers, Johannes doopte met water, maar jullie zullen gedoopt worden in heilige Geest, binnen enkele dagen.’ 6 Degenen die daar samengekomen waren, stelden Hem toen de vraag: ‘Heer, herstelt U in deze tijd het koninkrijk voor Israël?’ 7 Maar Hij zei tegen hen: ‘Het komt jullie niet toe de tijden of momenten te kennen die de Vader in zijn volmacht heeft vastgesteld; 8 maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en mijn getuigen zijn in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, en tot het uiteinde van de aarde.’ 9 Na deze woorden werd Hij voor hun ogen omhooggeheven en een wolk onttrok Hem aan het gezicht. 10 Terwijl Hij zo heenging en zij nog naar de hemel stonden te turen, stonden er opeens twee mannen naast hen in witte kleren, 11 die zeiden: ‘Galileeërs, wat staan jullie daar toch naar de hemel te kijken? Deze Jezus, die van jullie is weggenomen en in de hemel is opgenomen, zal op dezelfde manier terugkomen als jullie Hem naar de hemel hebben zien gaan.’ 12 Daarna keerden ze van de zogeheten Olijfberg, die dichtbij Jeruzalem ligt, op een sabbatsreis afstand, terug naar Jeruzalem.
De schrijver gebruikt hier (vers 3) de gedachte dat hij herhaaldelijk aan de getuigen
bewezen heeft in leven te zijn. Ik neem dus aan dat je heel letterlijk moet geloven wat hij vertelt in vers 9-11.
Is het teveel gevraagd om op deze vraag van mij te antwoorden? Is jouw geloof in engelen en hemelvaart, en laten we meteen de opstanding van Jezus er ook even bij halen, nu letterlijk of metaforisch? Kun je daar nu eens op antwoorden? Vooralsnog neem ik aan dat het letterlijk geloof in al deze zaken is.
Mijn gedachtengang is deze: jij kwam aan met te zeggen dat je het
kinderlijk geloof achter je hebt gelaten. Maar een vrijdenker zal dan zeggen dat jouw geloof in beschermengelen, in een hemelvaart van Jezus (of Maria), of geloof dat Jezus na drie dagen letterlijk opstaat uit de dood, of geloof in inwonende duivelen, of geloof in transsubstantiatie, of geloof in wonderen zoals in Lourdes, allemaal voorbeelden zijn van een kinderlijk geloof, oftewel dat je uitspraak niet overeenkomt met de praktijk van je geloof.