Sneller dan het licht

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Jinny

Re: Sneller dan het licht

Bericht door Jinny »

Nog een keer lezen BB, wat jij suggereer staat er niet.
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Jim schreef: Fase modulatie en FM is normaal gesproken door elkaar te gebruiken.
Althans, wij gebruiken het door elkaar.
Ik heb tot 1.3 Ghz de beschikking over CW, SSB en FM
Maar buiten een transverter komt er nog wel eea bij kijken, antenne bv.
Dat met die antenne zal wel meevallen, de meeste GPS ontvangers hebben er geen (ik meen dat ze daarom op die band zijn gaan zitten, maar ik weet wederom niet waarom.. :)).

Interessant, met die PM...ik wist niet dat je dat dan allebei kon gebruiken.. de theoretische link tussen pm en fm zie ik dan maar zoals je weet heb ik weer geen ervaring met de apparatuur.. ik ga het eens even opzoeken..

En ik denk dat Blues-Bob onbedoeld twee problemen heeft opgelost... nu weten we én waardoor de OPERA meting kwam én waar die arseenbacterien zijn gebleven.. ;)

EDIT: op een wat dubieuze site vond ik deze zin bij GPS frequentie overwegingen "Frequencies should be chosen below 2 GHz, as frequencies above 2 GHz would require beam antennae for the signal reception". Is jou daar iets van bekend? Kan dit moeilijk rijmen met bijv. Wifi.. zit zeker boven 2 Ghz maar volgens mij heb je daar niet echt een antenne voor nodig meer.. of zitten die soms ingebouwd?
Jinny

Bericht door Jinny »

EDIT: op een wat dubieuze site vond ik deze zin bij GPS frequentie overwegingen "Frequencies should be chosen below 2 GHz, as frequencies above 2 GHz would require beam antennae for the signal reception". Is jou daar iets van bekend? Kan dit moeilijk rijmen met bijv. Wifi.. zit zeker boven 2 Ghz maar volgens mij heb je daar niet echt een antenne voor nodig meer.. of zitten die soms ingebouwd?
Bolle onzin.
Wat van invloed is zijn de weersgesteldheden.
Hoe hoger de frequentie, hoe meer invloed het water in de atmosfeer.
Leuk voorbeeld, enkele RZA's hadden op 10 Ghz een tv verbinding met elkaar.
Ze woonden een behoorlijk eindje uit elkaar voor die frequentie, maar er was vrij zicht tussen de antennemasten.
Echter, iedere avond zakte de verbinding weg (het was zomer meen ik).
Men bedacht al dat een boer de staldeuren sloot of iets dergelijks, en dat het signaal daardoor geblokkeerd werd. :(

Op een avond lieten ze de zenders aan staan en ging er een eens naar het midden rijden.
Wat bleek, op moment dat het signaal wegviel kwam er grondmist uit de sloten vandaan. :D
En dat vocht blokkeerde het signaal dat vanwege de afstand daar vlak over de grond scheerde.

En zo ook met de GSM, hoe hoger de frequentie, hoe meer last van regen.
Overigens zijn de vaste GSM antennes ook een soort van richtantennes met een openingshoek van ongeveer 130 graden.
Dit om op een lokatie meerdere slots te kunnen bewerkstelligen.
Beamantennes zijn niets meer of minder dan een type richtantenne.

Afbeelding

Er zijn ook rondstralende antennes, die zijn niet richtingsgevoelig, alleen polariteits gevoelig.
Vertikaal rondstralend,

Afbeelding

Horizontaal rondstralend

Afbeelding

Er zijn uiteraard nog meer soorten, maar hier zijn de hoofdtypes benoemd in ieder geval.
Iedere ontvanger heeft in ieder geval een antenne, maar vaak zit die bij GPS en GSM weggewerkt in de behuizing.
Ook je laptop heeft een (vaak twee) antenne. (Wifi)
Deze zitten in de regel in de behuizing van je scherm weggewerkt.
Zonder antenne werkt een ontvanger niet.
En een zender doet ook niet veel.
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Noem me een macho maar een antenne van 1-3 cm... dat noem ik geen antenne ;) (Oke maar het is er dus wel een begrijp ik ;). Hier het volledige fragment overigens, opvallend veel overlap met wat je schrijft Jim:

To transport data signals, a suitable carrier frequency is required. The choice of the carrier frequency is submitted to the following requirements:

- Frequencies should be chosen below 2 GHz, as frequencies above 2 GHz would require beam antennae for the signal reception

- Ionospheric delays are enormous for frequency rages below 100 MHz and above 10 GHz

- The speed of propagation of electromagnetic waves in media like air deviates from the speed of light (in
vacuum) the more, the lower the frequency is. For low frequencies the runtime is falsified.

- The PRN-codes (explained below) require a high bandwidth for the code modulation on the carrier frequency. Therefore a range of high frequencies with the possibility of a high bandwidth has to be chosen.

- The chosen frequency should be in a range where the signal propagation is not influenced by weather phenomena like, rain, snow or clouds.
Overwegingen waarom ze uiteindelijk voor het civiele signaal uitkomen in de L-band (1-2 Ghz). Ik kan me alleen moeilijk voorstellen dat water die golflengtes absorbeert.. dat zou bovendien flink vervelend zijn voor ons (we zijn toch praktisch lopende zakken water).. Volgens mij zitten er nog wat H20-resonanties boven de 20 Ghz maar lager weet ik niks vanaf (gek genoeg werk ik nooit in die regio).. Kan me voorstellen dat de absorptie wel groter is nabij het oppervlak (dampdruk schaalt sterk met hoogte) maar zo ernstig dat je je 10 Ghz kanaal kwijtraakt... wist ik zeker niet.. Zeer interessant! Ga even zoeken of ik een beeld kan krijgen om welke afstanden het hier gaat? (Hoeveel meter zat er tussen die UHF RZA's?)
Jinny

Bericht door Jinny »

10 Ghz is SHF old man. :D
UHF loopt tot 3 Ghz.
Ik weet niet meer, ik kan het fragmentje ook niet meer plaatsen waar ik het gelezen heb.
Zal wel in de CQPA of Elektron hebben gestaan.
Het zal wel Zuid-Holland geweest zijn, en een afstand van 10 a 15 km.
De horizon zakt een meter per Km en de gemiddelde antennehoogte gegokt.
Onthoud overigens dat de betreffende amateurs met kleine signaaltjes werken, daar staat geen 100 Watt te brullen, 100 mWatt tot 1 Watt is realistischer.
En met ATV (Amateur TV) wordt dat nog lekker breed uitgesmeerd ook.

Leuk dat ik toch niet volledig uit mijn nekharen sta te kletsen overigens. :lol:

13 cm ofwel 2.3Ghz is de frequentie waarop een magnetron werkt, en die verhit het vocht in het product dmv radiostraling.
Wat water betreft, een 40 Mhz signaal loopt tot ongeveer 5 meter onder water door.
Wifi (wat in de zelfde band als de magnetron zit) nog geen centimeter.
40 Mhz wordt gebruikt bij modelonderzeeërs.
Heb daar eens naar staan kijken, fantastisch.

Ergo, water is een prima product om een kooi van Faraday mee te construeren voor het alu hoedjes gilde.
En het verhaal over de bandbreedte klopt overigens weer wel.
Een van de reden dat stereo nooit van de grond is gekomen in onze (toen drukbezette) middengolfband.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Jim schreef:Nog een keer lezen BB, wat jij suggereer staat er niet.
Dat was dan ook de strekking van Samsa's post, een grapje daar tussendoor moet kunnen toch?

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
siger

Bericht door siger »

Samsa schreef:Niks ten nadele van u hoor Siger. Maar het opera team gaf vanaf de eerste paper en lezing aan 'we hebben een fout in de meting en we weten niet waar het door komt.. reken het na'. Kan niet veel bescheidener m.i.

In de krant stond natuurlijk een iets ander verhaal. Idem dito voor het 'buitenaardse leven' dat die aardige mevrouw van de NASA ooit had gevonden (de arseenbacterie.. voor mensen die hem nog kunnen herinneren, die ook al niet bestond).
None taken!

Ik vind dit allemaal erg interessant, maar zoals iedereen ben ik voor 99% van de wetenschappelijke berichtgeving aangewezen op de pers. Ik vind het dus een enorme meevaller hier mensen te vinden die op zulke berichten commentaar kunnen leveren. Waarvoor mijn dank aan jou, TBM etc...

Het is lichtzinnig alles wat aangekondigd wordt als feit te beschouwen, maar ook alles conservatief af te wijzen, want nieuwe en verrassende ontdekkingen zijn wél mogelijk.

Zo ben ik weer even uit mijn lood met die arseenbacterie. Bestond die niet?

Wie was het ook alweer die aan het eind van de negentiende eeuw zei dat alle belangrijke ontdekkingen gedaan waren?
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Zo ben ik weer even uit mijn lood met die arseenbacterie. Bestond die niet?
Nou, om me precies uit te drukken, dat GFAJ-1 arseen zou gebruiken in zijn dna ipv P was in ieder geval niet aangetoond en waarschijnlijk onjuist. Weinig over geschreven sindsdien.

Ik weet even niet wie dat schreef, maar gezien de grote vragen die nog openstaan.. en het minieme stukje van het universum dat we eigenlijk zien zullen we wel nooit zonder vragen komen te zitten. Gelukkig maar..
The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician »

Samsa schreef:
a.r. schreef:En waarom heb jij wel gelijk en TBM niet?
Dat is een hele goede vraag, in het bijzonder omdat TBM voor zover ik inschat een betere fysicus is dan ik (in ieder geval verder met z'n opleiding). Het verschil lijkt me vooral dat ik een experimenteel fysicus ben.. ik heb dus GPS metingen wel vaker langs zien komen. Voor het echte antwoord hebben we TBM nodig.
Bij termen als "betere fysicus" ga ik me ongemakkelijk voelen. Ik heb het idee dat er soms onterecht wordt neergekeken op experimentele fysici, zeker door de theoretici. Ik ben bovendien mathematisch fysicus hetgeen formeel onder de wiskunde valt, dus eigenlijk ben ik niet eens een echte natuurkundige. In dit geval heb jij zeker meer verstand van zaken dan ik, want mijn experimenteerervaring bestaat louter uit de practica die ik in de bachelorfase heb moeten doen.
Shut up Murdock, crazy fool!
Jinny

Bericht door Jinny »

Toch nog een beetje achtergrond waarom een telefoon maar zo een klein pikkie heeft.
En je voor de middengolf eigenlijk lange draden moet spannen.

Een antenne is frequentieafhankelijk, dat zal iedereen begrijpen.
Nu is er een formuletje waarom het zo is dat we weten hoe lang de antenne is.

Frequentie heeft een vaste afhankelijkheid met de golflengte (in de open lucht).
Deze is 300/frequentie=golflengte.
Zie het aan de oude FM antennes van vroegah, die waren zo ongeveer 1.5 meter breed.
Dat klopt, 300/100 Mhz = 3 meter.
Een antenne functioneert prima als hij een halve golf lang is zo ongeveer en dat komt mooi uit op 1.5 meter.
Een GSM werkt op 1800 Mhz.
300/1800 is om en nabij de 17 cm (16.666666 om ongeveer exact te zijn).
Nu functioneert een antenne ook op een kwart golf, als asymmetrische antenne.
Kom je uit op ongeveer 4 cm.
En dat past in een GSM.
En ook daarom hadden de oude GSM's vaak een uitschuif gevalletje, die draaiden op 900 Mhz.
En dan is een kwart golf snel een cm of 9.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Supersnelle neutrino's: raadsels en verwarring.
Op een mini-symposium in Amsterdam bespraken Nederlandse experts het OPERA-experiment. Áls er een fout gemaakt is, dan waarschijnlijk in de tijdrekening aan de kant van Cern.

http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artik ... -symposium" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
siger

Bericht door siger »

Fishhook schreef:Supersnelle neutrino's: raadsels en verwarring.
Op een mini-symposium in Amsterdam bespraken Nederlandse experts het OPERA-experiment. Áls er een fout gemaakt is, dan waarschijnlijk in de tijdrekening aan de kant van Cern.
De op http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 07#p299307" onclick="window.open(this.href);return false; gelinkte weerlegging klopt volgens de deelnemers niet en....
Dat was voor alle aanwezigen stof genoeg om thuis nog eens diep over na te denken.
Ik blijf benieuwd naar wat het OPERA-team (160 onderzoekers) te zeggen heeft (of misschien al gezegd heeft?)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Op hun eigen site is het al meer dan een maand stil:
http://operaweb.lngs.infn.it/" onclick="window.open(this.href);return false;
herman philips

Bericht door herman philips »

Ik geloof hier helemaal niks van, het is vast gewoon een meetfout .
Ik bedoel we hebben zolang gedacht dat niks sneller kon dan het licht, en nu hebben we opeens iets gevonden dat sneller gaat? wat een onzin.
Jinny

Bericht door Jinny »

Welkom onwetende, misschien kun je ook jezelf even voorstellen in het daartoe bedoelde topic?
En misschien wordt je wel een alwetende op dit forum na verloop van tijd? :D
Plaats reactie