Hans DV schreef:
Ik probeer hier aan te geven dat ik nog niet alle wijsheid in pacht heb, en waarschijnlijk nooit zal hebben. Ik ontwikkel en groei geestelijk nog altijd door. Ik geef aan dat ik juist open sta voor meningen van anderen om daarop verder door te kunnen borduren.
Ik bewonder je inzet en tact
Vergeef me mijn af en toe scherpe opmerkingen naar jou toe.
Ze dienen bij mij (meestal) niet om negatieve kritiek te uiten op de persoon, maar om duidelijkheid te krijgen in wat er geschreven wordt.
En deze tact en bescheidenheid siert je, mede daarom blijf ik geïnteresseerd.
Mariakat schreef:
Een geloofsprediker toestaan, om opgeleid te worden in eigen enge kringen, zonder kennis omschrijvingen en vaste vakgebieden, en dan mits hij getoetst wordt hem toestaan op een kansel te gaan staan en de gelovige goegemeente toe te spreken en te waarschuwen en te vermanen?
Getoetst door wie?
En op wat?
....
Geef mij maar een universitaire studie, waar alles aan bod komt. Waar mensen minstens een beetje verstand nodig hebben om af te studeren.
Dat geeft een selectie, ook al is het effect van die selectie ook soms maar zielig.
Nu wordt het onderwijs ook getoetst door inspectie op het behalen van de kerndoelen;
Ik meen begrepen te hebben, maar ben ook niet zeker, dat dat alleen geldt voor scholing tijdens de leerplichtige leeftijd.
Een bepaald programma is vastgesteld.
Nu wordt ook door de overheid (mee) betaald.
Bij subsidiëring van hogere en langere opleidingen, zal men ook met een programma moeten komen.
Allerlei opleidingen van allerlei niveau buiten de leerplicht om, zullen zich alleen moeten verantwoorden, als ze een officiële erkenning wensen, wegens een latere beroepsuitoefening.
Een turkse imam heeft geen erkenning nodig van de nederlandse regering om de Koran aan volgelingen uit te leggen.
Zo zal dat bij een zuivere particuliere religieuse opleiding ook niet opgelegd worden door de staat der Nederlanden en kan iedereen zijn gang gaan, zolang er geen staatsbedreigende belangen in het spel komen.
Ik ben ook voor gefundeerde brede studies, maar:
Moeten we met overheidsbekostiging imans, priesters, rabbijnen en dominees opleiden?
Wat is hier seculier aan?
Moeilijk geval.
Je wil vanuit de overheid wel gefundeerde brede studies.
Je wil geen overheidsbemoeienis bij religieuse opleidingen.
Particuliere opleidingen kunnen wel.
Je wil wel via de overheid kunnen toetsen.
Maar je wil de overheid niet bij laten dragen in de kosten.
Mariakat schreef:
Maar hoe wil jij nog meer binnen wettelijke banen leiden, als het gaat om confessionele christelijke denominaties?
Daar waar iedereen ja en amen zit te knikken tegen een voorganger "door God over ons gesteld"?
Of ken je die termen niet en het effect dat ze hebben?
Helaas heb ik dit zelf aan de lijve ervaren en ik weet heel goed wat betekend. Dat is mijn hoofdreden waarom ik duidelijk de A van Atheïsme & de S van Seculier aan elkaar koppel,dus ook binnen de ASP. Als een onafhankelijk zelfstandig denkend individu handel je in de samenleving; deze samenleving dient seculier (scheiding van staat en kerk; geen privileges voor gelovigen of niet-gelovigen; gelijk gelden de wetten) te zijn ingericht om dit mogelijk te maken. Om dit te realiseren is zo-wie-zo openbaar seculier onderwijs gewenst.
Ik begrijp je motivatie en daardoor jouw standpunt.
Maar door je eigen persoonlijke ervaringen mee te laten spelen, bij de opbouw van een landelijke partij, spoel je heel veel niet-gelovigen weg.
Ik zeg dit speciaal zo, omdat de meeste niet-gelovigen zich nog nooit atheïst hebben genoemd en er ook totaal geen interesse in hebben om bij een strijdbaar atheïstich clubje te horen.
Voordat ik kennis maakte met dit forum heb ik me ook nooit zo genoemd.
Nu doe ik dat heel af en toe in een bepaalde context, waarin het relevant is lijnrecht tegenover een gelovige te gaan staan.
In mijn eigen persoonlijke leven heb ik dat zelden.
Mensen met ervaringen, zoals jij en ik en velen hier op het forum meegemaakt hebben, zijn altijd nog uitzonderingen onder de kiezers.
Laat ik het even hard zeggen.
Met jeugdfrustraties bouw je geen flinke partij op, die ook mee zal spelen in het grote geheel.
Die mogelijkheid heb je wel degelijk, als je los zou kunnen komen van je eigen verleden en puur op secularisatie zou kunnen werken.
En daardoor zou je alle niet-gelovigen aanspreken, niet alleen de millitante a- en anti-theïsten
In dat laatste geval zou ik me veel meer verwant voelen bij een partij, die dat ook uitstraald.
Maar dat zijn mijn persoonlijke overwegingen.

Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.