Op weg naar het wereldkalifaat?Ik denk dat het belangrijk is te beseffen dat er maar 1 God is en dus ook uiteindelijk al die religies samenkomen in die ene godsdienst, de Islam, die de universe boodschap brengt voor de hele mensheid. Dat is de volgende stap in onze ontwikkeling (vind ik).
Heeft de beschaving iets aan religie?
Moderator: Moderators
Re: Heeft de beschaving iets aan religie?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
-
a.r.
Welkom Bregje,Bregje schreef:Dank je PietV. Ja, ik kan wel proberen te verduidelijken wat ik bedoel. Religie (welke dan ook, ieder volk heeft een religie ontwikkelt, iedere beschaving is er door opgebouwd) biedt regels en die regels bieden bescherming, zekerheid en saamhorigheidsgevoel. Een mens alleen stelt niet veel voor, ook al vindt ieder van ons zichzelf geweldig natuurlijkPietV. schreef:Welkom Bregje. Kun je dit antwoord even verder verduidelijken. Ontstaat een beschaving door religie, of doet religie intrede in een beschaving? Waarom kies jij voor de eerste optie.Bregje schreef:Zonder religie had ook Piet nu niet in een beschaving kunnen leven. Beschavingen zijn dankzij religie ontstaan., maar zonder andere mensen stellen we niet zoveel voor. Religie is de bindende (saamhorigheids)factor waardoor niet alleen families en stammen, maar hele naties gingen samenwerken en waardoor de mens zich steeds meer kon gaan ontwikkelen. Religie is de basis voor collectieve intelligentie waarop beschavingen zijn gebouwd. De scholen in Nederland zijn begonnen in de kerk, als godsdienstles, waar kinderen en volwassenen leerden lezen en schrijven en we zo een collectief geheugen hebben kunnen ontwikkelen waar iedereen de vruchten van plukt. Ik ben moslim en ga nog een stapje verder. Ik denk dat het belangrijk is te beseffen dat er maar 1 God is en dus ook uiteindelijk al die religies samenkomen in die ene godsdienst, de Islam, die de universe boodschap brengt voor de hele mensheid. Dat is de volgende stap in onze ontwikkeling (vind ik).
Buiten de nodige andere vragen die je posting bij mij oproept:
Wat is de reden dat je jouw islamitische overtuiging in het christendom/judaisme onderdeel van het forum zet ?
-
Jinny
Ik mag toch hopen dat men voor die tijd wakker is.Cluny schreef:Op weg naar het wereldkalifaat?Ik denk dat het belangrijk is te beseffen dat er maar 1 God is en dus ook uiteindelijk al die religies samenkomen in die ene godsdienst, de Islam, die de universe boodschap brengt voor de hele mensheid. Dat is de volgende stap in onze ontwikkeling (vind ik).
-
Jinny
Bregje is een bekeerlinge die waarschijnlijk uit vrije wil moslima is geworden?a.r. schreef: Welkom Bregje,
Buiten de nodige andere vragen die je posting bij mij oproept:
Wat is de reden dat je jouw islamitische overtuiging in het christendom/judaisme onderdeel van het forum zet ?
Ik meen de naam te kennen van OI vroeger?
Zal nog eens inloggen daar met een nieuw account.
De oude zal wel niet meer bestaan (freethinkerspion)
-
a.r.
Bregje klinkt als een voormalig christelijk ,blond, in nederland opgegroeid meisje met blauwe ogen in de late pubertijd, die moeite heeft om eigen benen te staan en die zich graag overgeeft aan een maatschappij waarin "sterke" mannen de macht bepalen, zodat zij (als ze haar zin krijgt) geen opleiding hoeft volgen en zich veilig (kan of) moet verschuilen achter (of onder) het aanrecht. Heeft Bregje haar mooie jonge slanke lijfje al in en achter sluiers verstopt? Het beloofd mi wederom niet veel goeds.
@Bregje,
Welkom.
Je schreef:
Welkom.
Je schreef:
Ik begrijp niet hoe jij een profeet die zich o.a. ontwikkeld heeft tot een moordenaar als leidend in je leven hebt kunnen accepteren.Ik denk dat het belangrijk is te beseffen dat er maar 1 God is en dus ook uiteindelijk al die religies samenkomen in die ene godsdienst, de Islam, die de universe boodschap brengt voor de hele mensheid. Dat is de volgende stap in onze ontwikkeling (vind ik).
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
Ik wilde de quote niet zo lang maken. Vandaar ook mijn puntjes erachter.a.r. schreef:En nog iets Biemer....als je iets quote, pak me dan niet op één zinnetje uit die quote
Dan hoef je toch niet gelijk te stellen.
Wat ben je fel ?!a.r. schreef:ik had je hoger zitten.
Blijft natuurlijk dat ik dat voorbeeld van die 'kasplantjes' niet fraai vind.
@ Kiks.
Ja, dat heb je beter omschreven. Het godsbesef komt pas voort uit ontwetendheid. Feit blijft dat de mens dan naar hogere, goddelijke machten zoekt. Je kan je afvragen waarom ons bewustzijn dan wordt getriggered.
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
Maar Biemer door juist dat laatste stuk weg te laten creëer je een bepaald beeld. Waarom doe je dat?biemer schreef:
Ik wilde de quote niet zo lang maken. Vandaar ook mijn puntjes erachter.
Dan hoef je toch niet gelijk te stellen.
Je kan wel zeggen: "Ik wil de quote niet te lang maken". Maar dat is wel erg gemakkelijk gesteld.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
-
Jinny
Daarbij, ik vind het wel een waar woord wat AR stelt.
Religie maakt geestelijke kasplantjes van de meeste mensen.
En daarom is onderwijs nodig.
Oude mensen kunnen hun religie als troostend ervaren, hoewel ik inmiddels ook verhalen weet van mensen die op de drempel beseften dat het een farce was en een stuk geruster heen gingen.
De wereld is niet zwart/wit, er zijn ook mensen die blijkbaar geleid moeten worden, maar dan liever via een iets dat niet de hersens gijzelt.
Religie maakt geestelijke kasplantjes van de meeste mensen.
En daarom is onderwijs nodig.
Oude mensen kunnen hun religie als troostend ervaren, hoewel ik inmiddels ook verhalen weet van mensen die op de drempel beseften dat het een farce was en een stuk geruster heen gingen.
De wereld is niet zwart/wit, er zijn ook mensen die blijkbaar geleid moeten worden, maar dan liever via een iets dat niet de hersens gijzelt.
Oh..Ik heb er (weglaten van de verdere tekst) niks mee bedoeld of gesuggereerd.
"Overtuiging is een grotere vijand van de waarheid dan leugens." (Uit het boek Menselijk, al te menselijk, deel 1 §483)
Als dat zo is. Dan zou ik het gewoon even heel duidelijk zeggen met een excuus erbij. Want ik begrijp gewoon dat mensen zich opgelaten gaan voelen. Ze moeten zich verdedigen tegen iets wat ze niet eens onder woorden hebben gebracht.biemer schreef:Oh..Ik heb er (weglaten van de verdere tekst) niks mee bedoeld of gesuggereerd.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Ho...Piet. Waarom zou ik een excuus moeten maken ? Ik heb toch duidelijk gezegd waarom ik het deed.
Bovendien ik kan me niet voorstellen dat A.R. zich bezwaard voelt door mijn reactie.
Ik blijf er verder bij dat ik het niet fraai vind om te zeggen dat religie kasplantjes van mensen maakt. Ik wil daar verder wel over discussieren.
Bovendien ik kan me niet voorstellen dat A.R. zich bezwaard voelt door mijn reactie.
Ik blijf er verder bij dat ik het niet fraai vind om te zeggen dat religie kasplantjes van mensen maakt. Ik wil daar verder wel over discussieren.
Nee, ONDANKS religie.Bregje schreef:Zonder religie had ook Piet nu niet in een beschaving kunnen leven. Beschavingen zijn dankzij religie ontstaan.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Je noemt ze in één adem, maar zijn ze ook hetzelfde?biemer schreef:Mensen hebben behoefte aan groepsvorming en hebben een ingeboren godsbesef.
MAW: Religie is een groepsgebeuren, maar moet een groepsgebeuren per sé gepaard gaan met religiositeit?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
De studenten in Twente zijn er nog niet uit:kiks schreef:Religie is ingehaald door de wetenschap en heeft daamee haar oorspronkelijke functie verloren.
Groet
kiks
http://home.student.utwente.nl/j.w.dijk ... ekeer.html
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.