Allah test mensen. Waarom?

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Re: Allah test mensen. Waarom?

Bericht door heeck »

iSOK schreef:Mijn antwoord op de vraag; 'waarom?', leidt tot de zelfde conclusie die jij trekt.

In de toekomst kunnen we aardbevingen voorspellen en rampen voorkomen omdat we in een universum
leven met een aantal wetten die nooit veranderen. De Qur'an spreekt van een centrale wet en wij worden
uitgedaagd om die te vinden.
iSOK,
Je spreekt jezelf tegen, want eerder beweerde je dat
* De achterliggende gedachte is niet testen, maar spirituele groei richting God.
* Groei van de ziel is dus de verantwoordelijkheid van de mens. We kunnen er voor kiezen om
beter te zijn dan engelen, maar ook kunnen we erger zijn dan duivels.
* Wil je meer leren? Dan stap je uit de kudde en ga je dieper in op het geloof.
* Ik ben pas 21, ik denk dat ik nog een tijdje mee moet
* Begrijp je waarom God rampen zou veroorzaken? Omdat het ons als mens stimuleert
om te ondernemen om dit in de toekomst te voorkomen.

Een god die rampen van de meest afschuwelijke omvang veroorzaakt om wat andere mensen naar zich toe te laten groeien is er wel eentje van de meest hufterige soort die ik me kan voorstellen.
iSOK, zorg dat je uit de buurt van een dergelijk monster blijft!

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Samante

Bericht door Samante »

Het wordt tijd dat de mensen Allah eens gaan testen.
Eens zien of Allah wel voldoet aan het beeld van een almachtige god.

Zolang van alles de wil van Allah kan dwarsbomen, zoals een mens die maar niet in Allah wil geloven en er moslims zijn die eigenlijk afvallig zijn, is Allah niet almachtig.

En zolang Allah kan worden beledigd is Allah kennelijk kwetsbaar.

Oh ja, en zo lang er homoseksuele mensen zijn (ook onder moslims) is de schepping ook niet echt volmaakt te noemen toch?

En dan vergeet ik ook nog de duivel.....
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

Surrendered, ik ben zelf door dawah de islam binnen gelokt, over de islam als bevrijding voor vrouwen, het God dienstbaar zijn, het rechtvaardige en vredelievende geloof... ja mensen ik was er ook zelf bij ik weet het ;-). En pas daarna werd me de volle waarheid duidelijk: ik ging de kleine lettertjes van het contract lezen: je moet ALLES geloven wat in de Qur'aan staat, als je dat niet doet twijfel je aan Gods woord.

Vervolgens moet je dan volgens jou gestraft worden als je hart het wint van het dogma? En als je je volste mens zijn niet kunt verenigen met het doden van homo's of mensen die overspel plegen? Of de voorstelling van de islam van het paradijs vol maagden voor de man? Of het gegeven dat ik als vrouw eigenlijk helemaal bedekt moet gaan, en niet meer normaal naar buiten zou mogen in mijn eentje, want ik ben een fitnah?

Volgens jou moet ik dus gestraft worden? Vertel me eens, welke straf zou ik verdienen?

Besef jij niet dat jij juist in het westen die vrijheid geniet om te kiezen, en daardoor juist voor de islam mag kiezen?? Terwijl jij eigenlijk zegt dat omgekeerd niet mag? En als je dan in een islamitische staat opgroeit, kun je dus nooit ongestraft je eigen weg gaan. Als wij dat omgekeerd tegen jullie als moslims zouden zeggen, was het land te klein... ik vind niet dat we dat zouden moeten willen zeggen, maar weet je... besef je dat wel echt?

Ik ben zelf geboren en getogen Nederlandse en besefte het nooit echt ten volste, tot ik me bekeerde en weer van de islam afstapte. Pas nu besef ik wat het betekent, echte godsdienstvrijheid, vrijheid voor het individu.
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

@Isok, jij voelt jezelf dus eigenlijk een soort groep binnen de moslims, want jij ziet WEL de diepere uitleg in de Koran? Ik voelde mezelf soms ook zo, herken dus veel van wat jij zegt. Het was voor mij de enige manier om nog binnen het geloof te blijven. Ik bleef zoeken naar God in de islam, naar een hogere waarde, naar een spirituele invulling van waar ik mee bezig was. Ik hield mezelf vast aan een strohalm, en uiteindelijk was ik het niet die niet meer vast kon houden, het was niet mijn eigen kracht die te weinig was, maar de strohalm bleek gewoon te zwak en hij brak. Want elke keer als ik de Koran dan echt ging lezen, vond ik niet die laving van de ziel die me beloofd werd.

Volgens mij is het dus een slap excuus, en praat jij alleen na wat je gehoord hebt, en wat je zo graag zou willen dat er is: er zit een diepere, spirituele betekenis aan de Koran. Ik zou graag die diepere betekenis van jou horen dan, inclusief voorbeelden, want toen ik er echt naar ging zoeken heb ik hem in al die jaren dat ik het heb bestudeerd niet kunnen vinden. Wat is er diep spiritueel dan aan de kernboodschap: gehoorzaam mij anders ga je naar de hel?
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Wat is er diep spiritueel dan aan de kernboodschap: gehoorzaam mij anders ga je naar de hel?
Even aan aanvulling:
Wat is er diep spiritueel dan aan de kernboodschap: gehoorzaam Mohammed en mij anders ga je naar de hel?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
iSoK

Bericht door iSoK »

petals schreef:@Isok, jij voelt jezelf dus eigenlijk een soort groep binnen de moslims, want jij ziet WEL de diepere uitleg in de Koran? Ik voelde mezelf soms ook zo, herken dus veel van wat jij zegt. Het was voor mij de enige manier om nog binnen het geloof te blijven. Ik bleef zoeken naar God in de islam, naar een hogere waarde, naar een spirituele invulling van waar ik mee bezig was. Ik hield mezelf vast aan een strohalm, en uiteindelijk was ik het niet die niet meer vast kon houden, het was niet mijn eigen kracht die te weinig was, maar de strohalm bleek gewoon te zwak en hij brak. Want elke keer als ik de Koran dan echt ging lezen, vond ik niet die laving van de ziel die me beloofd werd.

Volgens mij is het dus een slap excuus, en praat jij alleen na wat je gehoord hebt, en wat je zo graag zou willen dat er is: er zit een diepere, spirituele betekenis aan de Koran. Ik zou graag die diepere betekenis van jou horen dan, inclusief voorbeelden, want toen ik er echt naar ging zoeken heb ik hem in al die jaren dat ik het heb bestudeerd niet kunnen vinden. Wat is er diep spiritueel dan aan de kernboodschap: gehoorzaam mij anders ga je naar de hel?

Voel ik mij een groep binnen de Islam? Het antwoord is nee.
Ik begrijp wat je bedoeld, hier in het westen is het moeilijk om een moslim te zijn en te blijven omdat
de druk van vier richtingen komt.

-Christelijke traditie
-Joodse traditie
-Secularisme
-Anti-Islam bewegingen (recentelijk)

Ik denk dat het bovenstaande heeft bijgedragen aan het verlies van je geloof in combinatie met de huidige
situatie van de Islam in de wereld (gemiddelde moslim zegt dat je vrouwen mag slaan volgens de Qur'an...).
De leer van de Islam zie ik nergens ter wereld in pure vorm.
De kernboodschap van de Qur'an is om te groeien richting God, niet alleen geloven, maar ook geloven in de
waarden die in onze ziel zitten.

Mag ik vragen welke boeken je hebt gelezen? Dat jij het spirituele niet kon vinden?
En heb je de Qur'an in de originele vorm of een vertaling (interpretatie) gelezen?
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

iSoK schreef:De kernboodschap van de Qur'an is om te groeien richting God,
Daar zit dus al een kern. Waarom zou je willen groeien richting God als er geen God is? Welke aanwijzingen heb je voor het bestaan voor de Qu'ranistische God? Welke eigenschappen heeft die God en vallen die eigenschappen überhaupt te rijmen met wat je hier in deze wereld aantreft?
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Ik denk dat het bovenstaande heeft bijgedragen aan het verlies van je geloof in combinatie met de huidige
situatie van de Islam in de wereld (gemiddelde moslim zegt dat je vrouwen mag slaan volgens de Qur'an...).
Mythe 1: de "moslim" zegt dat je vrouwen mag slaan, maar dat is niet de islam.

Feit: de koran zegt overduidelijk dat je je vrouw mag slaan als je ongehoorzaamheid vreest (4: 34 )
De leer van de Islam zie ik nergens ter wereld in pure vorm.
De kernboodschap van de Qur'an is om te groeien richting God, niet alleen geloven, maar ook geloven in de
waarden die in onze ziel zitten.
Mythe 2: wat we overal ter wereld zien, is niet "de echte islam"

Feiten:
- vele landen kennen sharia wetgeving, de schendingen van mensenrechten zijn daar het meest zichtbaar.
- Mohammed zelf slachtte mensen af, voerde oorlogen, trouwde met 11 vrouwen waaronder een kind van 6, hield slaven, liet mensen vermoorden. De onfrisse elementen uit de islam zittenduidelijk in de soenna zelf.
- De islam stelt dat ze logisch en niet te moeilijk is. Er zijn ca. 1,3 miljard moslims en vele moslimlanden. Toch lukt het nergens om "de echte islam" zichtbaar te maken.
Mag ik vragen welke boeken je hebt gelezen? Dat jij het spirituele niet kon vinden?
En heb je de Qur'an in de originele vorm of een vertaling (interpretatie) gelezen?
Mythe 3: je kan de koran niet als vertaling lezen.

Feit:
ieder door mensen geschreven boek is vertaalbaar. Ik kan de boeken van Einstein ook in het Nederlands of in het Swahili lezen én begrijpen. Als mensen een vertaalbaar boek kunnen maken, kan Allah dat vast ook wel.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

iSoK schreef:
De achterliggende gedachte is niet testen, maar spirituele groei richting God.
De keus hiervan ligt bij de mens zelf; kiest hij voor het materiële? of het spirituele?
Kiest hij voor zichzelf? of voor de gemeenschap?
'juiste' keuzes laten de ziel groeien, en 'onjuiste' keuzes maken de ziel kapot.
Waarom zou er een spirituele groei nodig zijn richting god? Er van uitgaande dat het hier een alwetende, almachtige en dus volkomen deterministische entiteit analoog aan de demon van Laplace betreft. Deze entiteit zou verantwoordelijk zijn voor het geschapene maar kan vanuit diens eigenschappen al hetgeen de schepping doet al voorzien. Het is derhalve niet zinnig om ernaar te streven dichter naar deze entiteit te komen, vanwege het deterministisch karakter staat alles al vast. Als deze god algoed is is dat ook geen reden tot verering want een algoede god kan niet anders dan dat zijn. Als het een wispelturige soms goede en soms slechte god is die niet alles weet dan kan er reden zijn om deze gunstig te stemmen door bepaald gedrag te vertonen. Maar dat geeft dan dus aan dat je middels je gedrag de almacht beïnvloeden kan, hetgeen strijdig is met het concept almacht.

En de ziel is een concept uit een tijdsgewricht waarin er nog geen kennis was van de huidige stand van zaken op het gebied van neurofysiologie. Over de juistheid van keuzes val natuurlijk ook het nodige af te dingen want hoe definieer je deze?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

iSoK schreef:[ De Qur'an vernietigt het gehele concept van de Bijbel (trinity) en verbetert het op vele punten. De Bijbel
noemt de heerser van Egypte tijdens het leven van Jozef, Farao. De heerser van Egypte ten tijde van
Mozes word ook Farao genoemd in de Bijbel. De Qur'an ziet het verschil en noemt de heerser ten tijde van
Jozef niet Farao maar Koning. Omdat de farao's pas later kwamen, dit weten we niet zo heel lang.
iSoK, het wordt toch tijd dat jij de Bijbel als Mythe eens leest, als het OT op verzinsels berust kan niet alleen het joodse geloof maar ook het christendom en de islam bij het oud papier.

Fysiek bewijsmateriaal en historische teksten bevestigen dat de Kanaänieten zich traditioneel hadden gevestigd in het welvarende gebied van de oostelijke delta van Egypte, vooral in tijden van droogte, honger en oorlog. Sommigen kwamen als landloze dienstplichtigen en krijgsgevangenen, anderen als boeren, herders en handelaren. Egyptische historici vertellen ons over de Hyksos, Kanaänitische immigranten die in een grote stad aan de delta begonnen te overheersen, en die rond 1570 v.Chr. door de Egyptenaren met geweld werden weggestuurd. Na het verdrijven van de Hyksos hield de Egyptische regering immigratie vanuit Kanaän nauwlettend onder controle en bouwde forten langs de oostelijke delta en op onderlinge afstand van een dag reizen langs de Middellandse-Zeekust tot aan Gaza. Deze forten hielden uitgebreide annalen bij, waarvan er geen enkele de Israëlieten of enige andere buitenlandse etnische groep noemt die het land binnenkwam of verliet of zich als volk in de delta ophield.
http://www.theosofie.net/sunrise/sunris ... licht.html

Abraham of te wel Ibrahim heeft waarschijnlijk niet eens bestaan.
Over Abraham zijn geen andere historische bronnen te vinden dan de Tenach, de Bijbel en de Koran. Desondanks wordt Abraham ook vaak door niet-gelovigen beschouwd als een persoon die echt heeft bestaan. Andere personages, zoals Adam en Eva en Noach worden door niet-gelovigen meestal als fictieve personages gezien. Eén van de redenen is dat het bestaan van Abraham makkelijker aan te nemen is dan het bestaan van Adam, Eva en Noach. Wanneer de laatste drie daadwerkelijk de voorvaders/moeder van alle mensen zouden zijn, zou dit, volgens hen, tot onoplosbare vragen inzake de genetica leiden. Zev Herzog, een archeoloog verbonden aan de universiteit van Tel Aviv, publiceerde in november 1999 een artikel in de Maariv, waarin hij schreef dat vijftig jaar onderzoek in Israël geen bewijs heeft opgeleverd dat de verhalen in de Bijbel ondersteunt. Hij meent dat Abraham, Izaäk en Ismaël als legendarische figuren moeten worden opgevat.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Abraham

Dus voor ik uberhaubt de koran of het NT geloof wil ik eerst weten of het OT nu een mythe is of niet.
Voor mij is het antwoord, na een lange zoektocht, wel duidelijk.
Het OT is mensenwerk.
Maar lees zelf het boek van Finkelstein en Silberman, twee joodse wetenschappers.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

iSoK schreef:De keus hiervan ligt bij de mens zelf; kiest hij voor het materiële? of het spirituele?
Waar kies je voor als je uitgehongerd bent?
Kiest hij voor zichzelf? of voor de gemeenschap?
Welke gemeenschap?
'juiste' keuzes laten de ziel groeien, en 'onjuiste' keuzes maken de ziel kapot.
Hmm, wat ik niet heb kan ook niet kapot. :wink:
-Het opheffen van de egocentrische blik op het leven en kiezen voor de gemeenschap.
Maar hoe lossen beloning en straffen middels hemel en hel het probleem van het egocentrisme op?
Je zit dan toch naar die beloning te vissen?
Wie werkelijk vrij is van een egocentrische blik, heeft zulke prikkels niet nodig.
Kortom: In de Koran wordt egoïsme in feite normaal gevonden.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
iSoK

Bericht door iSoK »

Allereerst voor de persoon hier die op zoek is naar spiritualiteit binnen de
Islam. Lees de boeken van Imam Al-Ghazali over theologie en soefisme.
Dat zou een goede start zijn.

We kunnen eindeloos discussiëren of God nou wel of niet bestaat.
Feit is dat ik een keuze heb gemaakt en jullie heb een keuze gemaakt.

Religie heeft de afgelopen 3000 duizend jaar lopen schreeuwen dat het Heelal een punt van ontstaan heeft.
Atheïsten en Agnosten voor jullie generatie vonden dat waanzin en voor vele atheisten voor de 20e eeuw
was dat een reden om niet meer te geloven. Zoals ik al hier eerder heb vermeld, wetenschappers dachten
een jaar of 50 geleden dat het heelal altijd bestaan heeft. Na 3000 jaar is de wetenschappelijke wereld erover eens dat het universum een punt van ontstaan heeft.

Jullie baseren je overtuiging op de wetenschap en op jullie eigen waarnemen van de realiteit.
Jullie zien niet de absolute realiteit maar toch ontkennen jullie alles wat zich buiten jullie realiteit bevindt.
Als jullie deze wereld hebben verlaten, zal de wetenschap wederom met een andere theorie komen en zullen
jullie tot het verleden behoren, net als wij allemaal.

Ik zie de evolutietheorie ook als een feit, maakt mij dat tot ongelovig?
De evolutietheorie en abiogenese leidt op de één of ander manier jullie tot ongeloof.
Hebben jullie er ooit over nagedacht dat de kennis er van eerlijk zou zijn?
Als wij als mens, als nieuwsgierige soort die constant op zoek is naar kennis het verleden als een zwart
gat zouden zien, waarin alles in één keer is ontstaan, dan zouden wij als mens helemaal gek worden.

Begrijpen jullie dat het pure waanzin is als God bestaat en Hij geeft ons verstand, dat wij het verleden als
een zwart gat zouden zien?

Weten jullie wat de Qur'an zegt tegen de mens?

Qur'an [29:20] - "Travel on earth, and see how He originated the creation. Then God will initiate the second creation in the same manner. Certainly, God has power over all things."

De Qur'an spoort de mens aan om zijn ontstaan te onthullen. Maar jullie zien dit wederom als reden
om niet te geloven......jullie hele overtuiging is niet gebasseerd op logica of reden.

'Ik geloof niet omdat ik het niet zie en de evolutie bewijst alles.'
Hebben jullie er nooit over na gedacht waarom er überhaupt wetten zijn in ons universum die
niet te breken zijn? Jullie zien dit als vanzelfsprekend, het leven is vanzelfsprekend voor jullie: 'ja het kan.'
Waarom zijn er wetten binnen de biologie, natuurkunde en scheikunde?

Ik hoop dat jullie begrijpen dat de Qur'an zegt, dat dit het laatste Boek zal zijn voor de mens.
En dat er naar elke beschaving die ooit bestaan heeft boodschappers zijn gestuurd.
De komst van de Profeet is in meerdere religieuze teksten over de gehele wereld voorspeld.

De Bijbel staat vol van zijn komst....

Dit is wat Bhudda erover zegt:

(één van de vele citaten)

"There will arise in the world a Buddha named Maitreya (the benevolent one) a holy one, a supreme one, an enlightened one, endowed with wisdom in conduct, auspicious, knowing the universe:

What he has realized by his own supernatural knowledge he will publish to this universe. He will preach his religion, glorious in its origin, glorious at its climax, glorious at the goal, in the spirit and the letter. He will proclaim a religious life, wholly perfect and thoroughly pure; even as I now preach my religion and a like life do proclaim. He will keep up the society of monks numbering many thousands, even as now I keep up a society of monks numbering many hundreds".

We kunnen natuurlijk grappig doen over het verhaal van Buraq en de zeven hemelen.
Het boek van de Hindu's; de Vedas, zegt tegen de Hindu's; Er is één God.
Maar de Hindu's hebben de boodschappers die gestuurd zijn tot halfgoden getransformeerd.
Dit is wat de christenen ook hebben gedaan. Jezus de boodschapper is nu opeens God.

De Vedas voorspeld de komst van 'de Kalki Avatar', wij als moslims menen dat dit de Profeet is geweest.
Vergeet niet dat de Vedas door de eeuwen heen veranderd is, desondanks wordt er een voorspelling gedaan.
De 'answering-Islam' website weerlegt dit. Dit is de link http://www.answering-islam.org/Hoaxes/kalkiavatar.html. Maar er is niet veel te ontkennen, zelfs het artikel van de tegenpartij kan het niet weerleggen.

Kalki Avatar:
- Zal op een mythisch paard naar de 7 hemelen afreizen.
- Zijn vader zal Vishnu (God in het sanskrit) Baghat (slaaf) heten; slaaf van god -->
Abdullah betekent letterlijk: 'slaaf van God'
- Leven op dadels en olijven (de profeet leefde jarenlang op dadels en olijven door onderdrukking)
- Hij zou de boodschap in een grot krijgen.

En zo zijn er meer redenen...

'Brahma' (de hindu's geloven dat dit een reincarnatie van God is geweest) komt wel akelig dicht in de buurt
van 'Abraham'. Misschien dat dit jullie aan het denken zal zetten, is dit allemaal toeval?

De Islam onderscheidt zich t.o.v. andere religies in de volgende punten:

- Één God, zonder geslacht.
- Meerdere boodschappers, waarvan de laatste de boodschapper voor de gehele wereld
- Volledig systeem van leven, geen enkele andere religie biedt dit.
- De Qur'an volledig bewaard sinds de openbaring en niet veranderd.

Geen enkele religie op de gehele wereld voldoet aan deze 4 punten.
(Dat de Islam vrouwen slaan toelaat is een absolute mythe, moslims doen dit weer wel)
http://www.youtube.com/watch?v=BDEKJDgXO-U
Er is geen concept van eerwraak of executeren van een vrouw die verkracht is binnen de Islam.
Vaak onderscheidt de media het verschil tussen cultuur en Islam niet in gemeenschappen van moslims.

Ik ben hier alleen gekomen om het antwoord op de topic vraag te geven, dat heb ik gedaan.
Jullie hoeven niet te geloven, noch hoef ik niet te geloven wat jullie geloven.
Ik kan niks anders zeggen dan: Succes in het leven en leef hoe jij denkt dat je moet leven.

Ik zal afsluiten met een Surah uit de Qur'an.

(109:1) Say: “O unbelievers!”
(109:2) I do not worship those that you worship;
(109:3) neither do you worship Him Whom I worship;
(109:4) nor will I worship those whom you have worshipped;
(109:5) nor are you going to worship Him Whom I worship.
(109:6) To you is your religion, and to me, my religion.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

iSoK schreef:Ik geloof dat een mens uit materie en uit een ziel bestaat, de ziel is gekoppeld
aan de materie om de wereld te ervaren en te groeien voor een bepaalde tijd, tot dat de twee worden ontkoppeld.
Hoe kunnen twee gescheiden domeinen gekoppeld zijn?
Dat lijkt me nogal met zichzelf in tegenspraak.
We kunnen eindeloos discussiëren of God nou wel of niet bestaat.
Feit is dat ik een keuze heb gemaakt en jullie heb een keuze gemaakt.
Het aardige aan een discussieforum is toch het onderbouwen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Dat is nou weer logisch, of juist niet.
Vraag: wanneer en hoe begon alles.
Antwoord wetenschapper: we weten het (nog) niet.
Conclusie gelovige: god deed het.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

iSoK schreef:We kunnen eindeloos discussiëren of God nou wel of niet bestaat.
We zijn er nog niet eens mee begonnen. Als je al in een God gelooft, waarom dan juist in de Qu'ranistische God? Wat maakt het zo aannemelijk dat de in de Qu'ran beschreven God bestaat? Als je daar al niet eens op kunt antwoorden dan lijkt mij de basis voor de islam uiterst zwak en wankel. Weet je dan eigenlijk zèlf wel waarin je gelooft, of praat je gewoon domweg anderen na?
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Plaats reactie