okke schreef:Ik moest zelf denken aan het gevoel dat de natuur soms op mij heeft, zoals een druppend bos na een regenbui. Mijn gevoel is dan groter dan mijn nuchterheid en rationaliteit. Ik zoek er niets groters achter, maar ervaar het overstijgt wel het verstandelijke.
MNb schreef:Geldt dat ook voor het sexleven van de eend? Of pluk je liever de kersen?
okke schreef:Ik heb geen spiritueel gevoel van verbondenheid gevoeld bij het seksleven van de eend of het plukken van kersen. Geen groter gevoel. Jij wel?
Ik snap niet zo goed wat je vraag verbindt met mijn tekst die je citeert. Herken je het gevoel dat ik beschreef?
Het sexleven van de eend behoort ook tot de natuur. Dus vroeg ik me af of dat hetzelfde gevoel bij jou teweegbrengt als het druppende bos na een regenbui.
Wat het kersenplukken betreft:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cherry_picking_(fallacy)
Brent schreef:Als er een spirituele of geestelijke dimensie schuilgaat "achter" of "in" de natuur die we nu kennen, dan zal die dimensie ooit door de wetenschap worden ontdekt en dus deel uitmaken van de "natuurlijke" kijk op de werkelijkheid.
Dat betwijfel ik ten sterkste, al was het maar om je onwetenschappelijke gebruik van de term dimensie.
Jagang schreef:(Ik noem het wel eens "arrogante nederigheid", omdat men meent een morele superioriteit te kunnen putten uit een voorgewende nederigheid, jegens een opperwezen dat men uiteindelijk nodig heeft om zich bijzonder te kunnen voelen. Volg je me nog?)
Krijg wat, ik ben de tel kwijt hoe vaak ik gelovigen de doodzonde hoogmoed heb voorgehouden.
Altijd prijs.
Peter van Velzen schreef:3
Men moet niet denken dat spiritualiteit om gevoelsleven gaat. Gevoelens zijn vaak vrij materialistisch en bepaald niet altijd van een hoog geestelijk niveau.
Bezwaar.
Dit gaat terug op het middeleeuws-christelijke idee van hoge en lage gevoelens. Dit onderscheid impliceert een waardenstelsel waar een vrijdenker onmiddellijk een hele reeks vraagtekens bij moet zetten.
Bovendien heb je het niet nodig om je stelling (door mij onderstreept) te beargumenteren.
GayaH schreef:Ik meen dat een vacuüm een materievrije ruimte is, vergis ik me daar in?
Nee. Maar ten eerste moet je het begrip materie ruim opvatten (energie valt er ook onder) en ten tweede veronderstelt het begrip vacuüm het begrip materie, dus is vacuüm wel degelijk een materialistisch begrip.
Jagang schreef:Maar een perfect vacuüm is een puur theoretisch iets.
Ik denk dat je halverwege twee melkwegstelsels vrij gemakkelijk een ruimte van 1 kubieke centimeter kunt afbakenen dat gedurende 5 seconden perfect vacuüm is.
Overigens ben ik het volstrekt met je eens in deze draad.
Jagang schreef:"We hebben alleen materie, tot het tegendeel bewezen is."
GayaH schreef:Het komt nogal dogmatisch op mij over, vandaar dat ik wel een verband zie met "religieus-gelovig".
Gelovigen hoor ik bijvoorbeeld beweren: "God bestaat, tot het tegendeel bewezen is."
Jagangs bewering is precies het omgekeerde als de door jou geciteerde gelovige bewering.
Jagang wil pas iets aannemen als het bestaan ervan bewezen is.
Jouw gelovige wil pas iets verwerpen als het niet-bestaan ervan bewezen is.
Dat gezegd hebbende zijn beide beweringen metafysische aannames. Maar dan stuiten we op een tautologie: de materialistisch reductionisme is nou net niets aannemen totdat er bewijs voor is.
Ga ik even voorbij aan het onzorgvuldig gebruik van het woord bewijs.
Jagang schreef:Er is geen zinvolle reden om materialisten "gelovig" te noemen, tenzij het opwekken van ergernis het hoofddoel is, waarna je hen weer in de schoenen kan schuiven dat ze zich net zo gedragen als gelovigen.
Ik heb het al eerder geschreven en ook ik blijf het herhalen.
Uiteindelijk is het een kwestie van definiëren. Definities hebben zin door hun onderscheidend vermogen. Door atheïsme een geloof te noemen valt het onderscheid weg.
Daarom is het niet meer dan een flauwekullerig woordspelletje.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.
Johan Cruijff