YouTube Klassieke Muziek

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Cluny
Banned

Re: YouTube Klassieke Muziek

Bericht door Cluny »

.
Ik moet eerlijk zeggen, de toespraak deed mij niet veel. Maar daar gaat het mij niet om. De gebruiksaanwijzing die ik meegeef, skip het praatgedeelte met de tijdschuifbalk en zet het geluid aan bij 6:25. Wat een aardige verrassing! Een uitstekende keuze, Koning Willem Alexander!
En dat kan ik dus wel waarderen. Wat een mooie positieve oude Barokmuziek oorspronkelijk uit Frankrijk.
De russen vinden het ook mooi.
.

.
En hier nummer 3 bij deze barokmuziek-kertmis-rondleiding.

.
Voor de liefhebber de hele (kerst)mis uit 1694, het WA-stukje zit dan het allerlaatste gedeelte van het optreden.
Nog een prettige 2de kerstdag en iedereen geluk, gezondheid en daarbij veel wijsheid en barokmuziek toegewenst voor 2016.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Dank voor dit kattebelletje, Cluny.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Deze muziek is het hele jaar door mooi, als je er van houdt.
NB: Doe wel en zie niet om.
Maria
Moderator

Re: YouTube Muziek

Bericht door Maria »

Ik werd net aangenaam verrast.
Zomaar een link gevolgt.
Dit had ik net even nodig.
Horowitz plays Bach-Busoni
.
Maria
Moderator

Re: YouTube Muziek

Bericht door Maria »

Voor de liefhebber.
Namo Avalokitesvara | Plum Village | Dreamforce 2016
"In het mahayana-boeddhisme is Avalokiteśvara of Avalokiteshvara een bodhisattva die de compassie van alle boeddha's belichaamt."
13 min. Na de eerste 2 minuten begin de eigenlijke muziek.
Soms is muziek zo bijzonder, dat ik het wil vastleggen.
Ik luister eerst geboeid en het werkt rustgevend.
Soms langer soms korter, al naar gelang ik het "nodig lijk te hebben"
Meestal niet langer dan 5 minuten.
Soms klik ik dit soort muziek aan en kan ik het niet aanhoren.

Een opmerking die ik hier bij las.
Laura Hawkins
1 jaar geleden
"When something is this beautiful it is good to leave religious judgments aside and accept the gift given."
.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ik heb dit stukje topic nog eens doorgelezen met hier mijn reactie.

Hier nog één voor de liefhebber.
Deze is Russisch Orthodox.
Тело Христово примите
Bijna 7 min.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Zal bij de meesten beter in het gehoor liggen dan de vorige.
Fantasie Impromptu in C-sharp Minor Op.66 of Chopin (蕭邦 幻想即興曲), by Jonah Ho (age 5)
.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Maria schreef: 22 okt 2021 13:12 Zal bij de meesten beter in het gehoor liggen dan de vorige.
Fantasie Impromptu in C-sharp Minor Op.66 of Chopin (蕭邦 幻想即興曲), by Jonah Ho (age 5).
Speelde ik eveneens toen ik jong was (welliswaar tweemaal zo oud als Jonah Ho) en, net als bij dit jochie, liet de uitvoering te wensen over. Het wordt al gauw een brei van noten zoals de Polonaise Opus 53 in A majeur bijna altijd een onelegant gehamer wordt. Geef mij Rubinstein maar: iedere noot superduidelijk (klik).
Zionist
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

ChaimNimsky schreef: 31 okt 2021 08:46 Geef mij Rubinstein maar: iedere noot superduidelijk (klik).
Idd.
Maar misschien groeit er uit Jonah nog wel eens een tweede Rubinstein.
Wat hij nodig heeft, lijkt me, is een goede leraar.
ChaimNimsky
Superposter

Maria schreef: 31 okt 2021 15:00
ChaimNimsky schreef: 31 okt 2021 08:46 Geef mij Rubinstein maar: iedere noot superduidelijk (klik).
Idd.
Maar misschien groeit er uit Jonah nog wel eens een tweede Rubinstein.
Wat hij nodig heeft, lijkt me, is een goede leraar.
Misschien, maar onwaarschijnlijk. De correcte noten kunnen spelen op jonge leeftijd zegt weinig. De Bach-Busoni die je hebt geplaatst is echter geniaal!
Zionist
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

http://parkjiha.com/
We genieten van het zachte wonder van een zonsopgang of de majesteit van een glorieuze zonsondergang, maar de hele dag door veranderen de kwaliteit en textuur voortdurend, seconde na seconde, op manieren die we zelden registreren. Die schoonheid is de inspiratie voor The Gleam, het derde album van de Koreaanse componist en instrumentalist Park Jiha.
Ze destilleert licht tot geluid, van de eerste flikkering van de ochtend aan de horizon in "At Dawn" tot het moment waarop de volledige duisternis weer valt in "Nightfall Dancer", en legt de essentie ervan vast in noten en stilte.
Zie ook Park Jiha – The Gleam.
Park Jiha is een jonge Koreaanse componiste en multi-instrumentaliste die traditionele Koreaanse klanken weet te combineren met jazz en minimal music, en dat levert fascinerende muziek op die je niet zomaat in een hokje kunt plaatsen.
Ik kan niet al haar muziek waarderen, maar dit springt er wel tussenuit.
Voor mij is deze muziek vol spanning en verrassingen.
.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

ChaimNimsky schreef: 01 nov 2021 00:55 De Bach-Busoni die je hebt geplaatst is echter geniaal!
Het is interessant om op te merken dat deze muziek het resultaat van eeuwen is. De melodie is middeleeuws en dus anoniem, en hier te beluisteren, aangevuld met - hoe bestaat het zou je zeggen, alweer geniaal - een saxofoon! De tekst van de hymne Veni, redemptor gentium is gemaakt door Ambrosius, al vanaf de vierde eeuw is er dus op gezongen, met een melodie op vier zinnen. De oudste middeleeuwse extante muziek (bewaard in een Bedendictijns klooster in Zwitserland) dateert uit de 12e eeuw!

Luther maakte een (aangepaste) Duitse vertaling van deze tekst, en ofwel hijzelf, of Johann Walter paste noodzakelijkerwijs ook de melodie een beetje aan. De grootste verandering was dat de muziek van de vierde zin de herhaling van de eerste werd (ABCA-vorm). Deze muziek werd vanaf 1524 gedrukt en gezongen in protestantse kerken.

Precies 200 jaar later, in 1724, gebruikte Bach deze hymne om er de opening van zijn beroemde kantate van te maken. Deze muziek is geniaal, omdat de melodie van de oeroude hymne volkomen ondergedompeld is in de stijl van een Franse Ouverture, muziek die aan het hof van de zonnekoning gespeeld werd bij zijn binnenkomen. Bach dacht dat dat heel goed past bij de hymne die gezongen wordt tijdens de Advent, waar de triomfantelijke intocht van Jezus in Jeruzalem herdacht wordt. Maar muzikaal gesproken is de verbinding een onmogelijk toeschijnende krachttoer.

In de laatste jaren van zijn leven maakte Bach van 18 koralen, waaronder deze hymne, orgelstukken voor twee manualen (om verschillende klanken te kunnen uitbootsen) en voetenwerk: https://www.youtube.com/watch?v=K2ANMpDoRow

Weer bijna 200 jaar later (vanaf 1916) verschenen verzamelbanden van pianobewerkingen van talloze orgel- en orkeststukken die Bach gemaakt had, waar de geniale Busoni (1866–1924) gedurende wel dertig jaar van zijn leven mee bezig was. Gemaakt op een unieke manier, in een stijl die de indruk geeft dat deze muziek origineel voor piano werd gecomponeerd. Op mij persoonlijk maken deze bewerkingen voor en uitvoeringen op piano een diepere indruk dan de gezongen cantates of het orgelspel. Ik ervaar in deze muziek alsof je tot op de bodem van je ziel komt. Hier een pianist uit Letland die 9 Bach-Busoni koralen speelt.

En hier de technisch allermoeilijkste pianobewerking: Chaconne BWV 1004
Born OK the first time
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gabriel's Oboe van Ennio Morricone: valt zulks wel onder Klassieke Muziek?
Als niet, waar valt het dan wel onder?

De idee van [Klassieke] muziek als universele taal staat me wel aan.
One of Ennio Morricone's most beautiful and famous creations - the simple melody that Father Gabriel plays on his oboe - is first heard in a tense scene that manages several highs and lows in a matter of minutes. If the filmmakers were going to convince us that music could be used to bridge a vast language and cultural gap, it needed to be a sublime melody - and Morricone delivered.

Klassiek of niet? Voor mij veel kijkluistergenot:

Gabriel's Oboe - Ennio Morricone:

Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

De term Klassieke muziek omvat grofweg alle muziek die niet popmuziek, jazzmuziek of volksmuziek is. Wat wel vreemd is: de melodie en het instrument dat in de jungle wordt bespeeld in de tijd waarin de film zich afspeelt. Dat past totaal niet bij die tijd.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
ChaimNimsky
Superposter

HierEnNu schreef: 26 mar 2023 14:16 Gabriel's Oboe van Ennio Morricone: valt zulks wel onder Klassieke Muziek?
Ligt eraan wat je eronder verstaat. Zelf hanteer ik de benaming voornamelijk voor muziek uit de periode van het classicisme (ongeveer van 1730 tot 1830), maar de term "klassieke muziek" is tegenwoordig zo breed dat men er alle kanten mee op kan.
Zionist
Plaats reactie