Buitenaards leven?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Bestaat buitenaards leven?

Zeker niet
0
Geen stemmen
Misschien
6
13%
ik weet het niet
4
8%
waarschijnlijk
24
50%
zeker
9
19%
heb zelf contact gehad.
5
10%

Totaal aantal stemmen: 48

Ali
Banned

Re: Buitenaards leven?

Bericht door Ali »

Michio Kaku: UFOs Are Real - MSNBC Dylan Ratigan Show

Ufo's zijn Echt

Echt wel.

http://www.youtube.com/watch?v=2pw13F7a ... r_embedded

(Dr Michio Kaku is 'n beroemde snaartheoreticus)

http://mkaku.org/
mrBE
Forum fan

Bericht door mrBE »

LordDragon schreef:mrBE
Van de meeste exoplaneten die tot nu gevonden zijn wordt aangenomen dat ze mogelijk leven zoals bacteriën, algen enzomeer kunnen herbergen.
nja goed, ik bedoel dus niet die gasreuzen maar de rotsplaneten, met atmosfeer, water, juiste afstand van hun zon. Wat ik wou zeggen is dat als men over leven praat op deze exoplaneten, men het meestal heeft over eenvoudige levensvormen. Nu zitten we mogelijk met iets dat signalen uitzend, al weet ik nog steeds niet juist welk soort signaal.

MVG, LD.
De bewijslast om dat signaal als afkomstig van een "intelligentie" te bestempelen ligt zeer zéér hoog. Wie SETI een beetje volgt, begrijpt dat het een huzarenstukje is om zo'n signaal te interpreteren. Men moet het processen, duizenden storende factoren elimineren enz. En indien het zich niet gaat herhalen, is het al helemaal onbegonnen werk. De kans dat het om een "fluke" gaat is op dit moment nog vele malen groter dan dat het een werkelijk signaal betreft.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

mrBE
De bewijslast om dat signaal als afkomstig van een "intelligentie" te bestempelen ligt zeer zéér hoog. Wie SETI een beetje volgt, begrijpt dat het een huzarenstukje is om zo'n signaal te interpreteren. Men moet het processen, duizenden storende factoren elimineren enz. En indien het zich niet gaat herhalen, is het al helemaal onbegonnen werk. De kans dat het om een "fluke" gaat is op dit moment nog vele malen groter dan dat het een werkelijk signaal betreft.
Tja, ik beweer ook nergens een zekerheid te hebben ofzo, mare

first, i checked bhathal :wink:
He was former editor of the Singapore Scientist and a Contributing Editor of
ASIA 2000 and has served as President of the Royal Society of New South Wales
and was awarded the 1988 Royal Society Medal for services to science. Also, Dr
Bhathal was awarded the prestigious 1991 C. J. Dennis Award for excellence in
natural history writing.
http://www.seti.org.au/RagbirCV.pdf

De man geeft blijkbaar cursussen over/ivm seti.
Dr. Ragbir Bhathal's courses on "Astronomy and Life in the Universe" are popular among students at the University of Western Sydney Macarthur in Australia, and with the general public. As the foundation chair of the SETI Australia Centre from 1995 to 1998, he spearheaded their 1998 conference on SETI science and society, which attracted 100 participants from 15 countries. He directs an optical SETI observatory at the University. He wrote Australian Astronomers, Profiles, and Searching for ET, and he edited the 2000 issue of Acta Astronautica devoted to SETI. The National Library of Australia has created the Dr. Ragbir Bhathal Collection, which includes his correspondence as well as his papers.
http://ieti.org/who/bhathal.htm

Lijkt me toch een betrouwbare wetenschapper met wat formaat. :)

het signaal zou een laser puls geweest zijn, geen radio signaal.
He said: 'Whenever there’s a clear night, I go up to the observatory and do a run on some of the celestial objects. Looking at one of these objects, we found this signal.

'And you know, I got really excited with it. So next I had to analyse it. We have special software to analyse these signals, because when you look at celestial objects through the equipment we have, you also pick up a lot of noise.'

He went on: 'We found this very sharp signal, sort of a laser lookalike thing which is the sort of thing we’re looking for - a very sharp spike. And that is what we found. So that was the excitement about the whole thing.'

For months after his discovery Dr Bhathal scanned the skies for a second signal to see whether it was just a glitch in his instrumentation but his search came to nothing.
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... -year.html

zitten we natuurlijk met het feit dat het signaal slechts één keer is waargenomen. Dat maakt het wel wat minder spectaculair. We zullen wel verder de kat uit de boom kijken dan :D

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

Ik denk dat de kans dat er ander leven is in het heelal zeer groot is. Er zijn honderden miljarden sterrenstelsels met ieder honderden miljarden sterren (ik heb eens gelezen dat er geschat werd dat er zo'n 10 tot de macht 22 sterren in het heelal zijn - meer dan dat er zandkorrels op alle stranden en woestijnen op aarde bij elkaar). Bovendien hebben we de bouwstenen voor leven zoals we dat hier hebben, waargenomen op plaatsen elders in de melkweg (niet alleen koolstof, zuurstof, stikstof enz. maar zelfs meer complexe organische moleculen).

Maar ik denk ook dat de kans zeer klein is dat leven zich elders heeft ontwikkeld tot meer dan eenvoudige ééncellige organismen. Men denkt dat het leven op aarde al meer dan 3,5 miljard jaar bestaat (het is relatief vroeg ontstaan), maar meercellige levensvormen bestaan pas 0,9 miljard jaar, en complexere wezens zoals dieren en planten pas 0,6 miljard jaar. Dus meer dan 80% van de tijd dat er leven bestaat op aarde bestond het alleen maar uit bacteriën en algen. De stap van eenvoudige ééncellige levensvormen naar iets ingewikkelders was blijkbaar niet gemakkelijk te maken (maar toen het eenmaal gebeurd was, ontwikkelde het leven zich relatief snel). Het zou heel goed mogelijk zijn dat op andere planeten zo'n soort stap nooit gemaakt wordt voordat de ster waar de planeet omheen draait aan zijn einde komt. Dan heb je leuk 6 miljard jaar lang iets wat lijkt op bacteriën en algen gehad en niets meer. (Je kunt je voorstellen dat dat hier op aarde ook had kunnen gebeuren...).

Intelligent leven is denk ik zeer, zeer zeldzaam, en ik denk dat het zeer waarschijnlijk is dat wij in de Melkweg de enige planeet zijn met intelligent leven, ondanks het feit dat de Melkweg zo'n 200 miljard sterren bevat.

Het zou best kunnen dat er elders in het heelal intelligent leven is, maar dat is dan dus zo onvoorstelbaar ver weg (miljoenen of miljarden lichtjaren) dat het voor altijd onmogelijk zal zijn om ermee in contact te komen.

Ik denk dat het uiterst onwaarschijnlijk is dat het SETI project ooit echt iets zal vinden, en dat er hier buitenaardse wezens zouden zijn waar mensen contact mee hebben gehad is zo verschrikkelijk onwaarschijnlijk dat je er rustig vanuit kunt gaan dat mensen die dat beweren de realiteit uit het oog verloren zijn.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Als er echt ooit UFO's zouden zijn geland op aarde, dan is dat het enige geheim wat regeringen verborgen hebben weten te houden... zoiets extreem bijzonders binnen kamers weten te houden gaat niet, dat is uitgesloten.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Het spijt me, ik kon de laatste optie bij de poll gewoon niet weerstaan :)
LordDragon
Bevlogen

samsa

je heb zelf als contact gehad? Explain please :)

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Jasper schreef:Ik Het zou heel goed mogelijk zijn dat op andere planeten zo'n soort stap nooit gemaakt wordt voordat de ster waar de planeet omheen draait aan zijn einde komt.
Het kan ook goed dat op die andere planeet leven aan de lopende band ontstaat, we weten nu eenmaal nog niet wat de voorwaarden precies zijn.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

We weten wel een aantal randvoorwaarden zoals:
* Grootte van de planeet
* Tijdsduur van een dag
* Afstand tot de zon
* Grootte van de zon
* Aanwezigheid van een maan
* Kometenafleider zoals Jupiter
* Aanwezigheid van water
* Aanwezigheid van grondstoffen zoals koolstof

Alleen op basis van deze gegevens moeten er een ontzettend groot aantal planeten zijn wat aan deze voorwaarden voldoet. In ons sterrenstelsel zijn dat er al vele miljoenen. Vermenigvuldig dat met miljarden sterrenstelsels en het is vanzelfsprekend dat het barst van leven in ons heelal, en dan ook intelligent leven. De pest is uiteraard dat we maar één planeet kennen waar intelligent leven is, maar we weten ondertussen wel de randvoorwaarden en dat er nu eenmaal leven is. Het is dan kansberekening om het aantal planeten te schatten waar intelligent leven is. De Nasa heeft dat een keer berekend en ik meen dat het minimum aantal op 50.000 planeten ligt.

Stel dit is waar: Hoe kijk je dan vanuit een Godsdienst hier tegenaan?
Het lijkt me toch niet dat een God een universum heeft geschapen waar slechts op één planeet intelligent leven is; alsof wij dan op aarde kunnen genieten van de sterrenhemel? Dat is complete kolder! We zetten onszelf dan op een voetstuk waar je U tegen zegt... Als er inderdaad 50.000 planeten zijn met intelligent leven, dan mogen we vanuit religieus standpunt ervan uitgaan dat ook daar religies zijn. Gaan we uit van de islam en christendom, dan heeft Jezus een serieus probleem;
50.000 keer verschijnen op een planeet
50.000 keer hetzelfde verhaal afsteken
50.000 keer aan een kruis worden opgehangen
Dat betekent 2 miljoen jaar in touw zijn om proberen mensen te overtuigen! En wat is het resultaat? De meerderheid van de mensen gelooft niet in je... Kun je dan als God en rechterhand tevreden zijn over het resultaat???
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

LordDragon schreef:samsa

je heb zelf als contact gehad? Explain please :)

MVG, LD.
http://www.youtube.com/results?search_q ... recht&aq=2
mrBE
Forum fan

Bericht door mrBE »

Dit is een zeer interessant podcast-interview over dit onderwerp met de natuurkundige Paul Davies. Ook hij zegt het zoals het is: iedere uitspraak over hoe waarschijnlijk, zeldzaam of alomtegenwoordig leven of intelligent leven is, is op dit moment uiteindelijk nog gewoon koffiedik kijken. Er zijn simpelweg te weinig gegevens om met veel overtuiging achter één of ander standpunt te gaan staan.

http://media.nature.com/download/nature ... -03-25.mp3
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

lanier schreef:We weten wel een aantal randvoorwaarden zoals:
* Grootte van de planeet
* Tijdsduur van een dag
* Afstand tot de zon
* Grootte van de zon
* Aanwezigheid van een maan
* Kometenafleider zoals Jupiter
* Aanwezigheid van water
* Aanwezigheid van grondstoffen zoals koolstof

Alleen op basis van deze gegevens moeten er een ontzettend groot aantal planeten zijn wat aan deze voorwaarden voldoet. In ons sterrenstelsel zijn dat er al vele miljoenen. Vermenigvuldig dat met miljarden sterrenstelsels en het is vanzelfsprekend dat het barst van leven in ons heelal, en dan ook intelligent leven. De pest is uiteraard dat we maar één planeet kennen waar intelligent leven is, maar we weten ondertussen wel de randvoorwaarden en dat er nu eenmaal leven is. Het is dan kansberekening om het aantal planeten te schatten waar intelligent leven is. De Nasa heeft dat een keer berekend en ik meen dat het minimum aantal op 50.000 planeten ligt.
Ik dacht meer aan de voorwaarden die een grotere kans van slagen bieden dan hier op aarde.
De kans dat twee bacterien toevallig samensmelten en zo de volgende stap in de evolutie ontketenen zou onder iets gewijzigde omstandigheden misschien eerder regel als uitzondering zijn.
Stel dit is waar: Hoe kijk je dan vanuit een Godsdienst hier tegenaan?
Het lijkt me toch niet dat een God een universum heeft geschapen waar slechts op één planeet intelligent leven is; alsof wij dan op aarde kunnen genieten van de sterrenhemel? Dat is complete kolder! We zetten onszelf dan op een voetstuk waar je U tegen zegt... Als er inderdaad 50.000 planeten zijn met intelligent leven, dan mogen we vanuit religieus standpunt ervan uitgaan dat ook daar religies zijn. Gaan we uit van de islam en christendom, dan heeft Jezus een serieus probleem;
50.000 keer verschijnen op een planeet
50.000 keer hetzelfde verhaal afsteken
50.000 keer aan een kruis worden opgehangen
Dat betekent 2 miljoen jaar in touw zijn om proberen mensen te overtuigen! En wat is het resultaat? De meerderheid van de mensen gelooft niet in je... Kun je dan als God en rechterhand tevreden zijn over het resultaat???
Ik ben er van vertuigd dat de christenen en ook de moslims en joden uitstekend instaat zijn om daar ook weer een draai aan te geven. De kathieke kerk heeft er al een voorschot op genomen.
http://www.catholicnewsagency.com/news/ ... omer_says/
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Jasper schreef:Ik denk dat de kans dat er ander leven is in het heelal zeer groot is..//..Maar ik denk ook dat de kans zeer klein is dat leven zich elders heeft ontwikkeld tot meer dan eenvoudige ééncellige organismen. Men denkt dat het leven op aarde al meer dan 3,5 miljard jaar bestaat (het is relatief vroeg ontstaan), maar meercellige levensvormen bestaan pas 0,9 miljard jaar, en complexere wezens zoals dieren en planten pas 0,6 miljard jaar. Dus meer dan 80% van de tijd dat er leven bestaat op aarde bestond het alleen maar uit bacteriën en algen. De stap van eenvoudige ééncellige levensvormen naar iets ingewikkelders was blijkbaar niet gemakkelijk te maken (maar toen het eenmaal gebeurd was, ontwikkelde het leven zich relatief snel). Het zou heel goed mogelijk zijn dat op andere planeten zo'n soort stap nooit gemaakt wordt voordat de ster waar de planeet omheen draait aan zijn einde komt. Dan heb je leuk 6 miljard jaar lang iets wat lijkt op bacteriën en algen gehad en niets meer. (Je kunt je voorstellen dat dat hier op aarde ook had kunnen gebeuren...)
Alle massa in ons zonnestelsel bestaat uit een mengsel van oorspronkelijke massa en dat van eerste en tweede (en mogelijk zelfs derde) generatie sterren. Vandaar de relatief grote hoeveelheden zwaardere elementen die het leven zoals wij dat kennen mogelijk maken.
De wetenschap is er vrij zeker van dat koolstof als basis van het leven superieur is aan alle andere mogelijke elementen. Daarnaast zijn er ook andere (nog) zwaardere elementen nodig voor leven, en zeker voor hogere levensvormen uitgerust met verhoogde intelligentie.

Met de geschiedenis van leven op aarde als basis voor een algemene kansberekening voor intelligent leven, is het volgende belangrijk :
- het eerste (ééncellig) leven ontwikkelde zich binnen 0,5 miljard jaar
- het duurde 3 miljard jaar tot meercellig leven zich ontwikkelde
- vanaf meercellig leven tot huidige hogere (intelligente) levensvormen minder dan 1 miljard jaar.
Zodra meercellig leven ontstaat gaat het dus erg snel, evolutioneel gezien. Maar is de 3 miljard jaar tussen een- en meercellig leven de norm?

Het is best mogelijk dat in ons of één van de andere honderden miljarden melkwegstelsels reeds veel eerder de benodigde verrijking van gaswolken is ontstaan waaruit zich intelligent leven kon ontwikkelen.
Onze zon is rond de 4,5 miljard jaar oud, en gaat nog wel een paar miljard jaar mee. Voor de voor leven benodigde andere zonnen geldt het zelfde, dus daarvan zijn er reeds velen die minstens 4,5 miljard jaar oud zijn, en velen die tussen de 4,5 en 6,5 miljard jaar oud zijn.

De kans dat hoger en intelligent leven elders is ontstaan is in feite veel hoger dan Jasper verwacht. Het wordt tijd dat de mens nu toch echt een keer van de godsdienstig veronderstelde positie afstapt dat onze positie en ontwikkeling een unieke is, maar dat wij hoogstwaarschijnlijk "één onder velen" zijn.

Ook al is er geen reden om er vanuit te gaan dat intelligent leven onwaarschijnlijk is, moet wel worden gezegd dat wij geen enkel onderbouwd idee hebben over wat de werkelijke situatie in dat opzicht is.
Wel is het aannemelijk dat wij - zo het bestaat - ander intelligent leven ver van ons vandaan moeten zoeken. Hoogst waarschijnlijk in andere ver van ons verwijderde melkwegstelsels. Contact is daarom hoogst onwaarschijnlijk.
Maar beter ook omdat er geen redenen zijn om aan te nemen dat ander intelligent leven zich minder agressief en minder bloeddorstig gedraagt dan de mens.

:)
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Ali
Banned

Bericht door Ali »

sarnian schreef: Wel is het aannemelijk dat wij - zo het bestaat - ander intelligent leven ver van ons vandaan moeten zoeken. Hoogst waarschijnlijk in andere ver van ons verwijderde melkwegstelsels. Contact is daarom hoogst onwaarschijnlijk.
Maar beter ook omdat er geen redenen zijn om aan te nemen dat ander intelligent leven zich minder agressief en minder bloeddorstig gedraagt dan de mens.

:)
Hoho, niet te snel. Leven wat in staat is ons, ondanks de enorme afstandsbarriëre toch te bezoeken, moet per definitie een enorme voorsprong in ontwikkeling hebben. Het is daarom waarschijnlijker dat deze aliëns ook een hogere beschaving en ethica hebben ontwikkeld.

Zoals wij hier in Nederland bijvoorbeeld de aanleg van een weg kunnen blokkeren omdat dat tegen de belangen van een of ander bedreigd kevertje in gaat. Nog maar een krappe vijftig jaar geleden zou dat volslagen ondenkbaar zijn geweest.
LordDragon
Bevlogen

ali
Hoho, niet te snel. Leven wat in staat is ons, ondanks de enorme afstandsbarriëre toch te bezoeken, moet per definitie een enorme voorsprong in ontwikkeling hebben. Het is daarom waarschijnlijker dat deze aliëns ook een hogere beschaving en ethica hebben ontwikkeld.
zoals the Predator? :D Je begaat de vergissing om met intermenselijke redeneringen over aliens te redeneren. Niks zegt dat aliens denken zoals wij.

MVG, LD.
Plaats reactie