sharia binnenkort ook in Nederland?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Re: sharia binnenkort ook in Nederland?

Bericht door The Prophet »

Het is voor mij heel simpel. Als moslims onderling wat willen afspreken en bemiddelen, dat moeten ze dat vooral zelf weten. Tenminste, zolang niemand gedwongen word en zolang de weg naar de rechter open blijft. Dus geen bindende bemiddeling en geen vervanging van officiele rechtspraak.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Mahalingam
Ervaren pen

Bericht door Mahalingam »

Islam en geen dwang. Lijkt mij lastig. Hun heilige boek is in de gebiedende wijs geschreven.
Als er voorgesteld wordt: 'zullen we naar een sharia tribunaal gaan?' dan zal een Moslim die dat geen goed voorstel vind al snel te horen krijgen dat er iets mankeert aan zijn Moslim-zijn.
Ik lees net wat er in Aarhus (Denemarken) gebeurt in de no-go wijken.
http://stiften.dk/article/20100826/AAS/708269938/1003
Voor criminele zaken gaan de bewoners niet meer naar de politie maar naar hun lokale Maffia van Allah baas die dan met wat 'wijze mannen' recht spreekt.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt zal zijn hoofd moeten missen.
siger

Bericht door siger »

siger schreef:Ik weet ook niet of iemand beweert dat er shariarechtbanken in Nederland zijn. We weten wat er in Westerse landen gebeurt, met name in G.-B., Canada, Spanje... en de topic gaat over het risico dat hetzelfde ook in Nederland gebeurt of zal gebeuren. Een voorbeeldje:
http://www.timesonline.co.uk/tol/commen ... 749183.ece :
In each case, the women subsequently withdrew the complaints they had lodged with the police and the police stopped their investigations. Siddiqi said that in the domestic violence cases, the advantage was that marriages were saved and couples given a second chance.
Ik vind het nogal pijnlijk met mensen van gedachten te moeten wisselen die altijd scheldwoorden klaar hebben maar verder minder medemenselijk gevoel lijken te bezitten dan een platte kei.

Wat hierboven dus als voorbeeldje wordt aangehaald:
- een moslimvrouw legt een klacht neer bij de politie voor mishandeling door haar echtgenoot.
- de politie geeft haar over aan de imam.
- de imam geeft haar terug aan haar echtgenoot.

Niet een keer, maar acht keer.

Uit A GUIDE TO SHARIAH LAW AND ISLAMIST IDEOLOGY IN WESTERN EUROPE 2007-2009
BY THE CENTRE FOR ISLAMIC PLURALISM
http://www.hudson-ny.org/817/shariah-la ... ern-europe
Al-Alawi ascribed the complicity by the imams in crimes against women to fear of losing their paid positions in mosques if they brought the topic before the community and public.
Al-Alawi declared that an inquiry by CIP into domestic abuse disclosed incidents of sexual coercion, as well as attacks with burning cigarettes and belts by husbands who believe they have religious authority to brutalise women. Data would be drawn from interviews with dozens of female Muslim victims as well as social workers in Muslim enclaves across northern England – including in Bradford, Manchester, Leeds and Birmingham. Al-Alawi noted documented complaints about imams who refused to act in such cases....
Voeg hierbij een voorval uit Malaga enkele jaren geleden, waar een imam veroordeeld werd tot gevangenisstraf omdat hij een boekje had geschreven waarin hij het slaan van echgenotes verdedigde op basis van de islam (koran, sharia.) Men moest hem vrijgelaten na massaal straatprotest, dus niet na het protest van een kleine groep islamisten.

Hallo, mensen roep ik in een holle ton?
Kom niet meer met mensenrechten aanschuren als je niet inziet wat hier mis is.
Alfa

Bericht door Alfa »

Ik ben ook beslist tegen invoering van shariarechtbanken. In mijn werk zie ik teveel islamitische vrouwen, die bont en blauw geslagen zijn en vervolgens zelfs met hun familie moeten breken om van hun ongewenste man af te kunnen komen (als dat al lukt). Er is zoveel druk binnen families om toch maar de wens van de familie na te komen en dus gehuwd te bliven, ook al ben je als vrouw dood en doodongelukkig in zo'n huwelijk, dat ik bang ben dat een shariarechtbank veel te veel macht gaat krijgen. De familie zal toch trachten de zaak aan die rechtbank voor te leggen. Mannen mogen heel gemakkelijk scheiden, vrouwen amper. Het heeft bovendien ook veel met "eer" te maken. Als je als vader aan een arm familielid beloofd hebt die naar Nederland te halen door je zoon of dochter uit te huwelijken, kan je daar niet zonder gezichtsverlies onderuit. Een vader (en dus ook ook moeder) zal dan alles in het geweer brengen om dat gezichtsverlies maar te voorkomen. Een shariarechtbank biedt dan uitkomst. Scheidingen worden niet snel uitgesproken.

Niet voor niets is er een scheiding der machten. Kerk, bestuur en rechterlijke macht horen niet met elkaar vermengd te worden.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Siger schreef:Ik heb me elders veel moeite getroost om een duidelijk beeld van sharia te scheppen. Het is niet allemaal hetzelfde. e-Court bijvoorbeeld werkt niet met eigen waarden/normen/wetten, is niet irreëel, oefent geen sociale druk/controle uit, en voorziet geen lijfstraffen of verminking.
En ik heb de moeite genomen dat allemaal na te lopen en nog meer ook.
Waar het steeds om blijft draaien is dat de door jou geëtaleerde voorbeelden geen werkelijkheid moeten worden in Nederland.
Het e-Court-model gebruik je nu dus erg grappig:
Als de sharia-arbitrage in nederland zich zou gedragen volgens het e-Court model, dan zou het volgens jouw denken in orde zijn.
De reden dat ik dat model opbracht is juist dat een hard sharia-streven dat zich in dat model zou presenteren zware argwaan verdient.

Nog even en we hebben aan rolwisseling gedaan :wink:

@F001
Wie wacht op keihard bewijs zit compleet op de juridische toer om van de struisvogeltechniek maar te zwijgen.
Voor die tijd is alertheid geboden. Zelfs de regering heeft dat beseft door een studie te regelen zonder op bewijs te wachten.

De vraag is of de regering alert genoeg is en of er duidelijk genoeg wordt vervolgd en of de studie regelmatig voldoende wordt bijgewerkt.

Alleen maar met kreten komen die binnen het Grootste Gemene Vooroordeel (GGV) vallen is zinloos.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
siger

Bericht door siger »

heeck schreef:Waar het steeds om blijft draaien is dat de door jou geëtaleerde voorbeelden geen werkelijkheid moeten worden in Nederland.
De sharia is dagelijkse praktijk in moslimmiddens, in alle landen. Er zijn verschillen, maar elke varieteit is in strijd met elementaire mensenrechten. Het eerste drama is dat onze overheden niet optreden tegen zulke praktijken, en ze zo militante moslims de pap in de mond geven om meer te eisen.

In Westerse landen wordt druk uitgeoefend om instanties te doen erkennen die de sharia (hetzij door sociaal/morele druk, hetzij gesteund door onze overheid) uitoefenen. In Nederland heeft Dhr. Donner zich hierover "versproken". De islam zwemt in de openingen die zijn overgebleven toen onder christelijke druk de secularisering van de overheid niet voltooid werd. Daar is het nu de hoogste tijd voor.

Het met de voeten treden van mensenrechten is atijd eerst ver-van-mijn-bed, maar raakt op de duur iedereen.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Siger,
Even inzoomen, zonder te zeuren over wat je overslaat:
siger schreef:
heeck schreef:Waar het steeds om blijft draaien is dat de door jou geëtaleerde voorbeelden geen werkelijkheid moeten worden in Nederland.
1) De sharia is dagelijkse praktijk in moslimmiddens, in alle landen. Er zijn verschillen, maar elke varieteit is in strijd met elementaire mensenrechten.
2)Het eerste drama is dat onze overheden niet optreden tegen zulke praktijken, en ze zo militante moslims de pap in de mond geven om meer te eisen.

3)In Westerse landen wordt druk uitgeoefend om instanties te doen erkennen die de sharia (hetzij door sociaal/morele druk, hetzij gesteund door onze overheid) uitoefenen.
4)In Nederland heeft Dhr. Donner zich hierover "versproken".
5)De islam zwemt in de openingen die zijn overgebleven toen onder christelijke druk de secularisering van de overheid niet voltooid werd.
6)Daar is het nu de hoogste tijd voor.

7)Het met de voeten treden van mensenrechten is atijd eerst ver-van-mijn-bed, maar raakt op de duur iedereen.
Eerst zal ik je eren omdat je mij aan het natrekken en -lezen over sharia-rechtbanken en -rechters hebt gekregen.
Dat heeft gevolgen:

ad 1)
Is het echt waar dat IEDERE variant in strijd etc.
En dan gaat het me niet om logische spijkers op laag water,
maar is dat echt voldoende sluitend? Voorbeeld met de "aardigste" sharia-situaties graag.
ad 2)
Ik neem "onze" als BE+NL.
Als je wilt dat overheden tegen iedere vorm van sharia-arbitrage zouden moeten optreden heb je altijd gelijk.
Dat is te weinig van het goede. Duidelijker uiteen rafelen svp voor de BE en/of NLsituatie met bijvoorbeeld e_court model als voorbeeld.
ad 3)
Graag wat ecplicieter en man en paard als het kan.
ad 4)
Die verspreking van Donner heb ik gemist. Hoe luidde die? Niemand reageerde ergens?
ad 6)
Die neem ik zonder verder bewijs aan, want dat is een zeer algemeen marketing & terittoriumprincipe.
ad 7)
Heb ik al onderschreven. En zelfs op afstand houden of zelfs indirect profiteren van zulke toestanden is het veroordelen waard.

Roeland
Mahalingam
Ervaren pen

Bericht door Mahalingam »

Waarom laten mensen zich toch niet overtuigen door deskundigen.
Zoals deze:
Afbeelding
Maurits Berger, hoogleraar te Leiden in Arabische zaken.
"De sharia en het Nederlands recht zijn voor meer dan 95% aan elkaar gelijk".
http://hoeiboei.blogspot.com/2009/06/wa ... erger.html
Nog een wijze raad van hem:
'De islam helpt ons niet het gedrag van moslims te verklaren.'
Maar wat dan wel?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt zal zijn hoofd moeten missen.
siger

Bericht door siger »

Mahalingam schreef:Waarom laten mensen zich toch niet overtuigen door deskundigen.
Zoals deze:
Afbeelding
Maurits Berger, hoogleraar te Leiden in Arabische zaken.
"De sharia en het Nederlands recht zijn voor meer dan 95% aan elkaar gelijk".
http://hoeiboei.blogspot.com/2009/06/wa ... erger.html
Nog een wijze raad van hem:
'De islam helpt ons niet het gedrag van moslims te verklaren.'
Maar wat dan wel?
Dat is toch de man die zich tot de islam bekeerd heeft, of vergis ik me?
F001
Banned

Bericht door F001 »

Goed, ik lees nog steeds nergens een juridisch voorbeeld dat Sharia-rechtbanken in tegenspraak zijn met onze nederlandse wetgeving. Deze twee staan nergens met elkaar in contradictie. Ik lees een hoop verhaaltjes en dito eigen belevingen, maar dat is niet genoeg. Religieuze bemiddeling volgens religieuze wetten is bij nederlandse wet helemaal niet verboden. De joodse Thora kent idem zijn mozaïstische wetten (tien geboden) en ondermijnt evenmin de nederlandse rechtgang.

Voer de discussie gewoon eerlijk en op inhoud. Dat gegeven mis ik vaak bij islamofoben. Ze creëeren een eigen werkelijkheid die vaak niet overeenkomt met de samenleving van vandaag. De zgn. k.t-marokkaantjes kun je allesbehalve rangschikken onder de noemer fanatieke gelovigen, omdat ze veelal alles doen wat Allah hen heeft verboden. Dus die vergelijking gaat al niet op. Het gros van jonge moslims in Nederland bezoekt minder vaak een moskee dan de oudere generatie. Je ziet dus eenzelfde tendens optreden als bij jonge katholieken en protestanten uit de jaren zestig. Wat je wel ziet is een hang naar een eigen roots of identiteit bij jonge moslims. (denk aan kledingkeuze, etc.) Dan speelt geloof wel weer een rol. Maar dat schaar ik niet onder de noemer van extremisme.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

F001 schreef:Goed, ik lees nog steeds nergens een juridisch voorbeeld dat Sharia-rechtbanken in tegenspraak zijn met onze nederlandse wetgeving. Deze twee staan nergens met elkaar in contradictie.
.... zegt deze "deskundige".

Er is hier op dit forum al meerdere malen gemeld dat het islamitisch erfrecht in strijd is met de Nederlandse wetgeving. Dit islamitisch erfrecht is bovendien vrouw-discriminerend.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

F001 schreef:Goed, ik lees nog steeds nergens een juridisch voorbeeld dat Sharia-rechtbanken in tegenspraak zijn met onze nederlandse wetgeving. Deze twee staan nergens met elkaar in contradictie.
als je een appel steelt van de honger hak ik je hand af? Zeer belgisch - nederlands hoor.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
siger

Bericht door siger »

F001 schreef:Goed, ik lees nog steeds nergens een juridisch voorbeeld dat Sharia-rechtbanken in tegenspraak zijn met onze nederlandse wetgeving. Deze twee staan nergens met elkaar in contradictie. Ik lees een hoop verhaaltjes en dito eigen belevingen, maar dat is niet genoeg. Religieuze bemiddeling volgens religieuze wetten is bij nederlandse wet helemaal niet verboden. De joodse Thora kent idem zijn mozaïstische wetten (tien geboden) en ondermijnt evenmin de nederlandse rechtgang.

Voer de discussie gewoon eerlijk en op inhoud. Dat gegeven mis ik vaak bij islamofoben. Ze creëeren een eigen werkelijkheid die vaak niet overeenkomt met de samenleving van vandaag. De zgn. k.t-marokkaantjes kun je allesbehalve rangschikken onder de noemer fanatieke gelovigen, omdat ze veelal alles doen wat Allah hen heeft verboden. Dus die vergelijking gaat al niet op. Het gros van jonge moslims in Nederland bezoekt minder vaak een moskee dan de oudere generatie. Je ziet dus eenzelfde tendens optreden als bij jonge katholieken en protestanten uit de jaren zestig. Wat je wel ziet is een hang naar een eigen roots of identiteit bij jonge moslims. (denk aan kledingkeuze, etc.) Dan speelt geloof wel weer een rol. Maar dat schaar ik niet onder de noemer van extremisme.
Beste,

waarom zit je op een forum als je enkel je eigen posts leest en herhaalt?
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Mahalingam schreef:Waarom laten mensen zich toch niet overtuigen door deskundigen.
Omdat ik al die hun uitlatingen alleen gebruik om mijn eigen oordeel bij elkaar te sprokkelen.
Reden:
Niemand is zo goed in het befoefelen van iemand als een deskundige.
Daarom kost het vormen van een beetje onafhankelijke mening onmiddellijk veel tijd.
Anders lul je of mee met het GrootsteGemeneVoordeel of hang je aan de lippen van de door jou op basis van onkunde verkozen expert of verlaat je je op wat algemene regels die op de werkelijkheid losgelaten geen fluit blijken voor te stellen.

Je verwijzing bleek wel vertakkingen op te leveren naar veel meer dat het lezen waard is (los van tegen of voor zijn).
Roeland
roodborstje

Bericht door roodborstje »

Alle mensen zijn voor de wet gelijk,joden,christenen hebben zo hun religieuze "rechtbanken",het spreekt dus vanzelf dat moslims zulks ook mogen bedrijven.
Bovendien bestaan er veel verschillende vormen van sharia,de één spreekt doodstraffen uit als ware het een slachtbank,volgens mij weten talibanachtigen daar wel raad mee,de andere shariarechtbank gaat over geschillen als een schadevergoeding van de tandarts die een verkeerde kies getrokken heeft,ik denk dan aan de palestijnse vorm van sharia.Welke vorm men hier beoogt is allerminst duidelijk,dat zou eerst helder moeten zijn.
Uiteraard gaan we op ons grondgebied niet toestaan dat er ééntje opgehangen wordt,zolang er niets onwettigs plaatsvindt mag de sharia volgens mij gewoon,we gaan niet angstig,discriminatoir en benepen doen.
Laatst gewijzigd door roodborstje op 27 aug 2010 21:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie