Devious schreef:Als God in de genen zit, waarom geloven zoveel mensen dan niet in een god?
Als agressie in de genen zit, waarom zijn dan zoveel mensen vredelievend? Als voortplanting in de genen zit, waarom zijn dan zoveel mensen kinderloos? Enzovoort, en zo verder. Als je zo doorredeneert, ontken je de hele materialistische wereldbeschouwing inclusief de wetenschap en de genetica.
Het feit dat iets 'in onze genen zit' wil niet zeggen dat we er willoos slachtoffer van zijn, of dat die kenmerken bij elk exemplaar van de soort altijd en op identieke wijze tot expressie komen. Dawkins schrijft daar in
The Selfish Gene behartenswaardige dingen over: dat mensen 'overlevingsapparaten' zijn voor hun genen betekent volgens hem niet dat ze aan hun 'zelfzuchtige replicatoren' zijn uitgeleverd, ze kunnen er wellicht zelfs de baas over worden.
Devious schreef:Waarom vind je dezelfde 'hardnekkigheid' bij aanhangers van godloze theorieën? En we hebben hier verdedigers gehad van pedofilie, tot en met racistische stormfronters, holocaustontkenners, Rulofianen, besnijdenisfetishisten, heksen, homeopaten, en allemaal zijn ze hardnekkig in het verdedigen van hun theorieën, waanideeën, verslavingen en obsessies. Er is helemaal niet iets speciaals aan de hand met het geloof in goden.
Jawel, het geloof in goden is veel wijder verspreid en heeft een veel langere voorgeschiedenis en grotere maatschappelijke invloed dan die andere denkbeelden. Of kun jij me een organisatie aanwijzen van twee miljard pedofielen, gelijk de Katholieke Kerk? Een beschavingskring van meer dan een miljard homeopathen verspreid over tientallen landen, gelijk de islamitische? [Ik moet er niet aan denken trouwens, maar dat terzijde]
Devious schreef:Voor de zoveelste keer[/b][/u], ik heb niet gesproken van intelligentie alleen.
Nee, maar je noemde intelligentie 'de grondslag'. Jij kent aan die term waarschijnlijk andere betekenis toe dan ik. Zo ontstaan de misverstanden. Geen ramp, dunkt me, mits je misverstanden maar uitpraat.
Devious schreef:De mens in zijn totaliteit zal waarschijnlijk altijd, of in ieder geval gedeeltelijk, naar het irrationele worden gedreven. Dat kunnen godsdiensten zijn, maar ook andere vormen van bijgeloof.
Als de mensheid voor die 'drift naar het irrationele' geen enkele aanleg heeft, waarom is die drift er dan volgens jou? Kun je me dat uitleggen voordat we weer een misverstand krijgen? Zoals ik dit nu lees, lijkt het veel op mijn eigen constatering dat de mens kennelijk een aanleg heeft die hem ertoe brengt irrationeel te denken. Alleen maak ik dan een uitzondering voor een bijzonder soort irrationaliteit, namelijk het toekennen van menselijke vermogens (wil, intelligentie, creativiteit) aan een bovennatuurlijk wezen.