Artikel 'Wat is een vrijdenker?' (Dan Barker).

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Vuurtje
Forum fan
Berichten: 312
Lid geworden op: 21 jul 2006 17:10

Bericht door Vuurtje »

Rereformed schreef: Beste Vuurtje, indien mijn schrijfstijl je niet aanstaat, dan zij het zo. Je kwam steeds niet verder dan het eerste woord of frase waarmee ik begon. Er zijn er wel meer die het Fins niet machtig zijn en op de vlucht slaan. Misschien moet je dan maar met iemand anders aan de praat.
Beste Rereformed,

Deze eersten woorden en frasen waren enkel bedoeld om aan te geven dat ik vind dat je te stellig claimt wat niet te bewijzen valt. Ik heb echter meer geschreven dan dat, want ik zou het jammer vinden als je je terug zou trekken :wink:

Groet,
Vuurtje
DeLeek
Forum fan
Berichten: 212
Lid geworden op: 07 jul 2008 14:32

Bericht door DeLeek »

wahlers schreef: Jij nuanceert ook de baby moorden. Volgens jouw was dit alleen in Bethelehem en omstreken. En je beweerd bovendien dat het nauwelijks opgevallen zal zijn. Maar waarom vluchtte Jozef en Maria dan met jezus naar Egypte? Wat was de noodzaak hiervan? Tiberias, Beer Sheva, Jerusalrm, Nazareth en vele andere plaatsen zou dan veel logischer geweest zijn. En dan nog, nergens is er iets opgetekend van het besluit van deze baby moord? Hoe wisten die lokale historici in die tijd dan dat de 'enige tientallen' baby moorden een verband hadden met de geboorte van een messias? Welke messias eigenlijk? Er schijnen er meer geweest te zijn in die tijd? En dan nog, de opdracht van deze moorden werd nog steeds door het romeinse gezag uitgevaardigd. Als het romeinse gezag dit zo belangrijk vond waarom dan hebben ze zich beperkt tot 'enige tientallen' babies in of rond Bethelehem....oh ja!...waar het op dat moment toevallig vergeven was van de mensen vanwege een volkstelling. Immers, Jozef kon met zijn hoogzwangere Maria konden immers geen plaats vinden in welke herberg, pension, bedoeïentent of welk menselijk onderkomen dan ook.
Heel veel terechte vragen. En uiteraard heb ik daar niet allemaal antwoorden op. Ik heb ook helemaal net de behoefte om dit uitgebreid te gaan verdedigen. Ik vraag me zelf namelijk ook af, of het hier wel om historische gegevens gaat. Ik kan het goed begrijpen als mensen vraagtekens zetten bij dit verhaal. Ik wil het verhaal ook niet zomaar als quatsch aan de kant zetten.
Jij zegt dat de door jou gerefereerde Josephus absoluut geen gelovige in jesus was. Fijn!
Maar wie was hij dan wel? Hoe komt men aan zijn naam? Hij weet men dit zo zeker? Waar zijn zijn authentieke geschriften? Hoe weet men dat dit zijn authentieke geschriften zijn?
Bedenk, nogmaals, bijzondere beweringen vergen bijzonder bewijs.
En jouw bewijs is, op z'n zachts gezegd, nogal mager.
Begin eens hier (een referentie):
http://ccat.sas.upenn.edu/~humm/Topics/ ... ephus.html
Josephus noemt zijn eigen naam in zijn geschriften. Deze kun je bijvoorbeeld hier vinden. Wat is mijn bijzondere bewering met betrekking tot Josephus dan?
Jij beweerde dat Josephus geen jesus-gelovige was. Dat is een begin. Maar niet het einde! Ik weet van bepaalde historische veldslagen dat de onderworpenen een goddelijke adoratie hadden voor hun overheerser en in woord en geschrift deze goddelijke adoratie ook uitte. Hoewel ik deze verhalen nu niet onmiddelijk bij naam kan noemen (ik hou het niet bij, mijn algemene interesse ligt meer bij andere onderwerpen).
Ook bij dit soort devoties, waarbij tegenstanders 'ogenschijnlijk' de goddelijkheid van hun veroveraar onderkende durf ik te twijfelen aan het waarheidsgehalte van dit neergeschreven feit.
Ik denk helemaal niet dat Josephus Jezus adoreerde. Zijn uitspraak dat Jezus de Christus was, is mijns inziens helemaal geen belijdenis.
En ja! Natuurlijk eis ik buitengewoon bewijs! Dat je dit afwimpelt als onredelijk is een uitermate zwak excuus.
Dan heb je me waarschijnlijk niet begrepen. Voor bovennatuurlijke gebeurtenissen valt per definitie geen wetenschappelijk bewijs te leveren. Daar hebben we de wetenschap niet voor. Als een gebeurtenis in het verleden daadwerkelijk het gevolg is van iets bovennatuurlijks, dan zullen we dat niet kunnen reproduceren. Iemand met enige dosis scepsis zal nooit overtuigd raken van zo'n gebeurtenis. Het is altijd makkelijker om te zeggen dat een of andere ooggetuige zich wel vergist zal hebben, dan dat je erkent dat er iets bovennatuurlijks is gebeurt.
Er zijn veel mensen, mensen die elkaar niet kennen, die UFO's hebben gezien. Maar waren dit ook wel UFO's? Jesus en UFO's zijn niet te vergelijken zeg je? Prima! Maar jesus gave voor buitengewone genezingen zijn wel te vergelijken met Jomanda's buitengewone genezingen. Deze laatste zijn recenter, beter en veelvuldiger gedocumenteerd dan je jesus buitengewone genezingen. Maar is het 'bewijs' voor Jomanda's buitengewone genezingen afdoende? Nee! Natuurlijk niet! Waarom dan zou ik zo'n uitermate zwak 'bewijs' zoals door jou gepresenteerd accepteren.? Bewijs waarvan de authenticiteit nauwelijks tot niet te controleren valt en waarvan het waarheidsgehalte van de inhoud twijfelachtig is.
Je moet het alleen accepteren als je op zoek bent naar de zin van het bestaan waar wij allemaal mee te maken hebben. Existentiele vragen dus. Als je niet wilt geloven, zul je inderdaad niet overtuigd worden (hoewel daar misschien wel tegenvoorbeelden van te vinden zijn). Maar dat geldt eigenlijk voor elke levensbeschouwing.
Ik ben wel overtuigd van het bestaan van Alexander, een persoon die lang voor jesus leefde. Eenvoudig omdat hiervan zowel in geschrift als cultuur wel veel bewijs voor is.
Welke geschriften heb je het dan over? En je hebt hopelijk wel door dat die geschriften net zo goed oude stoffige documenten zijn, zoals je hieronder zegt? Heb je die vergeleken met de documenten over Jezus?
DeLeek, je hebt nog steeds geen bewijs geleverd die zelfs maar overwogen kan worden om als bewijs bekeken te worden. Mijn simpel verzoek is heel reëel, maar natuurlijk erg frusterend voor jou omdat je in de boeken en op het internet geen enkel bewijs kan vinden dan behalve vage namen van vage niet nader aangeduidde documenten zoals deze ene Josephus.
En wie weet, misschien is er iets meer bekend van Josephus! Onthoud mij deze informatie vooral niet! Veel succea bij het opzoeken en achterhalen van deze informatie!
Het heeft op dit moment ook nog geen zin om bewijs te gaan leveren, omdat je bepaalde basisaannames niet wilt maken. Als je accepteert dat bijvoorbeeld de brief aan de Korinthiers van Paulus in de jaren 50 is geschreven, dan kun je daarin lezen over Paulus en de opgestane Christus, die aan velen is verschenen. Dat gaat dan om getuigenissen van kort na het jaar 30.
Gebruikersavatar
Kochimodo
Bevlogen
Berichten: 2177
Lid geworden op: 14 feb 2008 14:41

Bericht door Kochimodo »

Vuurtje schreef: (..) Daarnaast zorgt de liefde voor het leven ervoor dat de christen strijd tegen abortus en euthanasie.(..)
Ik kan mij niet herinneren ooit een christen te hebben gesproken of ergens horen zeggen dat hij/zij tegen abortus en euthanasie is. Het door mij meest opgevangen argument is dat het God is die als enige mag beschikken over leven en dood. Daarnaast is het volgens mij zo dat men abortus en euthanasie classificeert als moord en dus een overtreding van één van de Tien Geboden.
Het leven door God gegeven is veel waard.
Ik ben een geloofsafvallige en deel dit standpunt in het geheel niet (meer) en kan hier dus niets mee.
Het is een atheïst die zijn eigen wil belangrijker vindt dan het leven/het (er) zijn.
Dit geldt niet voor mij. Wel vind ik het belangrijk dat ik zelf kan en mag beslissen over mijn leven/ mijn bestaan. Ik wens geen goddelijke regels meer opgelegd te krijgen. Uiteraard respecteer ik wel de wetten en regels die in dit land zijn vastgesteld van overheidswege en goedgekeurd door de Eerste -en Tweede Kamer.
Je vraag waar in het nieuwe testament wordt gesproken van het genieten van het leven snap ik niet. Is het omdat je beseft dat het oude testament er vol mee staat? Wil je er iets mee aangeven?
Ik ben het met je eens dat in Prediker genieten van het leven wordt genoemd. Mijns inziens is dat in het NT niet expliciet genoemd. Daarin draait het voornamelijk op een dienaar cvan Christus Jezus te zijn met hart, ziel, geest en lichaam. Als het ware jezelf in Christus verliezen en hem geheel na te volgen. Wat zegt immers Paulus in de Galatenbrief?

" Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven."

Ik heb Jezus niet kunnen betrappen in de 4 evangelieen dat hij een levensgenieter was. Ook je eigenidentiteit opgeven en Christus door zijn Geest in je laten leven geldt voor mij niet als het genieten van het leven.

Waarom zijn christenen volgens jou de zwakken?
En waarom zijn de anderen de sterken?
Ik beschouw mijzelf nu sterker als atheist dan toen ik nog christen was. Vroeger stelde ik mij afhankelijk op naar God toe. Zijn regels hadden absolute geldingskracht. Ik moest mijzelf steeds vernederen voor Gods aangezicht, wanneer ik één van zijn talloze ge- en verboden weer eens had overtreden. Ik was gedoemd om slaaf van de zonde te zijn en alleen geloof in Christus Jezus en Gods woord kon mij zogenaamd vrij maken. Nu ik niet meer geloof ben ik ook geen slaaf van de zonde meer, simpelweg omdat ik het hele zondeverhaal naar het rijk de fabelen heb durven verwijzen. Ik doe soms stomme dingen en neem daar zelf alle verantwoording voor en alle consequenties zijn voor mijn eigen rekening. Rereformed's onderschrift vind ik dan ook heel sterk, zeker in dit verband. Born OK the first time. Niet in zonde geboren, niet haast automatisch verdoemd tenzij ik ene Jezus als Redder en Verlosser aanvaard. Neen! Ik ben vrij geboren en uiterard heb ik enkele akelige karaktertrekjes, maar ook genoeg goede. Ik mag nu tenminste trots op mijzelf zijn en hoef niet meer als slaaf van ene God en Jezus meer te leven. Zo omschrijft Jezus toch de godgelover in enkele gelijkenissen? Als slaven die hun meester volkomen trouw en slaafs moeten dienen.

Het christelijk geloof roept niet zozeer op tot nederigheid en dienen, maar streeft hier zelf naar. Ik hou het dus op een wil niét tot macht.
In de antichrist beschrijft Nietzsche de rol van de priester. Aangezien je Nietzsche gelezen hebt, hoef ik dat niet meer uit te leggen. Ik kan volstaan met dat het een eye-opener was en ik het er volledig mee eens ben. M.i. bevetigt vooral de RKK Nietzsches uiteenzetting over 'de priester'. Ook ben ik zelf lid geweest van een kerk waar voortdureend machtsspelltjes werden gespeeld.

Nogmaals: Nederig worden is zover ik de bijbel begrijp geen doel op zich, het gaat er hierbij om je niet te groot te voelen om te dienen. Ook als christen zul je trots zijn, alleen het zal uiteraard vooral op je God zijn. God stelt je in staat om te leven, te denken en te genieten
Nederigheid wordt in de bijbel zeker als deugd aangemerkt een zelfs een deugd die nastreving verdient. Wat te denken van deze alleszeggende tekst:

"Evenzo gij, jongeren, onderwerpt u aan de oudsten. Omgordt u allen jegens elkander met nederigheid, want God wederstaat de hoogmoedigen, maar de nederigen geeft Hij genade. Vernedert u dan onder de machtige hand Gods, opdat Hij u verhoge te zijner tijd."

Meer hoef ik denk ik niet te zeggen.
Niets nieuws onder de zon. Zo gaat ook de bijbel uit van het ontplooien van een mens. Een christen wordt dan ook gezien als een leerling. Hij groeit in zijn leven (geholpen door de Heilige Geest) in kennis, in liefde, blijdschap (Nieuwe Testament), vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
Dit noem ik geen ontplooing, maar het slaafs voldoen om een mens te worden zoals God wil dat een mens moet zijn. Dit ervaar ik geenszins al vrijheid tot zelfontplooing.
De bijbel is geschreven door een heleboel christelijke schrijvers, en de inspirator ervan is Nietzschespecialist.
Beweer je hier nou dat de heilige Geest die de vermeende inspirator van de bijbel is een Nietzschespecialist is? Vertel!
Maar dit gaat ons niet verder brengen, want Nietzsche is al overleden. In ieder geval blijkt uit zijn schrijven dat hij veel van de bijbel niet begreep.
Ik heb alleen de antichrist van Nietzsche gelezen en vind dat hij de bijbel juist uitstekend begrijpt! Hoofdstuk na hoofdstuk heb ik met stijgende bewondering zijn analyse gelezen.
Ik heb bestudeert hoezeer ik slaaf was, toen ik 'genoot' van het leven zonder God. Het is een hele diepe waarheid.
Dan ben ik eigenlijk wel heel benieuwd hoe en waaraan je je tijd besteed hebt toe je 'zonder God' leefde. Het is typisch, maar net na mijn 'bekering en zgn. wedergeboorte' heb ik dezelfde mening als jouw gehad. Onder nieuwbakken christenen'' zie ik toch de neiging om je 'oude leven' zodaning te belichten dat er alleen zondes overblijven. Alle 'verkeerde dingen' worden ineens -ook door mijzelf eens!- opgerakeld en tegen het licht van de bijbel aangehouden. Ineens zie je jezelf als een 'zondaar geboren in zonde en schuld' op weg naar de 'eeuwige verdoemenis.' Maar kijk, daar is 'Superman Jezus' in wie je verlossing en bevrijding kan vinden. En emotioneel murw gemaakt werpt men zich -ik ook eens!- an de voeten van de Zoon Gods, de "Heiland en Redder" der wereld.


Vanwege mijn religieuze opvoeding als kind ben ik nooit gestimuleerd om verder te kijken dan mijn 'religieuze neus' lang was. Er zijn ook andere omstandigheden debet geweest dat ik in mijn jonge jaren stomme dingen heb uitgehaald. Je uitspraak dat het een diepe waarheid is dat je een slaaf van de zonde was, is geen absoluut feit naar mijn mening. Dat heeft enkel en alleen betrekking op jou en medegelovigen die net zo denken als jij. Voor mij geldt dit in het geheel niet.
Laatst gewijzigd door Kochimodo op 05 dec 2008 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Gebruikersavatar
The Prophet
Bevlogen
Berichten: 2869
Lid geworden op: 09 mei 2007 14:24
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Kochimodo schreef:
Nogmaals: Nederig worden is zover ik de bijbel begrijp geen doel op zich, het gaat er hierbij om je niet te groot te voelen om te dienen. Ook als christen zul je trots zijn, alleen het zal uiteraard vooral op je God zijn. God stelt je in staat om te leven, te denken en te genieten
Nederigheid wordt in de bijbel zeker als deugd aangemerkt een zelfs een deugd die nastreving verdient. Wat te denken van deze alleszeggende tekst:

"Evenzo gij, jongeren, onderwerpt u aan de oudsten. Omgordt u allen jegens elkander met nederigheid, want God wederstaat de hoogmoedigen, maar de nederigen geeft Hij genade. Vernedert u dan onder de machtige hand Gods, opdat Hij u verhoge te zijner tijd."

Meer hoef ik denk ik niet te zeggen.
Het lijkt me de essentie van het christendom. Zowel in OT als in NT wordt het erin geramd:l braaf en onderdanig zijn, vooral niet zelf nadenken, maar klakkeloos accepteren wat degenen die boven je staan (of het nou mensen of goden zijn) voor je hebben bedacht.

De islam is al niet veel anders. Het woord "Islam" betekent zelfs onderwerping, heb ik begrepen.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Vuurtje
Forum fan
Berichten: 312
Lid geworden op: 21 jul 2006 17:10

Bericht door Vuurtje »

Beste Kochimodo,

Bedankt voor je reactie en het inzicht dat je me wilt geven in jou beleving.

Wat betreft abortus en euthanasie ben ik het ten dele eens met je analyse. Ik beleef het als een vorm van moord, die God verboden heeft. Dat wil overigens niet zeggen dat ik dus uit nederigheid maar de wens van God aanhang. Ik geloof dat er een reden voor is en dat het goed is voor de mens. Het stoppen van menselijk leven klinkt me niet goed in de oren. Dat neemt niet weg dat ik (ook) een vreselijke hekel heb aan menselijk lijden. Ik zal alleen niet degene zijn die beslist dat dit moord rechtvaardigt. Ik heb dan ook bezwaar tegen het feit dat mensen het andere mensen kwalijk nemen indien ze niet mee willen werken aan abortus of euthanasie. Zo las ik enkele berichten geleden dat het een moeder kwalijk werd genomen dat die haar kind verzorgde in plaats van euthanasie te laten plegen. Blijkbaar doet de wil van het kind er dan meer toe dan de wil van de moeder.
Het is een atheïst die zijn eigen wil belangrijker vindt dan het leven/het (er) zijn.
Dit geldt niet voor mij. Wel vind ik het belangrijk dat ik zelf kan en mag beslissen over mijn leven/ mijn bestaan. Ik wens geen goddelijke regels meer opgelegd te krijgen. Uiteraard respecteer ik wel de wetten en regels die in dit land zijn vastgesteld van overheidswege en goedgekeurd door de Eerste -en Tweede Kamer.
Ik concludeer hieruit dat je het niet eens bent met de 'goddelijke regels' immers, anders zou je er geen bezwaar tegen hebben dat ze je opgelegd werden. Je laat je immers ook regels opleggen door de regering.
Je vraag waar in het nieuwe testament wordt gesproken van het genieten van het leven snap ik niet. Is het omdat je beseft dat het oude testament er vol mee staat? Wil je er iets mee aangeven?
Ik ben het met je eens dat in Prediker genieten van het leven wordt genoemd. Mijns inziens is dat in het NT niet expliciet genoemd. Daarin draait het voornamelijk op een dienaar cvan Christus Jezus te zijn met hart, ziel, geest en lichaam. Als het ware jezelf in Christus verliezen en hem geheel na te volgen. Wat zegt immers Paulus in de Galatenbrief?
Wat betreft Prediker is het 'noemen' van genieten van het leven een understatement, het is de moraal van het verhaal. Wat betreft de wet (eerste 5 boeken) en de profeten (uitleg ervan) deze zijn gericht op het welzijn van de mens. Ik probeer me weleens voor te stellen hoe het zou zijn als Gods geboden gehouden zouden worden. Er zou geen angst meer zijn maar rust, je weet dat niemand tegen je liegt. Je kunt iedereen dus vertrouwen en weet dat niemand een geheime agenda heeft, dat geeft rust. Je hoeft niet bang te zijn dat je echtgenoot je verlaat voor een ander, die zal je trouw blijven ook in moeilijkere tijden. Je hoeft je deur niet meer op slot te doen, er zal niets meer van je gestolen worden, enzovoorts. Je kunt hier volledig achterstaan, zonder dat het woord dienaar wat hier genoemd wordt een negatieve lading heeft.
" Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven."
Hier speelt nog iets anders. Paulus beseft dat hij de geboden van God, die hij goed vindt, niet kan houden. Paulus heeft uit het OT geleerd dat het kwaad voor God niet kan bestaan, en dat hij daarom een middelaar nodig heeft. Hij aanvaard Jezus als de beloofde verlosser en middelaar.
Ik heb Jezus niet kunnen betrappen in de 4 evangelieen dat hij een levensgenieter was. Ook je eigenidentiteit opgeven en Christus door zijn Geest in je laten leven geldt voor mij niet als het genieten van het leven.
Wat is een levensgenieter? Ik lees wel dat het hem moeilijk gemaakt wordt om te genieten en te laten genieten. Zo wordt hem verweten dat hij met zondaars eet en drinkt. Op een bruiloft (die daar enkele dagen duurt) veranderde hij water in wijn die lekkerder was dan tot dan toe geschonken was. Hem werd verweten dat hij iemand genas omdat het Sabbat was. Hij zei: denk hier maar eens over na: barmhartigheid wil ik, geen offers (citaat van God uit het oude testament).

Ik beschouw mijzelf nu sterker als atheist dan toen ik nog christen was. Vroeger stelde ik mij afhankelijk op naar God toe. Zijn regels hadden absolute geldingskracht. Ik moest mijzelf steeds vernederen voor Gods aangezicht, wanneer ik één van zijn talloze ge- en verboden weer eens had overtreden. Ik was gedoemd om slaaf van de zonde te zijn en alleen geloof in Christus Jezus en Gods woord kon mij zogenaamd vrij maken. Nu ik niet meer geloof ben ik ook geen slaaf van de zonde meer, simpelweg omdat ik het hele zondeverhaal naar het rijk de fabelen heb durven verwijzen. Ik doe soms stomme dingen en neem daar zelf alle verantwoording voor en alle consequenties zijn voor mijn eigen rekening. Rereformed's onderschrift vind ik dan ook heel sterk, zeker in dit verband. Born OK the first time. Niet in zonde geboren, niet haast automatisch verdoemd tenzij ik ene Jezus als Redder en Verlosser aanvaard. Neen! Ik ben vrij geboren en uiterard heb ik enkele akelige karaktertrekjes, maar ook genoeg goede. Ik mag nu tenminste trots op mijzelf zijn en hoef niet meer als slaaf van ene God en Jezus meer te leven. Zo omschrijft Jezus toch de godgelover in enkele gelijkenissen? Als slaven die hun meester volkomen trouw en slaafs moeten dienen.
Nee, Jezus spreekt veel genuanceerder over zijn relatie met een mens. Bijvoorbeeld zo:
Ik noem jullie geen slaven meer, want een slaaf weet niet wat zijn meester doet; vrienden noem ik jullie, omdat ik alles wat ik van de Vader heb gehoord, aan jullie bekendgemaakt heb. Daarnaast komt het beeld dat wij van een slaaf hebben (met ketenen, zwepen en kooien ofzo) niet overéén met het beeld van een slaaf in Israël. Een slaaf werkte een vastgestelde tijd voor zijn meester en kon daarna weer vrij zijn, was onderdeel van het gezin, mocht van God 1 dag per week niet werken, en moest goed behandeld worden. Zo'n beetje een baas werknemer verhouding dus :wink:
Het christelijk geloof roept niet zozeer op tot nederigheid en dienen, maar streeft hier zelf naar. Ik hou het dus op een wil niét tot macht.
In de antichrist beschrijft Nietzsche de rol van de priester. Aangezien je Nietzsche gelezen hebt, hoef ik dat niet meer uit te leggen. Ik kan volstaan met dat het een eye-opener was en ik het er volledig mee eens ben. M.i. bevetigt vooral de RKK Nietzsches uiteenzetting over 'de priester'. Ook ben ik zelf lid geweest van een kerk waar voortdureend machtsspelltjes werden gespeeld.
Ik kan niet spreken over priesters en de RKK, geen ervaring mee. Maar uiteraard komen machtspelletjes totaal niet overéén met Gods Woord, en ik ben dan ook blij dat ik deze ervaringen niet heb.
Nogmaals: Nederig worden is zover ik de bijbel begrijp geen doel op zich, het gaat er hierbij om je niet te groot te voelen om te dienen. Ook als christen zul je trots zijn, alleen het zal uiteraard vooral op je God zijn. God stelt je in staat om te leven, te denken en te genieten
Nederigheid wordt in de bijbel zeker als deugd aangemerkt een zelfs een deugd die nastreving verdient. Wat te denken van deze alleszeggende tekst:

"Evenzo gij, jongeren, onderwerpt u aan de oudsten. Omgordt u allen jegens elkander met nederigheid, want God wederstaat de hoogmoedigen, maar de nederigen geeft Hij genade. Vernedert u dan onder de machtige hand Gods, opdat Hij u verhoge te zijner tijd."

Meer hoef ik denk ik niet te zeggen.
Volgens mij wordt hier een heel ander beeld geschetst dan in eerste instantie lijkt. Er wordt namelijk eerst tegen de oudsten gesproken. Er wordt ze gezegd geen dwang te gebruiken, maar het goede voorbeeld te geven. En wat is het goede voorbeeld geven? Jezelf niet zo belangrijk vinden, dus niet hoogmoedig zijn.

1 Ik doe een beroep op de oudsten onder u. Als uw mede-oudste en als ooggetuige van Christus’ lijden, en omdat ik evenals u zal delen in de luister die binnenkort zal worden geopenbaard, vraag ik u: 2 Hoed Gods kudde waarvoor u de verantwoordelijkheid hebt, houd goed toezicht – niet gedwongen maar vrijwillig, zoals God dat wil, en niet om er zelf beter van te worden maar met belangeloze toewijding. 3 Stel u niet heerszuchtig op tegenover de kudde die aan u is toevertrouwd, maar geef het goede voorbeeld
Niets nieuws onder de zon. Zo gaat ook de bijbel uit van het ontplooien van een mens. Een christen wordt dan ook gezien als een leerling. Hij groeit in zijn leven (geholpen door de Heilige Geest) in kennis, in liefde, blijdschap (Nieuwe Testament), vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
Dit noem ik geen ontplooing, maar het slaafs voldoen om een mens te worden zoals God wil dat een mens moet zijn. Dit ervaar ik geenszins al vrijheid tot zelfontplooing.
Als je niet vindt dat wat hier genoemd wordt goed is (kennis, liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing) dan kan ik mee voorstellen dat je niet van zelfontplooiing kunt spreken.
De bijbel is geschreven door een heleboel christelijke schrijvers, en de inspirator ervan is Nietzschespecialist.
Beweer je hier nou dat de heilige Geest die de vermeende inspirator van de bijbel is een Nietzschespecialist is? Vertel!
Vanuit mijn oogpunt zou je dat moeten begrijpen :wink: Ik geloof dat hij Nietzsche beter kent dan dat Nietzsche zichzelf kent.
Maar dit gaat ons niet verder brengen, want Nietzsche is al overleden. In ieder geval blijkt uit zijn schrijven dat hij veel van de bijbel niet begreep.
Ik heb alleen de antichrist van Nietzsche gelezen en vind dat hij de bijbel juist uitstekend begrijpt! Hoofdstuk na hoofdstuk heb ik met stijgende bewondering zijn analyse gelezen.
Jouw analyses van de bijbel wekken bij mij echter de indruk dat je zelf de bijbel niet altijd begrijpt.
Ik heb bestudeert hoezeer ik slaaf was, toen ik 'genoot' van het leven zonder God. Het is een hele diepe waarheid.
Dan ben ik eigenlijk wel heel benieuwd hoe en waaraan je je tijd besteed hebt toe je 'zonder God' leefde. Het is typisch, maar net na mijn 'bekering en zgn. wedergeboorte' heb ik dezelfde mening als jouw gehad. Onder nieuwbakken christenen'' zie ik toch de neiging om je 'oude leven' zodaning te belichten dat er alleen zondes overblijven. Alle 'verkeerde dingen' worden ineens -ook door mijzelf eens!- opgerakeld en tegen het licht van de bijbel aangehouden. Ineens zie je jezelf als een 'zondaar geboren in zonde en schuld' op weg naar de 'eeuwige verdoemenis.' Maar kijk, daar is 'Superman Jezus' in wie je verlossing en bevrijding kan vinden. En emotioneel murw gemaakt werpt men zich -ik ook eens!- an de voeten van de Zoon Gods, de "Heiland en Redder" der wereld.
Ik begrijp wat je denkt. Ik heb zo ook gedacht toen ik na 20 jaar kerkgang los kwam van kerk en God. Ik ben het met je eens dat als God niet bestaat, een heleboel zaken niet slecht meer zijn. Althans, wie heeft het recht dan om te bepalen dat je niet goed bezig bent? De hamvraag is dus, wat is waarheid?

Vanwege mijn religieuze opvoeding als kind ben ik nooit gestimuleerd om verder te kijken dan mijn 'religieuze neus' lang was. Er zijn ook andere omstandigheden debet geweest dat ik in mijn jonge jaren stomme dingen heb uitgehaald. Je uitspraak dat het een diepe waarheid is dat je een slaaf van de zonde was, is geen absoluut feit naar mijn mening. Dat heeft enkel en alleen betrekking op jou en medegelovigen die net zo denken als jij. Voor mij geldt dit in het geheel niet.
Ik ben van mening dat het begrip slaaf van de zonde niet over-gedramatiseerd moet worden. De bijbelse definitie van zonde is 'niet doen wat God wil', als je niet in staat bent om volledig Gods wil te doen, ben je in die zin dus slaaf van de zonde.
Het is nu de vraag of jouw religieuze opvoeding ook vanuit christelijk oogpunt perfect was. God geeft ons namelijk aan om zelf na te denken.

Onderzoek alles, behoud het goede en vermijd elk kwaad, in welke vorm het zich ook voordoet. Ook geeft Gods woord aan dat iemand die (door God) over ons gesteld is, niet per definitie ook de waarheid in pacht heeft/Gods wil doet. Zie bijvoorbeeld koning Saul. God doet dan ook regelmatig een beroep op ons verstand.
Gebruikersavatar
Kochimodo
Bevlogen
Berichten: 2177
Lid geworden op: 14 feb 2008 14:41

Bericht door Kochimodo »

Vuurtje schreef:Beste Kochimodo,

Bedankt voor je reactie en het inzicht dat je me wilt geven in jou beleving.
Graag gedaan.
Wat betreft abortus en euthanasie ben ik het ten dele eens met je analyse. Ik beleef het als een vorm van moord, die God verboden heeft.
Beleef je het zelf echt zo? In mijn geval was het zo, dat ik (toen) Gods woord liet prevaleren boven mijn eigen mening.
Dat wil overigens niet zeggen dat ik dus uit nederigheid maar de wens van God aanhang.

Maar is dat nu niet juist hét kenmerk van nederigheid.

Van Dale online:

ne·de·rig bn, bw 1 onaanzienlijk, gering 2 bescheiden, deemoedig

Je stelt jezelf zodaning bescheiden en onaanzienlijk op dat Gods regels altijd voorgaan.

Wat is jouw gedachte bij nederigheid?
Ik geloof dat er een reden voor is en dat het goed is voor de mens. Het stoppen van menselijk leven klinkt me niet goed in de oren.
Waarom niet? Zeker als iemand weloverwogen de beslissing neemt om een einde aan zijn leven te maken. Is dat dan aleen gebaseerd op het goddelijke verbod?
Dat neemt niet weg dat ik (ook) een vreselijke hekel heb aan menselijk lijden. Ik zal alleen niet degene zijn die beslist dat dit moord rechtvaardigt.
Vrijwillige euthanasie kan toch nooit moord zijn? Bij een moord wordt namelijk zonder instemming iemand van het leven beroofd.

Abortus ligt idd wat moeilijker, aangezien de foetus niet kan instemmen of protesteren tegen de levensbeeindiging.

Ingeval van verkrachting en incest ben ik zonder meer voor, aangezien ik het geestelijke leed van de aanstaande moeder meer zwaarwegend vind. Ook indien men vast kan voor de geboorte vast kan stellen dat het kind zwaar gehandicapt en allerlei afwijkingen geboren zal worden, ben ik van mening dat de ouders daarover moeten kunnen beslissen. Zij zijn het immers die het best kunnen inschatten of zij dat aankunnen, en belangrijker nog of het uberhaupt humaan is tov het kind deze geboren te laten worden. Maar goed dit hoort eigenlijk meer in het subforum ethische dilemma's thuis.
Ik heb dan ook bezwaar tegen het feit dat mensen het andere mensen kwalijk nemen indien ze niet mee willen werken aan abortus of euthanasie. Zo las ik enkele berichten geleden dat het een moeder kwalijk werd genomen dat die haar kind verzorgde in plaats van euthanasie te laten plegen. Blijkbaar doet de wil van het kind er dan meer toe dan de wil van de moeder.

Ik ken niet alle details van dit geval dus kan er niets zinnigs over zeggen.
[Ik concludeer hieruit dat je het niet eens bent met de 'goddelijke regels' immers, anders zou je er geen bezwaar tegen hebben dat ze je opgelegd werden.
Aangezien ik niet (meer) in een god geloof zijn de goddelijke regels voor mij irrelevant, tenzij een ander mij deze meent te moeten opleggen. Dan kom ik verzet.
Je laat je immers ook regels opleggen door de regering.
We leven nu eenmaal in een democratie en dus heb ik mij te houden aan de overheidsregels, ongeacht of ik het er mee eens ben. Dat zal ook wel moeten wil je een orderlijke samenleving hebben. Ook ter voorkoming dat er anarchie zal zijn en/of het recht van de sterkste zal gelden. Ik kan daar het nut wel van inzien.
Wat betreft Prediker is het 'noemen' van genieten van het leven een understatement, het is de moraal van het verhaal. Wat betreft de wet (eerste 5 boeken) en de profeten (uitleg ervan) deze zijn gericht op het welzijn van de mens.
Ik zal er niet te diep op ingaan anders loopt dit topic uit de hand, maar of alle regels op het welzijn van de mens zijn gericht is wat mij betreft niet onomstreden.
Ik probeer me weleens voor te stellen hoe het zou zijn als Gods geboden gehouden zouden worden. Er zou geen angst meer zijn maar rust, je weet dat niemand tegen je liegt. Je kunt iedereen dus vertrouwen en weet dat niemand een geheime agenda heeft, dat geeft rust. Je hoeft niet bang te zijn dat je echtgenoot je verlaat voor een ander, die zal je trouw blijven ook in moeilijkere tijden. Je hoeft je deur niet meer op slot te doen, er zal niets meer van je gestolen worden, enzovoorts. Je kunt hier volledig achterstaan, zonder dat het woord dienaar wat hier genoemd wordt een negatieve lading heeft.
Wat ben je toch heerlijk idealistisch. En ben je nu echt van mening dat dit zonder Gods geboden onmogelijk is? Hetzelfde is mogelijk met door mensen onderlig afgesproken regels. Enige voorwaarde is in beide gevallen dat een ieder zich aan deze regels houdt.
" Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven."
Hier speelt nog iets anders. Paulus beseft dat hij de geboden van God, die hij goed vindt, niet kan houden. Paulus heeft uit het OT geleerd dat het kwaad voor God niet kan bestaan, en dat hij daarom een middelaar nodig heeft. Hij aanvaard Jezus als de beloofde verlosser en middelaar.
Dat klopt. Maar als ik er tijd aan zou willen besteden kan ik nog wel meer voorbeelden vinden, waaruit ik concludeer dat de ware christen zichzelf verliest en Jezus in alles probeert na te volgen. Is dat immers ook niet waarom een christen de heilige Geest nodig heeft (even daar gelaten of deze uberhaupt bestaat)? Om Gods geboden in je hart te schrijven en het leven van Christus in iedere chrsiten gestalte geven in woord en daad?
Wat is een levensgenieter? Ik lees wel dat het hem moeilijk gemaakt wordt om te genieten en te laten genieten. Zo wordt hem verweten dat hij met zondaars eet en drinkt. Op een bruiloft (die daar enkele dagen duurt) veranderde hij water in wijn die lekkerder was dan tot dan toe geschonken was. Hem werd verweten dat hij iemand genas omdat het Sabbat was. Hij zei: denk hier maar eens over na: barmhartigheid wil ik, geen offers (citaat van God uit het oude testament).
Ik ben van mening dat dit geheel per persoon verschillend is. Waar het mij omgaat is dat ik de vrijheid heb om te genieten van het leven zoals ik dat wil. Uiteraard met de restrictie een anders leven daarbij niet te vergallen. Rekeninghouden met elkaar zal moeten, zeker in deze tijd van urbanisatie. In een hutje op de heid kan je nu eenmaal meer dan in een rijtjeswoning.

Nee, Jezus spreekt veel genuanceerder over zijn relatie met een mens. Bijvoorbeeld zo:
Ik noem jullie geen slaven meer, want een slaaf weet niet wat zijn meester doet; vrienden noem ik jullie, omdat ik alles wat ik van de Vader heb gehoord, aan jullie bekendgemaakt heb. Daarnaast komt het beeld dat wij van een slaaf hebben (met ketenen, zwepen en kooien ofzo) niet overéén met het beeld van een slaaf in Israël. Een slaaf werkte een vastgestelde tijd voor zijn meester en kon daarna weer vrij zijn, was onderdeel van het gezin, mocht van God 1 dag per week niet werken, en moest goed behandeld worden. Zo'n beetje een baas werknemer verhouding dus :wink:
We hebben in het NT niet alleen met het Johannes-evangelie te maken dus dit is slechts één voorbeeld. Baas-werknemerverhouding? Vind ik niet. Bij een baas kan ik het al het mij niet bevalt opstappen en voor mijzelf beginnen of een andere baas zoeken. Bij God werkt dit niet zo. Dan zal je wel met mij eens zijn denk ik.
Volgens mij wordt hier een heel ander beeld geschetst dan in eerste instantie lijkt. Er wordt namelijk eerst tegen de oudsten gesproken. Er wordt ze gezegd geen dwang te gebruiken, maar het goede voorbeeld te geven. En wat is het goede voorbeeld geven? Jezelf niet zo belangrijk vinden, dus niet hoogmoedig zijn.

1 Ik doe een beroep op de oudsten onder u. Als uw mede-oudste en als ooggetuige van Christus’ lijden, en omdat ik evenals u zal delen in de luister die binnenkort zal worden geopenbaard, vraag ik u: 2 Hoed Gods kudde waarvoor u de verantwoordelijkheid hebt, houd goed toezicht – niet gedwongen maar vrijwillig, zoals God dat wil, en niet om er zelf beter van te worden maar met belangeloze toewijding. 3 Stel u niet heerszuchtig op tegenover de kudde die aan u is toevertrouwd, maar geef het goede voorbeeld
Het is terecht dat je het in z'n context plaatst, maar je wilt toch niet ontkennen dat de bijbel nederigheid aanmoedigt/ bevordert/ aanbeveelt?
Als je niet vindt dat wat hier genoemd wordt goed is (kennis, liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing) dan kan ik mee voorstellen dat je niet van zelfontplooiing kunt spreken.
Het gaat er niet om of ik iets goed vind of niet. Zelfontplooing is het waar het mij om gaat en m.n het woordje zelf. Ik wil zelf kunnen bepalen waarin ik mij wil ontplooien en hoe.
De bijbel is geschreven door een heleboel christelijke schrijvers, en de inspirator ervan is Nietzschespecialist.
Beweer je hier nou dat de heilige Geest die de vermeende inspirator van de bijbel is een Nietzschespecialist is? Vertel!
Vanuit mijn oogpunt zou je dat moeten begrijpen :wink: Ik geloof dat hij Nietzsche beter kent dan dat Nietzsche zichzelf kent.[/quote]
1-0 voor jou. :wink:
Jouw analyses van de bijbel wekken bij mij echter de indruk dat je zelf de bijbel niet altijd begrijpt.
Niet begrijpen? Mwah, ik zie het geheel anders dan jij. Het grote verschil is dat ik de bijbel niet meer door voorgekleurde christelijke glazen zie. En zelfs dat is per denominatie weer anders. Als ik het goed heb zijn er 30.000 verschillende stromingen. Mss een nulltje teveel, maar dan nog!
Ik begrijp wat je denkt. Ik heb zo ook gedacht toen ik na 20 jaar kerkgang los kwam van kerk en God. Ik ben het met je eens dat als God niet bestaat, een heleboel zaken niet slecht meer zijn. Althans, wie heeft het recht dan om te bepalen dat je niet goed bezig bent? De hamvraag is dus, wat is waarheid?
Volgens Hobbes zijn waarheid en onwaarheid eigenschappen van taal. En waar geen taal is, is noch waarheid noch onwaarheid.

Gaat het hier om waarheid? Is liegen absoluut slecht? Is het niet geloven in God slecht? Is sex voor het huwelijk met iemand van wie je oprecht houdt en met wederzijdse instemming slecht? Is sex tussen 2 mensen van hetzelfde die van elkaar houden en met wederzijdse instemming, etc.

Kijk somimige zaken zijn algemeen aanvaard als slecht, zoals moord, diefstal, verkrachting, incest, corruptie, etc. Dus het gaat hier m.i. niet zozeer om dé waarheid.

Maar een hele hoop zaken kan je van mening over verschillen. Ik denk dat belangrijk is wat wij als samenleving afspreken als wel of niet wenselijk, toelaatbaar/ ontoelaatbaar.
Ik ben van mening dat het begrip slaaf van de zonde niet over-gedramatiseerd moet worden. De bijbelse definitie van zonde is 'niet doen wat God wil', als je niet in staat bent om volledig Gods wil te doen, ben je in die zin dus slaaf van de zonde.
Het is nu de vraag of jouw religieuze opvoeding ook vanuit christelijk oogpunt perfect was. God geeft ons namelijk aan om zelf na te denken.
Nou, ik denk dat zonde helemaal niet gedramatiseerd wordt. Wanneer we de bibel moeten geloven heeft de zonde geleid tot de kruisiging van Christus! Ga in je concordantie maar eens tellen hoe vaak het woord zonde allen al in het NT voorkomt! Ga maar na wat vlgs. de bijbel de gevolgen zijn van zonde. Dus nee ik vind niet dat zonde door mij over-gedramatiseerd wordt.
Onderzoek alles, behoud het goede en vermijd elk kwaad, in welke vorm het zich ook voordoet. Ook geeft Gods woord aan dat iemand die (door God) over ons gesteld is, niet per definitie ook de waarheid in pacht heeft/Gods wil doet. Zie bijvoorbeeld koning Saul. God doet dan ook regelmatig een beroep op ons verstand.
Ik wil niet onaardig worden, maar hemelvaart, opstanding, vurige paarden uit de hemel, sprekende engelen, brandende braambossen, de zon en maan die stil bliven staan, lopen op water, etc, druist toch wel heel erg in tegen het gezonde verstand.

Mvg.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Vuurtje
Forum fan
Berichten: 312
Lid geworden op: 21 jul 2006 17:10

Bericht door Vuurtje »

Maar is dat nu niet juist hét kenmerk van nederigheid.

Van Dale online:

ne·de·rig bn, bw 1 onaanzienlijk, gering 2 bescheiden, deemoedig

Je stelt jezelf zodaning bescheiden en onaanzienlijk op dat Gods regels altijd voorgaan.
Nee, er is meer aan de hand. Ik heb me verdiept in God en ben tot de conclusie gekomen dat hij betrouwbaar is.
Daardoor kan ik hem ook vertrouwen op het moment dat hij spreekt over iets dat ik misschien zelf niet kan weten.
Net zoiets als dat mijn vriendin me kan vertellen over iets waar ik niet bij ben geweest.
Ik ken haar, vertrouw haar, en geloof dat ze het beste met me voor heeft, dus waarom zou ik twijfelen aan wat ze zegt?
Daarmee stel ik me nog niet per definitie bescheiden en onaanzienlijk op.
Wat is jouw gedachte bij nederigheid?
Mijn gedachte bij positieve nederigheid (zoals bedoeld in de bijbel) is dat ik mezelf niet belangrijker vind dan een ander.
Vrijwillige euthanasie kan toch nooit moord zijn? Bij een moord wordt namelijk zonder instemming iemand van het leven beroofd.
Ik versta onder moord het afbreken van leven. Net als bij zelfmoord, het woord zegt het al.
Ingeval van verkrachting en incest ben ik zonder meer voor, aangezien ik het geestelijke leed van de aanstaande moeder meer zwaarwegend vind. Ook indien men vast kan voor de geboorte vast kan stellen dat het kind zwaar gehandicapt en allerlei afwijkingen geboren zal worden, ben ik van mening dat de ouders daarover moeten kunnen beslissen. Zij zijn het immers die het best kunnen inschatten of zij dat aankunnen, en belangrijker nog of het uberhaupt humaan is tov het kind deze geboren te laten worden. Maar goed dit hoort eigenlijk meer in het subforum ethische dilemma's thuis.
Bij verkrachting en incest is het geestelijk leed van de aanstaande moeder al geschied.
Ik ben van mening dat je niet voor een ander kunt beslissen of het humaan is dat diegene leeft, los van het feit dat humaan nogal vrij geinterpreteerd kan worden.
Aangezien ik niet (meer) in een god geloof zijn de goddelijke regels voor mij irrelevant, tenzij een ander mij deze meent te moeten opleggen. Dan kom ik verzet.
Dat doet me denken aan het toppunt van struisvogelpolitiek. Beoordeel dan ten minste de regels zelf (de inhoud).
Ik probeer me weleens voor te stellen hoe het zou zijn als Gods geboden gehouden zouden worden. Er zou geen angst meer zijn maar rust, je weet dat niemand tegen je liegt. Je kunt iedereen dus vertrouwen en weet dat niemand een geheime agenda heeft, dat geeft rust. Je hoeft niet bang te zijn dat je echtgenoot je verlaat voor een ander, die zal je trouw blijven ook in moeilijkere tijden. Je hoeft je deur niet meer op slot te doen, er zal niets meer van je gestolen worden, enzovoorts. Je kunt hier volledig achterstaan, zonder dat het woord dienaar wat hier genoemd wordt een negatieve lading heeft.
Wat ben je toch heerlijk idealistisch.
Interessant, met het woord idealistisch geef je aan dat bovenstaande goed klinkt (zo niet ideaal).
Maar dat je het misschien niet zo snel ziet gebeuren dat de mensheid zich eraan gaat houden.
Ik denk dat Paulus dit ook in gedachten had toen hij Romeinen 7 schreef:

15 Wat ik doe, doorzie ik niet, want ik doe niet wat ik wil, ik doe juist wat ik haat. 16 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, dan erken ik dat de wet goed is. 17 Dan ben ik het niet die handelt, maar de zonde die in mij heerst. 18 Immers, ik besef dat in mij, in mijn eigen natuur, het goede niet aanwezig is. Ik wíl het goede wel, maar het goede doen kan ik niet. 19 Wat ik verlang te doen, het goede, laat ik na; wat ik wil vermijden, het kwade, dat doe ik. 20 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, ben ik daar niet zelf de oorzaak van, maar de zonde die in mij heerst. 21 Ik ontdek in mij de wetmatigheid dat het kwade zich aan mij opdringt, ook al wil ik het goede doen. 22 Innerlijk stem ik vol vreugde in met de wet van God, 23 maar in alles wat ik doe zie ik die andere wet. Hij voert strijd tegen de wet waarmee ik met mijn verstand instem en maakt van mij een gevangene van de wet van de zonde, die in mij leeft. 24 Wie zal mij, ongelukkig mens, redden uit dit bestaan dat beheerst wordt door de dood? 25 Dat doet God! Dank aan hem door Jezus Christus, onze Heer. Met mijn verstand onderwerp ik mij aan de wet van God, maar door mijn natuur onderwerp ik mij aan de wet van de zonde.

En ben je nu echt van mening dat dit zonder Gods geboden onmogelijk is? Hetzelfde is mogelijk met door mensen onderlig afgesproken regels. Enige voorwaarde is in beide gevallen dat een ieder zich aan deze regels houdt.
En de vervolgvraag is dan dus, denk je dat er aan die voorwaarde kan worden voldaan? Ik kan alleen concluderen dat het tot nu toe niet best gelukt is.
Dat klopt. Maar als ik er tijd aan zou willen besteden kan ik nog wel meer voorbeelden vinden, waaruit ik concludeer dat de ware christen zichzelf verliest en Jezus in alles probeert na te volgen. Is dat immers ook niet waarom een christen de heilige Geest nodig heeft (even daar gelaten of deze uberhaupt bestaat)? Om Gods geboden in je hart te schrijven en het leven van Christus in iedere chrsiten gestalte geven in woord en daad?
De Heilige Geest helpt je inderdaad om te doen wat je wilt als gelovige. Of je dan kunt spreken over jezelf verliezen is discutabel.
Ik ben van mening dat dit geheel per persoon verschillend is. Waar het mij omgaat is dat ik de vrijheid heb om te genieten van het leven zoals ik dat wil. Uiteraard met de restrictie een anders leven daarbij niet te vergallen. Rekeninghouden met elkaar zal moeten, zeker in deze tijd van urbanisatie. In een hutje op de heid kan je nu eenmaal meer dan in een rijtjeswoning.
Ik kan me daar redelijk in vinden. Met die toevoeging dat ik bij "een anders leven" ook aan God denk. En dat je in een rijtjeswoning meer kunt dan in een hutje op de hei: je buren helpen als het nodig is :p
We hebben in het NT niet alleen met het Johannes-evangelie te maken dus dit is slechts één voorbeeld. Baas-werknemerverhouding? Vind ik niet. Bij een baas kan ik het al het mij niet bevalt opstappen en voor mijzelf beginnen of een andere baas zoeken. Bij God werkt dit niet zo. Dan zal je wel met mij eens zijn denk ik.
Ok, een man-vrouw relatie is een ander voorbeeld. Van je vrouw kun je ook niet even weglopen als iets je niet bevalt, omdat er liefde en trouw in het spel is (als het goed is).
Volgens Hobbes zijn waarheid en onwaarheid eigenschappen van taal. En waar geen taal is, is noch waarheid noch onwaarheid.

Gaat het hier om waarheid? Is liegen absoluut slecht? Is het niet geloven in God slecht? Is sex voor het huwelijk met iemand van wie je oprecht houdt en met wederzijdse instemming slecht? Is sex tussen 2 mensen van hetzelfde die van elkaar houden en met wederzijdse instemming, etc.

Kijk somimige zaken zijn algemeen aanvaard als slecht, zoals moord, diefstal, verkrachting, incest, corruptie, etc. Dus het gaat hier m.i. niet zozeer om dé waarheid.

Maar een hele hoop zaken kan je van mening over verschillen. Ik denk dat belangrijk is wat wij als samenleving afspreken als wel of niet wenselijk, toelaatbaar/ ontoelaatbaar.
We hebben het over drie zaken: Goed, slecht en waarheid. Waarheid is voor mij ook of iets bestaat of niet. Als er geen taal is mag Hobbes van mij proberen om dwars door een boom te lopen, maar de waarheid is dat de boom toch echt nog bestaat.

Datzelfde geld voor de regels van God. God is er of hij is er niet, en als God er is dan zijn wij geschapen met een doel.

Dan kun je het goed/beter vinden om je eigen wil te doen, dan de wil van je schepper, maar ik vraag me af of je hard kunt maken dat dat beter is. En zo niet, dan zou ik Hem niet uit kunnen leggen waarom ik het wel doe.

De mening van de meerderheid (lees: de wil van de meerderheid) verschuift. In die zin is er inderdaad geen waarheid wat betreft goed en kwaad. Mijn idee: goed en kwaad zijn bepaald maar niet vast te leggen door de mening (wil) van de meerderheid ;)

Nou, ik denk dat zonde helemaal niet gedramatiseerd wordt. Wanneer we de bibel moeten geloven heeft de zonde geleid tot de kruisiging van Christus! Ga in je concordantie maar eens tellen hoe vaak het woord zonde allen al in het NT voorkomt! Ga maar na wat vlgs. de bijbel de gevolgen zijn van zonde. Dus nee ik vind niet dat zonde door mij over-gedramatiseerd wordt.

Ik ben het met je eens dat zonde een drama is, ik had het over het woord "slaaf van de zonde".
Zijn regels hadden absolute geldingskracht. Ik moest mijzelf steeds vernederen voor Gods aangezicht, wanneer ik één van zijn talloze ge- en verboden weer eens had overtreden. Ik was gedoemd om slaaf van de zonde te zijn en alleen geloof in Christus Jezus en Gods woord kon mij zogenaamd vrij maken.
Je zag jezelf als gedoemd om slaaf te zijn in die zin dat je je telkens moest vernederen als je weer eens één van zijn (ik lees tussen de regels door) onredelijke eisen niet had kunnen houden.
En alleen geloven in Jezus die nooit heeft bestaan zou er voor zorgen dat de mensen die het machtsmiddel van het christelijke geloof tegen je gebruiken je vriendjes zouden worden.

Dat had ik in gedachten toen ik het over over-dramatiseren had, daar tegenover geloof ik:

Dat je geschapen bent om vrij te zijn, dat je in het leven-vóór-de-lichamelijke-dood om vergeving van je verkeerde dingen mag vragen, en dat God je wil helpen om het goede te doen.
Dat God ons zo lief heeft dat hij zijn Zoon naar ons heeft laten gaan, zodat iedereen die hem gelooft zijn vriend kan worden. En uiteindelijk volledig goed eeuwig met hem mag verder leven.
Ik wil niet onaardig worden, maar hemelvaart, opstanding, vurige paarden uit de hemel, sprekende engelen, brandende braambossen, de zon en maan die stil bliven staan, lopen op water, etc, druist toch wel heel erg in tegen het gezonde verstand.
Het druist enkel in tegen wat je tot nu toe gezien hebt.
Maar het is heel simpel: er bestaat een almachtige God of niet.
En als er een almachtig God bestaat is alles wat je hierboven noemt niet meer dan een logisch gevolg.
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Vuurtje schreef:Maar het is heel simpel: er bestaat een almachtige God of niet.
En als er een almachtig God bestaat is alles wat je hierboven noemt niet meer dan een logisch gevolg.
Maar een almachtige God bestaat niet, ergo je redenaties zijn hol.

(Dat hij niet bestaat bevestig je zelf in de zin ervoor: "en uiteindelijk volledig goed eeuwig met hem mag verder leven". De god die jij ons aanbiedt heeft duidelijk meer kenmerken van een klungel of prutser.)

Tegen jouw god zeg ik dit:
Dat je geschapen bent om vrij te zijn
Indien dat waar is dan verkies ik het mijn eigen boontjes te doppen. Mij aan hem onderwerpen zou een aanfluiting van mijn vrijheid betekenen.
dat je in het leven-vóór-de-lichamelijke-dood om vergeving van je verkeerde dingen mag vragen
Laat jouw god eerst mij maar eens om vergeving vragen voor zijn geklungel. Hij heeft heel wat meer op zijn geweten.
en dat God je wil helpen om het goede te doen.
Dat vind ik nu juist het leuke van God: hij heeft mij hersens gegeven. Ik ga hem toch niet beledigen door me als een kleuter te gedragen.
Dat God ons zo lief heeft dat hij zijn Zoon naar ons heeft laten gaan, zodat iedereen die hem gelooft zijn vriend kan worden.
Het spijt me, maar er zit teveel bloed en dreiging van verloren gaan aan zijn liefde. Ik heb het niet zo op zulke vriendjes. Ze hebben nooit begrepen wat liefde is. Laat God eerst maar eens volwassen worden, dan zal ik nog wel eens zien of hij mijn vriend kan worden.
En uiteindelijk volledig goed eeuwig met hem mag verder leven.
Het leven is al goed, de bijbel zegt het al op de eerste bladzijde. De Fiction Producers zouden het bij bladzijde 1 moeten hebben laten. De rest is zielige kaf.
Overigens 'eeuwig' zou enkel foltering zijn voor een mens. Dat gun ik niemand.
Born OK the first time
Gebruikersavatar
Erik
Bevlogen
Berichten: 4109
Lid geworden op: 02 mar 2005 18:06
Contacteer:

Bericht door Erik »

Rereformed heeft al uitstekend laten zien wat het probleem met jouw god is vuurtje, dus dat ga ik niet eens nog een keer doen.
Echter 2 dingen in je reactie vond ik erg opvallend.
vuurtje schreef:
Vrijwillige euthanasie kan toch nooit moord zijn? Bij een moord wordt namelijk zonder instemming iemand van het leven beroofd.
Ik versta onder moord het afbreken van leven. Net als bij zelfmoord, het woord zegt het al.
Wie ben jij dan die meent op basis van een persoonlijke geloofsopvatting te kunnen beschikken over een ander zijn of haar leven??!

Ik vind dat knap bemoeizuchtig en arrogant.
vuurtje schreef:Bij verkrachting en incest is het geestelijk leed van de aanstaande moeder al geschied.
Ik ben van mening dat je niet voor een ander kunt beslissen of het humaan is dat diegene leeft, los van het feit dat humaan nogal vrij geinterpreteerd kan worden.
Ongelooflijk hoe jij van het ene uiterste naar het andere kan gaan.
Hier meen je dat je niet voor een ander (in dit geval de foetus) kunt beslissen of diegene leeft, maar hierboven (in het geval van vrijwillige euthanasie) meen jij wel te kunnen beslissen dat die persoon moet leven.
vuurtje schreef:
En ben je nu echt van mening dat dit zonder Gods geboden onmogelijk is? Hetzelfde is mogelijk met door mensen onderlig afgesproken regels. Enige voorwaarde is in beide gevallen dat een ieder zich aan deze regels houdt.
En de vervolgvraag is dan dus, denk je dat er aan die voorwaarde kan worden voldaan? Ik kan alleen concluderen dat het tot nu toe niet best gelukt is.
Dat er niet aan de vervolgvraag wordt voldaan is niet waar, dat kan prima, er zijn namelijk vele mensen die zich netjes aan de regels houden.
Het is dus aangetoond dat jouw gods geboden niet nodig zijn!
Hoe frappant is het ook om te zien hoe vooral gelovigen onderling elkaar met alle middelen bestrijden met de door jouw zo gekoesterde heilige regels van hun god in de hand.
En vervolgens hetzelfde doen door de eeuwen heen t.o.v. atheïsten (je weet wel die heidenen en ketters) die netjes leven zonder die regeltjes van al die duizenden verzonnen goden.

Als er iets niet best gelukt is dan is het wel dat al die gelovigen hun geloof persoonlijk hebben gehouden.
In hun gelovige roes en heilige arrogantie hebben ze meer ellende op hun geweten dan de ongelovige mensheid lief is.

Neem je "liefhebbende" god en je "waarheid" en hou het lekker voor je om niet te zeggen stop het ergens waar de zon niet schijnt!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Gebruikersavatar
Blackadder
Ervaren pen
Berichten: 991
Lid geworden op: 22 okt 2008 16:03

Bericht door Blackadder »

Vuurtje schreef:
Bij verkrachting en incest is het geestelijk leed van de aanstaande moeder al geschied.
Ik ben van mening dat je niet voor een ander kunt beslissen of het humaan is dat diegene leeft, los van het feit dat humaan nogal vrij geinterpreteerd kan worden.
Ik quote even hetzelfde als Erik, maar ik heb net een ander stukje van de zin vet gemaakt omdat die me wel HEEL ERG BOOS maakt.

Ben je helemaal gestoord vuurtje? het geestelijk leed al geschied.. misselijk gewoon.

Het lichamelijke leed is al geschied. Penis erin, penis eruit, misschien wat klappen..

Het geestelijke leed is iets wat degene die het slachtoffer is van verkrachting nog jarenlang, misschien wel haar (of zijn) hele leven met zich mee moet dragen.

Bah!

Wordt wakker vuurtje, en zie hoe jouw normen die je op een verzonnen iets baseert veel kwalijker er zijn dan de onze, die we op de mens proberen te baseren.


[/b]
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Blackadder schreef:Bah!

Wordt wakker vuurtje, en zie hoe jouw normen die je op een verzonnen iets baseert veel kwalijker er zijn dan de onze, die we op de mens proberen te baseren.
Precies, het doet me denken aan iemand die zijn best doet om alles te systematiseren in het leven. Overweldigd door de gecompliceerdheid probeert men het allemaal op een rijtje te zetten. En zoiets gaat altijd gepaard met hopeloze vereenvoudigingen van het leven. Alsof men de volheid van het leven niet aankan en het gereduceerd moet worden tot een paar kleuren, aangezien men enkel met een paar kleuren kan werken. Het leven ziet men als vijandig, als iets wat indien het geen nachtmerrie is dan toch zeker iets wat geen waarde heeft, waar men een hekel aan heeft. Om te kunnen leven, -beter gezegd: om het op aarde uit te kunnen houden- moet er voor alles op een papiertje een zinnetje zus en zo in geval zus en zo staan, moet men een 'doel' op een serveerblad aangeboden krijgen om uit de existentiële brand te zijn. Er mogen vooral geen vraagtekens zijn, men durft ook geen enkele eigen stap te nemen uit angst voor een misstap.

Iemand die bewust het leven tot zulk een simpelheid en dorheid reduceert is bang voor het leven. Dat is nu wat volgens mij de kern van de behoefte tot geloof is.
Een gelovige heeft zichzelf nog nooit gevonden, noch zich ooit met passie op het leven gestort. Hij heeft het leven nooit weten te waarderen. Hij ziet van het leven enkel een soort zwart-wit tekening gemaakt door een eenvoudige machine. Geen nuances, geen eigen persoonlijkheid en kunstenaarschap, geen diepte, men vermijdt zoveel mogelijk pijn. Bijgevolg veel oppervlakkigheid, veel blindheid, veel ongevoeligheid.

Zeg me nou eens Vuurtje wat zit er nou achter zo'n opgeblazen uitspraak als deze
"Ik heb me verdiept in God en ben tot de conclusie gekomen dat hij betrouwbaar is."

Hoe in vredesnaam weet een modern mens -met de enorme kennis van duizenden jaren geschiedenis van een mensheid die in geuren en kleuren overal en op allerlei manieren zijn waan fantaseert- zo stellig dat hij zich verdiept heeft in God? Hoe weet jij zo stellig dat je er überhaupt toe in staat bent om je in een god te kunnen verdiepen? Wie ben jij om te denken dat je met een God kunt omgaan? Waar haalt een mens het lef vandaan zich met goden in te laten?
Indien je denkt dat je god geen fantasie is, waarom kan ik (en vele anderen) zeggen dat het wél een fantasie is? Dit gegeven bewijst in ieder geval dat die god zijn naam weinig waard is. En wie ben jij om tegen anderen als autoriteit op te treden als een spreekbuis voor de ware kennis van de ware god? Wat is het dat een mens zo opgeblazen maakt, zo vol eigenwaan, zo naief, zo grof, zo onbezonnen? Waardoor komt het dat een gelovige nooit ziet dat zijn geloof het toppunt van menselijke eigenliefde en egocentrisme is? Hoe kan men nog meer zijn gezonde mensheid ingeleverd hebben dan door 'ik ben van mening' gelijk te stellen aan 'God is van mening'?
Waarom heb jij überhaupt een God nodig die dingen voor je opknapt? Waarom, indien je zo nodig in een god wil geloven, kun je er niet eenvoudig in rusten, en erop vertrouwen dat hij alles wel op rolletjes zal laten lopen, -daarom draagt hij tenslotte de naam God-, maar moet je zus geloven, zo doen, dat nalaten, zus en zo lezen, enz? Waarom moet je God verbinden aan een verhaal uit de ijzertijd, aan bloed en vader en zoon, aan schuld, straf, dood, opstanding, maagdelijke geboorte, aan duivels, aan belabberde wonderen zoals water in wijn veranderen en andere nonsens? Waarom zet je jezelf niet aan het werk in denken en daad om dingen zelf op te knappen in je leven? Waarom in vredesnaam blijf jij op het punt staan waar een kind dat met spanning wacht op de kerstman en sinterklaas op staat?

Ik ben inmiddels zo ver van het geloof afgedwaald dat ik er eenvoudig niet meer bij kan. Zelfs de eerste kiemen van redelijkheid ontbreken voor mij in het wereldbeeld van de christen. Ik kan er geen touw meer aan vast knopen. Enkel dit touw: geloof is een soort psychische stoornis, iets waar een gelovige of als gevolg van opvoeding of als gevolg van een periode van psychische zwakte (of allebei) mee geïnfekteerd is geraakt en waar men dan niet meer van af kan komen, als verslaafde eindeloos mee blijft zeulen, iets waar een mens eindeloos aan kan lijden. Maar zoiets wil ik tegen mensen niet zeggen, want ik wil ze niet kwetsen. Maar wanneer iemand aan de drugs zit of alcoholist is moet ook iemand een diagnose stellen. Enkel onderkennen dat er iets heel fundamenteels niet pluis is in je leven geeft een basis om ooit op wat gezonders te komen.
Born OK the first time
Gebruikersavatar
cymric
Bevlogen
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 dec 2005 22:40

Bericht door cymric »

Rereformed schreef:]Maar zoiets wil ik tegen mensen niet zeggen, want ik wil ze niet kwetsen.
The Power of the Dark Side, she is seductive... no?
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Vuurtje
Forum fan
Berichten: 312
Lid geworden op: 21 jul 2006 17:10

Bericht door Vuurtje »

Freethinker -> Doelstellingen

"www.freethinker.nl is door ons opgezet met als voornaamste doelen het nuanceren of weerleggen van de waarheidsclaims en <knip>, en het geven van informatie over vrijdenken."
Rereformed schreef:]
Vuurtje schreef: Maar het is heel simpel: er bestaat een almachtige God of niet.
En als er een almachtig God bestaat is alles wat je hierboven noemt niet meer dan een logisch gevolg.
Maar een almachtige God bestaat niet, ergo je redenaties zijn hol.
Vervelend toch, die niet te bewijzen waarheidclaims. Lijkt erop dat "vrijdenkers" hun fouten het best bij een ander zien.
Rereformed schreef:Overigens 'eeuwig' zou enkel foltering zijn voor een mens. Dat gun ik niemand.
Hiermee geef je aan hoe weinig je je kunt voorstellen bij een mens die volledig goed is.
a.r.

Bericht door a.r. »

Vuurtje schreef:Freethinker -> Doelstellingen

"www.freethinker.nl is door ons opgezet met als voornaamste doelen het nuanceren of weerleggen van de waarheidsclaims en <knip>, en het geven van informatie over vrijdenken."
Rereformed schreef:]
Vuurtje schreef: Maar het is heel simpel: er bestaat een almachtige God of niet.
En als er een almachtig God bestaat is alles wat je hierboven noemt niet meer dan een logisch gevolg.
Maar een almachtige God bestaat niet, ergo je redenaties zijn hol.
Vervelend toch, die niet te bewijzen waarheidclaims. Lijkt erop dat "vrijdenkers" hun fouten het best bij een ander zien.
Rereformed schreef:Overigens 'eeuwig' zou enkel foltering zijn voor een mens. Dat gun ik niemand.
Hiermee geef je aan hoe weinig je je kunt voorstellen bij een mens die volledig goed is.
En daar gaan we weer...........@ Vuurtje, er vanuit gaande dat je het over de christelijke god hebt.....algoed en almachtig dus......vertel ons eens welke bewijzen je daarvoor hebt. Een mens die volledig goed is? Wat in vredesnaam is "volledig goed"? :roll:
Vuurtje
Forum fan
Berichten: 312
Lid geworden op: 21 jul 2006 17:10

Bericht door Vuurtje »

Erik schreef:Rereformed heeft al uitstekend laten zien wat het probleem met jouw god is vuurtje, dus dat ga ik niet eens nog een keer doen.
Echter 2 dingen in je reactie vond ik erg opvallend.
Hebben we jut en jul weer hoor. Erik heeft wat mij betreft laten zien wat het probleem van een "vrijdenker" is.
vuurtje schreef:
Vrijwillige euthanasie kan toch nooit moord zijn? Bij een moord wordt namelijk zonder instemming iemand van het leven beroofd.
Ik versta onder moord het afbreken van leven. Net als bij zelfmoord, het woord zegt het al.
Wie ben jij dan die meent op basis van een persoonlijke geloofsopvatting te kunnen beschikken over een ander zijn of haar leven??!

Ik vind dat knap bemoeizuchtig en arrogant.
Ten eerste ging ik hier in op de definitie van moord die gegeven werd, het waardeoordeel speelde hier dus even niet.
Ten tweede, als je niet geïnteresseerd bent in mijn waardeoordeel, lees het dan gewoon niet.
Ten derde, ik heb niet beweert te beschikken over iemands leven. Niemand kan zelfs beschikken over zijn eigen leven, of je wilt of niet, ophouden doet het.
vuurtje schreef:Bij verkrachting en incest is het geestelijk leed van de aanstaande moeder al geschied.
Ik ben van mening dat je niet voor een ander kunt beslissen of het humaan is dat diegene leeft, los van het feit dat humaan nogal vrij geinterpreteerd kan worden.
Ongelooflijk hoe jij van het ene uiterste naar het andere kan gaan.
Hier meen je dat je niet voor een ander (in dit geval de foetus) kunt beslissen of diegene leeft, maar hierboven (in het geval van vrijwillige euthanasie) meen jij wel te kunnen beslissen dat die persoon moet leven.
Ik beweer helemaal niet dat ik me niet inzet voor het leven van mensen die zelf nog niet aan kunnen geven dat ze recht hebben om te leven. Wat mij betreft is het geen mogelijkheid dat iemand het leven kan beëindigen omdat diegene vindt dat het niet humaan (?) is dat diegene leeft. En het woord "ik beslis" heb ik ook niet genoemd.
vuurtje schreef:
En ben je nu echt van mening dat dit zonder Gods geboden onmogelijk is? Hetzelfde is mogelijk met door mensen onderlig afgesproken regels. Enige voorwaarde is in beide gevallen dat een ieder zich aan deze regels houdt.
En de vervolgvraag is dan dus, denk je dat er aan die voorwaarde kan worden voldaan? Ik kan alleen concluderen dat het tot nu toe niet best gelukt is.
Dat er niet aan de vervolgvraag wordt voldaan is niet waar, dat kan prima, er zijn namelijk vele mensen die zich netjes aan de regels houden.
We hadden het hierboven niet over vele mensen, we hadden het over dat een ieder zich dan aan die regels zou moeten houden. Anders gaat het beeld wat ik eerder schetste al niet op.
Plaats reactie