In welk systeem zou u willen leven?
Moderator: Moderators
-
a.r.
Trrrrrrrrrrrriiiiiiiing wakker worden...je wekker loopt af....IK geloof in helemaal niets! Aannames zonder bewijs, kunnen verworpen worden zonder bewijs!!!!!
In één ding heb je absoluut gelijk! Een andere samenleving, nl een samenleving waarin intellectuele eerlijkheid voorop staat ipv zweefteverig/droomvogelig/religieus oneerlijk gedrag ......ach .....en UTOPIE!!!!
In één ding heb je absoluut gelijk! Een andere samenleving, nl een samenleving waarin intellectuele eerlijkheid voorop staat ipv zweefteverig/droomvogelig/religieus oneerlijk gedrag ......ach .....en UTOPIE!!!!
-
siger
Waarom probeer je ons niet te overtuigen van hoe jij vindt dat het dan beter kan? Welke visie verkies je concreet?hickhack schreef:Dat je in een andere samenleving andere wetenschappelijke wetten en andere wetmatigheden ervaart.Zolang je de samenleving niet overtuigd dat het anders kan regeert de huidige wetenschappelijke visie met haar zichzelf vervullende waarheid.....
En de aanhangers van die visie doen er ALLES aan om hun positie in stand te houden.
siger schreef:Waarom probeer je ons niet te overtuigen van hoe jij vindt dat het dan beter kan? Welke visie verkies je concreet?hickhack schreef:Dat je in een andere samenleving andere wetenschappelijke wetten en andere wetmatigheden ervaart.Zolang je de samenleving niet overtuigd dat het anders kan regeert de huidige wetenschappelijke visie met haar zichzelf vervullende waarheid.....
En de aanhangers van die visie doen er ALLES aan om hun positie in stand te houden.
Een interessante visie!Andere wetenschappelijke wetten en andere wetmatigheden ervaren.
Ik zou bijna bang worden dat het mijn eigen ingepaplepelde positie in gevaar brengt.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
..
Al met al leuk, maar de mening dat geld een wanproduct is deel ik niet met je. Zoals met veel dingen zitten er gewoon voor en nadelen aan aan het concept dat we geld noemen. Maar uiteindelijk zijn het altijd mensen die beslissen of ze er iets goeds of slechts mee doen. Geld komt dus van een overheid, en deze drukt en slaat dit indien men denkt dat er meer nodig is. Maar ook, en daar gaan we weer, int de overheid belastingen bij burgers en bedrijven. Ook dit geld komt natuurlijk deels in de grote pot waaruit de overheidsuitgaven betaald worden. Geld is een instrument waarmee men het economische systeem, waar we allen dus mee te maken hebben, draaiende kan houden. Loon belasting over arbeid is wel een mooi voorbeeld. Dus mijn vraag zou zijn, wie bezit er nu het pistool? Is het de werkgever die geld inhoud op loon, of is het de overheid die het geld krijgt / int bij de werkgever.pcrs schreef:Geld komt nu van een overheid, maar dat is dan ook het zoveelste wanproduct. Geld zou ook zonder pistool geleverd kunnen worden.af87 schreef:..Proef ik hier een contradictie met andere postings? Geld komt van een overheid, dus waarom voor moolah een uitzondering maken. Volgens wat ik begrijp maakt dit je dus wel zeker een slaaf binnen je eigen verkozen systeem. Ontkenning, of het onvermogen om naar een groter plaatje te kijken, je mag het zelf invullen.pcrs schreef: definieer: slaaf
Voor mij is een wederzijds vrijwillig gekozen relatie tussen werknemer en werkgever, geen slavernij.
Slavernij is een relatie waarbij 1 van de partijen gedwongen wordt onder dreiging van geweld.
Het gaat me er om waar het onderscheid dan vandaan komt als uiteindelijk binnen een zelf verkozen werk relatie, de tweede partij (de werkgever) de instemming krijgt (vrijwillig of niet) om geld in te houden voor een derde (de overheid) door middel van de belastingdienst. Je schreef zelf elders dat dit criminelen zijn etc.Ook zonder geld, is het mogelijke vrijwillige en gedwongen interakties te hebben. De gedwongen interakties noem je slavernij, de vrijwillige vrijheid. Het feit dat geld van de staat komt, betekent geen contradictie met het feit dat geld verdienen een vrijwillige relatie is met degene die je het geld geeft.
Redelijk duidelijk, enkel die laatste vergelijking is nogal krom en kort door de bocht.Net zo min als een monopolie van de overheid op condooms, de seks binnen je relatie opeens verkrachting maakt.
Is dat een beetje duidelijk?
God is enkel een gedachte experiment..epic fail.
Ik wordt niet bepaald door existentiedruk hoor en individuele ontwikkeling? Tot wat ? Serial killer? Ik vind dit afwentelen van verantwoording naar krachten die buiten jezelf liggen een zwaktebod. Niet jammeren dat je zo geleefd wordt maar daar binnen maatschappelijk aanvaarbare grenzen iets aan doen. Lukt dat niet kies dan een andere maatschappij die beter bij je ideaal past. Miscchien betekend dat verhuizen, emigreren of een staatsgreep plegen.hickhack schreef:Wij worden allen bepaald door een existentiedruk.En die druk wordt uitgeslacht voor een vorm van slavernij waarvan wij meestal vinden dat ze vrijwillig ''lijkt'' Die existentiedruk verhindert individuele ontwikkeling.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Een multimiljardair kan zich net zo goed aanpassen als de omgeving verandert hickhack tov een niet-multimiljardairmens. Zodoende heeft ieder mens even veel kansen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Existentiele angst is niemand vreemd denk ik maar mag niet leidend worden. Ik voel mij heel rijk en neem met een fractie van het multimiljardarschap genoegenhickhack schreef:Ha doctor,wil je beweren dat iedereen op deze aarde vrij is van bestaansangst?
Wat doe jij voor werk? Weleens zorgen gehad om je baan?Honger? Angst?
Ik mag aannemen dat je multimiljardair bent en daarom geen selectiedruk ondervindt.
Overlevingskansen.hickhack schreef:''Kansen '',waarop, Sararje?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
Als er een meteoriet op aarde stort dan zijn, nogmaals, hickhack, de overlevingskansen van een multimiljonair even groot als die van de locale arbeider.
Ik zie religie en ietsisme als een uiting van existentiele angst. Van beiden ben ik al jaren bevrijd dus voor mij is het niet leidend. MaarI ik ben leergierig dus kom maar op met je collegehickhack schreef:Hoe weet je ,doctorwho,of existentiele angsten niet al ''leidend'' zijn?