Henochs evangelisatiehoekje waar je kan ge/overtuigen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Socratotales, kom er maar in.... :wink:
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

Henoch schreef:Als hij beweerd dat God een sadist is op sommige punten, en dat hij de Bijbel heeft moeten herzien en reviseren, en bovendien ons ook nog een schizofrene Godheid voorschoteld, dan ben ik benieuwd hoe autobiografisch dat is?
Je krijgt een onvoldoende voor begrijpend lezen. Probeer het nog een keer.

edit: wat die schizofrenie betreft, dat stukje over drie-eenheid was van jou hand.
Laatst gewijzigd door Socratoteles op 09 okt 2007 14:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Henoch
Banned
Contacteer:

Bericht door Henoch »

Sararje schreef:Dat het zwaar op de hand is, is jouw probleem, ik denk dat het voor een groot deel valt te verklaren door de stortvloed aan reacties die je nog moet beantwoorden die precies het tegendeel aantonen van wat jij zegt te beweren.
Ik denk dat je een behoorlijke misvatting maakt: Ik moet namelijk niets!

Natuurlijk wil een niet-gelovige "het tegendeel aantonen van" wat een gelovig iemand vind! Dat er aan "de stortvloed aan reacties" op te merken is, dat er zo weinig geestelijke kennis is over het Evangelie van Jezus Christus, en dat er daarbij tevens zoveel weerstand en vijandigheid is t.o.v. iets dat in het algemeen als goed beschouwd kan worden, dat is wel opvallend.
"Jezus zeide: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij." (Johannes 14:6)
Henoch
Banned
Contacteer:

Bericht door Henoch »

Socratoteles schreef:Je krijgt een onvoldoende voor begrijpend lezen. Probeer het nog een keer.
Nou, vertel je levensverhaal eens! Je hebt gegeten en gedronken, en toen ben je de maaltijd zat geworden, en toen?
"Jezus zeide: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij." (Johannes 14:6)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ik denk dat je een behoorlijke misvatting maakt: Ik moet namelijk niets!
Je bent hier geheel vrijwillig op dit forum, daar heb je helemaal gelijk in. Echter, als je je op dit forum begeeft, zul je je dienen te conformeren aan het beginsel dat je standpunten getoetst zullen worden aan die van de veelal zeer kritische medeforummers. Pas na het wegen van de standpunten van de jouwe in combinatie met die van de anderen, valt er wellicht een conclusie te trekken, maar aan zelfbevestiging doen we hier niet.
Natuurlijk wil een niet-gelovige "het tegendeel aantonen van" wat een gelovig iemand vind! Dat er aan "de stortvloed aan reacties" op te merken is, dat er zo weinig geestelijke kennis is over het Evangelie van Jezus Christus, en dat er daarbij tevens zoveel weerstand en vijandigheid is t.o.v. iets dat in het algemeen als goed beschouwd kan worden, dat is wel opvallend.
Neen, jij beschouwt het als "over het algemeen goed". Dat is uitsluitend jouw waardeoordeel. Dit waardeoordeel moet worden geverifieerd door de medeforummers en zoals je zelf kan zien, ontbreekt het niet per se aan kennis over het evangelie bij deze forummers. Immers, op welke gronden veronderstel je dat? Zij zijn in staat net zo goed de bijbel te lezen als jij.

Bovendien: ga even in op de reacties van de mij en vele anderen in dit topic. Je ontwijkt de vragen en daar hebben heel veel forummers op dit forum een hekel aan.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Socratoteles
Diehard

Socratoteles schreef:Je negeert echter het punt dat ik maakte: als het over het karakter van God gaat, dan laat je je bijbeltje stilletjes op de plank liggen. Liever laat je je leiden door de mooie gevoelens die je bij jezelf oproept en op rekening van God schuift.
Dit geldt nog steeds Henoch
Henoch
Banned
Contacteer:

Bericht door Henoch »

collegavanerik schreef:
Henoch schreef:de SGP zal afstand moeten doen van onbijbelse doctrines als het vrouwen-standpunt.
Wat krijgen we nou? De SGP beroept zich toch op Paulus?

1 Kor 14,34
Paulus schreef:Vrouwen moeten gedurende uw samenkomsten zwijgen. Ze mogen niet spreken, maar moeten ondergeschikt blijven, zoals ook in de wet staat.
Is de SGP ook tegen een koningin? :roll:
Dit gaat over de vrouw als prediker in de gemeente. Tegenwoordig hebben we domina's, vrouwelijke predikanten. Ik vind het niks, sorry! Vrouwen zijn wel vrij om te getuigen van Christus, te profeteren, te bidden, etc.

Daarom is het onzin, dat de SGP dit vers misbruikt/misinterpreteerd om vrouwen verder in funkties in de partij hogerop te helpen. Dit heeft niets met de h.g. te maken, maar met een [menselijke] lering en gezond verstand.

Nee, de SGP is voor het Koningshuis, dus ook een koningin.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Socratoteles schreef:
Socratoteles schreef:Je negeert echter het punt dat ik maakte: als het over het karakter van God gaat, dan laat je je bijbeltje stilletjes op de plank liggen. Liever laat je je leiden door de mooie gevoelens die je bij jezelf oproept en op rekening van God schuift.
Dit geldt nog steeds Henoch
http://richarddawkins.net/forum/viewtop ... &sk=t&sd=a

met bijbelse bronvermeldingen:
"The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction:
1. jealous
2. and proud of it;
3. a petty,
4. unjust,
5. unforgiving
6. control-freak;
7. a vindictive,
8. bloodthirsty
9. ethnic cleanser;
10. a misogynistic,
11. homophobic,
12. racist,
13. infanticidal,
14. genocidal,
15. filicidal,
16. pestilential,
17. megalomaniacal,
18. sadomasochistic,
19. capriciously malevolent
20. bully."
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Socratoteles
Diehard

Henoch schreef:Dit gaat over de vrouw als prediker in de gemeente.
Kun je dat aannemelijk maken? Lees maar verder:
1 Kor 14 schreef:34 Vrouwen moeten gedurende uw samenkomsten zwijgen. Ze mogen niet spreken, maar moeten ondergeschikt blijven, zoals ook in de wet staat. 35 Als ze iets willen leren, moeten ze het thuis aan hun man vragen, want het is een schande voor een vrouw als ze tijdens een samenkomst spreekt.
Het gaat hier helemaal niet over vrouwelijke 'predikers', maar over doodgewone vrouwen die iets willen leren, maar niet gedurende de samenkomsten hun mond mogen opentrekken. Dacht je dat die samenkomsten er net zo uitzagen als een kerkdienst vandaag de dag, met dominee's die spreken en een gemeente die stil zit te luisteren? Nee hoor, iedereen bracht wat in, men spak soms in tongen allemaal door elkaar heen, zoals je in je bijbeltje kunt lezen. Behalve de vrouwen natuurlijk, want dat zou een schande wezen..
Henoch
Banned
Contacteer:

Bericht door Henoch »

Sararje schreef:Neen, jij beschouwt het als "over het algemeen goed". Dat is uitsluitend jouw waardeoordeel. Dit waardeoordeel moet worden geverifieerd door de medeforummers en zoals je zelf kan zien, ontbreekt het niet per se aan kennis over het evangelie bij deze forummers. Immers, op welke gronden veronderstel je dat? Zij zijn in staat net zo goed de bijbel te lezen als jij.

Bovendien: ga even in op de reacties van de mij en vele anderen in dit topic. Je ontwijkt de vragen en daar hebben heel veel forummers op dit forum een hekel aan.
Ik ben het niet met jou eens! Dit waardeoordeel is eenvoudig in het algemeen wereldwijd te constateren. Ik vind dat jij nogal ook van de toren blaast betreffende de forummers; alsof de meerderheid van hun verificatie tot de waarheid leidt. Ook vind ik dat je het woordje "moet", wederom nogal haastig in de mond legt.

Ik vind dat het wel ontbreekt aan kennis aanziende de leer van Christus, want dan hadden zij hem wel aangenomen als hun redder en verlosser, en hadden wij deze discussies/meningsverschillen niet gehad. Omdat die in de leer van Christus is, heeft God en de Zoon; wie niet in deze leer is, heeft beiden niet. Zij zijn dus waarschijnlijk niet in staat de bijbel juist te lezen, want ze leven en ook niet naar!
robindr
Forum fan

Bericht door robindr »

Henoch schreef: Zij zijn dus waarschijnlijk niet in staat de bijbel juist te lezen, want ze leven en ook niet naar!
Ik wed voor € 1.000 dat ook jij niet helemaal volgens de Bijbel leeft. Wie ben jij dan om ons te beoordelen.

En nog iets Henoch. De meeste mensen hier op dit forum zullen beamen (denk ik) dat Jezus in feite een goed persoon is geweest en vele goede dingen heeft gedaan en dat er in het Christendom ook zeer veel goede zaken zijn.
Maar het gaat net om al die andere zaken met een bedenkelijke ethiek waar we kritiek op geven.
JIJ beweert dat in de bijbel enkel goede dingen staan en wij zeggen dat dit een grove leugen is.
Als we je op de minder fraaie dingen van de bijbel wijzen, dan wil je er gewoon niet van weten en DURF je dat gewoon niet toe te geven, uit schrik van de toorn van god en dat je niet in zijn select clubke zal worden opgenomen.

Durf toch eens kritisch zijn man.
Geloof van mijn part in god zoveel je wil, leef gerust een christelijkjk leven, dat is je goed recht, maar je handelt nu zoals een 'boy' in het voormalig Belgisch-Congo die schrik heeft van de Grote Blanke Man. Denk je dat god een boodschap heeft aan iemand die het verstand dat hij nota bene van god (in jouw denken althans) heeft gekregen niet gebruikt.

Je leeft in angst Henoch, angst om god op de tenen te trappen. Jouw angst is zo verlammend en nefast op je kritisch denken dat het meelijkwekkend is.
Laatst gewijzigd door robindr op 09 okt 2007 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is but a momentary glimpse of the wonder of the astonishing universe, and it is sad to see so many dreaming it away on spiritual fantasy.
- Carl Sagan -
Socratoteles
Diehard

Henoch schreef:Ik vind dat het wel ontbreekt aan kennis aanziende de leer van Christus, want dan hadden zij hem wel aangenomen als hun redder en verlosser, en hadden wij deze discussies/meningsverschillen niet gehad.
Als jij wat meer bijbelkennis zou hebben gehad, dan zou je dit niet zo stellig schrijven. Degenen die het christendom de rug toe hebben gekeerd hebben dit vaak gedaan op grond van heel veel kennis van zaken en zeer sterke argumenten. Bedenk wel dat het christendom hen veroordeelt tot eeuwige marteling in de hel.. Dan kun je beter zeker van je zaak zijn he? Evangelisten, theologen, dominee's, en heel veel 'gewone' christenen die het christendom vaarwel hebben gezegd kun je niet zomaar wegzetten met "het ontbrak hen aan kennis van de leer van Christus".
Omdat die in de leer van Christus is, heeft God en de Zoon; wie niet in deze leer is, heeft beiden niet. Zij zijn dus waarschijnlijk niet in staat de bijbel juist te lezen, want ze leven en ook niet naar!
Gelukkig niet, ik moet er niet aan denken dat ik geen mensen in mijn huis mocht ontvangen die niet precies hetzelfde geloven als ik, meisjes moet stenigen die geen maagd meer zijn voor hun huwelijk, homo's moet doden etc.
Laatst gewijzigd door Socratoteles op 09 okt 2007 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Henoch schreef:Ik vind dat het wel ontbreekt aan kennis aanziende de leer van Christus, want dan hadden zij hem wel aangenomen als hun redder en verlosser, en hadden wij deze discussies/meningsverschillen niet gehad. Omdat die in de leer van Christus is, heeft God en de Zoon; wie niet in deze leer is, heeft beiden niet. Zij zijn dus waarschijnlijk niet in staat de bijbel juist te lezen, want ze leven en ook niet naar!
Jij leeft er ook niet naar, zoals Rereformed al had opgemerkt!
Rereformed schreef:Jij komt met de veelgehoorde kreet dat iets uit zijn verband genomen wordt enkel en alleen om de woorden maar niet te hoeven opvolgen. Ik zet jou in het geheel geen hak maar concludeer eenvoudig dat jij geen Christen bent in de zin die Christus voor ogen had en hij je uitspugen zal. Je voelt je beter in de kring van welgestelde zakenmannen dan bij Jezus. Is je goed recht natuurlijk, want wat is het nut van arm zijn, maar maak ons niet meer wijs dat je Christen bent.
Henoch schreef: Dit vers staat in Lukas 14:33, en gaat over zelfverloochening. Voor afstand doen, staat in de Engelse vertaling: to be able to forsake all; dus bereid zijn om alles te verliezen, het niet geestelijk vasthouden aan materieële [aardse] dingen.

Is dit argumentatie genoeg?
Nee, natuurlijk niet. Voor de betekenis van een vers moet je altijd gaan naar de grondtekst, niet naar één of andere parafrase. En in de grondtekst staat (hetgeen je overigens in alle degelijke vertalingen kunt nalezen):

So likewise, whosoever he be of you that forsaketh not all that he hath, he cannot be my disciple.

Zo geldt ook voor jullie: wie geen afstand doet van al zijn bezittingen, kan mijn leerling niet zijn. (NBV)

Alzo dan een iegelijk van u, die niet verlaat alles, wat hij heeft, die kan Mijn discipel niet zijn. (Statenvert.)

Zo zal dus niemand van u, die niet afstand doet van al wat hij heeft, mijn discipel kunnen zijn. (NBG51)

Zo moet ieder van u afstand doen van alles wat hij bezit; anders kan hij geen leerling van Mij zijn.

Zo moet ieder van u afstand doen van alles wat hij bezit; anders kan hij geen leerling van Mij zijn. (Willibrord)

Niemand van u kan mijn leerling zijn als hij geen afstand doet van alles wat hij bezit. (GNB)

Duidelijk genoeg?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Henoch
Banned
Contacteer:

Bericht door Henoch »

collegavanerik schreef:"The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction:
Ik vind Richard Dawkin een hele kinderachtige man. Die meent iets over God te kunnen zeggen, terwijl hij hem niet eens kent. Nee, hij gelooft helemaal niet dat er een God bestaat! We hadden het toch over dat we Gods karakter van verschillende kanten [in balans] moeten bekijken? Daarom is dit lijstje niet alleen eenzijdig maar tevens ondoordacht, onwaar, maar ook onheus bejegenend. Je proeft er een boosheid uit, die niet eens kan bestaan, wanneer je niet gelooft dat deze God bestaat, nog is wie Hij zegt dat Hij is. Dan zijn het gewoon woorden die op papier staan, zonder enige zeggingskracht. Mijn God, is dezelfde God als het oude testament en het nieuwe testament samen. Hij is de vader van de here Jezus Christus, die zijn heilige geest heeft gezonden om in de mens te wonen. Wie daar iets op tegen heeft, zou toch eens iets verder moeten kijken dan zijn neus lang is.

Hier een berichtje, dat ik vandaag binnenkreeg:
Afbeelding

Martelaar voor Jezus

Broer, zus,

Gisteren deelden we in de ochtenddiensten Gods boodschap dat het lijden van Jezus op Golgotha niet is gestopt, maar doorgaat in Zijn lijdende Lichaam, de vervolgde kerk.

En dan opeens komt het heel dichtbij en wordt het heel concreet. Vandaag kwam het schokkende bericht dat zaterdagnacht of zondagochtend vroeg in Gaza onze broer Rami Ayyad (32) wreed is vermoord. Rami werkte voor de Palestinian Bible Society in de Bible Book Shop in het centrum van Gaza-Stad. Dit is de enige christelijke boekwinkel in heel Gaza. Rami gaf leiding aan het team dat de Bookshop runt.

Rami werd zaterdag ontvoerd door een nog onbekende groep, waarschijnlijk een fanatieke splintergroepering. Zijn lichaam werd zondagochtend gevonden in de buurt van de Bible Book Shop. Zijn schedel was ingeslagen en hij was diverse keren gestoken met een mes. Rami was al vaak met de dood bedreigd. Nog kort geleden werd de Bible Book Shop getroffen door een bomaanslag, die de hele begane grond verwoestte.

Rami laat een vrouw, Pauline, achter en twee kleine kinderen. Pauline is in verwachting van hun derde kindje. Rami was al vaak met de dood bedreigd. Tijdens bezoeken aan Gaza heb ik Rami meerdere keren ontmoet, toen ik daar was voor O.D., alleen en ook met een team van Athletes in Action tijdens het grote AiA-Israël-project. Hij was een bescheiden en bijzonder zachtmoedige en vriendelijke man.

Bid alsjeblieft voor de kleine christengemeenschap in Gaza. Zo'n 200 evangelische en 3.000 orthodoxe christenen wonen temidden van 1.500.000 moslims. Bid voor het BBS team dat nu verder moet. Bid voor de Gaza Baptist Church en voor het voorgangersechtpaar Hanna en Suhad Massad. Bid voor de vervolgers.
daarom moeten jullie [en Dawkins] niet jullie vurige pijlen, op de liefdevolle God en Vader richten, die zijn best doet om jullie door zijn zoon met zichzelf te verzoenen en vrede te krijgen, maar richt liever je pijlen op de wrede en moordzuchtige God Allah die het echt verziekt in deze wereld!

robindr
Forum fan

Bericht door robindr »

Henoch schreef: daarom moeten jullie [en Dawkins] niet jullie vurige pijlen, op de liefdevolle God en Vader richten, die zijn best doet om jullie door zijn zoon met zichzelf te verzoenen en vrede te krijgen, maar richt liever je pijlen op de wrede en moordzuchtige God Allah die het echt verziekt in deze wereld!
Euh doe je nu niet net hetzelfde als waarvan je ons beschuldigt? Je doet net alsof Allah bestaat...
Life is but a momentary glimpse of the wonder of the astonishing universe, and it is sad to see so many dreaming it away on spiritual fantasy.
- Carl Sagan -
Gesloten