Uit je lichaam treden

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Ik zou jullie in ieder geval willen verzoeken om deze thread on topic te houden. Als jullie willen discussieren over de gedachte dat materialisten zuurpruimen zijn (wat een stompzinnige gedachte maar goed), dan wil ik wel een afsplitsing maken of jullie beginnen een nieuwe thread. Idem dito voor de andere onderwerpen die nu aan bod komen door deze opmerking.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Don Diego schreef: Maar even ter zake. Ik ben zelf ook uit mijn lichaam geweest en het was de ervaring doe de rest van mijn leven heeft gevormd.
Ik zag dingen waarvan ik later wilde weten of dit een droom was of misschien werkelijkheid en las heel veel boeken in de esoterische sfeer. Daar stonden de antwoorden in op mijn vragen.
Dus wat je in die boeken las, werd door jou geloofd. Weet jij veel of de schrijver een fantast was of niet? Vertrouw je dan niet ietsje te veel op mensen die je niet kent?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

chromis schreef:Ik zou jullie in ieder geval willen verzoeken om deze thread on topic te houden. Als jullie willen discussieren over de gedachte dat materialisten zuurpruimen zijn (wat een stompzinnige gedachte maar goed), dan wil ik wel een afsplitsing maken of jullie beginnen een nieuwe thread. Idem dito voor de andere onderwerpen die nu aan bod komen door deze opmerking.
Zou denk ik wel goed zijn zo'n afsplitsing.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Don Diego
Forum fan

Bericht door Don Diego »

skeptic schreef:
Don Diego schreef: Maar even ter zake. Ik ben zelf ook uit mijn lichaam geweest en het was de ervaring doe de rest van mijn leven heeft gevormd.
Ik zag dingen waarvan ik later wilde weten of dit een droom was of misschien werkelijkheid en las heel veel boeken in de esoterische sfeer. Daar stonden de antwoorden in op mijn vragen.
Dus wat je in die boeken las, werd door jou geloofd. Weet jij veel of de schrijver een fantast was of niet? Vertrouw je dan niet ietsje te veel op mensen die je niet kent?
De schrijvers waren niet zo maar fantasten en over de hele wereld als betrouwbaar gezien.
Ik doel op Blavatski en Krishnamurti om er een paar te noemen.
Wat ik in hun boeken las was niet dat wat er stond, maar dat wat er in mij los kwam toen ik het las. Eigen interpretatie is het meest betrouwbaar. en daarom dus voor anderen vaak niet begrijpelijk en zo moet het ook blijven. Er is geen geloof boven waarheid.
Laat mij zien wat voor nieuwe dingen Mohammed heeft gebracht, en je zult alleen slechte en inhumane dingen vinden, zoals dat hij heeft voorgeschreven in het geloof dat hij predikte, en omdat met het zwaard te verspreiden".
BR

Bericht door BR »

Don Diego schreef:De schrijvers waren niet zo maar fantasten en over de hele wereld als betrouwbaar gezien.
Zoals Jezus en Mohammed om er een paar te noemen, altijd weer grappig om te zien hoe verslaafden zich met add populum argumenten bedienen om vervolgens iedere discussie af te sluiten met de woorden "het is persoonlijk", maar waarom er in de eerste plaats dan wel belerend mee beginnen?

Heel veel rotte vissen in een ton maakt geen lekkere haring!
Don Diego
Forum fan

Bericht door Don Diego »

Jezus heeft nooit wat geschreven en Mohammed kon niet schrijven, wel onthoofden en roven naast het aanranden van klein meisjes. :shock:
Laat mij zien wat voor nieuwe dingen Mohammed heeft gebracht, en je zult alleen slechte en inhumane dingen vinden, zoals dat hij heeft voorgeschreven in het geloof dat hij predikte, en omdat met het zwaard te verspreiden".
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Don Diego schreef
Verder heb ik veel over de wereld gereisd beroepshalve en dingen meegemaakt en gezien die niet wetenschappelijk te verklaren zijn. En dat voedt mijn gedachte dat er veel meer is dan we durven beseffen en weten.
Geef eens enkele voorbeelden van deze niet wetenschappelijk verklaarbare dingen?
Er zijn buiten mijzelf vast forumdeelnemers die een poging willen wagen een duiding te geven :idea:

Don Diego schreef
Eigen interpretatie is het meest betrouwbaar. en daarom dus voor anderen vaak niet begrijpelijk en zo moet het ook blijven. Er is geen geloof boven waarheid.
Waarop baseer je het idee dat eigen interpretatie het meest betrouwbaar is? Dit hangt voor een groot deel af van het beschikbare kader om iets in te kunnen duiden. Vroeger dacht men dat zwaluwen in de winter overbleven in de modder van sloten. Dit bleek naderhand toch een verkeerde interpretatie. Bij een hond die zijn lippen optrekt denk ik niet dat dit een hondseversie van een lach is.
:?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
justagirl21

Bericht door justagirl21 »

Ik geloof in de wetenschap maar ik geloof ook in dingen die nog niet te verklaren zijn of die snel onder 1 noemer worden gegooid. Ik bedoel als de wetenschap 1 ding heeft bewezen door de jaren heen is dat ook de wetenschap het fout heeft of er nog geen verklaring voor heeft. Dingen die vroeger magie worden zijn nu verklaard betekent niet dat dingen die we nu niet kunnen verklaren over 100 jaar nog niet te verklaren zijn.

Ik heb dingen gezien die geen normale verklaring hebben kleine dingen. Het is van alle twee de kanten niet te bewijzen dus zijn mensen die er in geloven dan automatisch fout. Als de wetenschap ons 1 ding leert ios het een open mind.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

justagirl21 schreef:Dingen die vroeger magie worden zijn nu verklaard betekent niet dat dingen die we nu niet kunnen verklaren over 100 jaar nog niet te verklaren zijn.
Noem eens een voorbeeld wat vroeger magie was en nu is verklaard? En verder is het niet zo dat zaken die nu nog niet zijn verklaard dan meteen ook waar zijn. Je kan nu eenmaal niets met zaken die niet te verklaren zijn.
Wel zijn er ook voor verschillende paranormaal aangeziene fenomenen wel degelijk wetenschappelijke verklaringen. Hoewel niet iedereen hier genoegen mee wil nemen en graag een zweeftheorie meer aansprekend vindt dan een wetenschappelijke verklaring.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Beste Don Diego,

Je bent waarschijnlijk vergeten antwoord te geven op mijn vragen in deze draad vandaar deze reminder :!:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

Antiscience schreef:het gaat niet om klakkeloos kennis te kunnen opdreunen.
Waar het m.i. om gaat is deze zinvol toe te passen, en waar logica
en technisch verstand van processen mogelijk is,
dan er ook gebruik van te maken.
En dat valt niet mee als je vanaf je geboorte geïndoctrineerd bent. Dan is er heel wat voor nodig, voordat je erachter bent wat ballast is en wat ware kennis. Tot en met de H.A.V.O. wordt je geleerd alles over te nemen van je leraar. Verdere opleidingen, leiden op tot zelfstandig leren. Juiste zaken bij elkaar zoeken, op een juiste manier interpreteren en je eigen ideeën erover vormen.
Toch komen sommige mensen nooit los van hun ballast vanuit hun jeugd, al vertellen ze vol trots dat ze niet geloven dat sint Nicolaas door de schoorsteen kan. Maar dat is dan ook het enige, dat ze nadat de ouders 100 keer hebben gezegd dat hij echt niet bestaat, uit hun oude waarheden durven schrappen.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

HarrieMe schreef:Toch komen sommige mensen nooit los van hun ballast vanuit hun jeugd, al vertellen ze vol trots dat ze niet geloven dat sint Nicolaas door de schoorsteen kan. Maar dat is dan ook het enige, dat ze nadat de ouders 100 keer hebben gezegd dat hij echt niet bestaat, uit hun oude waarheden durven schrappen.
Ik weet wat je bedoelt. Ik heb op een Chistelijke basis school gezeten en ben als kind naar een bijbel camp gestuurd. Ondanks dat dat ik toen 6 jaar was, heb ik er nog steeds een jeugd trouma aan over gehouden.
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Baruch
Forum fan

Bericht door Baruch »

Sebastiaan schreef:Ik heb op een Chistelijke basis school gezeten en ben als kind naar een bijbel camp gestuurd. Ondanks dat dat ik toen 6 jaar was, heb ik er nog steeds een jeugd trouma aan over gehouden.
Was het inderdaad zo erg dan? Bij bijbelkamp stel ik zoiets voor als verhaaltjes voorlezen rondom een kampvuur met zo nu en dan wat gitaarmuziek en lekker kastanjes poffen, of stel ik me het e.e.a. nu te rooskleurig voor?

Groetjes,

Baruch
"Deorum offensae diis curae" [een Romeins principe]
BR

Bericht door BR »

justagirl21 schreef:Ik heb dingen gezien die geen normale verklaring hebben kleine dingen.
Op dit forum zie ik met grote regelmaat dingen die geen normale verklaring hebben!
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

justagirl21 schreef:Ik geloof in de wetenschap maar ik geloof ook in dingen die nog niet te verklaren zijn of die snel onder 1 noemer worden gegooid. Ik bedoel als de wetenschap 1 ding heeft bewezen door de jaren heen is dat ook de wetenschap het fout heeft of er nog geen verklaring voor heeft. Dingen die vroeger magie worden zijn nu verklaard betekent niet dat dingen die we nu niet kunnen verklaren over 100 jaar nog niet te verklaren zijn.

Ik heb dingen gezien die geen normale verklaring hebben kleine dingen. Het is van alle twee de kanten niet te bewijzen dus zijn mensen die er in geloven dan automatisch fout. Als de wetenschap ons 1 ding leert ios het een open mind.
Geloven doe je in de kerk. Wetenschap is niet iets om in te geloven. Kun je dat ene wetenschappelijk bewijs dat de wetenschap het fout heeft, noemen of een verwijzing naar een onderzoek waaruit dat blijkt, geven?
Ik ben benieuwd.

Als er dingen zijn, die jij nog niet kunt verklaren, zou je eens moeten kijken op de site van Randi. http://www.reitstoen.com/randi.php Hij heeft al zoveel hokus pokus, verwezen naar het land van de charlatans en bedriegers. Overigens elke keer weer ziet hij kans, het trukje te achterhalen, waarmee de slimme "para normale" de meeste mensen wel om de tuin kunnen leiden.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
Plaats reactie