siger schreef:Ja verdomme. Het gaat om de mosterd, niet om waar Mohammed de mosterd heeft gehaald.
Beste Siger, een vloek is geen argument en Mohammed heeft waarschijnlijk niet eens bestaan, net zomin als Jezus.
Het effectief ontmantelen van godsdienst begint bij het ontwarren van dit soort veronderstellingen over eenmalige en unieke stichters en profeten, die op een dag met een goddelijke boodschap uit de woestijn of uit een grot tevoorschijn kwamen.
Godsdienst is een collectief product, vaak van vele generaties. Wat Jezus betreft hoef je maar te denken aan de (veel) oudere Romeinse soldatengod Mithras, die zoveel kenmerken met hem gemeen heeft: zoon van God, op 25 december geboren (niet toevallig ook de geboortedag van Osiris en andere goden) uit een maagdelijke moeder, twaalf discipelen, een laatste avondmaal, herrees na drie dagen uit de dood. Zo zijn er talloze parallellen tussen de stichtingsmythen van grote en kleine, levende en allang verdwenen godsdiensten, met name die uit het Midden-Oosten.
Het zijn de 'oudste verhalen' van de mensheid waarmee onze voorouders zin trachtten te geven aan hun leven. Dat maakt ze voor mij buitengewoon interessant en ook actueel; het zijn levenslessen waarin de menselijke conditie wordt beschreven. Kain en Abel hebben nooit bestaan, maar er bestaan talloze Kains en Abels, broers die tegen elkaar opstaan en de broederliefde verbreken omdat de een wel succes heeft en de ander niet. Niet-religieuze antieke bronnen vind ik ook interessant en actueel. Zoek je de eerste formulering van het multiculturalisme waarop we vandaag zo trots zijn, zoek niet verder dan Hedorotus
Historiën 3:38. Wie zich afvraagt waar Husserl de intentionaliteit en de ontologie van bewustzijnsinhouden vandaan haalde, hoeft niet verder te zoeken dan Augustinus'
Belijdenissen, bijvoorbeeld 8:12 over de werking van het geheugen. Jazeker, zonder Augustinus geen Sartre. Is dat even schrikken.
De filosoof Karl Jaspers heeft het tijdperk waaruit die oudste religieuze en niet-religieuze intellectuele verkenningen stammen het 'Axiale Tijdperk' of 'As-Tijdperk' genoemd. Toen begon de mens voor het eerst aanwijsbaar op zichzelf te reflecteren. De IJzertijd en de Neolithische Revolutie (landbouw) maakten het mogelijk dat sommige mensen als vrijgestelden over het leven konden nadenken en met elkaar communiceren, hoofdzakelijk mondeling maar steeds vaker ook schriftelijk: priesters, politiek leiders, wijzen, reizigers. Gore Vidal heeft er een roman over geschreven,
Creation, waarin de hoofdpersoon, een Perzisch edelman ten tijde van Xerxes, op zijn reizen zowel Confucius, Boeddha als Herodotus ontmoet en met hen van gedachten wisselt over de vraag "waar komen wij mensen eigenlijk vandaan?" De scheppingsvraag dus. Vandaar de titel van het boek.
Afijn, ergens uit die wirwar van teksten en discussies haalde 'Mohammed', als hij al bestond, de mosterd. Er zijn trouwens interessante onderzoekingen gaande over de vraag of de Islam niet oorspronkelijk een christelijke sekte was.