De Ware Weg gevonden

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Sebastiaan schreef:
Tsjok45 schreef:Het is eigenlijk ongelofelijk dat het zo lang heeft geduurd voor we zoiets "live "mochten meemaken op dit forum ...
Waarom denk je dat dit een "schok" is ? :
voor mij alleszins niet , nee..
Dit kan best wel leerzaam voor ons zijn. Nu weten we ook eens wat het is om "een van ons" te verliezen aan de andere zijde.
Mijn insteek: wat Deadline / Holylight wil aannemen / geloven is helemaal zijn zaak. Er is geen sprake van 'een van ons' of 'verliezen aan de andere zijde'; dat is veel te veel wij-versus-zij. Er zijn op dit forum velen die er wel zo over denken en als het ging om maatschappij-gerelateerde vraagstukken zou ik ze geen ongelijk geven. (Of, beter gezegd, geen wij-versus-zij maar realiseert-u-zich-eens-potdome-dat er-ook-andersdenkenden-bestaan.) Maar op individueel vlak is er alleen onszelf: Cymric, Deadline / Holylight, Devious, Tsjok, enzovoort; en, heel belangrijk, de kracht van de gebruikte argumenten in een betoog. Als Deadline / Holylight dat nu vanuit een christelijke visie wil doen, is dat zijn zaak. Het is een keuze geweest die hij en hij alleen voor zichzelf heeft gemaakt; hij mag die keuze ook maken net zoals een gelovige mag besluiten ongelovig te worden. Echter, hij zal ook de consequenties van die keuze moeten dragen; het feit dat hij naar eigen zeggen Jezus heeft gevonden ontslaat hem op geen enkele wijze van de plicht om zijn opinies en stellingen objectief te onderbouwen. Van mij krijgt hij in ieder geval op geen enkele wijze dispensatie voor zijn ongelovige verleden. Dat klinkt hard, en is het ook, maar ik zeg er nadrukkelijk bij dat dit beslist niet persoonlijk is bedoeld.

Dat gezegd hebbende: vertellen over z'n nogal onverwachte conversie mag natuurlijk altijd; ik vraag me echter af of hij in de toekomst nog veel zal bijdragen. Medunkt dat dit forum niet bepaald de meest geschikte plek is om discussies aan te gaan over het geloof dat hij net heeft gevonden.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Beste Deadline, je mag jezelf Holylight noemen, maar ik weet nog wel zo veel van mijn oude christelijke geloof dat ik deze naam voor mezelf nooit zou nemen wanneer ik me opnieuw tot het christelijk geloof zou bekeren. Voor mij ben je Deadline, en ik noem je zo omdat ik met dezelfde gedachte leef als Moody Blue hierboven: je zult na een tijdje zien dat je jezelf flink bij de neus hebt genomen. De reden voor absurd irrationele sprong in het geloof zal je benauwdheid geweest zijn in het leven. Als het mij zou overkomen zou ik mijn leven lang staren naar die hierboven opgesomde vroegere uitspraken van jou. Ze schreeuwen om uitleg, en uitleg van het christelijk geloof kan voor iemand met hersens zoals jij niet zoiets zijn als "het is nu eenmaal zo", of "het kan niet rationeel worden uitgelegd", of "ik heb het ervaren". De talloze uitspraken van jou van het afgelopen half jaar bewijzen dat je je nu op een geweldige manier belazert. Indien je echt van mening bent dat het niet zo is, dan zul je moeten uitgroeien tot een Paulus en dat dan ook daadwerkelijk je leven lang moeten laten zien. Je zult je leven lang antwoord moeten geven op Deadline die je niet meer wilt wezen.

Ik heb zoiets ook gedaan, maar omgekeerd. Ik heb een "afrekening met het christelijk geloof" geschreven ( http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/inhoud.htm ). Wanneer je ook zoiets produceert (dus een apologie voor het christelijk geloof die rationeel het christelijk geloof overeind houdt) zal ik mijn pet voor je afnemen. Maar zolang het slechts bij een paar kreten blijft vind ik het zielig en flauw, en vind ik de door Tsjok gevonden benaming Hollywood de geschikste benaming voor je. Ik zal je voorlopig respecteren zoals ik alle gelovigen respecteer: ik glimlach naar ze omdat ik weet dat ze in het leven iets moeten hebben om maar niet te verdrinken. Ik ben er zelf ook zo een geweest.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 02 apr 2007 09:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli »

Sebastiaan schreef:Nu weten we ook eens wat het is om "een van ons" te verliezen aan de andere zijde.
Que?
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

deadline schreef
Ik geloof in Jezus als Onze God en Here. En aan de freethinkers die denken dat ik aan de dope ben, neen ik ben niet aan de drugs. En ik ben zeker niet schizofreen. Is het nu zo moeilijk om te geloven dat de Here mijn ogen geopend heeft?
Waarom niet 1 of meer van de andere duizenden goden gekozen? Ben je in het verleden ook al in de here geweest? Wat is nu je mening over schepping versus evolutie?
Niet schizofreen, maar het is mogelijk dat je onderdeel uitmaakt van een collectieve neurose :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Ben je in het verleden ook al in de here geweest?
Iedereen die dreigt definitief te verdrinken , roept om hulp __zolang hij dat kan ___in zijn eigenste moedertaal ....
" Help , help , help me dan toch "

Dit is wat uiteindelijk nog rest wanneer men niet in staat is gesteld echt te leren zwemmen tijdens de vroege jeugdjaren .... of het zwemmen niet werd aangeleerd of zonde-van-de-tijd werd bevonden ...
Maar kijk daar komt de Here al over het water gelopen om U te redden ....Hij voert je terug in het huis van de vader die zich verheugd over de komst van de verloren zoon ... of is het veeleer de vermoeide krijger op de aftocht , die terugkeert naar de verlangde stal van Bethlehem en hoopt zijn welverdiende rust te kunnen hervinden tussen de vertrouwingswekkende os en de knusse ezel van Balaam , wachtend op de terugkomst van het Blatende Lam in de lege kribbe , en ondertussen lodderogend naar de Heilige Maagden ?

Maar genoeg van deze palavers ..
.
Ik ben echt benieuwd naar wat er nu werkelijk is gebeurt ....
zijn de Schellen van uw ogen gevallen op weg naar Damascus ?
Of ga je het liever allemaal vertellen na Pinksteren ?
Nadat de wonden zijn afgelikt ....en de maagden geoogst

Voorwaar , dit is echt spannend ;
Trek het doek op en laat de voorstelling beginnen ...
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Animal
Forum fan

Bericht door Animal »

Een mogelijke verklaring kan ook zijn:
"Onder valse voorwenselen" (infiltratie).

In een forum binnen komen als ongelovige terwijl je in werkelijkheid wel een gelovige bent. Dan na een half jaar laat je het in scene gezette wonder uit het doosje en kun je aan de wereld tonen dat een ongelovige een goede gelover is geworden. Je kan dan het wonder laten zien.

De advocaat van de duivel.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Animal schreef:Een mogelijke verklaring kan ook zijn:

In een forum binnen komen als ongelovige terwijl je in werkelijkheid wel een gelovige bent. Dan na een half jaar laat je het in scene gezette wonder uit het doosje en kun je aan de wereld tonen dat een ongelovige een goede gelover is geworden. Je kan dan het wonder laten zien.

Ach zolang er geen opnieuw aangegroeide ledematen of bewezen herijzenis aan te pas is gekomen blijjft het een wonder dat slechts in het hoofd van de verwonderde bestaat :D
Animal
Forum fan

Bericht door Animal »

Inderdaad.
Gelovige zien in iets wat sneller de wonderen dan de ongelovige.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

cymric schreef:
Sebastiaan schreef:Dit kan best wel leerzaam voor ons zijn. Nu weten we ook eens wat het is om "een van ons" te verliezen aan de andere zijde.
Mijn insteek: wat Deadline / Holylight wil aannemen / geloven is helemaal zijn zaak. Er is geen sprake van 'een van ons' of 'verliezen aan de andere zijde'; dat is veel te veel wij-versus-zij.
Mee eens.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

doctorwho schreef:Ach zolang er geen opnieuw aangegroeide ledematen of bewezen herijzenis aan te pas is gekomen blijjft het een wonder dat slechts in het hoofd van de verwonderde bestaat :D
Ik zou bij dit laatste geen "ach" uitroepen, maar het een gebeurtenis van formaat noemen. Want ik neem aan dat Deadlines hersens toch nog steeds op dezelfde plaats zitten, en in dezelfde hoeveelheid werk doen als voorheen. De vroegere wijsheid die hij had zal nog steeds in dezelfde hersencellen opgeslagen zijn. Ik zit dus naast Tsjok op de voorste rij te wachten op de voorstelling van "de Avonturen van onze Here en God met Deadline".

Is het nu zo moeilijk om te geloven dat de Here mijn ogen geopend heeft?
Nog sterker: geen haar op mijn hoofd die dit voor mogelijk houdt (en ik zit nog uitstekend in de haren).
Zelfs te geloven dat jij in staat bent dit jezelf aan te doen is voor mij moeilijk. Ik schatte je veel ontwikkelder in, als iemand met moed en intelligentie.
Dat blijf ik overigens nog lang doen, al zou je nu lange tijd je best gaan doen het irrationele en domme te verheerlijken. Ik gun het een mens alles te ervaren waar hij zo nodig behoefte aan heeft. Misschien heb je deze ervaring nodig om later -een stuk wijzer geworden van deze katastrofale omkering in je leven- tegen een Jehova-getuige ofzo te kunnen zeggen dat je weet waarover je het hebt.

Terwijl ik dit schreef ging de deurbel, en stond er nota bene een Jehova-getuige voor me. Ik keek haar aan en zag HolyLight voor me! Na er even mee gesproken te hebben merkte ik weer eens op wat ik al wist: gelovigen kunnen nooit luisteren. Wat dat betreft maakt het niet uit wie er tegenover hen staat. Al zou het Jezus zijn, dan nog zouden ze hem proberen te bekeren.

Eerlijk gezegd geloof ik nog steeds niet dat je bekeerd bent. Jij kan niet zo zielig zijn als die Jehova-getuige die net bij mij aan de deur kwam. Volgens mij wil je hier een leuk topic uit creëren. Daarom gooi je heel af en toe en zo spaars mogelijk een hengeltje uit en geniet je gewoon van de reacties.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

reformed schreef
Ik zou bij dit laatste geen "ach" uitroepen, maar het een gebeurtenis van formaat noemen. Want ik neem aan dat Deadlines hersens toch nog steeds op dezelfde plaats zitten, en in dezelfde hoeveelheid werk doen als voorheen. De vroegere wijsheid die hij had zal nog steeds in dezelfde hersencellen opgeslagen zijn. Ik zit dus naast Tsjok op de voorste rij te wachten op de voorstelling van "de Avonturen van onze Here en God met Deadline".
Misschien buiten gelopen bij onweer en een in de bol bliksem opgelopen in de god spot?

Afbeelding
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Een interessante mogelijkheid Animal!
Mocht dit het geval zijn dan petje af voor de sublieme uitvoering.
Echter denk ik dat hij zijn zaak (de gelovige zaak) dan geen goed heeft gedaan. :P

PS.
Deadline schreef:Is het nu zo moeilijk om te geloven dat de Here mijn ogen geopend heeft?
Ik zie nu dat rereformed deze uitspraak ook heeft aangehaald en nu los van de rest van de reactie van Deadline krijg ik ineens sterk het idee dat Deadline hier ons iets wil duidelijk maken!
Misschien iets in de trant van "zie hoe makkelijk mensen om de tuin te leiden zijn".
Laatst gewijzigd door Erik op 02 apr 2007 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

doctorwho schreef:Misschien buiten gelopen bij onweer en een in de bol bliksem opgelopen in de god spot?
Ik dacht al dat het daarop zou uitlopen. Bij het uitblijven van de voorstelling zullen wij freethinkers het script met de avonturen van Deadline en de goddelijke Heerlijkheid met onze befaamde creativiteit maar zelf moeten schrijven. Heel belangrijk in deze is ook het uitdenken van de ontknoping. Zullen we het op een happy end laten uitlopen, -de oplossing voor de gelovige Jan-met-de-pet-, of zullen we hem toch maar uiteindelijk het Beloofde Land ontzeggen, of hem laten kruisigen, of de waanzin laten triomferen, zoals het de grootste religieuze helden vergaat. Of zullen we hem langzaamaan laten evolueren naar inzichten van Baus Tsjokius de I ste aprilius .... Het is natuurlijk nog maar de vraag of Baus gevaarlijk labiele elementen zoals Deadline in zijn gemeenschap wil opnemen. Maar zoals hij in zijn wijsheid al opmerkte: het "mysterie van het geloof " is net zoiets als het "mysterie "van de liefde. Iedereen die ooit eens verliefd is geweest moet toch begrip kunnen opbrengen voor Deadline.
marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle »

Een ongelovige is 1 ding, hoe hij over het christendom sprak is 2. Verder heeft deadline zich in bepaalde discussies specifiek aan mij gericht (een christen) en is daar om het mild te zeggen niet zachtzinnig met mij omgegaan. Had hij ook kunnen vermijden. Verder kan je jouw redenering ook omdraaien. Dat veel atheisten doen alsof ze vroeger christenen zijn geweest om mensen over de streep te trekken dat ze het licht hebben gezien en hun ogen geopend zijn. Met dat soort vormen van paranoia is het lastig discussieren. Voor hetzelfde geldt ben jij ook deadline in disguise en probeert nu extra vertrouwen bij de freethinkers te krijgen om zich daarna te bekeren.
The Gödelian formula is the Achilles heel of the cybernetical machine. And therefore we cannot hope ever to produce a machine that will be able to do all that a mind can do: we can never not even in principle, have a mechanical model of the mind. JR Lucas
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Erik schreef:Misschien iets in de trant van "zie hoe makkelijk mensen om de tuin te leiden zijn".
Hell, dat weet ik al jaren. Moet je eens kijken wat er gebeurt als je op een MMORPG---dat is, voor de computerleken onder u, een online rollenspel dat je met tienduizenden tegelijkertijd speelt---jezelf als vrouw affichiëert. Of, nog veel leuker, als leuke en single vrouw. Kinderlokkers doen niets anders. En zo verder. Ik vind het eerlijk gezegd ijdele speculatie. Als D/H zich heeft voorgedaan als iemand anders vind ik dat eerlijk gezegd knap pathetisch; en als D/H uit zichzelf tot zijn vernieuwde inzicht is gekomen: prima. Onverwacht ja, opmerkelijk zeer zeker, als hij er gelukkig van wordt prachtig, maar verder niet iets om lang bij stil te staan. Move on, folks. Nothing to see or hear here.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Plaats reactie