Mogen ambtenaren weigeren homostellen te trouwen

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Jeroen T
Geregelde verschijning

Bericht door Jeroen T »

Gerben schreef:
collegavanerik schreef:mogen ambtenaren weigeren negers in de echt te verbinden,
en waarom niet.
Nee, omdat er niet zoiets bestaat als vrijheid van racisme. Bezwaren op basis van racisme zijn niet vergelijkbaar met religieuze bezwaren.
En als er zou in een keer een religie komt die vindt dat negers niet mogen huwen en iemand van dat geloof wordt ambtenaar en will geen negers huwen.

Hoeft hij dat dan niet.
Ik geloof in de hersenen van de mens over mijn ziel maak ik me geen zorgen.
Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli »

Gerben schreef:Nee, omdat er niet zoiets bestaat als vrijheid van racisme. Bezwaren op basis van racisme zijn niet vergelijkbaar met religieuze bezwaren.

Er bestaat nu dus zoiets als vrijheid van discriminatie op religieuze gronden :roll:
FW
Forum fan

Bericht door FW »

Jeroen T schreef:
Gerben schreef:
collegavanerik schreef:mogen ambtenaren weigeren negers in de echt te verbinden,
en waarom niet.
Nee, omdat er niet zoiets bestaat als vrijheid van racisme. Bezwaren op basis van racisme zijn niet vergelijkbaar met religieuze bezwaren.
En als er zou in een keer een religie komt die vindt dat negers niet mogen huwen en iemand van dat geloof wordt ambtenaar en will geen negers huwen.

Hoeft hij dat dan niet.
Die malle tegenwerping van Gerben is ook allang weerlegd: niet alleen is het raar dat je bezwaar serieus genomen mag worden wanneer je dat bezwaar uit een sprookjesboek haalt, in Zuid-Afrika is er daadwerkelijk racistische wetgeving geweest tegen gemengde huwelijken, gebaseerd op de bijbel. Dus een ambtenaar kan volgens Balkenende IV gemengde huwelijken weigeren - op basis van (zijn interpretatie van) de bijbel.
Rede
Gerben
Forum fan

Bericht door Gerben »

FW schreef:Die malle tegenwerping van Gerben is ook allang weerlegd: niet alleen is het raar dat je bezwaar serieus genomen mag worden wanneer je dat bezwaar uit een sprookjesboek haalt
Het probleem is dat het gewoon de realiteit is waar we in leven. De vrijheid van godsdienst staat gewoon in de grondwet. Je mag het raar vinden dat de grondwet mensen (in bepaalde gevallen in staat stelt) zich op een specifiek 'sprookjesboek' te beroepen, maar dat is nu eenmaal iets waar veel mensen in geloven. Er zijn ook mensen die in het malle sprookje van de evolutie geloven en vinden dat dat vrij op scholen onderwezen mag worden.
n Zuid-Afrika is er daadwerkelijk racistische wetgeving geweest tegen gemengde huwelijken, gebaseerd op de bijbel. Dus een ambtenaar kan volgens Balkenende IV gemengde huwelijken weigeren - op basis van (zijn interpretatie van) de bijbel.

Een ambtenaar kan geen gemengde huwelijken weigeren, omdat er geen door de wet erkende religie is die dit soort huwelijken uitsluit.
Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli »

Gerben schreef:Het probleem is dat het gewoon de realiteit is waar we in leven. De vrijheid van godsdienst staat gewoon in de grondwet.
Om groeperingen te discrimineren zoeken we uiteraard naar versimplificeringen en vertellen we er een paar dingen niet bij. De grondwet is het gedeelte waar aan nieuwe wetten getoetst worden maar waarop men zich niet kan beroepen in maatschappelijke conflicten. Dus ook de overheid moet zich aan de aangenomen wetten houden. Er zijn naast de grondwet ook internationale verdragen waaraan de wetten getoetst moeten worden.

Terug naar de grondwet, altijd leuk om hem in de boekenkast te hebben en wat staat er;

Artikel 1
Allen die zich in nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk hehandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Er staat dus dat men niet gediscrimineert mag worden op godsdienst of levensovertuiging, maar om geen enkele reden. Er staat dus niet, wanneer men een godsdienst belijd id it een vrijkaartje om anderen op grond van jouw overtuiging te discrimineren! Dus ook geen homosexuele mensen, bi sexuele, travestieten, discriminatie mag niet! Zelfs Atli mag niet gediscrimineerd worden!
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

9 Pagina's al weer!
Dit topic is als je het mij vraagt een beetje geworden tot een saai spelletje ping pong.

Ik zal eens opzoeken of het openbaar maken van weigerambtenaren nou nog doorging, ik meende ergens gehoord te hebben van niet.

Nog wat cijfertjes:
http://statline.cbs.nl/StatWeb/Table.as ... 1)-l&STB=T

Het wil niet met code, dan maar zo, dan wil het ook niet maar verder kom ik niet. :shock:
FW
Forum fan

Bericht door FW »

Gerben schreef:De vrijheid van godsdienst staat gewoon in de grondwet. Je mag het raar vinden dat de grondwet mensen (in bepaalde gevallen in staat stelt) zich op een specifiek 'sprookjesboek' te beroepen, maar dat is nu eenmaal iets waar veel mensen in geloven.
Oh? De vrijheid van godsdienst betekent plotseling dat mensen zich niet meer aan de Nederlandse wet hoeven te houden? Wanneer gaan de eerste stenigingen plaatsvinden? Ga je schoolgeld terugvragen...
Gerben schreef:Er zijn ook mensen die in het malle sprookje van de evolutie geloven en vinden dat dat vrij op scholen onderwezen mag worden.
:shock: :shock: :shock:
Verheldert veel, maar on-topic maar weer...
Gerben schreef:
FW schreef:In Zuid-Afrika is er daadwerkelijk racistische wetgeving geweest tegen gemengde huwelijken, gebaseerd op de bijbel. Dus een ambtenaar kan volgens Balkenende IV gemengde huwelijken weigeren - op basis van (zijn interpretatie van) de bijbel.
Een ambtenaar kan geen gemengde huwelijken weigeren, omdat er geen door de wet erkende religie is die dit soort huwelijken uitsluit.
Ik heb juist laten zien bepaalde interpretaties van het christendom dat soort huwelijken uitsluiten. Overigens heeft je argument van "vrijheid van godsdienst" niets te maken met "wettelijk erkende religies". Voordat je het weet, zit je in Iran, op die manier.
Rede
Gerben
Forum fan

Bericht door Gerben »

Atli schreef:Artikel 1
De grondwet bestaat uit meerdere artikelen. Als die in specifieke gevallen enige tegenstrijdigheid in zich hebben, kan een rechter of wetgever aangeven wat in specifieke gevallen zwaarder weegt.
Je kunt geloven dat de kat dood is.

Je kunt geloven dat de kat levend is.

Je kunt geloven dat er helemaal geen kat in de kast zit.

Of je weet dat je het niet kunt weten.
Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli »

Gerben schreef:
Atli schreef:Artikel 1
De grondwet bestaat uit meerdere artikelen. Als die in specifieke gevallen enige tegenstrijdigheid in zich hebben, kan een rechter of wetgever aangeven wat in specifieke gevallen zwaarder weegt.
Ik vind het prima als jij dat zegt, kom maar op met die artikelen en wetgevingen, dan kunnen we discussie brengen waar die hoort!
Laatst gewijzigd door Atli op 27 feb 2007 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

de oplossing van het hele probleem is het soort creativiteit waardoor je niet discrimineert, je niet in strijd met de wet hoeft te handelen en je ook niet in strijd met je geweten hoeft te zijn
het is mogelijk
ik ben voor vreedzame co-existentie
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli »

MustbeAFake On topic graag!
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

Atli schreef:MustbeAFake On topic graag!
de oplossing van het hele probleem is het soort creativiteit waardoor je niet discrimineert, je niet in strijd met de wet hoeft te handelen en je ook niet in strijd met je geweten hoeft te zijn

zo goed?
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli »

Ja, en dan baseren wij ons op de wet en rechten van de mens! Vooral nu de wetgevende instantie discriminatie legaliseert!
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

Atli schreef:Ja, en dan baseren wij ons op de wet en rechten van de mens! Vooral nu de wetgevende instantie discriminatie legaliseert!
dat is dus onzin hetgeen ik wilde duidelijk maken
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli »

mustafa schreef:
Atli schreef:Ja, en dan baseren wij ons op de wet en rechten van de mens! Vooral nu de wetgevende instantie discriminatie legaliseert!
dat is dus onzin hetgeen ik wilde duidelijk maken
Juist, jij gelooft in god en anarchie, goed zo, houden zo. Ik wacht op Gerben's exegese van de grondwet met de bijbehorende texten!
Plaats reactie