axxyanus schreef: ↑29 dec 2021 16:29
Zou dat dan een verschil maken? Stel dat in de aanloop van het invoeren van deze regels de Sikh allerlei protesten hadden georganiseerd, die als gevolg hadden dat er een zekere vijandigheid tegenover hen ontstond met dan bovenstaande reacties. Had die regel dan niet mogen ingevoerd worden? Hadden we de Sikh dan een uitzondering moeten gunnen?
Wel als een aantal van die Sikh al een helm hebben van zichzelf. De jonge Sikh met goede gezondheid en gewicht hebben deze helm al. Het is onnodig om ze dan nog een helm op een helm te geven. Vooral als het impliceert dat die helm een iets groter risico kan geven op ongelukken bij jongens en jongemannen. Bij hun kan de helm soms over de andere helm schuiven zodat ze minder goed zicht hebben (myocarditis). Dat moet eerst nog goed onderzocht worden. Om dan alle Sikh de schuld van alle ongelukken in de schoenen te schuiven is een vorm van zondebokking (engels woord).
Voor zover ik de zaken kan volgen lijkt het mij redelijk duidelijk dat de ongevaccineerden een buitenproportionele bijdrage leveren bij het aanjagen van een golf besmettingen. Als het enige dat je daartegen in kan brengen is dat er vroeger heksenprocessen waren dan ben je echt naar strohalmen aan het grijpen, lijkt me.
Nee, het zijn te zware mensen met een zwakke weerstand i.c.m. niet gevaccineerd zijn die het probleem zijn. Dat die nuancering er niet is, is het teken dat er een heksenjacht gaande is. Een simplificering van het probleem.
Zie:
https://www.maurice.nl/2021/12/10/regel ... swijsheid/
Dat is dan omdat jij zelf de zaken steeds door elkaar haalt. Heb je het nu over het beleid van de regering of over iets anders? Je lijkt je perspectief nogal eens aan te passen aan wat je goed uitkomt.
Ik heb het over de vergelijking die Baudet maakt. Hij zegt paralellen te zien met de jaren 30 en waarschuwt waar die praktijken toe leiden. Jij maakt die vergelijking steeds letterlijk naar de Holocaust zelf toe. Jij wijst op de verschillen die je ziet, ik wijs op de overeenkomsten. Meer is het niet. Kwestie van smaak of je die vergelijking terecht vind. Maar dat vind jij lastig want je wil een rationele afweging op waarden. Dat gaat je niet lukken en daarom draai je jezelf steeds vast.
We hebben allemaal onze blinde vlekken. Vanuit mijn perspectief ben jij even selectief in je verontwaardiging als waar je andere van beschuldigd
Dat is een ding wat absoluut zeker is! Maar dat was in de jaren 30 ook zo. Achteraf kon je bepalen wat de ‘goede' kant was. Vergeet niet dat een groot deel van Europa helemaal geen problemen had met een antisemitisch sentiment. Dat waren mensen zoals jij en ik die stapje voor stapje steeds extremere dingen normaal begonnen te vinden. Dat jij denkt dat je nooit zo zou kunnen denken is een illusie. Dat zit in ons allen. Daar moet je voor waken met elkaar, vooral als er bepaalde gevoelens beginnen te ontstaan in een samenleving.
Het is niet omdat je racisme wil bestrijden dat alles wat je als racisme bestempeld ook racisme is. Als er een werkelijk oorzakelijk verband is tussen het gedrag van een bepaalde groep en bepaalde gevolgen, dan is dat geen zondebok. Mensen verschillend behandelen volgens verschillende keuzes die ze maken, is niet mensen als tweederangs burgers behandelen
Wel zoals dat nu gebeurd door alle niet-gevaccineerden als één groep te behandelen.
Dat is niet relevant. Een overheid die zich vergist in wat de beste aanpak is, is niet het zelfde als een overheid die zondebokken zoekt en mensen als tweederangsburgers behandelt.
Wel als je veel kritisch geluid smoort en of critici ridiculiseert. Wel als Hugo de Jonge zelf polariserende opmerkingen maakt en deze hele groep via de politiek tot vijanden maakt (decadent om niet te vaccineren, we weten de postcodes van. de niet-gevaccineerden, uitsluiting moeten we niet willen met elkaar maar toch later doorvoeren, etc.).
Elke keer als het beleid faalt komt er weer een nieuwe groep schuldigen waardoor het beleid niet zou werken. Vorig jaar tijdens de avondklok waren het nog de ‘ongehoorzamen’ die ervoor zorgden dat het beleid niet werkte. Onzin natuurlijk, we weten nu dat het daar niet aan lag. Net zoals steeds duidelijker wordt dat massaal vaccineren ook niet de heilige graal is. Maar goed, de vinger zal nooit eens naar de overheid zelf wijzen, want dat is allemaal goed geregeld natuurlijk.
De antivax misinformatie is tientallen jaren ouder dan CoViD19. Wat je te horen krijgt van die kanten is opgewarmde kost, die al vaak genoeg weerlegd werd. En omdat dat geweten is en sommige platforms daarom weigeren om dat te plaatsen ga jij steeds opnieuw censuur noemen, terwijl het gewoon op de zelfde hoogste staat als platforms die weigeren kwakzalverij te plaatsen.
Blijkbaar niet, want wie had kunnen voorspellen dat dit vaccin maar zo kort zou werken? Dit is geen vaccin wat al lang bestaat. Per land komen er verschillende bijwerkingen naar boven, dit zegt al dat niet alles op dezelfde manier wordt geregistreerd. Nog genoeg signalen om even rustig aan te doen met kinderen en jongeren lijkt me. Helemaal als we het gaan hebben over een plicht.
Oh jij vind dat we dus de ouderen en minder gezonden dan maar moeten opofferen aan de denkbeelden van mensen die denken dat Bill Gates via de vaccins een chip wil laten injecteren? En wat met al die mensen wiens zorg werd uitgesteld omdat de ongevaccineerden de volgende golf mee aanjaagden en proportioneel veel meer bedden in ziekenhuizen innemen?
Ouderen en minder gezonden die zich niet laten vaccineren, dus de risicogroep? Tja dan is het onverstandig om je niet te laten vaccineren. Ik vind dat dan wel heel naar voor die mensen als ze te komen overlijden. Maar het is je eigen keuze geweest dan zijn dat de consequenties. Ik zou dan niet de behoefte voelen om zo iemand dan na zijn dood te vernederen.
Voor de mensen die door hun de zorg wordt uitgesteld snap ik de woede zeker. Want je voelt je verschrikkelijk machteloos. Als ik zou indenken dat mijn vrouw zou overlijden door uitgestelde zorg zou ik ook heel boos worden. Maar niet op jongeren en kinderen die niet gevaccineerd zijn. Maar ik weet ook in mijn achterhoofd dat er mensen zijn die roken,roekeloos autorijden, drinken, ongezond zijn, niet sporten. Ik weet ook dat het deels het overheidsbeleid is. Van mij hoeven al die mensen dan niet dood gewenst hoor.
Niet alles is maakbaar en dat is ook een manier om in het leven te staan. Hoef je me echt niet voor in de antivaxx hoek te duwen.
Ja ik heb dergelijke opinie's gelezen heel wat zelfs. Het is gedeeltelijk door die opinies dat ik tot bovenstaand besluit kom. Als die opinies komen met oplossingen die specifiek hun probleem moeten oplossen met maar weinig oog voor de gevolgen op andere groepen. Het is dan ook niet uitzonderlijk dat de oplossing die de een voorstelt de problemen van de ander zou verergeren. Dus ja de lockdowns hebben serieuse nadelen maar dat de lockdowns serieuse nadelen hebben, spreekt niet tegen dat je opmerking over werken aan een oplossing die voor iedereen werkt een typische stuurlui aan wal praat is. Het lijkt me eerder dat jij in een bubbel zit.
Nou niet echt eigenlijk, ik ben ervan overtuigt dat Maurice de Hond met zijn team betere adviezen had gegeven dan het OMT. Wel pijnlijk om dat te moeten concluderen.
En ja ik benader de zaken rationeel. Misschien zelfs hyperrationeel. Dat is o.a. omdat het mijn ervaring is dat de verdraagzaamheid voor irrationaliteit over het algemeen zeer selectief is. Irrationaliteit wordt in mijn ervaring nooit als een geldige benadering gezien als de ander ze gebruikt voor een standpunt waar men het niet mee eens is.
Veel succes dan maar met het rationeel benaderen van persoonlijke waarden. Je zou het vast goed kunnen vinden met Sam Harris. Voor iemand die zo rationeel zegt te zijn doe je een aantal opmerkelijk onethische uitspraken vanuit die rationaliteit.
Ach kom nu. Zo denkt toch zowat iedereen over zichzelf. Denk je nu echt dat we onder de indruk zijn van je felicitaties aan jezelf?
Haha ik vond het wel grappig eigenlijk. Maar zal het niet meer doen in het vervolg.
Het zijn geen paar extreme individuen. De antivax beweging is een goed-geoliede machine die al tientallen jaren actief is en die nu een vruchtbare bodem gevonden heeft om hun boodschap te verspreiden. En hoe genuanceerd uw niet-gevaccineerden ook zijn, de reden voor hun verzet zit hoog waarschijnlijk in ideeën die hen vanuit de antivax-hoek op een of andere manier bereikt hebben.
Tja nu klinkt je toch echt zelf als een complotdenker. Volgens mij zie jij signalen die er niet zijn. Wat ik zie zijn mensen in hun eigen bubbel die proberen chocola van de chaos te maken uit hun eigen vakgebieden. Ik zie daar geen organisatie in. Althans niet op de bronnen waar ik zelf kijk. Ik volg naar mijn weten niet de personen die jij bedoeld, kun je eens specifiek zijn?
Of vind je Maurice de Hond, Bret Weinstein, Sam Harris, John Campbell, Robert Malone etc. daar allemaal onder vallen? Ik volg het debat heel breed hoor, volg ook de andere kant van de discussie met grote interesse. Ik denk dat je me dan verkeerd inschat.
Opmerkelijk dat je denkt te weten hoe andere niet gevaccineerden hun informatie verzamelen.
Jawel dat is wel normaal. Het is een vorm van denken die voldoende verspreid is om dat als een normale manier te zien om met dergelijke omstandigheden om te gaan. Dat jij dat afkeurt maakt het niet minder normaal.
Maar goed dat we in een democratie leven en dat jij niet de macht hebt in dit land

.
Jawel. Maar dan door de anti-vaxxers e.d. En uw begrip beschouw ik als lippendienst. Schrijven: "Ik heb daar begrip voor" maar in de rest van uw betoog dat op geen enkele manier tonen is weinig overtuigend.
Dat mag je vinden maar ik ken mezelf gelukkig beter dan jij mij kent. Ironisch is dat je zelf geen enkel begrip opbrengt voor niet gevaccineerde mensen. Bewijst het onbegrip uit jouw lippen mij ook een dienst.