Dat lijkt zo omdat ik ambivalent ben.
1) Voor mijn [*]boek moet ik keihard aantonen waarom die mensheid zo nodig moet blijven bestaan.
2) In reality weet ik nog zo net niet tot hoeverre ik dat vind.
Maar ik vind wél heul stellig dat 'petrischaaltjes' (waar ik voor het gemak maar al het genetische geklooi onder schaar) een bedreiging kunnen zijn voor de mens, maar ook voor het gehele ecosysteem en daaruitvolgend de gehele evolutie. En dat er daarom WEL beslissingen moeten worden genomen hieromtrent. Door de maatschappij. Waar die dan ook op moge uitkomen. Het zou kunnen dat eruit komt dat er aan die mens enorm gesleuteld mag worden, zolang het ecosysteem maar niet aangetast wordt. Het zou kunnen dat ik zeg dit wel aan die mens en dat niet. Ik heb daar (nog) geen vast standpunt over (buiten de gedachte dat er een natuurlijke evolutie en organische natuurlijk evolutionerende mens moet blijven bestaan), en denk dat het ook per geval bekeken moet worden. Nu gebeurt dat niet, er gebeurt niks, de maatschappij houdt zich stil en wacht af wat de geldwolven over ze beslissen. Dat is nalatig!
Je bent verantwoordelijk voor de eigen daden, of beter gezegd in dit geval nalatigheid, die gevolgen hebben voor de toekomst. (Met hopelijk nog in leven zijnde nageslacht, dat ligt er maar aan hoe nalatig je bent.)
Als je nalatig bent, maak je geen wetten ter bescherming van ....whatever.
Het zijn WIJ die de politiek/rechtsorde in beweging moeten brengen.
Back to the basics; je brengt me weer terug naar Bas Haring. Terwijl ik daar al op gereageerd had. Hij gaat er structureel vanuit dát er nog leven, evolutie, ecosysteem, nageslacht IS. Ik zeg dat dit geen vast gegeven is, maar juist op de helling staat.
Wie zal zich slavernij aantrekken, terwijl ieders' slavernij niet anders dan persoonlijk kan zijn?
[*]
Dat boek heeft twee main issues.
Die andere is dat mijn volk een religie heeft, een hele fijne, eclectisch. Die komt ook lekker uit de verf.. not.
Daar moet ik ook nog voor op jacht. Had je nog ff.