Awe inspiring science

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

HenkM
Superposter

Re: Awe inspiring science

Bericht door HenkM »

dikkemick schreef:
HenkM schreef:
dikkemick schreef:@HenkM
Heb je hier iets aan?
Djw, maar niet echt.

Wat vast staat: er was een supernova, en een zeer grote ster is weg.

FF advocaatje spelen:
wat nu als de massa van die ster gewoon, door de explosie, oploste en de restanten zijn verspreid door 1 of enkele sterrenstelsels. Nix black hole.
Dit gaat mijn zwarte pet te boven! Ik weet niet of een massa op kan lossen of dat zwaartekracht het wint...
Bij mij ook, lol. Maar deze vragen geven me voldoende grond, vooralsnog, voor twijfel en vraagtekens.
Let wel: ik wijs de gevolgde redenatie niet af. Dat kan ik helemaal niet. Maar voetstoots aannemen ook niet ...
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

even terug naar onze eigen situatie:
onze zon, en de planeten die er bij horen, zijn (dus) afkomstig van een exploderende supernova. Als we mogen aannemen (?) dat bij een explosie alle materie in evenredigheid naar alle richtingen wordt gestuwd (behoudens het spul dat achterblijft), dan is er toch nooit genoeg materie op een willekeurige plek om een ster te vormen (met bijbehorende planeten)?
Heel mooie vraag.

Een supernova gebeurt wanneer een ster in elkaar valt en niet genoeg massa heeft om een singulariteit (zwart gat) te vormen én teveel massa heeft om te kunnen bestaan als dwergster. Tijdens dat inklappen worden de zware elementen gemaakt en komt zoveel energie vrij dat de ster ontploft. (zoek ook eens gamma ray burst op, zeer impressionant)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gammaflits

Zwarte gaten wegen dus meer dan een standaard ster maar vreten ook elkaar op. je hebt dus zwarte gaten met een massa die miljarden keren groter is dan een zware ster. Heeft miljarden andere zwarte gaten én sterren opgevreten.

Ook is er iets dat wij momenteel zwarte materie noemen en nog eens een extra zwaartekracht geeft. Die mastodonten van zwarte gaten en donkere materie zorgen er tegelijk voor dat sterrenstof kan samen klitten tot een zonnestelsel én het stof ook verspreid wordt naar anderen sterrenstelsels (stof wordt aangetrokken door zwart gat, doet rondje en wordt gelanceerd tegen bijna de lichtsnelheid).
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

HenkM schreef: even terug naar onze eigen situatie:
onze zon, en de planeten die er bij horen, zijn (dus) afkomstig van een exploderende supernova. Als we mogen aannemen (?) dat bij een explosie alle materie in evenredigheid naar alle richtingen wordt gestuwd (behoudens het spul dat achterblijft), dan is er toch nooit genoeg materie op een willekeurige plek om een ster te vormen (met bijbehorende planeten)?
Dit nog even over het hoofd gezien. Volgens mij is het niet zo dat onze materie van één supernova afkomt. Het kunnen er meerdere zijn geweest. En zo krijg je voldoende materie bij elkaar.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Beagle1831
Ervaren pen

Bericht door Beagle1831 »

Bonjour schreef:
Dit nog even over het hoofd gezien. Volgens mij is het niet zo dat onze materie van één supernova afkomt. Het kunnen er meerdere zijn geweest. En zo krijg je voldoende materie bij elkaar.
Heb Brian Greene of Lawrence Krauss eens horen zeggen dat de atomen in je linkerhand waarschijnlijk afkomstig zijn van een andere ster dan de atomen in je rechter, dus de zwaardere elementen in het heelal zijn idd een product van meerdere supernovae. ( kon het filmpje niet zo snel vinden maar ik blijf zoeken.)
"Mag ik dat vinden?....ja dat mag ik vinden"
M Smeets
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

pallieter schreef:
even terug naar onze eigen situatie:
Heel mooie vraag.

Een supernova gebeurt wanneer een ster in elkaar valt en niet genoeg massa heeft om een singulariteit (zwart gat) te vormen én teveel massa heeft om te kunnen bestaan als dwergster. Tijdens dat inklappen worden de zware elementen gemaakt en komt zoveel energie vrij dat de ster ontploft. (zoek ook eens gamma ray burst op, zeer impressionant)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gammaflits

Zwarte gaten wegen dus meer dan een standaard ster maar vreten ook elkaar op. je hebt dus zwarte gaten met een massa die miljarden keren groter is dan een zware ster. Heeft miljarden andere zwarte gaten én sterren opgevreten.

Ook is er iets dat wij momenteel zwarte materie noemen en nog eens een extra zwaartekracht geeft. Die mastodonten van zwarte gaten en donkere materie zorgen er tegelijk voor dat sterrenstof kan samen klitten tot een zonnestelsel én het stof ook verspreid wordt naar anderen sterrenstelsels (stof wordt aangetrokken door zwart gat, doet rondje en wordt gelanceerd tegen bijna de lichtsnelheid).
Nu heb ik mijn oudejaarsavond goed besteed en wat gelezen over supernova's, zwarte gaten (al of niet roterend en/of geladen) .... wat me opvalt, maar eigenlijk geldig voor de meeste disciplines: men weet het niet (precies).
Komt nog bij dat er (nogal) wat verschillen worden geacht te zijn door het punt van waarneming. Voor elke wet volgt er een uitzondering waarop dan weer uitzonderingen zijn tenzij bepaalde criteria een rol gaan spelen.
Ook het begrip 'eventhorizon' geeft nogal wat verschillende interpretaties.

Ik begrijp wel: zwarte gaten zijn niet direct waarneembaar. Wel te 'detecteren' op omgevingsgedrag. Maar juist daarom, in mijn zalige onwetendheid, niet te zien/waarnemen wat er nu gebeurt.
(voorbeeld: spaghettisering. Binnen de eventhorizon zou je niet merken dat er iets verandert, maar het lijkt me vreemd dat je niet zou merken dat je uiteen gerekt wordt)
Ook dit, en dit was me al eerder opgevallen:
verschillen in tijd, in temperatuur die liggen in de regio die eer toe doen, kennelijk, zijn volgens mij gewoon niet meetbaar. Het verschil tussen exp. -49 en -43 sec is (volgens mij) niet meetbaar (met huidige apparaten) en triljoensten van graden K ook niet. (hetgeen bij mij de vraag doet opkomen: wat, in de wetenschap, in fysica, is nu een moment?)

Ik zou nog veel meer vraagtekens kunnen opnoemen, maar ik hoop te hebben laten zien waarom voor mij het sterrenstof verhaal niet 1-2-3 kristalhelder, laat staan aannemelijk is.
(maar ook niet voldoende om het te verwerpen, want dat kan ik niet)
Het komt mij voor dat vel van de gebruikte vergelijkingen berusten op aannames. Eigenlijk zou hier het scheermes toegepast moeten worden, ware het niet dat ik dat de meest belachelijke toepassing vind van de hele wetenschap.

Nog 1 ding: straling en licht zijn wel meetbaar. Maar hoeveel zwarte gaten en/of supernova's onderweg werden gepasseerd (en dus vertraagd/versneld) natuurlijk niet. Ik vraag me dan af hoe betrouwbaar zijn de gegevens die uit die straling worden gedestilleerd.

(dan zit ik ook nog met vragen omtrent de situatie (zoal bij ons) hoe het gaat ná de vorming van een planeet en het ontstaan van leven - dus als de samenstelling al 'bekend' is)
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Beagle1831 schreef:
Bonjour schreef:
Heb Brian Greene of Lawrence Krauss eens horen zeggen dat de atomen in je linkerhand waarschijnlijk afkomstig zijn van een andere ster dan de atomen in je rechter, dus de zwaardere elementen in het heelal zijn idd een product van meerdere supernovae. ( kon het filmpje niet zo snel vinden maar ik blijf zoeken.)
Dat kan ik me ook vaag herinneren.
Maar hetzelfde gaat dan op voor delen van je hersenen, of de ingewanden, of zelfs vingers of tenen. Zie ook de laatste in van mijn vorig bericht.
Beagle1831
Ervaren pen

HenkM schreef:
Maar hetzelfde gaat dan op voor delen van je hersenen, of de ingewanden, of zelfs vingers of tenen. Zie ook de laatste in van mijn vorig bericht.
Ja en ? Is dat een probleem dan ?
M Smeets
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Beagle1831 schreef:
HenkM schreef:
ik heb het niet over problemen. Ik probeer te begrijpen.
Beagle1831
Ervaren pen

HenkM schreef:
Beagle1831 schreef:
HenkM schreef:
ik heb het niet over problemen. Ik probeer te begrijpen.
Ah ja okee, tja proberen we dat allemaal niet ?
Gelukkig zijn er een paar handenvol geleerden die ons 'simpele' burgers daar in taal die wij kunnen begrijpen over vertellen.
Wil wat dat betreft even verwijzen naar de Isaac Asimov Memorial Debate serie op YT, heel interessant om te zien hoe veel maar ook soms hoe weinig geleerden van sommige dingen afweten. ( en daar ook voor uitkomen )
M Smeets
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Beagle1831 schreef:
Hierin vind je de uitspraak (20 min. 40) terug: En ongeveer vanaf 12 minuten de uitleg m.b.t. supernova's EN de vorming van nieuwe sterren (Henk)

"Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand"
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Beagle1831
Ervaren pen

dikkemick schreef: "Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand"
Dank je wel. :)
M Smeets
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

dikkemick schreef: "Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand"
ook wetenschappers mogen grapjes maken, toch?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HenkM schreef:
ook wetenschappers mogen grapjes maken, toch?
Krauss maakt grapjes genoeg, maar ik denk niet dat deze uitspraak als grappig bedoeld is.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik denk niet dat Krauss grapjes maakt die tegen de sterrenkunde in gaan.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Iam
Forum fan

Bericht door Iam »

Bonjour schreef:Ik denk niet dat Krauss grapjes maakt die tegen de sterrenkunde in gaan.
Dus Krauss zijn bewering gaat tegen de sterrenkunde in ?
Meschien toch een grapje ?
As physicist Paul Davies has said “There is no known law of physics able to create information from nothing.”4 That, is science fact.
Plaats reactie