lost and not found yet! schreef:
Maar uiteindelijk kun je dus maar op 1 juiste interpretatie uitkomen?! Zélfs de orthodoxe Joden spreken elkaar tegen, weet ik uit ervaring. En als je er dan realistisch over nadenkt, zou het ook kunnen zijn, dat doordat er zoveel interpretaties zijn, er geen enkele waar is, omdat het allemaal persoonlijke interpretaties zijn. En dat ze persoonlijk waar zijn daar kan ik inkomen, maar nogmaals, dat wil weer niet zeggen dat ze in het algemeen waar zijn. En trouwens, wie bepaalt de regels voor exegese of wie heeft deze bepaald? En waarom zijn deze regels voor exegese wel waar en andere weer niet?
Ik kon het even niet laten:
1. Er is niet een enkele juiste interpretatie, maar wel minder goede of betere interpretaties. Interpreteren is te vergelijken met kunstvaardigheid. Er is verschil in kwaliteit tussen kunstwerken, maar niemand zal jou beletten een werk van Cezanne lager te waarderen dan de kindertekening van een acht-jarige. Een kunstkenner neemt jou dan niet serieus meer.
2. De beste interpretaties zijn zo objectief mogelijk gebaseerd op de tekst, de taal ervan, de literaire en historische context en zelfs op de "werkingsgeschiedenis." Een persoonlijke interpretatie is gewoon een mening naast andere. Niks mis mee, maar ik lig er ook niet wakker van en over de tekst die geinterpreteerd wordt zegt het dan minder dan over de persoon van de interpreet. In dat opzicht lijkt interpreteren weer meer op het juridische proces.
3. Persoonlijk waar is een toepassing van een tekst die ik voor mijzelf houd, in een openbare context moet ik ook mijn beginselen en criteria duidelijk kunnen maken. Dan maak ik aanspraak op een algemenere geldigheid.
4. De regels voor de exegese worden vastgesteld door degenen die de kunst van de interpretatie beoefenen. Dat is in de wetenschap net zo en in dat opzicht lijkt interpreteren van de Bijbel ook op wetenschap in het algemeen - literatuurwetenschap dan ten minste.
5. Regels voor de i terpretatie zijn niet waar of onwaar. Ze werken of ze werken niet voor het bereiken van het doel: de uitleg en verheldering van een tekst, haar doel en betekenis. Een regel die er alleen toe leidt dat bepaalde vooroordelen worden bevestigd, of niet gebaseerd is op het eigen karakter van de tekst, zal in de praktijk verdacht blijven, steeds minder worden gehanteerd en uiteindelijk worden vervangen - zoals bij voorbeeld in sterke mate is gebeurd met de regels van allegorische interpretatie.
Met hartelijke groet,
Robbert
Het visioen van God is een morele daad. Deze optiek is een ethiek. - Levinas