RobbertVeen schreef:............ Maar ik moet bovendien even nadenken of het voor mij - en voor jullie - enige zin heeft om aan de discussie te blijven deelnemen.
Het begin van de discussie was best wel aardig.
U maakte echter éen fout nl. door met een (verkeerde) bijbeltekst te reageren.
In mijn tijd gebruikte de dominee om de vijf minuten een tekst, al of niet uit haar verband gehaald, om de gemeente van de juistheid van zijn preek te overtuigen.
Ik weet niet hoe er nu gepreekt wordt maar toen werkte dat goed.
Het verschil met gelovigen en de mensen hier is echter dat wij een bijbeltekst niet zonder meer accepteren.
Hij moet in de eerste plaats in de bijbel ook op dezelfde situatie betrekking hebben en daarnaast zijn ex-gelovigen veel kritischer dan gelovigen als het om bijbelteksten gaat.
Als de tekst bv. tegen de hedendaags normen in gaat dan komen daar reacties op, logisch toch?
Maar vooral ex-gelovigen zien haast in elke bijbeltekst wel een bevestiging van de juistheid van hun beslissing hun geloof losgelaten te hebben.
Heeft een verdere discussie daarom geen zin meer?
Kan een gelovige dan nooit serieus met een ongelovige discussiëren?
Volgens mij kan dat best wel.
Als u echter hier een bijbeltekst gebruikt moet u er wel helemaal achter staan.
En mocht een bijbeltekst een discussie oproepen dan moet u die tekst als predikant kunnen en willen verdedigen.
Als u daarbij een stortvloed van antipathie tegen religies over u heen krijgt is dat op een forum als dit helaas niet altijd te voorkomen maar daar hoeft u ook niet op te reageren* als die niets met het onderwerp te maken hebben.
Een discussie over de tekst van Paulus die u gebruikte had heel interessant kunnen worden.
Hij vervloekt elke evangelist die inhoudelijk anders predikte dan hij.
Is dat correct of neemt u daar afstand van?
Zo ja, is het dan niet handig als de de bijbel een bijlage zou krijgen met een opsomming van teksten die alleen voor die tijd van toepassing waren en nu echt niet meer door de beugel kunnen of gewoon fout zijn?
Dat zou de bijbel voor ongelovigen al een stuk acceptabeler maken.
Of was dat de enige tekst waar u het niet mee eens bent?
*
En verwerp de vragen, die dwaas en zonder lering zijn, wetende, dat zij twistingen voortbrengen. En een dienstknecht des Heeren moet niet twisten, maar vriendelijk zijn jegens allen, bekwaam om te leren, en die de kwaden kan verdragen;
Met zachtmoedigheid onderwijzende degenen, die tegenstaan; of hun God te eniger tijd bekering gave tot erkentenis der waarheid;
En zij wederom ontwaken mochten uit den strik des duivels, onder welken zij gevangen waren tot zijn wil.
(2Tim2:23-26)
NB: Doe wel en zie niet om.