Waarom evangelisatie goed is

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

gerard_m
Superposter

Re: Waarom evangelisatie goed is

Bericht door gerard_m »

Rereformed schreef:@Demiurg en Gerard_M
Komt dat dan daaruit voort dat voor jullie bijbelteksten niet zo bindend zijn en je die dus eenvoudig kunt verwerpen indien ze niet overeenkomen met moderne opvattingen van beschaafdheid? Hoe lukt jullie dat? Met welke redeneringen doen jullie dat? En hoe gaan jullie dan om met die bezwaarlijke bijbelteksten die dan toch maar voor eeuwig in die bijbel blijven staan?
Welke status geef je aan een boek? Ik lees nu een boek over Nelson Mandela, met quotes en meningen over hem van een buitenstaander. Ik hoef het niet in alle opzichten met de schrijver eens te zijn om Mandela inspirerend te vinden.

Marcus is slechts een schrijver die zijn visie heeft opgeschreven, geen god en geen onfeilbaar persoon. Net als Demiurg kan ik ook inspiratie halen uit andere boeken en filosofieen. Voor mij persoonlijk geeft het boeddhisme veel inzicht en met een boeddhistische bril op lees je bijbelteksten heel anders dan met een conservatief-kerkelijke bril. Evangelisten zullen het met me oneens zijn, maar ik denk niet dat één weg de Enige Juiste is.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Om terug te komen op de TO en de door TS gestelde vraag.
RobbertVeen schreef: Waarom evangelisatie goed is?
[.....]

Voor de rest van de wereld ligt dat uiteraard anders. Ik kan het volgende bedenken:

1. Het herinnert iedereen eraan dat pak en beet een vijfde van de bevolking gelovig is of kerkelijke banden heeft.
2. Het herinnert iedereen eraan dat het de moeite waard kan zijn om over de persoon van Jezus Christus na te denken – gelovig of niet gelovig.
3. Het leidt soms tot interessante conversaties – en soms tot buitengewoon irritante en hopeloze gesprekken, dat ook.

Wat denken jullie?
Ik weet niet wie je met de rest van de wereld bedoelt, maar het lijkt op deze manier geschreven, als een vraag naar ev. andere positieve bedenkingen van gelovigen.

Ben je ook echt benieuwd naar de gedachten van hen die niet geloven?
Want dan komen er nog een paar punten bij, die op het moment van dit schrijven, totaal niet bij je op leken te komen.
Dan hebben we het nog niet over het evangeliserende effect op anders gelovige Nederlanders.

Ik denk, dat 3 uur hier goed een paar punten op een rijtje zet, als je wil gaan evangeliseren onder de meeste Nederlanders.
Dat kun je ook vertalen naar mensen, die kennis hebben van het christendom.
3 uur schreef: Hoe ik het zie (en misschien zie ik het verkeerd): Als je met het geloof bent opgegroeid, heb je een paar mogelijkheden:

1. je staat sterk in je geloof en niemand kan je er van af brengen,
2. je hebt zoveel twijfel of andere negatieve gedachten over het geloof dat je er niets meer mee te maken wil hebben,
3. je blijft twijfelen tot misschien ooit de ene of andere partij je overtuigt van hun gelijk.

- Als iemand zich heel sterk met de eerste groep verbonden voelt, zal er nooit een negatief woord over de schrift tevoorschijn komen en is alles op een bepaalde manier, al is het met een hele grote omweg uit te leggen.
- Deze uitleg zal er bij de 2e groep nooit ingaan en
- brengt de 3e groep alleen maar meer aan het twijfelen.
Dezelfde opmerkingen zou je kunnen maken ivm. evangeliseren naar Moslims, Hindoes ea. religies of ideologieën.
Want die zal de evangelist allemaal tegenkomen op straat in Nederland.

Bij het verzinnen van effecten van evangelisatie had je overigens ook goed gebruik kunnen maken van de effecten die het op jou zou hebben, als één van de vertegenwoordigers van anders denkenden en/of religies jou ongevraagd aanspreekt met de bedoeling je te bekeren naar hun overtuiging.
Ik neem aan dat je dat vast wel een aantal keren is overkomen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

RobbertVeen schreef: Ik haal niemand over. (Dat lijkt me een enorm misverstand.) Ik leg uit hoe ik de Bijbel lees, en waarom dat belangrijk is voor mij en wie voor mij - en de kerk - Jezus Christus is. Iedereen moet zijn eigen beslissing nemen.

Heb je wellicht, misschien, per ongeluk de discussie gezien/gelezen op dit forum met als titel:
Jezus, historisch of mythisch?
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 15#p426015

Er is, voorlopig. maar één consensus en die is dat het NT compleet verzonnen is.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
bonifacius
Diehard

Bericht door bonifacius »

gerard_m schreef: @Rereformed":...Voor mij persoonlijk geeft het boeddhisme veel inzicht en met een boeddhistische bril op lees je bijbelteksten heel anders dan met een conservatief-kerkelijke bril.
Zeer interessant om lezen!
Het opzetten van een boeddhistisch bril is voor mij tot hiertoe de enige manier om iets van bijbelteksten te snappen! Via dit boekje bv: > Thich Nhat Hanh - Boeddha leeft, Christus leeft.
Vreemd vind ik dat. Dat ik als Westerling hier opgegroeid de bijbel zo'n ontoegankelijk boek vind vol met tegenstrijdigheden etc. dat ik enkel via een Oosterse bril op er enig inzicht ik krijg.
gerard_m schreef: ..Evangelisten zullen het met me oneens zijn, maar ik denk niet dat één weg de Enige Juiste is.
Intussen laat Robbert niets meer van zich horen, maar ik had toch ook graag zijn mening hier over gelezen.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Beste Bonifacius,

Dat laatste is geen vraag, het blijkt uit het citaat van RobbertVeen dat HenkM boven je aan haalt.
De manier waarop hij de bijbel leest ziet hij als de juiste.
Niet alleen voor zichzelf maar voor heel de kerk ("Ik leg uit wie voor mij en de kerk JC is").
De opmerking die daarna komt (iedereen moet zijn eigen beslissing nemen) komt er op neer dat in de ogen Robbert er maar 1 juiste keus is.

Op zijn blog schrijft hij ook:
Maar ik lees die boeken niet als een fundamentalist, of literalist, en ik hou rekening met .. de voor mijn geloof beslissende openbaring in Jezus Christus. Ik heb dus een bepaalde “bril” die het mij mogelijk maakt deze teksten te lezen als Gods woord.
De meeste christenen hebben op een slechte manier catechisatie gekregen, en weten dus inderdaad niet wat ze met het grootste deel van de Bijbel moeten beginnen. ..... Mijn hele leven draait om de correcte uitleg van de Bijbel. En er moet toch ook in jouw ogen verschil kunnen zijn, tussen goedwillende amateurs die elkaar nababbelen zonder kritische vragen te stellen, en het resultaat van nauwgezette studie van een tekst vanuit het Hebreeuws en Grieks met gebruikmaking van alle middelen die de moderne literatuurwetenschap te bieden heeft. Als we het daarover eens zijn, kunnen we verder.
In het kort: Je kunt alleen verder praten als je het eens bent met zijn manier van de bijbel lezen.
Dat vind ik een vreemde manier van discussie voeren.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

RobbertVeen schreef:En er moet toch ook in jouw ogen verschil kunnen zijn, tussen goedwillende amateurs die elkaar nababbelen zonder kritische vragen te stellen, en het resultaat van nauwgezette studie van een tekst vanuit het Hebreeuws en Grieks met gebruikmaking van alle middelen die de moderne literatuurwetenschap te bieden heeft. Als we het daarover eens zijn, kunnen we verder.
Een leuke gedachte dat je dus eigenlijk pas tot goede evangelisatie in staat bent wanneer je het Hebreeuws en Grieks en literatuurwetenschap machtig bent. Zouden ze voor evangelisatie verplicht moeten stellen. :lol:
Born OK the first time
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

bonifacius schreef: Intussen laat Robbert niets meer van zich horen,
Dominee's hebben in het weekend nog wel iets anders te doen dan op een forum discussiëren. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
bonifacius
Diehard

Bericht door bonifacius »

Fish schreef:
Dominee's hebben in het weekend nog wel iets anders te doen dan op een forum discussiëren. :wink:
:lol:
Ik moet aan mezelf denken toen ik een paar maand geleden toevallig is naar de mis ging omdat ik voorbij de kerk wandelde op dat moment. Ik viel letterlijk halverwege de mis in slaap.
Algoed dat het een moderne pastoor was die er kon mee lachen en me persoonlijk kwam wakker maken op het moment dat iedereen elkaar de hand schudde met de boodschap: 'vrede zij met u'.
Ach ja, ze bedoelen het goed en de kerk is van zijn waanzin af, niet meer gevaarlijk voor andersdenkenden dus. Dan maakt het niet meer uit wat ze verkondigen tijdens de mis of evangelie voor mij. Ben best bereid dan zelfs nog om proberen te begrijpen waar ze het over hebben. Al lukt me dat enkel een beetje door een Boeddhistisch brilletje op te zetten... Bizar.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
RobbertVeen
Forum fan
Contacteer:

Bericht door RobbertVeen »

Fish schreef:
De rest van de week ook hoor. Maar ik moet bovendien even nadenken of het voor mij - en voor jullie - enige zin heeft om aan de discussie te blijven deelnemen.
Het visioen van God is een morele daad. Deze optiek is een ethiek. - Levinas
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Rereformed schreef:
RobbertVeen schreef:En er moet toch ook in jouw ogen verschil kunnen zijn, tussen goedwillende amateurs die elkaar nababbelen zonder kritische vragen te stellen, en het resultaat van nauwgezette studie van een tekst vanuit het Hebreeuws en Grieks met gebruikmaking van alle middelen die de moderne literatuurwetenschap te bieden heeft. Als we het daarover eens zijn, kunnen we verder.
Een leuke gedachte dat je dus eigenlijk pas tot goede evangelisatie in staat bent wanneer je het Hebreeuws en Grieks en literatuurwetenschap machtig bent. Zouden ze voor evangelisatie verplicht moeten stellen. :lol:
Ik krijg hierbij hetzelfde gevoel als zo'n etentje waarbij tevoren aan iedereen gevraagd wordt om 'een momentje stilte'.
Laatst was ik met een collega in een echt goed gesprek en toen kwam de vraag ook.
Ik ging door met het gesprek en ik kreeg toen de vraag waarom ik niet stil was.
Dus moest ik gaan uitleggen dat als iemand wilde bidden, ik dat niet zou tegenhouden, maar dat andersom niemand mij kon verplichten om mee te doen aan wat voor religieus ritueel dan ook.
En vervolgens heb je met je collega's gegarandeerd een fantastische, nuttige avond.

In een discussie op basis van respect en gelijkwaardigheid kun je een andere partij er niet toe verplichten om jouw standpunten over te nemen. Het gaat er juist om om elkaar standpunten te verkennen en de voor- en tegens af te wegen.
Ik ken de visie van dominee van der Veen op de bijbel, dat heb ik hier gelezen.
In mijn visie is de bijbel een boek dat in het alfabet zo ongeveer vlak na 'bierencyclopedie'
komt.
Beide boeken zijn geschreven door mensen van vlees en bloed.
Zoals je over de smaak van een biertje kunt redeneren, moet je ook over de inhoud van de bijbel kunnen praten.
Helaas is er verschil. Als ik aan mensen uitleg dat alcoholvrij bier geen bier is maar frisdrank, zal ik nooit als antwoord krijgen dat ik eeuwig zal wegrotten en al mijn kinderen ook.

In antwoord op Robbert: ik denk dat uw idee goed is, dat het geen zin heeft op deze manier.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

RobbertVeen schreef:
Fish schreef:
De rest van de week ook hoor. Maar ik moet bovendien even nadenken of het voor mij - en voor jullie - enige zin heeft om aan de discussie te blijven deelnemen.
In zo'n geval geeft Paulus altijd weer het goede antwoord, ditmaal met een bezwering; uit een brief die hij speciaal voor een domineevriend van hem schreef:

Ik roep je dringend op, ten overstaan van God en van Christus Jezus, die zal oordelen over de levenden en de doden, ik bezweer je bij zijn komst en heerschappij: Verkondig de boodschap, blijf aandringen, te pas en te onpas, wijs terecht, straf en vermaan met alle geduld dat het onderricht vereist. Jij moet in alles nuchter zijn, je lijden aanvaarden, je werk als verkondiger van het evangelie doen, je dienende taak vervullen.
En kom snel naar me toe om me op te beuren, want een meelezende vriend heeft me verlaten; hij heeft deze wereld lief gekregen en zich bij de freethinkers aangesloten.
(2 Tim. 4)
Born OK the first time
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

RobbertVeen schreef:............ Maar ik moet bovendien even nadenken of het voor mij - en voor jullie - enige zin heeft om aan de discussie te blijven deelnemen.
Het begin van de discussie was best wel aardig.
U maakte echter éen fout nl. door met een (verkeerde) bijbeltekst te reageren.
In mijn tijd gebruikte de dominee om de vijf minuten een tekst, al of niet uit haar verband gehaald, om de gemeente van de juistheid van zijn preek te overtuigen.
Ik weet niet hoe er nu gepreekt wordt maar toen werkte dat goed.
Het verschil met gelovigen en de mensen hier is echter dat wij een bijbeltekst niet zonder meer accepteren.
Hij moet in de eerste plaats in de bijbel ook op dezelfde situatie betrekking hebben en daarnaast zijn ex-gelovigen veel kritischer dan gelovigen als het om bijbelteksten gaat.
Als de tekst bv. tegen de hedendaags normen in gaat dan komen daar reacties op, logisch toch?
Maar vooral ex-gelovigen zien haast in elke bijbeltekst wel een bevestiging van de juistheid van hun beslissing hun geloof losgelaten te hebben.
Heeft een verdere discussie daarom geen zin meer?
Kan een gelovige dan nooit serieus met een ongelovige discussiëren?
Volgens mij kan dat best wel.
Als u echter hier een bijbeltekst gebruikt moet u er wel helemaal achter staan.
En mocht een bijbeltekst een discussie oproepen dan moet u die tekst als predikant kunnen en willen verdedigen.
Als u daarbij een stortvloed van antipathie tegen religies over u heen krijgt is dat op een forum als dit helaas niet altijd te voorkomen maar daar hoeft u ook niet op te reageren* als die niets met het onderwerp te maken hebben.
Een discussie over de tekst van Paulus die u gebruikte had heel interessant kunnen worden.
Hij vervloekt elke evangelist die inhoudelijk anders predikte dan hij.
Is dat correct of neemt u daar afstand van?
Zo ja, is het dan niet handig als de de bijbel een bijlage zou krijgen met een opsomming van teksten die alleen voor die tijd van toepassing waren en nu echt niet meer door de beugel kunnen of gewoon fout zijn?
Dat zou de bijbel voor ongelovigen al een stuk acceptabeler maken.
Of was dat de enige tekst waar u het niet mee eens bent?

*En verwerp de vragen, die dwaas en zonder lering zijn, wetende, dat zij twistingen voortbrengen. En een dienstknecht des Heeren moet niet twisten, maar vriendelijk zijn jegens allen, bekwaam om te leren, en die de kwaden kan verdragen;
Met zachtmoedigheid onderwijzende degenen, die tegenstaan; of hun God te eniger tijd bekering gave tot erkentenis der waarheid;
En zij wederom ontwaken mochten uit den strik des duivels, onder welken zij gevangen waren tot zijn wil.
(2Tim2:23-26)
NB: Doe wel en zie niet om.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

RobbertVeen schreef:............ Maar ik moet bovendien even nadenken of het voor mij - en voor jullie - enige zin heeft om aan de discussie te blijven deelnemen.
Ik had willen reageren, maar Writer heeft dat gedaan volledig naar waar ik achter zou staan, met alle componenten, die refereren aan dit Topic en de reacties.

:)

Maar vooral.
Niet alle reacties zijn opbouwend of hebben betrekking op dit specifieke discussie onderwerp.
Het zijn vaak gedachtenflarden van waar mensen op dit moment mee zitten.
Je kunt zelf kiezen of je hier dan ook inhoudelijk op wil reageren of het voor kennisgeving aan wil nemen dat het een mening/gedachte is, die geuit moest worden..
Een mening van de ander. Doe ermee wat je nuttig lijkt.
Maar soms leer je meer van negativiteit in een eerlijke gedachtenwisseling dan van positieve wensgedachten.
Waar off topic gereageerd wordt en waar je op dit moment niets mee kunt, kun je best al losse flodder zien en hoef je dus ook niet direct adequaat op te reageren.

Dat is dan misschien goed voor ooit een andere discussie.
Als je dat nog wil.

Ik moet dan denken aan wat je hier schreef:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 48#p425848" onclick="window.open(this.href);return false;
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

3 uur schreef:Hoe ik het zie (en misschien zie ik het verkeerd): Als je met het geloof bent opgegroeid, heb je een paar mogelijkheden:

1. je staat sterk in je geloof en niemand kan je er van af brengen,
2. je hebt zoveel twijfel of andere negatieve gedachten over het geloof dat je er niets meer mee te maken wil hebben,
3. je blijft twijfelen tot misschien ooit de ene of andere partij je overtuigt van hun gelijk.

- Als iemand zich heel sterk met de eerste groep verbonden voelt, zal er nooit een negatief woord over de schrift tevoorschijn komen en is alles op een bepaalde manier, al is het met een hele grote omweg uit te leggen.
- Deze uitleg zal er bij de 2e groep nooit ingaan en
- brengt de 3e groep alleen maar meer aan het twijfelen.
En als de gelovige ons dan om de oren slaat met "jullie geloven in de evolutietheorie" dan kan ik dit rijtje niet toepassen.
Ik sta heel sterk in dat geloof, maar een betere (waterdichte) theorie kan mij er zeker wel vanaf brengen. Als er logisch bewijs komt dat de gehele ET 1 grote hoax is en dat blijkt dat we door buitenaardsen hier gedropt zijn, zal het best even slikken zijn en moeten alle bewijzen voor de ET weg-verklaard worden, maar als er een beter theorie voor in de plaats komt, wie ben ik dan om me te verstoppen voor de feiten?
"Evangeliseren" is dan niet nodig. Als het goed is, spreekt de (nieuwe) theorie voor zich, zoals NU de ET voor zich spreekt. Deze mag onderwezen worden, maar behoeft helemaal geen "evangelisatie". Evangeliseren is m.i. onzeker zijn en anderen hierin willen meesleuren om daarna sterker in je schoenen te staan. Waarom iets evangeliseren dat zo overduidelijk is? Kan god dit niet alleen af? Heeft Hij daar boodschappers voor nodig?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

RobbertVeen schreef:
Fish schreef:
Vóór je vertrekt, laat nog even weten aub of het genoemde topic werd gelezen/begrepen ?

Ik begrijp echter dat zulks moeilijk is.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Plaats reactie