Demiurg schreef:
Dat is uiteraard ook waar het om gaat. De meeste christenen, moslims of anderzins religieuzen wensen voor hun kinderen een school waar dit in meerdere of mindere mate meegegeven wordt. Dat kun jij flauwekul vinden, maar dat is wat ze bijna per definitie wensen.
maar ze moeten er wel voor zorgen dat de kindjes zelf kunnen kiezen: ze mogen de kindjes niet manipuleren of misleiden. Als christelijke ouders niet willen dat hun kind door islam op school "geindoctrineerd" wordt, en als ze geen goede reden hebben waarom men wel kinderen mag indoctrineren met christendom maar niet met islam, dan mogen ze ook niet hun kind indoctrineren met christendom. En ze hebben geen goede reden. Elke reden die ze geven kan meteen tegen hen gebruikt worden.
Wat jij doet is vanachter de sluier alleen redeneren als een atheist die elke vorm van godsdienstonderwijs wil uitbannen,
ja, achter de sluier kun je eigenlijk niet anders dan redeneren als een atheist, omwille van verschillende redenen. ten eerste ga je je inleven in al die religieuzen, en zo al wel tot de vaststelling komen dat die ene godsdienst aanhangen maar willekeurig is. Iedereen is atheist, want bv een christen gelooft niet in zeus en aopollo, alleen zijn atheisten consistentere atheisten.
Ten tweede is achter de sluier vertrekken als atheist gelijkaardig aan achter de sluier vertrekken als iemand die geen specifieke hobbyvoorkeur heeft. Je hoeft niet achter de sluier een basketbalfanaat te zijn, en het is beter om achter de sluier geen ...fanaat te zijn. Achter de sluier ben je een afanaat.
zeggen dat de religieuzen dat eigenlijk ook willen, (of te dom zijn om het te snappen) en vervolgens claimen dat seculier staatsonderwijs datgene is wat eigenlijk iedereen wenst op grond van het sluier-gedachtenexperiment.
Het kan aan mij liggen, maar ik geloof er niets van dat John Rawls de sluier op die manier bedoelt heeft.
ik zou toch een beetje denken dat dat wel volgt uit de sluier die Rawls in gedachten had. Als je leest wat Rawls schreef over het goede leven...
"Het juiste komt voor het goede
Filosofen die over rechtvaardigheid nadenken, zijn meestal op zoek naar een inhoudelijk ideaal van een samenleving die is gegrondvest in een ideologie of levensbeschouwing. Maar precies op dit punt is de moderne samenleving niet meer eenduidig. Mensen hebben verschillende ideologieën en visies op het goede leven. Hoe kun je in een dergelijke samenleving toch een gedeeld idee van een rechtvaardig sociaal-politieke orde ontwikkelen?
Interessant genoeg kiest Rawls er voor om inhoudelijke opvattingen over het goede leven achterwege te laten. Hij zoekt naar een 'smalle' moraal; een basis van fundamentele waarden waar we het allemaal mee eens kunnen zijn. Een 'brede' moraal is een volledige visie op een goed leven, zoals het humanisme of het christendom, en op dit punt verschillen mensen van mening. Rawls meent dan ook: 'The right is prior to the good', ofwel: rechtvaardige principes zijn belangrijker dan levensbeschouwelijke of religieuze opvattingen over 'het goede leven'"
http://www.humanistischecanon.nl/libera ... aardigheid" onclick="window.open(this.href);return false;
"Stel je voor dat we allemaal achter een veil of ignorance, een sluier van onwetendheid, plaatsnemen. We weten niet wie we zijn, wat onze positie in de samenleving is, wat onze huidskleur, geslacht of seksuele voorkeur is, waar we wonen, hoeveel we verdienen en
wat voor ideologie of levensbeschouwing we aanhangen."
Vast staat wel dat als ik het uit je heb moeten trekken om nog iets anders dan alleen het belang van een éénkennige atheist te verwoorden, dat je niet oprecht het gedachtenexperiment hebt uitgevoerd op dit punt.
wat is een éénkennige atheist? En ik heb toch altijd met ieders belang rekening gehouden? Ook met dat van de christelijke ouders. Ook met dat van hun kindjes.
maar dan zou je maar een moslim zijn en zit je weer met hetzelfde probleem: je kunt als moslim niet willen dat je in die christelijke school belandt.
Waar komt deze idiote kronkelgedachte toch vandaan? Waarom zou een moslim zijn kind naar een christelijke school doen als hij dit eigenlijk niet wil?
heb ook eens aandacht voor het kind, zou ik zeggen.
Maar ik geef toe dat mijn woorden snel kronkelig overkomen, omdat het gebruik maakte van die dubbelzinnigheid wanneer je een moslim bent: of je als moslim geboren wordt, of je als atheist geboren wordt maar dan tot moslim geindoctrineerd wordt,...
Dat pluralistisch onderwijs zou erg omslachtig zijn als dat zou willen zeggen dat elke religie een apart scholennetwerk zou moeten hebben.
???
Dat is de realiteit in veel West-Europese landen.
nee, ik geloof in het vliegend spaghettimonster, dus ik wil dat mijn kinderen naar vliegendspaghettischolen kunnen gaan, maar die zijn er niet.
Het lijkt me omslachtig om hier in Antwerpen aparte katholieke, protestantse, moslim, joden, hindoe, boedhistische, jainistische, sikh,... scholen op te richten. En daarnaast vertrouw ik dergelijk separatisme ook niet; dat kan al snel leiden tot ingroup-outgroup bias en conflicten zoals bij getto's...
De waarde die bij geloof hoort (zou moeten volgen uit de sluier) is de ruimte krijgen om als je gelovig bent dat in alle vrijheid te kunnen beleven.
maar daar zijn Floris en ik wel voorstander van. Je mag het echter niet opdringen aan iemand anders (net zoals onvrijwillige armoede niet mag). Dus "alle vrijheid" is te veel: je vrijheid moet eindigen waar die van een ander begint.
ben niet meer mee: mag ik gewoon de sluier toepassen en me inleven in een christen, en een moslim, en zo uiteindelijk iedereen?
Dat is de opdracht die je jezelf hebt gesteld. Alleen heb je je enkel ingeleefd in een radicale atheist om vervolgens de valse claim, dat dit is wat gelovigen ook willen, te uiten.
sorry hoor, maar ik heb me echt wel ingeleefd in alles en iedereen, inclusief in iemand die zich graag wil laten bekeren tot de islam.
Ik kan wel zeggen dat het is wat een gelovige ook wil, omdat elke gelovige een atheist is: een moslim gelooft niet in Vishnu,... Dus leef u eens in in een moslim. Zou die moslim graag gehad hebben dat hij in een christelijke school werd opgevoed en dan in God zou gaan geloven? Als hij daar geen probleem mee had, zou hij ook geen probleem hebben met seculier onderwijs. Als hij daar wel een probleem mee had, dan moet hij kiezen voor seculier onderwijs, want anders keert het zich tegen hem: als hij tegen christelijk onderwijs is, dan ook tegen moslimonderwijs, want achter de sluier weet je dat je net zo goed moslim als christen kan zijn en die twee religies zien er achter de sluier hetzelfde uit (achter de sluier heb je geen levensbeschouwing, volgens Rawls).
Enfin, achter de sluier heb ik me ingeleefd in christenen, net zoals ik me ingeleefd heb in voetbalfanaten. Maar laat geloof en hobby nu toch eens een vrije (en liefst goed geinformeerde) keuze zijn. Een katholieke school en een voetbalschool en een postzegelverzamelschool en een vliegend spaghettimonsterschool zijn niet bevorderlijk voor die vrije keuze.