Waarom eten veganisten geen comapatiënten?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Waarom eten veganisten geen comapatiënten?

Bericht door Jagang »

Fish schreef:
Jagang schreef: Ik zie er in ieder geval geen rechtvaardiging in voor vleesgebruik.
Onderdeel van de natuur zijn is mijn rechtvaardiging.
Dat kan een "rechtvaardiging" zijn voor werkelijk alles.
Uit "natuurlijk" volgt niet "wenselijk" of "noodzakelijk".

Waarom is de naturalistische drogreden hier opeens geen drogreden meer?
Het door jou erbij halen van allerlei gruwelijkheden door mensen gepleegd is gewoon een stropop.
Nee, dat is het niet.
Er is namelijk geen tussenweg: Je erkent ofwel dat dieren belangen hebben, of niet.
Als je erkent dat dieren belangen hebben, moet je het eten van die dieren kunnen rechtvaardigen door aan te tonen dat er een noodzaak voor is.
Als je niet erkent dat dieren belangen hebben, bestaan "gruwelijkheden" jegens dieren niet.
Er is geen elegante tussenoplossing.

Kijk eerst even of je zelf geen drogredenen gebruikt, voordat je deze anderen in de schoenen schuift.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Jagang schreef: Er is namelijk geen tussenweg: Je erkent ofwel dat dieren belangen hebben, of niet.
het kan best zijn dat een varken belangen heeft, aangezien een varken geen mens is heeft het geen recht op leven.

een tomaat heeft natuurlijk ook belangen. Ik eet alles wat leeft, het is de vegetariër die moet aantonen waarom je het ene levende wezen wel kunt eten en dus minder belangrijker is als ander levend wezen. zitten we terug bij earthje
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

appelfflap schreef:
Jagang schreef: Er is namelijk geen tussenweg: Je erkent ofwel dat dieren belangen hebben, of niet.
het kan best zijn dat een varken belangen heeft, aangezien een varken geen mens is heeft het geen recht op leven.

een tomaat heeft natuurlijk ook belangen. Ik eet alles wat leeft, het is de vegetariër die moet aantonen waarom je het ene levende wezen wel kunt eten en dus minder belangrijker is als ander levend wezen. zitten we terug bij earthje
Een tomaat heeft geen belangen vergelijkbaar met voelende wezens, zoals een varken ergo het lijkt mij in deze een merkwaardige vergelijking. :?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Jinny

Bericht door Jinny »

Goed, we zijn inmiddels ruim over de gestelde pagina's heen, is er een conclusie te trekken?
Vanavond sluit ik het topic.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Er bestaat geen absoluut geldige ethiek.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Jagang schreef: Dat kan een "rechtvaardiging" zijn voor werkelijk alles.
Waarom zou iets altijd wenselijk of noodzakelijk moeten zijn? Wij zijn duidelijk aangepast om vlees te eten. Geen vlees eten is dus een keuze die ieder voor zich maar moet maken.
Dat er bij het hele proces wel eens wat fout gaat is erg maar als je zo door redeneert moet je ook het 'houden' van kinderen maar verbieden want daar gebeuren ook vreselijke dingen mee.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Fish schreef:
Jagang schreef: Dat kan een "rechtvaardiging" zijn voor werkelijk alles.
Waarom zou iets altijd wenselijk of noodzakelijk moeten zijn? Wij zijn duidelijk aangepast om vlees te eten. Geen vlees eten is dus een keuze die ieder voor zich maar moet maken.
Dat er bij het hele proces wel eens wat fout gaat is erg maar als je zo door redeneert moet je ook het 'houden' van kinderen maar verbieden want daar gebeuren ook vreselijke dingen mee.
Fish,
Als het dan toch moet ben ik voorstander van het omgaan met in dit geval een koe zoals in het DWDD college over de koe. Volgens mij had jij dit ook al ergens aangehaald.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Earthheart schreef:
axxyanus schreef:Je staart je blind op een implementatie detail. Niet alle dieren hebben een beloningcentrum en een amygdala. Beweer je nu dat die laatste dieren geen wil hebben en niet kunnen voelen? Mogen we die dieren dan wel doden?
als die dieren geen centra hebben voor gevoelens en een wil, ja, dan zijn het niet voelende wezens, zoals de huidige robotten en planten.
Dus ik had het natuurlijk over de dieren die wel centra hebben zoals een beloningssysteem en een angstsysteem.
Dat is IMO een te ver doorgedreven vorm van reductionisme. Je sluit daarmee alle dieren uit bij wie angst en beloning zich zouden manifesteren door de wisselwerking binnen het hele systeem zonder dat ze daarbij een specifiek angst en beloningssysteem nodig hebben.
EarthHeart schreef:
EarthHeart schreef: ik vind dat wel van belang. Moest ik kiezen tussen nu sterven of enkel onmiddellijke noden hebben die vervuld worden ...
Uw persoonlijk keuze als mens is hier van geen enkel belang.
het is ook mijn persoonlijk keuze als persoon (niet als mens) achter de sluier der onwetendheid. Menszijn heeft hier niets mee te maken.
Jawel menszijn heeft daar wel mee te maken. Want de kwestie is namelijk in hoeverre we dieren wel als persoon kunnen beschouwen. Als jij als persoon een keuze maakt voor als je een dier zou zijn dat niet over de capaciteiten beschikt om een persoon te zijn dan maak je een keuze die gebaseerd is op projectie en niet op basis van goed geïnformeerd te zijn.
EarthHeart schreef:
Gedrag dat ook redelijk gemakkelijk in robots te programmeren valt. Dus nu kan je kiezen. Ofwel is dat gedrag op zich voldoende en dan mogen we robots met dergelijk gedrag niet meer afbreken ofwel is dat gedrag onvoldoende en dan doet het weinig terzake in je argumentatie.
het gedrag is niet voldoende, in de zin dat er meer bewijs is, namelijk hersenfysiologie en gemeenschappelijke evolutionaire oorsprong. Er is wetenschappelijke consensus dat achter het gedrag van kippen een bewustzijn zit en achter het geprogrammeerde gedrag van robotten niet.
Jij moet wel oppassen dat je niet solipsistisch wordt. Je kunt elk stukje gedrag op den duur programmeren en nabootsen. Zo kun je elk bewustzijn wegverklaren (behalve dat van jezelf).
Ik ben niet solipsistisch ik ontken namelijk niet a priori dat robots gevoelens en een wil zouden kunnen hebben.
EarthHeart schreef:
Stel je voor dat ik je twee avonden na elkaar een drankje laat kiezen, eerste een geel en dan een rood. De twee drankjes geven je een leuke droom maar een drankje geeft je een droomervaring van 10 minuten en het andere drankje van 20 minuten.

Wel ik durf wedden dat als je de derde avond zou moeten kiezen tussen het gele drankje of het rode dat je niet zal kunnen kiezen om de heel eenvoudige reden dat je tijdens je dromen onvoldoende tijdbesef zou hebben om de twee van elkaar te kunnen onderscheiden.
maar ik kan nu toch kiezen voor het drankje van 20 minuten?
Nee dat kan je niet. Waar jij kan voor kiezen is het drankje dat anderen hebben voorzien met het etiket "20 minuten". Net zoals iemand die kleurenblind is en geen onderscheid kan maken tussen rood en groen niet kan kiezen als men hem een rood en groen voorwerp presenteert. Die kan alleen kiezen voor een voorwerp waar anderen het etiket rood of het etiket groen hebben opgeplakt.
EarthHeart schreef:
De vraag is of dat bewustzijn cognitief capabel is om het verschil te onderscheiden tussen korte en lange termijn en er belang aan te hechten.
het bewustzijn zelf ervaart misschien geen tijdsduur, maar achter de sluier kunnen wij nog wel waarde toekennen aan levenswelzijn, en een zekere voorkeur geven voor een langer leven met positieve gevoelens dan voor een korter leven.
Achter de sluier kunnen wij ook seksistisch zijn. Ik dacht dat de sluier nu juist bedoeld was om je specifieke waarden achter te laten en je te baseren op hoe je het leven verschillend zou beoordelen naargelang de situatie daar anders zou zijn. Je start dus niet met je seksistische houding achter de sluier maar probeert je voor te stellen dat je zelf een vrouw zou zijn in een seksistische maatschappij of dat je in een maatschappij zou terechtkomen waarin de mannen het slachtoffer zijn van seksisme.

Dus als je je voorstelt dat je een hond zou zijn, misbruik je de sluier door de vertrekken van de waarden, waarvoor een hond niet capabel is om ze te hebben.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Earthheart
Bevlogen

Bericht door Earthheart »

axxyanus schreef: Dat is IMO een te ver doorgedreven vorm van reductionisme. Je sluit daarmee alle dieren uit bij wie angst en beloning zich zouden manifesteren door de wisselwerking binnen het hele systeem zonder dat ze daarbij een specifiek angst en beloningssysteem nodig hebben.
ja, goed, als er aanwijzingen zijn dat die angst kunnen voelen
Jawel menszijn heeft daar wel mee te maken. Want de kwestie is namelijk in hoeverre we dieren wel als persoon kunnen beschouwen.

dan is het beter te zeggen dat het om persoonzijn gaat dan om menszijn. Want sommige mensen zijn geen personen (en straks kunnen er personen bestaan die geen mensen zijn).
Als jij als persoon een keuze maakt voor als je een dier zou zijn dat niet over de capaciteiten beschikt om een persoon te zijn dan maak je een keuze die gebaseerd is op projectie en niet op basis van goed geïnformeerd te zijn.
goed, als je dat projectie wil noemen, dan speelt projectie mee achter de sluier. Het is inderdaad een beetje een mix van wat het dier zelf voelt en van wat jij weet en waardeert achter de sluier. Zolang je de sluieroefening maar oprecht doet, wegen jouw inschattingen van levenswelzijn evengoed mee.
Ik ben niet solipsistisch ik ontken namelijk niet a priori dat robots gevoelens en een wil zouden kunnen hebben.
de robots zoals we die nu kennen?
Nee dat kan je niet. Waar jij kan voor kiezen is het drankje dat anderen hebben voorzien met het etiket "20 minuten". Net zoals iemand die kleurenblind is en geen onderscheid kan maken tussen rood en groen niet kan kiezen als men hem een rood en groen voorwerp presenteert. Die kan alleen kiezen voor een voorwerp waar anderen het etiket rood of het etiket groen hebben opgeplakt.
die analogie gaat nog niet goed op. Achter de sluier van onwetendheid kan ik wel kleuren zien, en ik kan ook inschatten hoe belangrijk kleuren zijn als ik incarneer als een wezen voor de sluier. Stel dan dat het een kleurenblind wezen is, dan heeft het zien van rood versus groen geen rechtstreeks invloed op zijn welzijn. Maar stel dat het zien van rood licht schadelijker blijkt te zijn voor zijn ogen ofzo, en dat wezen beseft dat niet, dan zou ik toch achter de sluier voor de groene kleur kiezen...
PS: net gelezen dat ratten wel besef hebben van tijdsduur van een minuut (http://plato.stanford.edu/entries/time-experience/" onclick="window.open(this.href);return false;)
Achter de sluier kunnen wij ook seksistisch zijn. Ik dacht dat de sluier nu juist bedoeld was om je specifieke waarden achter te laten en je te baseren op hoe je het leven verschillend zou beoordelen naargelang de situatie daar anders zou zijn. Je start dus niet met je seksistische houding achter de sluier maar probeert je voor te stellen dat je zelf een vrouw zou zijn in een seksistische maatschappij of dat je in een maatschappij zou terechtkomen waarin de mannen het slachtoffer zijn van seksisme.
ja, je mag niet met seksistische houding starten. Maar je mag wel met goede informatie starten. Je mag starten met informatie dat bv sterfbedbeloften gebroken kunnen worden, of dat je meer leuke ervaringen gaat hebben.
Dus als je je voorstelt dat je een hond zou zijn, misbruik je de sluier door de vertrekken van de waarden, waarvoor een hond niet capabel is om ze te hebben.
ja, het is een mengeling. Een hond is wel capabel om leuke ervaringen te voelen, dus vind ik het achter de sluier helemaal niet zo gek om te zeggen dat als een hond dan meer leuke ervaringen heeft, dat dat dan een beter leven is, met een hoger levenswelzijn. Dat een hond geen besef zou hebben van tijdsduur impliceert dan dat tijdsduur niet zo zwaar doorweegt, maar dus toch nog een beetje wel. Hetzelfde voor de sterfbedbelofte: een stervende is nog wel capabel om wensen uit te drukken, dus het respecteren van die wens is belangrijk. Dat de gestorvene het verbreken van de belofte niet kan ervaren wil zeggen dat het respecteren van die belofte niet zo zwaar doorweegt, maar dus toch nog een beetje wel.
Dus jij en ik doen de sluieroefening en zo geven we aan hoe sterk levensduur en naleven van sterfbedbeloften doorwegen, en dan nemen we een democratisch gemiddelde van onze oordelen. Dat lijkt me het eerlijkste te zijn. Het is zo democratisch mogelijk, en toch ook zo onpartijdig mogelijk.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Earthheart schreef:dan nemen we een democratisch gemiddelde van onze oordelen. Dat lijkt me het eerlijkste te zijn. Het is zo democratisch mogelijk, en toch ook zo onpartijdig mogelijk.
Als nou in een gemeenschap een overgrote meerderheid voor het vergassen van joden is, is het dan ook het eerlijkste en zo democratisch en onpartijdig mogelijk om in die gemeenschap tot het vergassen van joden over te gaan?
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Earthheart schreef:
axxyanus schreef:Nee dat kan je niet. Waar jij kan voor kiezen is het drankje dat anderen hebben voorzien met het etiket "20 minuten". Net zoals iemand die kleurenblind is en geen onderscheid kan maken tussen rood en groen niet kan kiezen als men hem een rood en groen voorwerp presenteert. Die kan alleen kiezen voor een voorwerp waar anderen het etiket rood of het etiket groen hebben opgeplakt.
die analogie gaat nog niet goed op. Achter de sluier van onwetendheid kan ik wel kleuren zien, en ik kan ook inschatten hoe belangrijk kleuren zijn als ik incarneer als een wezen voor de sluier. Stel dan dat het een kleurenblind wezen is, dan heeft het zien van rood versus groen geen rechtstreeks invloed op zijn welzijn. Maar stel dat het zien van rood licht schadelijker blijkt te zijn voor zijn ogen ofzo, en dat wezen beseft dat niet, dan zou ik toch achter de sluier voor de groene kleur kiezen...
Het gaat niet om besef, het gaat om de mogelijkheid om onderscheid te kunnen maken. Wie beslist hier bv over die schadelijkheid?

Rood licht zou bv jeuk kunnen veroorzaken. Het wezen beseft dan misschien niet dat rood licht jeuk veroorzaakt maar het kan wel onderscheid maken tussen jeuk hebben en niet. Op die manier maakt het dus weldegelijk onderscheid tussen een omgeving in rood licht en een omgeving in ander licht door de mate van jeuk die het na een tijdje heeft.

Langs de andere kant kan rood licht het sneller verouderen van de huid veroorzaken. Maar als die extra veroudering niet snel genoeg doorzet om het wezen tijdens zijn leven te beïnvloeden in zijn welzijn, dan is die schade van totaal geen belang voor dat wezen. Als jij daar dan toch rekening mee wil houden achter die sluier, dan illustreert dat alleen maar dat je je niet los kan maken van je perspectief als mens die van totaal geen belang is voor dit wezen.

Wat mij betreft heb jij dat steeds opnieuw geïllustreerd.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

doctorwho schreef: Fish,
Als het dan toch moet ben ik voorstander van het omgaan met in dit geval een koe zoals in het DWDD college over de koe. Volgens mij had jij dit ook al ergens aangehaald.
Zeker doctor, ik vind dat je pijn lijden kan voorkomen. En dat is over het algemeen goed mogelijk weet ik uit eigen ervaring.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Jinny

Bericht door Jinny »

En ik vind het mooi geweest.
Wie nog wat wil toevoegen doet maar een PB aan iemand van het beheer.....
Gesloten