axxyanus schreef:
Peter van Velzen schreef:Zelfs al zou een machine een "vrije wil" hebben, dan nog zou de verantwoordelijkheid daarvoor waarschijnlijk bij de ontwerper, of de gebruiker ervan worden gelegd. "Had jij die vrije wil maar moeten inperken".
Dat is een andere vraag. Namelijk of we wel machines willen met een vrije wil.
Nee, dat is precies waar het mij om gaat. Een machine met een "vrije wil" - wat je daar ook onder verstaat - doet in elk geval niet wat zijn omtwerper of eigenaar wil en dus zullen wij naar alle waarschijnlijkheid die machine niet bouwen. In elk geval niet voor enig commercieel doel. Daarom noem ik zo'n verschijnsel "problematisch". Hij zou namelijk problemen veroorzaken. Ik heb genoeg verbeeldingskracht om me die problemen voor te kunnen stellen.
Iksnaphetniet schreef:
Denk er eens over na, wie zou er meer vrijheid hebben:
Een robot die precies hetzelfde doet en reageert als een mens maar dan zonder qualias (hij opereert in het donker) of een mens die wel qualia's heeft.
Misschien zijn qualia's wel een voorwaarde voor het hebben van (meer) vrijheid. Maar misschien ook niet. Het maakt me ook niet echt uit, maar ik vind dat we wel iets meer van de wereld moeten begrijpen voordat je stelt dat iets waar is of dat je iets echt kent.
Voor mij is hebben qualia vooralsnog dezelfde status als een god. Zonder herhaalbare objectieve waarneming van een qualia die werkelijk door iemand zo ervaren wordt, ga er voorlopig vanuit dat ze waarschijnlijk niet bestaan. Er bestaat wel een unieke toestand in jouw hersenen die niet in mijn hersenen bestaat, en maar dat is waarschijnlijk niet datgene dat jij met qualia bedoelt.
Als een qualia invloed heeft op de vrijheid van handelen, dan moet een Robot die hetzelfde doet en reageert als een mens, noodzakelijkerwijs over dezelfde qualia beschikken, tenzij die qualia met zijn mogelijkheden tot handelen NIETS te maken hebben.
heeck schreef:
En dat je voor vrije wil ervaring/ervaren nodig zou hebben lijkt me een ongericht schot in de lucht.
Iksnaphetniet schreef:
Natuurlijk niet, als de ervaring zelf een invloed heeft op het maken van keuzes dan is dit zelfs essentieel. Als wij nu iets niet kunnen kennen dat hoeft dat niet te betekenen dat het principieel onkenbaar is.
Maak met mij de kachel aan!
Iets wat niet kenbaar is bij voorbaat onmisbaar vinden voor iets dat we nu wel al zouden hebben.
Omdat je de toevoeging "vrij" weglaat geldt je uitspraak nu al voor alle schaakmachines, schaakprogramma's en zelfs moderne thermostaten met een geheugenfunctie.
Ik kan jullie discussie slechts deels volgen. schaakmachines en Thermostaten gebruiken zover ik weet wel gegevens van buitenaf (databases en sensoren). Maar in hoeverre ze deze gegevens relateren aan hun voorgaande beslissingen is nog maar de vraag. Ik weet wel dat speciale database-programma's uit ervaring leren welk van de mogelijk zoekstrategien in de praktijk de efficientste zijn gebleken. Dat komt al dichter bij een leerproces, en daarvan afhankelijke beslissingen.
Ik denk dat Iksnaphetniet wel degelijk weer iets gesnapt heeft: Ervaringen met eerdere beslissingen kunnen gebruiken bij toekomstige beslissingen levert een gedrag op dat meer lijkt op hetgeen men wel eens "handelen uit vrije wil" noemt. Bijvoorbeeld in volgend scenario "Ik weet wat dit gedrag mij bij voorgaande gelegenheden heeft opgelevert (andermans geld), ik weet wat mijn medemensen van zulk gedrag vinden (diefstal), en op grond daarvan beslis ik om het nu, wel of niet te doen".
Ik vind echter wel dat zijn qualificatie "onkenbaar" te makkelijk wordt gedaan. Ervaringen zijn wel degelijk kenbaar. Alleen niet altijd kenbaar voor wie ze niet zelf heeft, en soms ook slechts onbewust kenbaar (d.w.z. het brein maakt er gebruik van maar kan dAt niet vertellen). Weet ook maar iemand hoe hij een woord precies herkent als het wordt uitgesproken? Maar of hij het herkent dat weet hij donders goed. Meestal weet hij ook ongeveer wat er mee bedoeld kan worden. Iets kunnen is voor zowel een organisme als een machine belangrijker dan weten hoe je het doet. Dat laatste wordt pas belangrijk als je je kennis wil gaan overdragen. Maar het beste leerprogramma kan de manier waarop een kind een taal leert nog niet verbeteren.