Job schreef:Paar weken weg geweest.
Toch wil ik nog even reageren op het volgende
Leuk dat je weer eens langskomt.
Job schreef: Ik geloof zelf nie meer in verschillende kerkelijke dogma’s en ook niet meer in die Almachtige, Algoede, Alwetende…..(godsbeeld uit mijn kinderjaren). Omdat ik weet dat deze vergriekste god van de kerkelijke officiële traditie niet de God van de Bijbel is. Deze god van belijdenissen en dogma’s is voor mij dood.
Heel dapper van je om tegen 2000 jaar christelijke geschiedenis te zeggen dat al die miljoenen de bijbel nooit begrepen hebben.
Maar als je Grieks denken niet leuk vindt moet je je tot het oude testament beperken. Het NT is al bijzonder geïnfekteerd met een vergriekste God.
Jij poneert hiet keer op keer dat atheïsme de meest logische weg is. Maar dat is gewoon een drogreden. Dat geldt voor jou, maar zeker niet voor mij, hoewel je dat al regelmatig probeert anderen aan te praten. Het is jouw persoonlijke keuze, dus een subjectieve keuze, jouw ‘waarheid’, maar absoluut niet die van mij of van een ander. Verre van dat zelfs.
Correctie: ik probeer mensen nooit atheïsme aan te praten. Dat is inderdaad mijn eigen persoonlijke en subjectieve keus. Wat ik wel heel sterk doe is stellen dat bijvoorbeeld de God van de bijbel en jouw manier van bijbelinterpretatie niet serieus te nemen is.
In tegenstelling met vele atheïsten, of mensen die zichzelf zo graag noemen, is mijn godsbeeld sterk veranderd.
Hoezo in tegenstelling tot? Je sprak eens uit dat God niet bestaat. Ik houd jou dus voor een atheïst. Dat je 'bijbels geloof' onderhoudt als een wereld van verbeelding om je leven te leiden en zin te geven is voor mij net zo weinig een probleem als wanneer mensen helemaal in de ban zijn van de mythologische belevingswereld van The Lord of the Rings. Leef je uit, zou ik zeggen, laat het leerzaam zijn en je leven kleur geven.
Job schreef:Daarentegen zijn dezelfde atheïsten blijven steken in middeleeuwse godsbewijzen. Dat blijkt onder meer (zie vorige reacties) uit het feit dat ze keer op keer hel en verdoemenis, vagevuur in hun postings op de proppen blijven komen. (ondertussen geen echt statement meer)Schijnbaar heeft dat te maken met hun beperkingen of hun frustraties met de kerk uit hun verleden...,Vele christenen zijn daar ook helemaal niet mee bezig. Maar schijnbaar zijn deze atheïsten daar niet in geïnteresseerd. Zij volharden in het beeld van de gelovige als iemand die kerkelijke belijdenissen en dogma’s onderstreept (en die vormen nu juist een kleine minderheid). Des te vreemder dat ze zo beeldbepalend voor de atheïsten of anti-theïsten zijn dat ze zoveel energie insteken om ze te bestrijden.
Blijkbaar zou het verhelderend voor je zijn eens het essay van Etienne Vermeersch te lezen:
http://www.skepsis.nl/vermeersch3.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Doe het echt en lees het zeer aandachtig. Het is imho onovertrefbaar in helder denken.
Een van de favoriete atheïstische “argumenten” is: ‘Een God die zoiets toelaat, daar geloof ik niet in.’
En als zo’n god bestaat, dan is het een sadist’.
Als antwoord zou ik aan de atheïst het volgende willen vragen:
"En mensen die zoiets toelaten, heb je daar geen moeite mee? En als al die ellende er nu eens niet zou zijn, zou je dan concluderen dat God wél bestaat ?"
Je schijnt het probleem niet te begrijpen. Een mens kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor ellende die eenvoudig behoort tot de natuur. Indien je echter doelt op ellende waaraan een mens wel wat aan kan doen, maar het vertikt, dan is diezelfde kritiek uiteraard van toepassing. So?
Een wereld die niet goed te noemen is kan op geen enkele wijze worden verbonden aan een goede God. Vandaar dat het een sluitend bewijs is tegen het bestaan van zo'n God.
Aan de andere kant zou de afwezigheid van ellende inderdaad net zo min bewijs zijn voor het bestaan van God als voor het bestaan van de eenhoorn.
Je moet misschien eens een cursus logica gaan volgen.
Job schreef:Rereformed schreef:Niemand heeft per sé een bijbel meer nodig om mede-menselijkheid te beoefenen.
Zou best kunnen. Spreek je hier uit eigen ervaring ?
Bijvoorbeeld. Maar je hebt voor zo'n uitspraak geen ervaring nodig. Het volstaat om kennis op te doen van culturen waar de bijbel geen rol speelt of heeft gespeeld.
Maar de meest geseculariseerde mensen weten niet dat het in de bijbel te vinden is.
Wat een onzin om de zaken zo om te draaien. Blijkbaar weten bijbelaars niet dat mede-menselijkheid overal voor het oprapen ligt, en het daarom niet verwonderlijk is er ook wat in de bijbel van terug te vinden.
Wat is dan voor de niet-bijbellezers hun referentiekader?
O dat kan voor een mens vanalles zijn. Iedereen draagt een cultuur met zich mee, een opvoeding en sommigen kunnen zaken zelfs zelf overdenken.
Job schreef:De mens is ongeneeslijk religieus, zoals Kuitert al schreef. En dat wil ik wel dubbel onderstrepen. Het gaat in de bijbel om menswording en dat dat houdt mede in dat je als mens je verantwoordelijkheid op je neemt en niet afschuift op wie dan ook. Ook niet op God. Dat is gelovig zijn.
Ik citeer Kuitert even in verband hiermee wanneer je je verantwoordelijkheid die je als mens hebt wilt ontlopen:
“Dat is weglopen van je taak, voor je rol als geestdrager, als plaats waar na miljarden jaren van evolutie het woord, als spoor van trancendentie, opduikt.. Aristoteles(..) verzon de prachtige term ‘mensen’, als werkwoord, zoals voetballen een werkwoord is. Daarmee omschrijf hij menszijn als het uitoefenen van een praktijk, zoals dokters een praktijk uitoefenen. De praktijk die mensen uitoefenen is stedehouder van geest zijn, van zinstichter. Strikt genomen is menszijn het uitoefenen van een religieuze praktijk, al denk je daar niet onmiddellijk aan. Je moet niet eerst menszijn, en daarnaast ook nog eens godsdienstig of gelovig. Dat is allemaal ook goed en best, dat is religie, maar religie in deze zin is niet de clou van het bestaan, menszijn zelf is het, als praktijk uitoefenen.”
(Kuitert: “Schiften”, blz. 119, 120)
De mens is dus ongeneeslijk religieus.
Die conclusie kun je enkel maken wanneer je het begrip 'religieus' zo ruim definieert dat iedereen eronder staat. Maar dan heb je het begrip meteen ook betekenisloos gemaakt. "Stedehouder van de geest" heeft volstrekt niets met religie te maken. Het is zoals Kuitert het mooi zegt eenvoudig alles wat de mens aan zingeving verzint. Het is eenvoudig een voortvloeisel uit intelligentie waarmee we uitgerust zijn.
Ik heb trouwens een commentaar op Kuiterts boek Schiften geschreven. Misschien interessant voor je om te lezen:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/kuitert.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook heb ik een commentaar op Nietzsche geschreven. Bijzonder religieus inderdaad, volgens jouw definitie.
Vreemd, vreemd. Ik heb het nog eens doorgelezen, maar ik zie me nergens tegenaan trappen. Het is een discussie waarin overdacht wordt hoe het christelijk geloof is ontstaan.
Bovendien klinkt wat je hierboven beweert (als passé) een beetje vreemd in mijn oren, zeker van iemand die voortdurend met Bijbelteksten bezig is, zoals hier bijv.:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 736#p72736" onclick="window.open(this.href);return false;. Ook al doe je het alleen meestal maar om de bijbelteksten te schofferen en de meest onwaarschijnlijke idiote conlusie uit te trekken.
Vreemd, alweer. Via de link tref je een prachtige bijdrage van me aan waarin ik probeer de Documentaire Hypothese uit te leggen aan anderen. Wat heeft dat te maken met schofferen en idiote conclusies? Robert Price schrijft in zijn laatste boek dat ik juist uit heb aangaande de documentaire hypothese: "This source-critical analysis is as uncontrovertable in biblical studies as evolution is in modern science."
Boekgeloven zijn passé, maar daarom nog wel interessant om te bestuderen! Net als een cultuur van Papoea-Nieuw-Guineanen. Hoe bizarder, des te interessanter.
Job schreef:Maar ja, in de ogen van vele vaste medeforummers, die daar minder kaas van hebben gegeten, klinkt het allemaal heel leuk en ‘indrukwekkend’ en slikken het graag voor zoete koek.
Nee hoor. Als je die discussie doorleest zie je juist het omgekeerde. Anderen die er inderdaad minder koek van gegeten hadden slikten het juist
niet! Ik werd steeds gedwongen om er meer over te schrijven, totdat het inderdaad bijdragen werden die voor velen jarenlang later nog steeds iets duidelijk kunnen maken. Daar doe ik het ook voor.
'Indrukwekkend' zou ik enkel gebruiken om de originele wetenschappers die het allemaal ontdekten een pluim mee te geven.
Job schreef:“Iemand die onkent dat God bestaat is bepaald geen godloochenaar. Eigenlijk is het andersom: iemand die beweert dat God wél bestaat, is een godloochenaar. Want juist een gelovig mens is zich ervan bewust dat God niet bestaat zoals iets of iemand anders in onze werkelijkheid bestaat.”
(K.Hendrikse: “Geloven in een God die niet bestaat” blz. 32.)
Job
Precies Job. Pas daarom maar op wanneer je mij voor atheïst neerzet. Ik loochen niet God; enkel wat jij of wie dan ook er denkt over te kunnen uitkramen. Een atheïst is het gelovig zijn tot het hoogtepunt gebracht.