Vuurtje schreef:Rereformed, ik weet niet hoe je aan die wijsheid komt.
Ik wel. Namelijk d.m.v. het zich op de hoogte stellen van wetenschappelijke kennis over de menselijke ontstaansgeschiedenis, afgezet tegen de tijd waarin Abraham volgens de bijbel leefde.
Over hoeveel duizenden jaren heb je het?
Rereformed schreef:dwz. miljoenen
Het staat er toch echt gewoon.
Vuurtje schreef:Hoe komt het dat mensen het niet meer geloofden, terwijl hun voorouders het zeker wisten (te beginnen bij Adam en Eva) en ongetwijfeld hebben doorverteld.
Adam en Eva. Volgens de bijbel de eerste mensen. Apekool. Sinds Darwin weten we dat ook Adam en Eva fictieve figuren zijn.
omdat ik in de bijbel in de generaties voor Abraham wel degelijk van mensen lees die in nauwe verbondenheid met God leefden.
Newsflash: De bijbel is een sprookjesboek. Mensen waren animistisch, vervolgens polytheïstisch, en toen was er een relatief onooglijk volkje dat het opeens had over de enige échte god en dat te schrift stelde,
en niet toevalligwijs hun eigen stamgod, die groter werd geacht dan alle andere goden. Dit staat in de bijbel. De bijbel heeft het over ándere goden, omdat het zijn oorsprong had in een polytheïstische wereld.
En: is dit niet een wat vreemde eerste reactie van je als je net te horen krijgt dat iemand bijzonder veel van je houdt (ook al begrijp je de manier waarop dat tot uiting kwam nog niet?)
Oh nee.

Dat stamgodje, genaamd JHWH, was een stamgodje als vele anderen. Jaloers, genocidaal en net zo menselijk als degenen die hem bedachten, met dezelfde verwerpelijke moraal als toen gangbaar was. Geen spoor van houden van voor het dorp verderop (er is zelfs nauwelijks iets te bespeuren van liefde voor 'zijn eigen volk'. In tegendeel. Hij geeft alleen maar straf, omdat hij, in al zijn 'alwetendheid', blijkbaar toch teleurgesteld was in de gang van zaken in zijn eigen 'perfecte' schepping.
als niet iedereen de docent snapt kan hij niet uitleggen.
Ik snap zo'n antropomorfe god prima, want niets menselijks is hem vreemd. Het slechtste in de mens kun je terugzien in zijn daden. Sterker nog: Wanneer ik de oudtestamentische god beoordeel naar huidige westerse morele standaarden, dan is hij zelfs zo'n beetje het slechtste mens dat je je kunt voorstellen.
Zelfs Hitler en Stalin samen hebben het niet voor elkaar gekregen zoveel mensen te vermoorden als god..
..wanneer je gelooft in wat er in de bijbel staat.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.