Jezus was getrouwd?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
HJVorser
Forum fan

Re: Jezus was getrouwd?

Bericht door HJVorser »

PietV. schreef:
HJVorser schreef: Nee, maar ik vind het een vrij irrelevante vraag, die de discussie alleen maar naar ad hominems zou kunnen sturen. Het antwoord is trouwens nee.
Noem eens een paar profetieën die je heel aannemelijk vindt. We hebben het niet over ad-hominems maar gewoon waar je een grote affiniteit mee hebt?
Ik beschouw profetieën niet als voorspellingen. Profeten functioneerden in het oude oosten meer als opinieleiders, zie hier.
"Ongeannoteerde informatie dient te worden bestreden." - Jona Lendering
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

HJVorser schreef: Anderzijds was Petrus volgens de evv en Paulus wel getrouwd (Mc 2; 1 Kor 9).
Excuse my ignorance, maar dit is wat anders denk ik?

Marcus 2:1-9

Jezus’ gezag betwist
2
1 Toen hij enkele dagen later terugkwam in Kafarnaüm, werd bekend dat hij weer thuis was. 2 Er stroomden zo veel mensen toe dat er zelfs voor de deur geen plaats meer was, en hij verkondigde hun Gods boodschap. 3 Er werd ook een verlamde bij hem gebracht, die door vier mensen gedragen werd. 4 Omdat ze zich niet door de menigte konden wringen, haalden ze een stuk van het dak weg boven de plaats waar Jezus zat, en toen ze een opening hadden gemaakt, lieten ze de verlamde op zijn draagbed naar beneden zakken. 5 Bij het zien van hun geloof zei Jezus tegen de verlamde: ‘Vriend, uw zonden worden u vergeven.’
6 Er zaten ook een paar schriftgeleerden tussen de mensen, en die dachten bij zichzelf: 7 Hoe durft hij dat te zeggen? Hij slaat godslasterlijke taal uit: alleen God kan immers zonden vergeven! 8 Jezus had meteen door wat ze dachten en dus zei hij: ‘Waarom denkt u zoiets? 9 Wat is gemakkelijker, tegen een verlamde zeggen: “Uw zonden worden u vergeven” of: “Sta op, pak uw bed en loop”?

Deze ook niet?
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ma ... 18&idp2=19" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
HJVorser
Forum fan

Bericht door HJVorser »

Sorry, ik bedoelde Mc. 1:30-31.
Je weet toch wel waarom Petrus zijn meester verloochende? Omdat die zijn schoonmoeder had genezen. :)

30 Simons schoonmoeder lag met koorts in bed, en ze spraken met Jezus over haar. 31 Hij ging naar haar toe, pakte haar hand vast en hielp haar overeind. Toen verliet de koorts haar, en ze begon voor hen te zorgen.
"Ongeannoteerde informatie dient te worden bestreden." - Jona Lendering
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

HJVorser schreef: Ik beschouw profetieën niet als voorspellingen. Profeten functioneerden in het oude oosten meer als opinieleiders, zie hier.
Kijk eens bij vraag 65. Dan kom je nog een punt tegen waar ik mij achter kan scharen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Verdi

Bericht door Verdi »

PietV. schreef: Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen in aantocht of zullen we het maar laten voor wat het is.
Dat vraag ik me ook af . Is er nog nieuws over Mevrouw Karen King en het beruchte papyrus-fragment ? Ik vermoed dat de resultaten van het inkt-onderzoek na een jaar toch ongeveer bekend zullen zijn .

Wat ik raar vind is
1-dat de eigenaar van het fragment , toch een uniek en bijzonder stuk , zijn eigendom zo maar uit handen geeft
en
2 -dat Karen King , professor van één van de meest gerenommeerde universiteiten , dan doodleuk de wereld rond reist met dit onschatbare document in haar handtasje . Je zou haast denken dat ze toch al wist dat het slechts een vervalsing is . :shock:
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

En waarom zou dit om een vervalsing gaan ?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Er zijn twee mythische Jezussen. Die van de Christenen is niet getrouwd, die van Dan Brown was wel getrouwe. Verder zijn er waarschijnlijk nog enkele historische Jezussen (Yehoshua's) geweest. Of die al dan niet getrouwd waren zal noch de Christenen noch Dan Brown wat kunnen dommen.
Ik wens u alle goeds
Verdi

Bericht door Verdi »

Aton schreef:
Verdi schreef: 2 -dat Karen King , professor van één van de meest gerenommeerde universiteiten , dan doodleuk de wereld rond reist met dit onschatbare document in haar handtasje . Je zou haast denken dat ze toch al wist dat het slechts een vervalsing is . :shock:
En waarom zou dit om een vervalsing gaan ?
Ik heb het wellicht wat onhandig geformuleerd . Ik had misschien beter geschreven : Gezien het schijnbaar onvoorzichtig handelen , zou je haast denken dat Karen King zelf er niet van overtuigd is dat het papyrus geen vervalsing is .

Mijn opmerking was ironisch bedoeld . :wink:
Verdi

Bericht door Verdi »

Peter van Velzen schreef:Er zijn twee mythische Jezussen. Die van de Christenen is niet getrouwd, die van Dan Brown was wel getrouwd.
Het is wellicht overbodig het hier te vermelden , maar Dan Brown ( noch Baigent et all. ) is niet de bedenker van de getrouwde Jezus .
Als ik het goed heb is William E. Phipps de eerste die over het onderwerp een ernstige studie heeft gepubliceerd in 1970 (herdruk 1986) : http://www.goodreads.com/book/show/2980 ... us-married" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter van Velzen
Site Admin

Verdi schreef:
Peter van Velzen schreef:Er zijn twee mythische Jezussen. Die van de Christenen is niet getrouwd, die van Dan Brown was wel getrouwd.
Het is wellicht overbodig het hier te vermelden , maar Dan Brown ( noch Baigent et all. ) is niet de bedenker van de getrouwde Jezus .
Als ik het goed heb is William E. Phipps de eerste die over het onderwerp een ernstige studie heeft gepubliceerd in 1970 (herdruk 1986) : http://www.goodreads.com/book/show/2980 ... us-married" onclick="window.open(this.href);return false;
maar het verhaal van Phipps is wellicht niet mythisch ? (weet ik niet zeker) Het feit dat we betrouwbare gegevens op dit punt hebben, geeft echter wel aan dat we weinig weten over een eventuele historische Jezus.
Ik wens u alle goeds
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Peter van Velzen schreef: maar het verhaal van Phipps is wellicht niet mythisch ? (weet ik niet zeker) Het feit dat we betrouwbare gegevens op dit punt hebben, geeft echter wel aan dat we weinig weten over een eventuele historische Jezus.
Het is eerder ongeloofwaardig te beweren dat hij niet zou getrouwd geweest zijn.
Peter van Velzen
Site Admin

Aton schreef:
Peter van Velzen schreef: maar het verhaal van Phipps is wellicht niet mythisch ? (weet ik niet zeker) Het feit dat we betrouwbare gegevens op dit punt hebben, geeft echter wel aan dat we weinig weten over een eventuele historische Jezus.
Het is eerder ongeloofwaardig te beweren dat hij niet zou getrouwd geweest zijn.
Maar feit is dat niemand daar een feitelijke uitspraak over doet. Noch Paulus, noch een der Evangelisten. Nu vinden bijbelschrijvers vrouwen wel vaker onbelangrijk, dus we mogen niet erg verbaasd zijn. De Evangelisten noemen echter enkele vrouwen bij naam. Zou hij een koninklijk harem hebben gehad? :)
Ik wens u alle goeds
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Peter van Velzen schreef:
Maar feit is dat niemand daar een feitelijke uitspraak over doet. Noch Paulus, noch een der Evangelisten. Nu vinden bijbelschrijvers vrouwen wel vaker onbelangrijk, dus we mogen niet erg verbaasd zijn. De Evangelisten noemen echter enkele vrouwen bij naam.
Dan moet je er toch het N.T. even beter op naslaan. In het N.T. lezen we o.a. in Luk.4:38 de genezing van Petrus' schoonmoeder. Dus Petrus was gehuwd. Ook de andere apostels waren gehuwd. In de eerste versie van de ' Vulgata ' (383 n.C. ) lezen we in Kor.9:5 dat de apostelen het recht hebben hun echtgenotes mee te nemen. In de loop der eeuwen is dit vervalst en in de huidige versie lezen we ' een christenvrouw mee te nemen '. ( en dit komt uit een interview met kardinaal Daneels (B) ) Verder ' kuste hij Maria Magdalena op de mond '. En laten we vooral niet vergeten dat er aan de originelen drastisch gespijkerd is. Jezus was een jood en dus was het niet meer dan zijn plicht en goed fatsoen om gehuwd te zijn. Hij kon er wel even tussenuit om een sabbatjaar in afzondering door te brengen zoals we zien bij de Esseense nazirener. En als messias, uiteraard in de historische zin, werd van hem een opvolging verwacht. Ook die duikt heel even op zonder verdere verklaring bij zijn arrestatie, waar een jongeling in wit kleed kan ontsnappen. Wie was die geliefde leerling ? Zeker niet Johannes wat men ons tracht te doen geloven. Ook Johannes wordt expliciet als die geliefde leerling in het N.T. niet aangewezen .
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Peter van Velzen schreef:Er zijn twee mythische Jezussen. Die van de Christenen is niet getrouwd, die van Dan Brown was wel getrouwe. Verder zijn er waarschijnlijk nog enkele historische Jezussen (Yehoshua's) geweest. Of die al dan niet getrouwd waren zal noch de Christenen noch Dan Brown wat kunnen dommen.
Er was er, dacht ik, ook nog een die een samenlevingscontract had. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Peter van Velzen
Site Admin

Fish schreef:
Peter van Velzen schreef:Er zijn twee mythische Jezussen. Die van de Christenen is niet getrouwd, die van Dan Brown was wel getrouwe. Verder zijn er waarschijnlijk nog enkele historische Jezussen (Yehoshua's) geweest. Of die al dan niet getrouwd waren zal noch de Christenen noch Dan Brown wat kunnen dommen.
Er was er, dacht ik, ook nog een die een samenlevingscontract had. :wink:
Die mythe ken ik niet.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie