Je geeft hier de bijbelverhalen al veel te veel lof. Ik ben nu nog maar in het OT met het boek "The Bible Unearthed - Archaeology's New Vision of Ancient Israel and the Origin of Its Sacred Texts" en de verhalen zijn niets meer dan....verhalen! Het is alsof hele volkeren over 2000 jaar heilig in het letterlijk bestaan van Harry Potter geloven, met alles dat hierbij in de film "gebeurd" is. En behalve het script (dat weten we nu!) is er (vrijwel) niets!writer schreef:Ik zou wel eens van Karssenberg willen horen welk "bewijs" hij zou accepteren dat zijn geloof op losse schroeven zou zetten.dikkemick schreef:@Karssenberg:
...Maar maakt het je ook maar iets uit?...
Bv. wat proefexemplaren uit de Babylonische gevangenschap die een heel andere Genesis laten zien.
Of een brief van Jozef waarin hij zegt met Maria naar bed te zijn geweest voordat ze getrouwd waren en dat ze toen zwanger is geworden.
Of een aantekening van een Romeins schrijver waaruit blijkt dat Jezus in het geheim is herbegraven.
Of een orgineler evangelie van Johannes wat veel beknopter is.
Ik verzin maar wat simpels maar ik kan me indenken dat Karssenberg een veel overtuigender archeologische of wetenschappelijke vondst kan fantaseren waarvan hij moet zeggen, dat wanneer dat gevonden of bekend zou worden dat hij dan de juistheid van zijn geloof zou moeten gaan overwegen of misschien zelfs alles over boord zou moeten gooien.
Archeologisch worden hele bijbelplaatsen weggevaagd, verhalen pas vele jaren later gedateerd (In welke tijd ze zouden hebben plaatsgevonden). Muren die niet gevonden worden, Volks-slachtingen welke in de beschreven tijd nooit hebben plaatsgevonden. Artefacten welke gevonden worden maar niet tot de bijbelse verhalen.volkeren behoren (of andersom).
Het NT (neem ik aan) zal nog beschreven worden...