Sorry maar zo werkt het niet. Ze kunnen inderdaad niet meer zeggen dat ze het niet geweten hebben maar dat verhindert niet dat ze dat in de toekomst alsnog gedachtenloos zullen eten. Dat mensen iets weten, betekent niet dat het tot hun bewustzijn doordringt op moment dat ze beslissingen nemen. Wat jij hun gezegd hebt over de ethiek van wat ze eten kan helemaal naar de achtergrond verschoven zijn tegen dat ze hun boodschappen gaan doen of hun maaltijd klaarmaken, waarna ze weer vrij gedachtenloos hun bord leegeten.Earthheart schreef:en dan zeg ik iets over de ethiek van wat ze eten, en vanaf dan eten ze dat niet meer gedachteloos. Vanaf dan kunnen ze niet meer zeggen dat ze het niet geweten hebben.axxyanus schreef: Er zijn voldoende mensen die vrij gedachteloos hun bord leegeten net zoals een koe vrij gedachteloos die insecten en slakker mee binnenspeelt die op haar "bord" liggen.
Sorry maar mijn indruk is dat je nu een serieuze bocht aan het nemen bent. Toen ik protesteerde en het onderscheid maakte tussen een voorschrijvend systeem en een beschrijvend systeem, kwam jouw antwoord erop neer dat een beschrijvend systeem (dus een systeem dat we afleiden door naar patronen in gedrag te kijken) voldoende was om over een impliciet systeem te spreken. De argumenten die jij nu op dat varken toepaste, heb je toen niet aanvaard toen ik ze naar voor bracht als tegenwerping dat ik een systeem zou volgen.Earthheart schreef:[maar de regel moet wel geëxpliciteerd kunnen worden. Jij volgt een impliciete regel als je een antwoord kunt geven over die regel als je een vraag erover wordt gesteld. Als ik je vraag of je je kind mag doodknuffelen, kun je daar een antwoord op geven, dus als je daarstraks je kind bij het knuffelen niet doodknuffelde, volgde je impliciet die regel. Een varken volgt daarom nog niet een regel, want die regel kan bij het varken niet expliciet gemaakt worden. Vraag eens aan een varken of het een biggetje mag doodknuffelen. Zelfs als dat varken daarstraks geen biggetjes doodknuffelde, volgt het daarom nog niet een impliciete regel.Waarom nu die bedenkingen? Wanneer ik protesteerde tegen jouw bewering dat ik een systeem hanteerde was je tegenargument dat ik niet kon ontsnappen om (impliciet) een systeem te volgen. Als impliciet toen voldoende was waarom dan nu niet?Earthheart schreef: Los van dit alles heb ik toch een beetje mijn twijfels of we die redenering wel mogen toepassen bij amorele wezens. Passen varkens wel morele regels toe? Er valt iets voor en iets tegen te zeggen. Ja, want ze gedragen zich op een bepaalde manier; nee, want ze begrijpen niets van regels.
Een impliciete regel is zoals impliciete kennis. Je weet dat een spin 8 poten heeft, maar daarnet was je je daar niet van bewust, ookal wist je het daarnet ook wel, want had ik je daarnet gevraagd hoeveel poten een spin heeft, dan had je wel kunnen antwoorden.
Als ik mijn kinderen niet doodknuffel gewoon omdat die mogelijk niet bij mij opkomt terwijl ik ze knuffel, dan volg ik geen regel die zegt dat ik ze niet mag doodknuffelen. Het feit dat jij vragen kan stellen over wat soort knuffels toegelaten zijn en ik daar een antwoord op kan geven, betekent helemaal niet dat die regels op een of andere manier mijn gedrag beïnvloeden terwijl ik knuffel. Vooral niet in het licht van psychologisch onderzoek dat er op wijst dat mensen altijd wel een reden zullen opgeven als je ernaar vraagt ook in omstandigheden dat het zeer onwaarschijnlijk is dat er een reden was. Achteraf naar redenen vragen levert vooral rationalisaties op.
Dus ofwel zijn patronen in gedrag voldoende om van een systeem te spreken ofwel heb je meer nodig (en ook meer dan redenen achteraf) maar gebruik wel de zelfde maatstaf op mensen en varkens.
Nee die kennis is legaal niet voldoende. Om burgerrechten te beschermen is men tot het besluit gekomen dat het onvoldoende is om op basis van uiterlijke kenmerken dit soort zaken af te leiden. Dus als honden burgerrechten krijgen dan zal het noodzakelijk zijn dat elke hond de procedure doorloopt om hem verlengd minderjarig te verklaren opdat hij zijn stemrecht niet mag uitoefenen want dat is de procedure die nu ook alle burgers moeten doorlopen waarvan we vermoeden dat ze de verantwoordelijkheden van meederjarigen niet aankunnen.Earthheart schreef:en gewoon de regel volgen dat iedereen die intellectueel in staat is om te gaan stemmen het stemrecht geven, en de kennis dat alle honden niet intellectueel in staat zijn, is toch voldoende? Die kennis is voldoende betrouwbaar, want nog nooit is er een voldoende intelligente hond geweest.Nee dat zijn ze niet. Zeker niet zoals jij dat pragmatisme invult. Als jij impliciet beweert honden stemrecht te geven --- want dat hoort tot onze burgerrechten --- om dan op basis van soort, honden van stemrecht uit te sluiten dan heb je pragmatisch gezien die honden helemaal geen stemrecht gegeven. Dan heb je enkel een woordspelletje gespeeld.
Niemand mag van burgers zeggen dat een bepaalde toestand zeer betrouwbaar tot de onmogelijkheid van verantwoorde meerderjarigheid leid en dergelijke personen dan automatisch verlengd minderjarig verklaren. Elke burger waarvan men iets dergelijks vermoedt heeft recht op zijn individueel onderzoek. Dus ook als de toestand van die burger zou zijn dat hij een hond is.
Statistische correlaties worden niet op een dergelijk manier gebruikt in rechtsystemen. Ik zie geen goede reden om ze in te voeren en wel om ze er buiten te houden.Earthheart schreef:dat begrijp ik, maar voor mij was dat dus niet een noodzakelijke voorwaarde voor burgerrechten, zoalng de statistische correlatie maar perfect is.Rechten hebben betekent dat voor mijn er kan toe overgaan om ze af te nemen of niet toe te kennen, men een onderzoek zal uitvoeren naar de capaciteiten en/of gedragingen van het specifieke individu waarbij men geen rekening houdt met statistische correlatie die betrekking hebben tot de uiterlijkheden van het individu.
Pragmatisme is niet beperkt tot 100% situaties. Stel dat er baantjes zouden zijn waarvan 2% van de honden die aankan. Mag een bedrijf er toch voor opperen om enkel mensen aan te nemen of is die 2% al voldoende om een bedrijf te verplichten hond-kandidaten een kans te geven?Earthheart schreef:dat is niet waar, want bij racisme enzo was er geen perfecte correlatie. Alle honden zijn niet capabel gebleken om te gaan stemmen. Dat kunnen we van zwarten en vrouwen niet zeggen. Enkel als er nog nooit een voldoende intelligente vrouw is gezien, zou men vrouwen kunnen uitsluiten van stemrechtWat jij doet is soortisme binnensmokkelen in ons rechtenstelsel en daarmee de deur weer verder openzetten voor racisme, seksisme en andere vormen van discriminatie.
Als honden burgers zijn, mogen winkeliers/restaurants/hotels dan nog een bordje aan de deur hangen: Honden niet toegelaten? Mogen huiseigenaars dan nog in de verhuurvoorwaarden zetten dat honden niet toegelaten zijn in hun eigendom?
Dan klopt het niet dat je burgerrechten voor dieren wil. Stemrecht hoort bij het pakket burgerrechten. Als je beweert burgerrechten voor dieren te willen dan hoort daar stemrecht bij.Earthheart schreef:ik ben ook tegen het invoeren van stemrecht voor honden... Voor honden maakt het geen verschil of ik nu elke individuele hond heb gecontroleerd op intelligentie dan wel of ik de nog nooit gefaalde vuistregel heb gebruikt die zegt dat honden niet intelligent genoeg zijn. Vanuit pragmatisch standpunt is dat laatste wel eenvoudiger.En als het in de praktijk geen verschil maakt voor de dieren dan ben ik tegen het invoeren van burgerrechten voor dieren omdat je dan pragmatisme gaat invoeren.
Ik denk dat dat een redelijke aanname is van iemand die van zichzelf denkt dat omdat hij een veganist en/of filosoof is, dat hij een uitzondering is op de algemene bevindingen die psychologen over mensen gemaakt hebben.Earthheart schreef:maar je moet wel weten of ik een hoge dunk heb van mezelf en dat ik mezelf hoog inschat...Onderzoek wijst uit dat mensen over het algemeen een hogere dunk van zichzelf hebben dan ze in werkelijkheid zijn. Onderzoek wijst ook uit dat hoger ze zichzelf inschatten hoe moeilijker ze het hebben om fouten toe te geven. Ik moet jouw dus niet persoonlijk kennen.
Zijn er dan redenen om aan te nemen dat veganisten beduidend minder onderhevig zijn aan allerlei vormen van bias dan niet veganisten? Zijn veganisten minder onderhevig aan bv confirmation bias? Ik zie op dit moment geen enkele reden om jou op dit vlak als uitzonderlijk te beschouwen.Earthheart schreef:ik ben veganist en de algemene persoon niet.Ik ga gewoon af op algemene kenmerken van de menselijk soort. Als jij hier de indruk wil wekken dat op dat vlak beter doet dan de algemene persoon,
Was dat niet duidelijk in het vervolg van mijn bijdrage? Kleur is zoals smaak. Het onstaat in de wisselwerking tussen het licht dat van een voorwerp weerkaatst wordt en hoe onze ogen daarop reageren en de manier waarop onze hersenen dat dan verwerken.Earthheart schreef:en kleur?De lengte van een voorwerp is IMO een eigenschap van een voorwerp op zich en van daaruit kan men dan van een illusie spreken als onze ervaring ons een foute inschatting laat maken van die eigenschap.
Smaak daarentegen is geen eigenschap van voedsel op zich. Smaak onstaat in de wisselwerking tussen het voedsel en ons smaak- en reukzintuig.
Neen dat is niet het zelfde. Er is een objectieve manier om van drie lengtes er twee uit te kiezen en te zeggen dat die twee het dichtst bij elkaar liggen. Er is geen manier om dat met smaak of met kleuren te doen.Earthheart schreef:ok, dat is hetzelfde, volgens mij. Zoals dat je erkent dat pijlpuntjes aan de uiteinden van lijnstukken een invloed kunnen hebben op de ervaring van lengtes (cfr Müller-Lyer illusie).Neen, ik erken dat geluid een invloed kan hebben op onze smaakervaring.Earthheart schreef: dus je erkent dat de invloed van geluid op smaak een zintuiglijke illusie is?
Ja en ik mag dat een ongelukkige woordkeuze vinden. Nemen giftigheid als eigenschap. Zijn lijsterbessen giftig? Die vraag is onbeantwoordbaar omdat het ervan afhangt wie ze eet. Voor merels zijn ze eetbaar voor mensen zijn ze giftig. In hoeverre is het nu nuttig om de giftigheid van de lijsterbes een secundaire kwaliteit te noemen? Ze blijft niet giftig voor merels. Smaak en kleur horen wat mij betreft ook in dat schuifje thuis.Earthheart schreef:Ik vind het fout om over primaire en secundaire kwaliteiten te spreken omdat dat de indruk geeft dat het in de twee gevallen om karakteristieken van het voorwerp zelf gaat, dat is IMO fout. Een voorwerp heeft een lengte maar een voorwerp heeft geen kleur. Wij zien voorwerpen in kleur maar kleur is een constructie van onze hersenen.
daarom toch dat men kleur een secundaire kwaliteit noemt?
Ik ben geneigd om te zeggen van niet om de heel eenvoudige reden dat zeggen dat het een illusie, uitgaat van een simplistisch idee van hoe onze hersenen kleuren onderscheiden. Als we gaan winkelen, hebbben wij de indruk dat de kleuren van voorwerpen hetzelfde blijven ook al bezien we ze in verschillende lichtomstandigheden bv binnen onder kunstlicht vs buiten in natuurlijk licht. Zouden we in dat geval niet eerder de kleurvastheid als een illusie moeten zien? Als we dat als normaal beschouwen en dus erkennen dat kleur mee bepaald wordt door de omgeving waarom zou het dan als een illusie beschouwd moeten worden dat we twee vlakken met de zelfde RGB waarden maar in een andere omgeving als twee verschillende kleuren zien?Earthheart schreef:goed, dan kunnen we eens kijken naar kleurenillusies. Zoals deze: http://www.moillusions.com/color-tile-i ... ew-aspect/" onclick="window.open(this.href);return false;En mijn antwoord is dat de echte kleur niet bestaat.
Is dat een illusie?
Wat een rare vraag voor twee lijnstukken die even lang zijn.Earthheart schreef:hmm.. Maar wat is die lengte dan? Is dat die van het bovenste of het onderste lijnstuk?Ja maar zelfs wie wel vatbaar is voor de illusie, kan de echte lengte bepalen.
Het probleem is IMO dat het hier niet echt om een illusie gaat maar om een misverstand. Namelijk het idee dat kleur waargenomen wordt los van de context en dat de RGB waarden van iets bepalen wat wij als de kleur ervan ervaren. Mij lijkt het eerder dat dat misverstand de illusie is, die dan door de "Color Tile illusion" geïllustreerd wordt. Maar het blijft natuurlijk heel instructief als je er mee in aanraking komt. Ik heb er dan ook geen echt bezwaar tegen als men dit in dagelijkse taal als een kleurillusie voorstelt maar deze gedachtewisseling vraag IMO vaak nauwkeuriger taalgebruik dan de dagelijkse taal.Earthheart schreef:rare jongens, die HimbaIk zie niet in hoe we de "echte" kleur van tomaten zouden bepalen. Kijk anders hier eens naar: http://www.boreme.com/posting.php?id=30670#.U9DWAHB93XE" onclick="window.open(this.href);return false; en vertel me daarna wie de echte kleuren ervaart wij de westerlingen of de Himba?
Wel intrigerend, zeker als dat fenomeen aangeleerd zou zijn.
Ik ben het wel mee eens dat het bij kleuren veel duidelijker is dat die niet echt bestaan, dan bij lengtes. Lengtes lijken me intuitief gezien wel objectief te bestaan. Dus dan heb je gelijk.
Blijft nog de vraag over of we dan kunnen spreken van kleurenillusies. Volgens mij mag men daar wel van spreken.